Broers als zaaddonors?

13-05-2020 22:32 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriendin en ik (lesbische relatie) hebben een kinderwens. We zouden graag een bekende donor willen en beide een keer een kindje willen dragen (mocht het ons allemaal gegund zijn uiteraard).

Nu is het zo dat wij beide een broer hebben. We denken er aan om onze broers te vragen om eventueel donor te worden. Dus ik met mijn zwager en mijn vriendin met mijn broer. Dan hebben wij met beide kindjes toch een bloedband en kunnen we ook onszelf in het kindje herkennen.

Zijn er hier forumleden die hier ervaring mee hebben? Wij zijn erg benieuwd naar hoe dit voor jullie heeft uitgepakt en wat dat heeft betekent voor de relatie met de broer. Onze kindjes worden dan dus eigenlijk neefjes/nichtjes van elkaar en worden dan half broertjes/zusjes van de eventuele kinderen van onze broers. Wordt dit ingewikkeld? Of valt het in de praktijk mee? Hoe is het voor de broer om zo dichtbij zijn eigen kind te zijn, maar het toch te zien opgroeien in een ander gezin? Met wellicht andere ideeën over opvoeden ed.

Dit is nog niet besproken met onze broers, we willen eerst voor onszelf duidelijk hebben of dit überhaupt een optie zou zijn.
Bijzonder.
Ik vind het gek, dan is voor jullie kind oom ook biologische vader.
Ik vind het wel mooi eigenlijk, lijkt me een elegante oplossing.
Ik begrijp jullie wens wel. Ik hoop dat jullie snel moeder mogen worden. Succes!
Geen ervaring mee, maar ik vind dit juist heel hele mooie oplossing.
Ik ken iemand die dat gedaan heeft. Ik was collega van die man (de broer dus).
Toen het kindje werd geboren voelde hij er veel meer bij dan hij verwacht had van te voren. Hij wilde toch een actieve rol in de opvoeding. Uiteindelijk is bij hun afgesproken dat het kind 1 weekend per 14 dagen bij de vader is.
Die jongen heeft nu 2 moeders en een vader en dat gaat hartstikke goed.
De vader is nu formeel niks van het kind behalve oom. Maar ze hebben veel lol samen.

Ik vind het een tof plan van jullie maar een kind krijgen raakt je emotioneel enorm. Dus hou er rekening mee dat je broer straks mogelijk toch als vader in beeld wil zijn.
Wordt 'vaak' gedaan in zaaddonatieland.

En het is net zo ingewikkeld als je het zelf wil maken.
luz schreef:
13-05-2020 22:57
Ik ken iemand die dat gedaan heeft. Ik was collega van die man (de broer dus).
Toen het kindje werd geboren voelde hij er veel meer bij dan hij verwacht had van te voren. Hij wilde toch een actieve rol in de opvoeding. Uiteindelijk is bij hun afgesproken dat het kind 1 weekend per 14 dagen bij de vader is.
Die jongen heeft nu 2 moeders en een vader en dat gaat hartstikke goed.
De vader is nu formeel niks van het kind behalve oom. Maar ze hebben veel lol samen.

Ik vind het een tof plan van jullie maar een kind krijgen raakt je emotioneel enorm. Dus hou er rekening mee dat je broer straks mogelijk toch als vader in beeld wil zijn.
Volgens mijn broer doet het sowieso al veel als je zus een kind krijgt. Dat zijn toch ook voor een deel jouw genen.
Wat een mooi idee...
Ik ken ook een "trio" dat het zo heeft gedaan. Oom is 'peter' en ook in een testament aangewezen om de kinderen op te vangen mochten de moeders overlijden. Er is bijzonder contact maar hij is geen papa.
Gevoelsmatig zou ik het denk ik niet fijn vinden dat mijn kinderen geen biologische ouder delen. Waarom weet ik niet zo goed.
Maar ik zou dus niet zo snel voor deze manier kiezen denk ik.
Lijkt mij wellicht ingewikkeld als die broers zelf al kinderen hebben. En dus wellicht nog een partner (een ex heeft daar weinig in te zeggen).

Toch een halfbroer/zus van jouw eigen kind.
lemoos2 schreef:
13-05-2020 23:15
Lijkt mij wellicht ingewikkeld als die broers zelf al kinderen hebben. En dus wellicht nog een partner (een ex heeft daar weinig in te zeggen).

