Werk & Studie alle pijlers

"Vertel eens wat over jezelf"

25-05-2020 17:46 101 berichten
Ik had vandaag een sollicitatie voor een stage. En ik klap altijd dicht bij deze vraag. Ik kom niet verder dan "Ik ben Plopper, half 30 en woon met kind en hond. Oh. Ik hou ook van planten"

Ik weet niet zo goed wat ik nog meer kan vertellen en ik hou graag werk/privé gescheiden, wellicht sla ik daar soms iets in door.

Wat zeggen jullie bij zo'n vraag? En als je zelf mensen aanneemt; wat verwacht je bij zo'n vraag?

Ik heb nog meer sollicitaties op de agenda binnenkort (hoop ik), misschien steek ik hier nog wat op. 😁
Alle reacties Link kopieren
Plopper schreef:
25-05-2020 17:46
Ik had vandaag een sollicitatie voor een stage. En ik klap altijd dicht bij deze vraag. Ik kom niet verder dan "Ik ben Plopper, half 30 en woon met kind en hond. Oh. Ik hou ook van planten"
Wat zou er mis zijn met dit antwoord dan? Als iemand nog iets wil weten wat je niet hebt verteld kunnen ze daarop doorvragen.
Plopper schreef:
25-05-2020 19:12
Ik voel me nu dus echt heel dom omdat ik dus nooit bedacht had dat het ging om je persoonlijkheid te koppelen aan de functie. 🤦‍♀️

Ik heb dus altijd het idee gehad dat je dat al in je brief hebt vermeld of dat het later in het gesprek komt als er gevraagd wordt waarom je bij die instelling wil werken of waarom jij geschikt bent voor de functie.

Ik ben blij dat ik dit topic geopend heb, hahaha. Bedankt!
Hahaha, nooit te oud om te leren! En nu voorbereiden op de volgende keer dat je deze vraag krijgt!
Ik vind het volgende altijd wel een handig kapstokje:
2 zinnen over je verleden, 2 zinnen over het heden en 2 zinnen over de toekomst.
Star3 schreef:
25-05-2020 18:32
Ik vind zo'n reactie vele malen interessanter dan een standaard afgedraaid riedeltje.
Vals dilemma. Ik vind beiden niet interessant en irritant.
Herkenbaar dat het lastig is. Laatste sollicitatie een soortgelijke vraag en mijn antwoord was zoiets als dit:

Jess, midden 30. Woon inmiddels een jaar of twee in deze regio. Opgegroeid in plaats X en verhuisd voor werk partner. Inmiddels een dochter rijker en we wonen met veel plezier hier in de buurt. In vrije tijd graag een terrasje met vriendinnen, een avondje relaxen op de bank. Sport is geen hobby maar wel noodzaak. Doe het niet vaak genoeg. Jaren met heel veel plezier gewerkt bij werkgever Y (oude werkgever), plezierige baan, leuke collega's maar de afstand werd te groot (complete leugen want ik moest een andere uitdaging zoeken wegens zwangerschap en wilde daar niet teveel op in gaan). Haal mijn energie uit hard werken, snel breed kennis op doen en zeg vrijwel nooit nee. Sommigen zien dat als een zwakte maar ik noem het eigenlijk mijn sterkste punt want ben een behulpzame collega.

Privé huidig, werkverleden en privé verleden gehad en meteen kwaliteiten benadrukt.
Inhoudelijk volgde later.
Wat een stomme vraag. Ik neem heel vaak mensen aan, maar eerlijk gezegd boeit het me niets wat iemands privésituatie is en wat voor hobby’s die heeft. Ik snap dat je je dan afvraagt wat je daarmee moet!

Ik begin vaak simpelweg met het verzoek om de reden om te solliciteren nog wat uitgebreider toe te lichten. (Of benoem dat ik dit-en-dat in de brief daarover gelezen heb, en stel een vervolgvraag daarover).
Mappie88 schreef:
25-05-2020 19:26
Ik heb een tijdje als recruiter gewerkt en vroeg altijd “vertel eens wat over jezelf los van je cv?”. Heel veel mensen beginnen dan alsnog over hun cv te kletsen wat ik dan altijd verwonderlijk vond. Je hoeft niet je hele privé leven op tafel te leggen (liever niet zelfs) maar met wie je woont, wat je hobby’s zijn enz is voor bedrijf wel leuk om te weten om inderdaad te kijken of je daar past.
Plus het onderscheid je van anderen met wellicht zelfde werkervaring en opleiding die ook allemaal zeggen dat ze zo gestructureerd en perfectionistisch zijn :-)

Ja ik snap wat je bedoelt! Zo herkenbaar!

Ik heb een tijd verschillende sollicitatiegesprekken gehad en vroeg dan altijd aan de recruiter "vraag me eens iets origineels, los van je standaard vragenlijstje?". Heel veel recruiters beginnen dan alsnog hun lijstje met standaard vragen af te werken wat ik dan altijd verwonderlijk vond. Je hoeft echt niet je trucendoos op tafel te leggen (liever niet zelfs) maar net wat meer info over het bedrijf, met wie de directeur samenwoont, wat voor hobby's de CFO heeft, enz. zijn voor een sollicitant wel leuk om te weten om inderdaad te kijken of je daar past. Plus het onderscheidt je van andere bedrijven met wellicht dezelfde functies en salarissen, die ook allemaal zeggen zoveel in hun personeel te investeren en een organisatie met open communicatie te zijn. :-)
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
Ellerlilalinne schreef:
25-05-2020 20:48
Ja ik snap wat je bedoelt! Zo herkenbaar!

Ik heb een tijd verschillende sollicitatiegesprekken gehad en vroeg dan altijd aan de recruiter "vraag me eens iets origineels, los van je standaard vragenlijstje?". Heel veel recruiters beginnen dan alsnog hun lijstje met standaard vragen af te werken wat ik dan altijd verwonderlijk vond. Je hoeft echt niet je trucendoos op tafel te leggen (liever niet zelfs) maar net wat meer info over het bedrijf, met wie de directeur samenwoont, wat voor hobby's de CFO heeft, enz. zijn voor een sollicitant wel leuk om te weten om inderdaad te kijken of je daar past. Plus het onderscheidt je van andere bedrijven met wellicht dezelfde functies en salarissen, die ook allemaal zeggen zoveel in hun personeel te investeren en een organisatie met open communicatie te zijn. :-)
Wauw, veel frustratie die je meedraagt?
-Nienke- schreef:
25-05-2020 20:24
Wat een stomme vraag. Ik neem heel vaak mensen aan, maar eerlijk gezegd boeit het me niets wat iemands privésituatie is en wat voor hobby’s die heeft. Ik snap dat je je dan afvraagt wat je daarmee moet!

Ik begin vaak simpelweg met het verzoek om de reden om te solliciteren nog wat uitgebreider toe te lichten. (Of benoem dat ik dit-en-dat in de brief daarover gelezen heb, en stel een vervolgvraag daarover).
Dit. Ik vind het zelfs onbeschoft en achterhaald.

Als sollicitant zou je dan eigenlijk je Dirk boodschappentas op tafel moeten leggen vol met fotoalbums en zeggen, "hoeveel tijd hebben we?"
Mappie88 schreef:
25-05-2020 20:51
Wauw, veel frustratie die je meedraagt?
Haha dus als je de vraag terugkrijgt vind je het niet leuk?
Ellerlilalinne schreef:
25-05-2020 20:54

Als sollicitant zou je dan eigenlijk je Dirk boodschappentas op tafel moeten leggen vol met fotoalbums en zeggen, "hoeveel tijd hebben we?"
:HA:
Hier was ik 3 jaar en hier toen ik zelf mijn haar had geknipt. Hier was ik 10 en daar werd ik 11 jaar.
Maar het gaat er toch niet om dat je een heel levensverhaal doet? Het is voor een bedrijf leuk om een potentiële nieuwe werknemer een beetje te leren kennen.
Anders word je puur op cv en ervaring beoordeeld en dat is pas cru. Als je in een praatje over wat iemand leuk vindt om te doen er achter komt wat z’n eigenschappen zijn en dat diegene naast cv ook nog eens leuk in het bedrijf past is dat toch alleen maar een pre.
Ellerlilalinne schreef:
25-05-2020 20:56
Haha dus als je de vraag terugkrijgt vind je het niet leuk?
Je stelt de vraag niet terug. Je impliceert in dat stuk dat iemand de vraag ‘wat doe je naast je cv’ nooit uit interesse kan stellen en dat degene tegenover je niks wil vertellen over een bedrijf oid. Het klinkt alsof je nare ervaringen hebt gehad
ecam2015 schreef:
25-05-2020 20:57
:HA:
Hier was ik 3 jaar en hier toen ik zelf mijn haar had geknipt. Hier was ik 10 en daar werd ik 11 jaar.
:rofl:

Een paar foto's van mijn overleden konijn Tammie er tussen en dan slikken en een stilte laten vallen en dan schalks kijkend de pagina omslaan naar de foto van je lievelings teddybeer. Vervolgens vragen wanneer je mag beginnen.
Ellerlilalinne schreef:
25-05-2020 20:54

Je kunt ook overdrijven.
Een werkgever gaat tijd en energie in de nieuwe medewerker steken, en probeert vooraf zo goed mogelijk in te schatten of hij de juiste keuze maakt en stelt daarom bepaalde vragen die hij/zij relevant vindt om die keuze beter te kunnen maken.
Als jij bepaalde vragen enorm stom vindt, of te bijdehand gaat doen en de keuze valt niet op jou, dan was de match er waarschijnlijk niet.
Beter voor alle partijen.

.
Mappie88 schreef:
25-05-2020 20:57
Maar het gaat er toch niet om dat je een heel levensverhaal doet? Het is voor een bedrijf leuk om een potentiële nieuwe werknemer een beetje te leren kennen.
Anders word je puur op cv en ervaring beoordeeld en dat is pas cru. Als je in een praatje over wat iemand leuk vindt om te doen er achter komt wat z’n eigenschappen zijn en dat diegene naast cv ook nog eens leuk in het bedrijf past is dat toch alleen maar een pre.
Niet iedereen zit op zo een prietpraatje te wachten met een recruiter die in elke zin het woord leuk gebruikt.

Waarom ben je er eigenlijk mee gestopt?
Ellerlilalinne schreef:
25-05-2020 21:05
Niet iedereen zit op zo een prietpraatje te wachten met een recruiter die in elke zin het woord leuk gebruikt.

Waarom ben je er eigenlijk mee gestopt?
Pff wat doe jij hatelijk zeg. Dan antwoord jij op die vraag gewoon nooit en stellen ze die vraag aan mensen die het wel prima vinden. Ga verder dit topic ook niet meer vervuilen met onze discussie, excuus TO.

Het gaat je echt weinig aan maar ik heb een baan geaccepteerd richting mijn studie en werk nu in de GGZ.
Ab_Normaal schreef:
25-05-2020 21:02
Je kunt ook overdrijven.
Een werkgever gaat tijd en energie in de nieuwe medewerker steken, en probeert vooraf zo goed mogelijk in te schatten of hij de juiste keuze maakt en stelt daarom bepaalde vragen die hij/zij relevant vindt om die keuze beter te kunnen maken.
Als jij bepaalde vragen enorm stom vindt, of te bijdehand gaat doen en de keuze valt niet op jou, dan was de match er waarschijnlijk niet.

.
:rofl: Het ging over privevragen. Wel opletten. :-)

Het is niet meer van deze tijd, o.a. omdat het ongelijkwaardig is. Een sollicitant voelt toch druk om privevragen te moeten beantwoorden, terwijl hij dat niet wil. Die informatie heb je voor de meeste functies ook echt niet nodig. Als je internationaal mensen aanneemt mag je veel van zulke vragen daarom ook niet stellen.
Ellerlilalinne schreef:
25-05-2020 21:19
:rofl: Het ging over privevragen. Wel opletten. :-)

Het is niet meer van deze tijd, o.a. omdat het ongelijkwaardig is. Een sollicitant voelt toch druk om privevragen te moeten beantwoorden, terwijl hij dat niet wil. Die informatie heb je voor de meeste functies ook echt niet nodig. Als je internationaal mensen aanneemt mag je veel van zulke vragen daarom ook niet stellen.
Nienke reageerde op de OP vraag. Vertel eens wat over jezelf. Dat kan je zo prive of niet prive maken als je zelf wil.
Mappie88 schreef:
25-05-2020 21:11
Pff wat doe jij hatelijk zeg. Dan antwoord jij op die vraag gewoon nooit en stellen ze die vraag aan mensen die het wel prima vinden. Ga verder dit topic ook niet meer vervuilen met onze discussie, excuus TO.

Het gaat je echt weinig aan maar ik heb een baan geaccepteerd richting mijn studie en werk nu in de GGZ.
Precies dat hebben sommige sollicitanten dus ook. Het gaat je echt weinig aan, want het is prive en ik ben tijdens een sollicitatigesprek niet bezig om prive met je te connecten, ik heb een gesprek voor een baan. Vind het persoonlijk echt prietpraat, leuk dit, leuk dat. Gewoon inhoudelijke zakelijke gesprekken, het is toch geen privedate?
-Janna- schreef:
25-05-2020 17:55
Kort iets over mijzelf en wat ik nu doe en dan heel vloeiend door naar mijn motivatie daar te willen werken
Dit
Ab_Normaal schreef:
25-05-2020 21:02
Je kunt ook overdrijven.

.
Sorry, maar waarom is het in vredesnaam relevant of iemand getrouwd is (of niet), welke hobby’s iemand heeft, et cetera? Dat laatste weet ik zelfs van de meeste van mijn collega’s niet eens. Het is wérk. Ik zoek iemand die dus de werkzaamheden die moeten gebeuren, op een goede manier kan uitvoeren. Ik zou niet weten hoe het antwoord op de vraag ‘Vertel eens wat over jezelf’ (feitelijk niet eens een vraag) zou kunnen bijdragen aan mijn beoordeling van iemands geschiktheid daarvoor.
Nou. Ik vind het vooral lastig omdat het inderdaad me het gevoel geeft dat mijn vrije tijd invloed heeft op mijn capaciteiten als werknemer, of in dit geval stagiair en dat ik dan niet "kindvriendelijk" of "leuk" genoeg ben.

En ik kan moeilijk zeggen dat 1 van mijn hobby's bdsm is, dan krijg ik mijn registratie nooit.
Ik heb ook wel eens vanuit de werkgever bij sollicitaties gezeten, maar zou ook niet die vraag stellen, juist omdat je dan misschien allemaal irrelevant geleuter krijgt te horen.
TO, ik zou dus echt heel kort iets over mezelf zeggen (niet meer dan het hoognodige) en doorgaan op de motivatie die je hebt voor de functie, zoals hierboven al gesuggereerd werd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven