Chaotisch

26-05-2020 16:18 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,

ik val maar met de deur in huis: Ik word helemaal gek van binnen. Ik krijg mijn huiswerk niet gepland, het huis is een teringzooi, er staat een afwas en een was van een paar dagen (minstens een week) en ik trek het gewoon niet? Ik weet niet waar het door komt maar ik ben altijd zo enorm ongeorganiseerd. Aan de ene kant heb ik de grootste drive van de hele wereld, ik wil en kan zoveel! Maar het lukt me gewoon niet om het ook daadwerkelijk te doen. Elke avond lig ik in bed, en denk ik: Verdorie, dit had ik dus nog moeten doen vandaag! Het is nu, in de paniek, misschien erger dan het lijkt? Maar echt leuk is het nog steeds niet. Ik ben de hele dag maar aan het denken en het dromen, en voor ik het weet is er weer een uur voorbij zonder iets te doen. Of ik zit alleen maar doelloos te scrollen.

Toen dacht ik deze middag: Ik ga voor de honderd duizenste keer weer eens proberen te plannen. Dat helpt misschien? Met een enorme paniekaanval als gevolg: Het lukt gewoon niet. Ik google me rot naar planningen maken. Het lukt me niet... Enorm frustrerend!

Ik weet me even geen raad meer:-(
Dan doe je het allemaal niet.
Damned if I don’t
Is het een idee om een lijstje te maken met de dingen die je wil/moet doen? Dan kun je ze daarna afstrepen. Dit geeft wat meer overzicht en wellicht een positieve flow aangezien je meteen kunt zien wat je wel gedaan hebt op een dag!
Super ellendig gevoel!

Eerst maar even ademhalen.
Want gelukkig vergaat de wereld zomaar niet, dus ook niet door een niet te overziene hoeveelheid puinhoop.

Het klinkt alsof het gebrek aan overzicht en controle je parten spelen. Meer dan de puinhoop. Als dat zo is dan kan het helpen om te beginnen met één klein ding.

Als je nou even een wasje in de machine stopt en dan weer terugkomt om verder te lezen sta je alweer 1-0 voor op jezelf.
Van een hele waslijst raak je nog meer in paniek.
Dus klein beginnen met dingen die snel resultaat geven:
was in de machine is niet zo moeilijk. Dus dat doen, en niet vergeten hem er weer uit te halen.

Afwas doe je tijdens het koken, dan moetje toch steeds in de keuken zijn.

Als je naar een andere kamer gaat, kijk dan eerst rond, in de kamer waar je bent: moet er nog iets mee naar die kamer, pak dat op en zet het in de andere kamer op de juiste plek
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Kom lekker schrijven in het Grote Plan-Je-Dag-Topic. Daar vind je in ieder geval gelijkgestemden :facepalm: :proud:.

Alle gekheid op een stokje; Blijkbaar kún je even niet. Als je nou een planning maakt en je begint eerst even met een dikke vette pauze. Desnoods 2 volle dagen. Zou dat wat lucht geven?
en zoals hier in andere topics al vaker genoemd wordt: zet een wekker, tot die tijd even doorzetten.
Of als je dat gezelliger vindt, zet muziek op, wat is het 5de liedje in de lijst, daar stop je met wat je aan het doen was. even aanmodderen met niks en bij het 5de liedje weer beginnen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
To, adem in, adem uit.

Ik heb een tijd gehad dat ik moeite had met plannen terwijl ik wel allerlei dingen gedaan wilde hebben.

Ik heb toen een lijstje gemaakt van taken die gedaan moeten worden en deze eventueel in deeltaken onderverdeeld. Bijvoorbeeld: de was in de machine/ophangen, was in de droger, strijken, opruimen. De afwas. Planten water geven. Boodschappen doen.
Schrijf achter elke taak op welke dag je dat wilt doen. Het is dan wel handig om bijvoorbeeld de was in de machine/in de droger op dezelfde dag te doen. En bijvoorbeeld strijken/ophangen de dag erna.