Toch een halfbroer/zus van jouw eigen kind.
Alleen biologisch. Verder hebben ze net zo weinig als een donor en het eindproduct.
shala91 schreef:
13-05-2020 23:16
Alleen biologisch. Verder hebben ze net zo weinig als een donor en het eindproduct.
Nee want ze groeien op als neef/nicht (de kinderen van de broerdonor en de kinderen van zus en schoonzus)
Incest much?
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
13-05-2020 23:18
Incest much?
Goh, vertel
Ik vind het ingewikkeld. Vooral als jullie relatie misschien ooit ten einde komt.
rumforviva schreef:
13-05-2020 23:41
Ik vind het ingewikkeld. Vooral als jullie relatie misschien ooit ten einde komt.
Goed punt.
Op zich een mooi idee, het blijft familie Maar wat als de donor er meer voor gaat voelen? Een vreemde of vriend zie je niet iedere verjaardag en iedere kerst enz. De kans dat die meer dan een normale band krijgt is dus kleiner. Met broers is dat veel dichter de kat op het spek binden zeg maar. Ik weet het niet. Ik denk dat ik wel een bekende maar een iets verder weg bekende zou willen.
Er uberhaupt al vanuit gaande dat jullie broers het zien zitten én beide vruchtbaar zijn, hoe zien jullie het voor je als niet alles gaat als in het voorgestelde sprookje? Als jullie gaan scheiden? Gaat het bio kind dan bij bio mam wonen en het andere kind bij andere biomam? En worden de ex schoonbroers dan nog betrokken? Stel jij draagt jullie kind van je schoonbroer, maar jij en je vriendin gaan uit elkaar en ook op niet zo'n leuke manier. Naar wie moet je schoonbroer dan loyaal blijven? Naar jou, omdat hij misschien anders bang is zijn bio donor kind nooit meer te zien krijgen? Of naar zijn zus, wat meestal gebeurt bij het op de klippen lopen van een relatie. En wat als jouw broer helemaal ok is met jullie opvoeding, maar haar broer niet? Krijgen jullie twee kinderen dan te maken met: Bij kind A gebeurt alles zoals de moeders willen, maar bij kind B mogen bepaalde dingen niet, omdat die een donor heeft die er anders over denkt.

En wat als jouw broer wél wil en de broer van je vriendin niet? Baart jouw vriendin dan een kind van je broer en jij baart dan geen kind van wie dan ook? Of als beide broers willen, maar jij raakt wel zwanger en je vriendin niet? Pffff, lastige constructies hoor. Als je 1 donor betrekt bij 1 biomoeder in het geheel, dan is het al ingewikkeld zat. Jullie willen 2 donors betrekken bij 2 verschillende biomoeders. Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar het blijft natuurlijk een recept voor gedoe.
Rosalind schreef:
13-05-2020 23:12
Gevoelsmatig zou ik het denk ik niet fijn vinden dat mijn kinderen geen biologische ouder delen. Waarom weet ik niet zo goed.
Ik ken een lesbisch stel dat er om die reden voor heeft gekozen om maar een van hen te laten baren. Na de eerste zei iedereen tegen de andere vriendin, de volgende is zeker voor jou? Maar ze hebben er bewust voor gekozen om beide kinderen biologisch dezelfde moeder en vader te laten hebben. Hun redenering is; laten we er geen spinnenweb van familieverbanden en -relaties van maken, vooral ook voor als misschien ooit de relatie eindigt of er gebeurt wat anders (overlijden, ziekte, etc). Dat die kinderen niet een hele roadshow hoeven te doen om af en toe hun biologische vader te zien (hij is bij hun slechts zijdelings betrokken). En ook om geen onderlinge verschillen te krijgen. Dat de ene donor bijvoorbeeld actiever betrokken is dan de ander. Dat de ene donor nog een eigen gezin heeft en de ander niet.

Nu is het bij hun in ieder geval voor beide kinderen hetzelfde, ze hebben beiden dezelfde relaties en verbanden met precies dezelfde mensen. Het uitgangspunt waren de kinderen, maar een van de twee moeders is biologisch inderdaad niets van de beide kinderen.

- - -

Beide moeders zijn overigens volledig ouder, dus dat maakt geen verschil tov andere ouderstellen.
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 14-05-2020 09:33
8.49% gewijzigd
Bijzonder om zoveel moeite te doen en connecties te willen creëeren om kinderen op de wereld te zetten. Ik vind de huidig voorgestelde constructie geen goed plan, vanwege bovengenoemde argumenten en overwegingen. Zou eerder kiezen voor pleeg- of adoptiekinderen. En, als je toch per se een biologische connectie wilt, ga dan voor één donor en één moeder. Lijkt me meer in het belang van eventuele kinderen dan het plan uit de OP.
Here am I in my little bubble
Ik krijg nu al hoofdpijn van de situatie en dan zijn die kinderen er nog niet eens. Ik zou hier als potentiële donor in ieder geval totaal niet achter staan.

Waarom vind je het zo belangrijk om je genetisch materiaal terug te zien in je kinderen? Je kinderen zijn ook een product van jouw opvoeding, dat zie je er dan ook aan terug? Kan dat niet voldoende zijn?

Ik snap wel dat jullie allebei het zwanger zijn willen ervaren, maar zou in jullie geval voor beide kindjes dan wel voor een en dezelfde donor kiezen.
Rosalind schreef:
13-05-2020 23:12
Dit was precies mijn gedachte. Zou eerder constructie van ik vrouw van jou kiezen met zelfde vader en allebei moeders keer zwanger (mocht het de tweede lukken om zwanger te raken)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven