Broers als zaaddonors?
woensdag 13 mei 2020 om 22:32
Mijn vriendin en ik (lesbische relatie) hebben een kinderwens. We zouden graag een bekende donor willen en beide een keer een kindje willen dragen (mocht het ons allemaal gegund zijn uiteraard).
Nu is het zo dat wij beide een broer hebben. We denken er aan om onze broers te vragen om eventueel donor te worden. Dus ik met mijn zwager en mijn vriendin met mijn broer. Dan hebben wij met beide kindjes toch een bloedband en kunnen we ook onszelf in het kindje herkennen.
Zijn er hier forumleden die hier ervaring mee hebben? Wij zijn erg benieuwd naar hoe dit voor jullie heeft uitgepakt en wat dat heeft betekent voor de relatie met de broer. Onze kindjes worden dan dus eigenlijk neefjes/nichtjes van elkaar en worden dan half broertjes/zusjes van de eventuele kinderen van onze broers. Wordt dit ingewikkeld? Of valt het in de praktijk mee? Hoe is het voor de broer om zo dichtbij zijn eigen kind te zijn, maar het toch te zien opgroeien in een ander gezin? Met wellicht andere ideeën over opvoeden ed.
Dit is nog niet besproken met onze broers, we willen eerst voor onszelf duidelijk hebben of dit überhaupt een optie zou zijn.
Nu is het zo dat wij beide een broer hebben. We denken er aan om onze broers te vragen om eventueel donor te worden. Dus ik met mijn zwager en mijn vriendin met mijn broer. Dan hebben wij met beide kindjes toch een bloedband en kunnen we ook onszelf in het kindje herkennen.
Zijn er hier forumleden die hier ervaring mee hebben? Wij zijn erg benieuwd naar hoe dit voor jullie heeft uitgepakt en wat dat heeft betekent voor de relatie met de broer. Onze kindjes worden dan dus eigenlijk neefjes/nichtjes van elkaar en worden dan half broertjes/zusjes van de eventuele kinderen van onze broers. Wordt dit ingewikkeld? Of valt het in de praktijk mee? Hoe is het voor de broer om zo dichtbij zijn eigen kind te zijn, maar het toch te zien opgroeien in een ander gezin? Met wellicht andere ideeën over opvoeden ed.
Dit is nog niet besproken met onze broers, we willen eerst voor onszelf duidelijk hebben of dit überhaupt een optie zou zijn.
donderdag 14 mei 2020 om 13:49
Hier ben ik het mee eens. Of dat die klik er is, je biologische vader niet echt als vader mag beschouwen, maar wel moet toekijken hoe de kinderen die hij met zijn vrouw heeft dat wel doen. Of juist omgekeerd, dat die kinderen jaloers worden. Of inderdaad verschil van mening in de opvoeding of andere keuzes die worden gemaakt. Je kan daar wel van tevoren van alles over afspreken, maar in de praktijk kan dat wel helemaal niet werken.TanteOlivia schreef: ↑14-05-2020 13:44Voor de biologische vaders/ooms lijkt het me erg moeilijk. Ik zou het niet kunnen in elk geval, om een kind van zo dichtbij te zien opgroeien, waarvan ik weet dat het mijn kind is, maar me er dan niet mee te mogen bemoeien. Dat lijkt me zo pijnlijk, zeker als er dingen gebeuren die tegen mijn ideeën/gevoelens ingaan. Dan zit je er dicht op, maar je mag niks zeggen, niks voelen.
Daarbij lijkt het me voor de kinderen ook ingewikkeld, dat ze hun vader wel regelmatig zien, maar ze mogen hem niet zien als hun vader, terwijl hij dat feitelijk wel is. Straks hebben die twee een enorme klik, maar nee, het mag niet te close worden, want dan is het pijnlijk voor de moeders. Dan zit je dus je hele leven in een loyaliteitsconflict.
Dan heb je nog de partners van jullie broers, of zijn ze allebei vrijgezel? Eerlijk gezegd zou ik er niet op zitten te wachten als de zus van mijn man met een dergelijk voorstel komt. Gaan jullie het alleen aan jullie broers vragen, of ook met hun partners erbij? Zij lijken me een essentieel onderdeel van de constructie?
En hoe gaat het wanneer jullie uit elkaar gaan? Dan heeft je kind dus twee moeders, twee soort van surrogaatvaders/ooms + aanhang die dan ook weer familie zijn van de andere partij (die elkaar misschien niet meer willen zien?), plus de nieuwe partners van de moeders en eventuele aanhang. Lijkt me erg ingewikkeld voor de kinderen?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

donderdag 14 mei 2020 om 14:02
Ik vind het wel een mooi idee eigenlijk, de kinderen groeien op met hun moeders en hun biologische vaders zijn ook gewoon familie ipv anoniem. In hoeverre zij een ouderrol op zich gaan/willen nemen kan je altijd nog met elkaar besluiten. Persoonlijk vind ik dat idee van een donor in de familiekring juist wel mooi in deze situatie. Succes!

donderdag 14 mei 2020 om 14:12

donderdag 14 mei 2020 om 14:15
En ook nog iets om over na te denken: Wat als de ene broer het idee wel ziet zitten maar de ander niet wil? Of (uiteindelijk, bijvoorbeeld over 2 jaar) bij nader inzien toch zegt: "Ik ben van gedachten veranderd."
Ook wel iets om van te voren over na te denken, want ik neem aan dat jullie niet tegelijkertijd gaan beginnen met insemineren?
Er is zeker wel iets voor te zeggen om de keuze te maken voor een "bekende" donor in plaats van voor een zaaddonor met wie verder geen contact zal zijn in de eerste jaren, maar bij voorbaat willen kiezen voor deze constructie kan ook nogal wat haken en ogen hebben
Ook wel iets om van te voren over na te denken, want ik neem aan dat jullie niet tegelijkertijd gaan beginnen met insemineren?
Er is zeker wel iets voor te zeggen om de keuze te maken voor een "bekende" donor in plaats van voor een zaaddonor met wie verder geen contact zal zijn in de eerste jaren, maar bij voorbaat willen kiezen voor deze constructie kan ook nogal wat haken en ogen hebben
donderdag 14 mei 2020 om 14:27
Dan ben je dus afhankelijk van IVF, krijg je dat wel vergoed als er geen medische noodzaak is?strings-attached schreef: ↑14-05-2020 14:12Als je zo graag alletwee dezelfde investering wil in de kinderen doe het dan zo.
Onbekende donor en twee embryo's met van iedere moeder een eicel.
De embryo met eicel A gaat naar moeder B en embryo B gaat naar moeder A
Van iedere moeder een eicel wat door de ander gedragen wordt en dezelfde vader.
Don't waste your time on jealousy,

donderdag 14 mei 2020 om 14:39
Dat zou voor allebei een IVF behandeling betekenen. Erg invasief en prijzig, en dat zonder noodzaak.strings-attached schreef: ↑14-05-2020 14:12Als je zo graag alletwee dezelfde investering wil in de kinderen doe het dan zo.
Onbekende donor en twee embryo's met van iedere moeder een eicel.
De embryo met eicel A gaat naar moeder B en embryo B gaat naar moeder A
Van iedere moeder een eicel wat door de ander gedragen wordt en dezelfde vader.
donderdag 14 mei 2020 om 14:49
Het leek mij theoretisch ook altijd een mooi plan, zoals TO en haar partner het voorstellen.
Maar het lijkt me in de praktijk voer voor drama en veel verdriet.....
Ome Piet is, biologisch gezien, je vader, dat werk. En dan ook inderdaad wat de meeste hierboven ook aangeven.
Ik snap heel goed dat de andere moeder het mooi zou vinden ook wat van haar DNA in het kindje te hebben, maar ik denk dat het verstandig is dit (logische, maar toch) egoïstische gevoel op zij te zetten in het belang van het toekomstige kind, en alle familiare banden.
Maar het lijkt me in de praktijk voer voor drama en veel verdriet.....
Ome Piet is, biologisch gezien, je vader, dat werk. En dan ook inderdaad wat de meeste hierboven ook aangeven.
Ik snap heel goed dat de andere moeder het mooi zou vinden ook wat van haar DNA in het kindje te hebben, maar ik denk dat het verstandig is dit (logische, maar toch) egoïstische gevoel op zij te zetten in het belang van het toekomstige kind, en alle familiare banden.
vrijdag 15 mei 2020 om 11:09
Het klinkt inderdaad in eerste instantie als een mooi plan, maar ik sluit me aan bij de meningen hierboven. Hoe weet je zeker dat beide broers uiteindelijk ook daadwerkelijk donor kunnen worden (je weet nooit wat er in de tussentijd gebeurt)? En wat als ze hun rol allebei anders invullen, of de ene meer favoriet wordt dan de ander; krijg je dan geen scheve gezichten? Zouden de kindjes het wel vanaf het begin al weten of komt er een moment dat jullie het moeten gaan bekend maken.
Bovendien: TO geeft aan dat jullie graag een bloedband willen hebben met jullie kindjes en dat begrijp ik heel goed. Ik vraag me alleen af of het voor de toekomstige kinderen niet juist ook heel belangrijk is dat zij die bloedband onderling hebben? Zij zouden dan directere lijnen met hun neefjes en nichtjes hebben dan met elkaar. En gaat hun belang dan niet voor die van jullie?
Ik zou, indien mogelijk, het liefst willen dat zij in ieder geval echt genen delen met elkaar.
Bovendien: TO geeft aan dat jullie graag een bloedband willen hebben met jullie kindjes en dat begrijp ik heel goed. Ik vraag me alleen af of het voor de toekomstige kinderen niet juist ook heel belangrijk is dat zij die bloedband onderling hebben? Zij zouden dan directere lijnen met hun neefjes en nichtjes hebben dan met elkaar. En gaat hun belang dan niet voor die van jullie?
Ik zou, indien mogelijk, het liefst willen dat zij in ieder geval echt genen delen met elkaar.
vrijdag 15 mei 2020 om 11:47
Op papier is echt idd prachtig, in de praktijk is het enorm gecompliceerd.
Weegt een complexe situatie minder zwaar omdat het theoretisch gezien een mooi idee was?
Ik denk het niet. De redenen zijn door anderen al heel goed beschreven.
Een bloedband en 'jezelf kunnen herkennen in je kind' worden als redenen gegeven om het zo te doen. Ik vind dat geen doorslaggevende factoren eerlijk gezegd. Ik heb zelf een biologisch kind, maar de liefde die ik voel als ik naar hem kijk gaat nooit over bloedband of dat ik mezelf herken, eerlijk gezegd. Ik heb altijd het gevoel dat dat dingen zijn die belangrijk lijken maar als je eenmaal de rol van ouder hebt heeeeeel relatief zijn. Je kunt evenveel houden van, en eenzelfde emotionele band ontwikkelen, met kinderen zonder bloedband als met. En op je lijken gaan ze toch wel doen, in hun doen en laten, omdat jij de dagelijkse opvoeder bent. Verder zijn kinderen vooral zichzelf.
Weegt een complexe situatie minder zwaar omdat het theoretisch gezien een mooi idee was?
Ik denk het niet. De redenen zijn door anderen al heel goed beschreven.
Een bloedband en 'jezelf kunnen herkennen in je kind' worden als redenen gegeven om het zo te doen. Ik vind dat geen doorslaggevende factoren eerlijk gezegd. Ik heb zelf een biologisch kind, maar de liefde die ik voel als ik naar hem kijk gaat nooit over bloedband of dat ik mezelf herken, eerlijk gezegd. Ik heb altijd het gevoel dat dat dingen zijn die belangrijk lijken maar als je eenmaal de rol van ouder hebt heeeeeel relatief zijn. Je kunt evenveel houden van, en eenzelfde emotionele band ontwikkelen, met kinderen zonder bloedband als met. En op je lijken gaan ze toch wel doen, in hun doen en laten, omdat jij de dagelijkse opvoeder bent. Verder zijn kinderen vooral zichzelf.
vrijdag 15 mei 2020 om 12:57
Ik vind het theoretisch gezien een heel mooie gedachte maar er kleven inderdaad veel praktische bezwaren aan en als één van de broers dit niet ziet zitten klapt alles als een kaartenhuis in elkaar vrees ik.
Ik ken zelf via via een lesbisch koppel waarvan één vrouw vanwege een genetische afwijking niet zwanger wou worden dus de andere vrouw is dat nu. Degene die de genetische afwijking heeft heeft wel een broer (met een genetische afwijking) dus die kon zijn sperma ook niet doneren. Moest de situatie anders zijn geweest had de broer van de andere vrouw wel willen doneren vanwege het feit dat het andere dna/bloedband er dan ook zou zijn, maar daar ging die vlieger dus niet op.
Is het niet veel praktischer om te kiezen voor twee kindjes, door allebei één, maar wel met dezelfde donor? (en dus niet de broers dan)
Ik ken zelf via via een lesbisch koppel waarvan één vrouw vanwege een genetische afwijking niet zwanger wou worden dus de andere vrouw is dat nu. Degene die de genetische afwijking heeft heeft wel een broer (met een genetische afwijking) dus die kon zijn sperma ook niet doneren. Moest de situatie anders zijn geweest had de broer van de andere vrouw wel willen doneren vanwege het feit dat het andere dna/bloedband er dan ook zou zijn, maar daar ging die vlieger dus niet op.
Is het niet veel praktischer om te kiezen voor twee kindjes, door allebei één, maar wel met dezelfde donor? (en dus niet de broers dan)
zaterdag 16 mei 2020 om 11:01
Wauw, bedankt voor al jullie reacties!
Wij hebben er ook nog veel over gepraat en over nagedacht.
In de ideale situatie zou het de meest mooie oplossing zijn. Maar zoals vele van jullie ook al aangeven; wel 1 met veel mitsen en maren. Zeker omdat je te maken hebt met 2 donoren en daarbij erg afhankelijk bent van hun gevoelens (en die van hun partner). Stel dat ze nu beide toezeggen, maar dat eerst de 1 een kindje krijgt, en de andere broer zich om wat voor reden dan ook toch terugtrekt (wat uiteraard zijn goed recht is!).. Dan zal je alsnog opzoek moeten gaan naar een andere donor en dan hebben de kinderen helemaal geen bloedband met elkaar.
Dat wij beide een kindje willen dragen staat vast. Uiteraard moet dit ons nog maar gegund zijn, maar daar willen we wel voor gaan. Ook willen we graag een bekende donor, zodat onze kinderen zich nooit hoeven afvragen waar ze vandaan komen en of ze op hun donor lijken. Ons oorspronkelijke idee was om hiervoor opzoek te gaan naar 1 donor, die 2x zou willen doneren. Dan hebben de kindjes toch dezelfde vader en hebben zij een bloedband samen. Het idee van de broers was even een zijspoor, maar dit lijkt praktisch niet wenselijk. Daarom gaan wij toch weer terug naar het oorspronkelijke plan van 1 donor.
In de ideale situatie zou het de meest mooie oplossing zijn. Maar zoals vele van jullie ook al aangeven; wel 1 met veel mitsen en maren. Zeker omdat je te maken hebt met 2 donoren en daarbij erg afhankelijk bent van hun gevoelens (en die van hun partner). Stel dat ze nu beide toezeggen, maar dat eerst de 1 een kindje krijgt, en de andere broer zich om wat voor reden dan ook toch terugtrekt (wat uiteraard zijn goed recht is!).. Dan zal je alsnog opzoek moeten gaan naar een andere donor en dan hebben de kinderen helemaal geen bloedband met elkaar.
Dat wij beide een kindje willen dragen staat vast. Uiteraard moet dit ons nog maar gegund zijn, maar daar willen we wel voor gaan. Ook willen we graag een bekende donor, zodat onze kinderen zich nooit hoeven afvragen waar ze vandaan komen en of ze op hun donor lijken. Ons oorspronkelijke idee was om hiervoor opzoek te gaan naar 1 donor, die 2x zou willen doneren. Dan hebben de kindjes toch dezelfde vader en hebben zij een bloedband samen. Het idee van de broers was even een zijspoor, maar dit lijkt praktisch niet wenselijk. Daarom gaan wij toch weer terug naar het oorspronkelijke plan van 1 donor.

zaterdag 16 mei 2020 om 17:05
Dit zal vast wel even een teleurstelling zijn om zo’n mooi en romantisch idee los te laten. Maar ik denk wel een hele wijze beslissing. Kinderen worden gemaakt (verwekt) in romantiek, maar daarna is romantiek nergens meer van toepassing. Kinderen en het zijn van een gezin draait voor 99,9% op hele andere emoties. En gek genoeg is het hebben van een overzichtelijk systeem daarbij heel behulpzaam. Hoe minder complexiteit hoe beter.
zaterdag 16 mei 2020 om 22:49
Ik heb goede ervaringen met de website OneWish (ik weet niet of ik dit hier zomaar mag noemen, maar soit).xLinniePinnie schreef: ↑16-05-2020 11:01Wauw, bedankt voor al jullie reacties!
Overigens heb ik twee dochters van twee verschillende donoren, en iedereen vindt dat ze als twee druppels water op elkaar lijken. Eentje is nu bijna zes, en terwijl het onderwerp "papa's" met enige regelmaat voorbijkomt, heeft ze zich nog niet afgevraagd waar ze via de andere kant vandaan komt. Één keer een technische vraag, toen haar zusje in mijn buik zat.
dinsdag 9 juni 2020 om 14:47
Ik kwam een filmpje tegen, en moest aan dit topic denken
Niet om je van gedachten te doen veranderen, en ik vind het nog steeds geen handig plan, maar een succes verhaal is wel leuk
(al moet je natuurlijk maar afwachten hoe het over een paar jaar is.....)
Dit is als het nóg wat gecompliceerder wordt dan jullie eerste plan
https://www.linda.nl/snacks/lekkerloere ... e-familie/
(even helemaal naar beneden scrollen voor het filmpje
)

Dit is als het nóg wat gecompliceerder wordt dan jullie eerste plan

https://www.linda.nl/snacks/lekkerloere ... e-familie/
(even helemaal naar beneden scrollen voor het filmpje