Vervolgens had ik in excel een overzicht gemaakt van deze taken. Dus van boven naar beneden alle taken. En horizontaal daarboven de dagen van de week (dus maandag tm zondag). Als ik dan op zaterdag de was in de wasmachine wilde doen, dan maakte ik alle dagen behalve de zaterdag grijs. Voor strijken liet ik dan bijvoorbeeld enkel de zondag wit. Vergeet huiswerk niet in te plannen, misschien handig om meerdere blokjes te doen, dus voor elk vak één.

Dit printe ik dan uit (elke week een nieuwe, dus het handigste is om er gelijk een paar te printen). En per dag kruiste is dan die taak af als ik het gedaan had.

Probeer een routine te bedenken, bijvoorbeeld elke dag van 9-11 huiswerk maken. Om te voorkomen dat ik mij ondertussen laat afleiden, zet ik mijn telefoon. Na 45 minuten klinkt er een signaal en mag ik even thee gaan halen, even iets anders doen. Dat maakt het voor mij makkelijker om mij te concentreren.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik heb nu een halve afwas (alleen nog afdrogen) gedaan... Dat geeft inderdaad al wat lucht! En ik heb er net twee dagen pauze opzitten, maar schijnbaar is dat nog niet genoeg. Ik voel me gewoon zo gestresst en overvraagd, maar goed, dat is weer voor een ander topic:")
Dat lijkt me nou juist géén ander topic. Want de chaos is alleen maar een symptoom natuurlijk.
Symptoom?
Ja, je maakt geen rommel omdat je zo van rommel houdt.
Er loopt iets niet zo fijn en als gevolg daarvan ontploft de boel.
Kan je de rommel wel aan (willen) pakken, maar die komt dan vanzelf weer terug.
Fijn dat de halve afwas je zo heeft opgelucht! Ik zou zeggen laat hem lekker staan, morgen is'ie droog en dan kun je hem opruimen.

Als ik me totaal overwhelmed voel kan het helpen om een extreem haalbare planning te maken. Dus bijv. 10u gedoucht zijn, 13u vaatwasser leegruimen, 17u koken, 21.30u naar bed. Afstrepen geeft voldoening. Niemand zegt dat je to do lijst zo streng moet zijn. Soms gaat het gewoon niet.
redheadgingerbread schreef:
26-05-2020 16:59
Symptoom?
ja symptoom
ik heb je even geloept en lees dat er veel speelt , werk , slapen , psychische klachten...
Klopt. Maar waar dat symptoom dan van is weet ik niet zo goed? Maar er speelt veel inderdaad. En dat maakt me ook wel verdrietig;-)
redheadgingerbread schreef:
26-05-2020 17:57
Klopt. Maar waar dat symptoom dan van is weet ik niet zo goed? Maar er speelt veel inderdaad. En dat maakt me ook wel verdrietig ;-)

Ben je al bij de HA geweest?
Voor mij was dit herkenbaar, dit was het jaar voor ik burnout en depressie had ook erg aan de hand.

Niet dat ik zeg dat je nu dat nu bent hoor. Maar je geeft aan dat je verdrietig bent en je overweldigd voelt. Beide zaken vragen en schreeuwen zelfs om je aandacht. Zou ik dan zeker jezelf ook even de rust voor geven.

Liefs en sterkte
Ik ben bij de HA geweest, die zegt enkel dat ik inderdaad psychische klachten heb die het veroorzaken (Goh).

Heb binnenkort weer afspraak bij een spver
Kleine, haalbare stappen zetten. 1 doel tegelijk. Je kunt niet van jezelf verwachten dat je alles ineens gaat aanpakken, dat is niet realistisch.

Begin eens met dagelijks, na iets wat elke dag voorkomt (lunchen ofzo) een timer te zetten en 15 minuten op te ruimen. Daarna stoppen.

Wat je hebt opgeruimd probeer je daarna bij te houden; heb je de eettafel opgeruimd, dan ga je ervoor om die opgeruimd te houden + 15 minuten verder opruimen.

Dan is na een tijdje het huis in ieder geval opgeruimd. Dan kun je bijvoorbeeld elke dag 15 minuten schoonmaken.

Kleine stapjes. Is 15 minuten niet haalbaar? Dan ga je naar 10 minuten. Of 5 minuten. Of 1 ding opruimen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven