Werk & Studie alle pijlers

Werkgever laat niks meer van zich horen

09-05-2020 22:21 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi! Al een tijdje ben ik trouw lezer van het forum maar nu heb ik zelf wat advies nodig!

Ik zal mijn situatie kort schetsen.
In de eerste week van maart had ik een sollicitatiegesprek bij een winkel. Dit gesprek verliep goed en de eigenaresse gaf aan mij graag aan het werk te willen zien. Samen planden we mij in maart direct +/- 15 dagen in. Ze gaf aan me nog wat formulieren op te sturen waarbij ik mijn gegevens moest invullen + een scan van mijn bankpas + ID. Ik nam aan voor de aanvraag van mijn contract.
Na mijn eerste drie dagen gewerkt te hebben, brak de hele coronasituatie uit en gaf de eigenaresse aan de winkel tijdelijk te gaan sluiten.
Ze gaf aan dat ik voor nu dus even niet nodig was, en ik zou later meer horen over de ontwikkelingen van de winkel.
Ze gaf ook aan dat ze me zou uitbetalen voor de gewerkte dagen plus een compensatie van twee werkdagen die ik was ingepland.
Twee weken later nam ik zelf even contact op, om te vragen hoe het ging en of ze me nog ergens bij nodig had.
Geen reactie.
Rond half april stuurde ik nog een berichtje met dezelfde strekking. Weer geen reactie.
Ik ging er vanuit dat de winkel nog steeds dicht zou zijn en dat ze me dan gewoon niet nodig had.
Later vernam ik via Facebook dat de winkel al vanaf half april gewoon weer open was.
Naar aanleiding daarvan nog een berichtje gestuurd om aan te geven dat ik graag hoor waar ik aan toe ben, omdat mijn inkomen nu ook stilligt.
Ik heb heel netjes verwoord dat het ook prima als ze momenteel door de crisis geen ruimte voor me heeft, maar dat ik graag hoor waar ik aan toe ben.
Spoiler alert: weer geen reactie.
Ik heb haar een aantal keer gebeld en voicemail ingesproken, maar ze neemt niet op. Op whatsappjes reageert ze niet, is wel online.
Via een vriendin begreep ik dat ze wel gewoon in de winkel staat.

Logische conclusie: ze wil/kan mij momenteel niet in dienst nemen, en dat ze daarom niet reageert op mijn pogingen tot contact. Uiteraard is het begrijpelijk als ze er voor kiest dat ze momenteel niet iemand kan aannemen, maar ik verwacht dan wel een reactie of uitleg van haar kant.
Daarnaast heb ik mijn uitbetaling ook nog niet ontvangen, terwijl zij wel zwart op wit heeft toegezegd dit te betalen, bijna 2 maanden geleden.

Is er iemand die mij misschien advies kan geven? Er was helaas dus nog geen sprake van een contract, dus ik heb het vermoeden dat ik op basis daarvan niet veel kan, maar ik vind de gang van zaken erg raar. Wat zouden jullie doen?
anoniem_397897 wijzigde dit bericht op 09-05-2020 22:25
2.25% gewijzigd
Wissewis schreef:
09-05-2020 23:01
Ik heb wel vaker gehoord dat je als je op maandag begint je ook op maandag het contract ondertekent.
10 minuten voor je begint te werken.

Maar zomaar gratis zonder enige bescherming zou ik nooit riskeren.
Als je de eerste dag een ongeval hebt (er valt een rek op je bijvoorbeeld), ben je namelijk ook niet verzekerd.

Kan het zijn dat het een kleine zaak is waar er 1 baas is en geen groot hoofdkantoor?
Altijd opletten met die "kleintjes" :-).
To heeft genoeg bewijs, je draaft door.
Wissewis schreef:
09-05-2020 23:01
Ik heb wel vaker gehoord dat je als je op maandag begint je ook op maandag het contract ondertekent.
10 minuten voor je begint te werken.

Maar zomaar gratis zonder enige bescherming zou ik nooit riskeren.
Als je de eerste dag een ongeval hebt (er valt een rek op je bijvoorbeeld), ben je namelijk ook niet verzekerd.

Kan het zijn dat het een kleine zaak is waar er 1 baas is en geen groot hoofdkantoor?
Altijd opletten met die "kleintjes" :-).
Ja dat gebeurt inderdaad wel vaker, maar echt een paar dagen later vind ik heel sterk. Je bent dan namelijk ook niet verzekerd, als er iets gebeurt dan is vooral het bedrijf de lul, lijkt me niet dat bedrijven dat risico willen nemen.
Is het een zelfstandige winkel of zit er nog een hoofdkantoor achter?
Zo ja, dan die even contacten.
Zo niet, dan zou ik langsgaan, haar direct confronteren en zeggen dat je het graag afgehandeld en opgelost ziet. En dat je anders genoodzaakt bent juridische stappen te ondernemen. Je hebt bewijs genoeg.
Even checken bij iemand met meer juridische kennis, maar ik zou zeggen dat je een brief moet sturen.
Maar ik zou niet te lang wachten want het zal erg slecht gaan als ze jou moet negeren.
Dank voor jullie reacties! Ik ga hier maandag direct weer achteraan. Eerst bellen met juridisch loket en vervolgens langs in de winkel.
Hopelijk kan het dan nog netjes afgehandeld worden!
Ik heb in ieder geval mijn lesje al wel geleerd..
De beste tip die ik je kan geven: zoek werk buiten de detailhandel.
Wissewis schreef:
09-05-2020 22:52
Mijn definitie van een zwartwerker = iemand die in 't zwart - zonder contract - heeft gewerkt voor de baas.

Dat loopt dus gelijk met opstarter.
Die heeft 3 dagen zonder contract gewerkt. En hoopte dat hij / zij 't nadien zou krijgen.
Zwart werken is geen belasting betalen over (een deel van) je inkomen. Dat heeft niks met een contract te maken.
Hello, can you hear me?
Za2208 schreef:
09-05-2020 23:17
Dank voor jullie reacties! Ik ga hier maandag direct weer achteraan. Eerst bellen met juridisch loket en vervolgens langs in de winkel.
Hopelijk kan het dan nog netjes afgehandeld worden!
Ik heb in ieder geval mijn lesje al wel geleerd..

En eventueel contact opnemen met het hoofdkantoor, die zullen vast niet te spreken zijn over hoe deze persoon handelt.
Zo dat kan wel eens een duur geintje worden voor de winkel. Als ze TO gewoon hadden betaald voor gewekte dagen en hadden laten weten TO niet nodig te hebben, was er niks aan de hand geweest.

Had je een uurloon afgesproken voor de gewerkte dagen?

Aangezien ze je contract zou aanvragen zou je dat zelfs kunnen zien als dat je er al werkt. Ik zou zeker juridisch advies inwinnen.
Hello, can you hear me?
Wissewis schreef:
09-05-2020 22:47
Is zij dan ergens aan gebonden als jij zo stom bent geweest om te beginnen werken zonder contract?

Probeer 2 maanden later maar eens te bewijzen dat jij ingeroosterd was en effectief 3 dagen hebt gewerkt. Ze heeft 2 maanden de tijd gehad om de bewijzen te vernietigen.

En nu kan 't zijn dat het water haar aan de lippen staat en ze je niet meer nodig heeft.
En ze ook geen zin heeft om geconfronteerd te worden met een zwartwerker, want elk woord wat ze zegt kan tegen haar werken.

Ik zou zelf als de donder ander werk zoeken.
Want ik zou geen zin hebben in een procedure die maanden aansleept waarbij de vraag maar is of je het recht aan je krijgt want er was geen contract en dat voor 3 dagen werk.
Ik ben eerlijk gezegd in mijn werkende leven ALTIJD al gestart met werken of on ieder geval proefdraaien zonder contract. Een mail of in dit geval app is genoeg.
Heb je weleens betaald gewerkt?
SjaanRoeispaan schreef:
09-05-2020 23:39
De beste tip die ik je kan geven: zoek werk buiten de detailhandel.
Dit. Die dame heeft waarschijnlijk wel wat anders aan haar hoofd. Ik zou hier verder ook geen energie meer insteken. Je wil daar niet eens meer werken als je genegeerd wordt.
Detailhandel is wat hard en communicatief niet zo handig.
Ik denk dat TO juridisch advies moet inwinnen.
Ze heeft gewerkt, heeft app bewijs over een planning en heeft formulieren ondertekend retour gestuurd.

Ze heeft mi op z'n minst recht op uitbetaling van de 3 dagen.
Zelfs al krijgt ze uiteindelijk niets, een werkgever kan en mag zo niet met mensen omgaan.
Dat werkgever wat anders aan haar hoofd heeft, betekend niet dat ze nu veel te druk is met allemaal geregel. Het is niet dat de mensen met de benen buiten hangen en een berichtje is zo gestuurd.
Dit is gewoon onbeschoft, ronduit onbeschoft.
Ga iig niet naar die winkel, want dan draait het mss uit op een oridinaire scheldpartij. Gewoon zakelijk houden.
Nope
Wissewis schreef:
Mijn definitie van een zwartwerker = iemand die in 't zwart - zonder contract - heeft gewerkt voor de baas.

Die heeft 3 dagen zonder contract gewerkt. En hoopte dat hij / zij 't nadien zou krijgen.
Dat is niet een zwartwerker.
Zwart werken betekent dat je je inkomsten verzwijgt voor de belastingdienst zodat je er geen inkomsten over hoeft te betalen en de werkgever er geen premies over af hoeft te dragen.
Dat is hier niet het geval.
Mijn gok is dat de insteek goed was, maar dat het bedrijf zoveel inkomstenverlies heeft dat de eigenaresse zich ervoor schaamt om TO terug te bellen.
Ik zou ander werk zoeken. En gewoon een keertje langsgaan bij de winkel.
HelloFromTheOtherSide schreef:
10-05-2020 00:20
Had je een uurloon afgesproken voor de gewerkte dagen?
Ja, mondeling heeft ze aangegeven wat mijn uurloon zou zijn. Wel lastig bewijzen achteraf natuurlijk..
Geen antwoord is ook een antwoord.
Move on!
Machutookunbietjemeerzijn schreef:
10-05-2020 09:58
Ik denk dat TO juridisch advies moet inwinnen.
Ze heeft gewerkt, heeft app bewijs over een planning en heeft formulieren ondertekend retour gestuurd.

Ze heeft mi op z'n minst recht op uitbetaling van de 3 dagen.
Zelfs al krijgt ze uiteindelijk niets, een werkgever kan en mag zo niet met mensen omgaan.
Dat werkgever wat anders aan haar hoofd heeft, betekend niet dat ze nu veel te druk is met allemaal geregel. Het is niet dat de mensen met de benen buiten hangen en een berichtje is zo gestuurd.
Dit is gewoon onbeschoft, ronduit onbeschoft.
Ga iig niet naar die winkel, want dan draait het mss uit op een oridinaire scheldpartij. Gewoon zakelijk houden.
:cheer: Dankje!
Moreina schreef:
10-05-2020 11:03
Geen antwoord is ook een antwoord.
Move on!
Heb je even gemist dat TO al wel gewerkt heeft en daar niet voor betaald heeft gekregen?
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Wissewis schreef:

Hoi, alweer een nieuwe nick?

TO: ik zou langsgaan in de winkel en met je bewijzen langsgaan met het Juridisch Loket.
Hoi TO, ben je al wat verder?
Heb je al goed juridisch advies gekregen?
Nope

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven