Werk & Studie alle pijlers

"Vertel eens wat over jezelf"

25-05-2020 17:46 101 berichten
Ik had vandaag een sollicitatie voor een stage. En ik klap altijd dicht bij deze vraag. Ik kom niet verder dan "Ik ben Plopper, half 30 en woon met kind en hond. Oh. Ik hou ook van planten"

Ik weet niet zo goed wat ik nog meer kan vertellen en ik hou graag werk/privé gescheiden, wellicht sla ik daar soms iets in door.

Wat zeggen jullie bij zo'n vraag? En als je zelf mensen aanneemt; wat verwacht je bij zo'n vraag?

Ik heb nog meer sollicitaties op de agenda binnenkort (hoop ik), misschien steek ik hier nog wat op. 😁
Alle reacties Link kopieren
Tęssa44- schreef:
25-05-2020 17:49
Vraag even terugkoppelen:

Oei dat is wel een erg algemene vraag, wilt u iets weten over mijn privé of eerdere werkzaamheden?

Je kunt wel in het wildeweg gaan wouwelen, maar ik zou de vraag wat meer gekaderd willen hebben.
Goede tip, vind dit ook altijd lastig bij sollicitaties.
Ab_Normaal schreef:
25-05-2020 21:24
Nienke reageerde op de OP vraag. Vertel eens wat over jezelf. Dat kan je zo prive of niet prive maken als je zelf wil.
Dat vind ik juist het fijne aan de vraag. Als sollicitant, want je kunt zelf kiezen wat je graag wilt vertellen (en wat niet), als interviewer, omdat het veel zegt over de sollicitant. Niet eens zo zeer het antwoord inhoudelijk, maar de een begint over het ouderlijk gezin, hobbies als kind en alle huisdieren, de ander haalt iets aan uit de cv, de derde vertelt direct waarom hij graag voor jouw organisatie aan de slag wil. Alle antwoorden zijn goed.

Als interviewer wil je gewoon een beetje weten wat voor type er tegenover je zit. En dat merk je aan hoe iemand praat en waarover. Los van het cv dus inderdaad, want die had je al gelezen. Je zoekt iemand die het werk kan uitvoeren, maar ook een nieuwe collega.
Sabeltandcavia schreef:
25-05-2020 22:08
Ik snap wel dat men wil weten of je in een team past, maar dan denk ik meer aan een combinatie van doeners, initiatiefnemers, creatievelingen, harmoniebewaarders, etc en een goede combinatie van introvert en extravert. Wat hobby's en gezinssamenstellingen over je rol in het team zeggen zie ik dan weer niet.
Maar het hoeft toch ook niet over het laatste te gaan? Alleen als jij dat wilt. Je kunt ook toelichten waarom je op zoek bent naar een nieuwe baan, of dat je het leuk vindt om voor deze goede doelen stichting te gaan werken of dat je mega comparatief bent dus dol bent op targets of weet ik veel, alles wat jij zelf kiest om te zeggen. Het gaat er ook gewoon om dat je iemand even hoort praten enzo. Het is toch niet zo gek om iemand te willen leren kennen waar je 40 uur i n de week naast komt te zitten?
3 op een rij, maar ik had er gewoon nooit bij stil gestaan dat mensen " vertel eens iets over jezelf" een rot vraag zouden vinden . Eye opener voor mij want ik gebruik hem best vaak, omdat ik juist denk dat hij de sollicitant ruimte geeft om losjes op gang te komen in het gesprek.

:facepalm: oké, hele laatste pagina gemist waar dit alles ongeveer tien keer is gezegd :facepalm:
Ik vind het ook zeker een rotvraag, net als 'noem eens 3 negatieve en 3 positieve eigenschappen van jezelf'.

Maar toch moet je voorbereid zijn op dit soort vragen toch Zeker bij een sollicitatiegesprek.
Wees voorbereid en bedenkvan te voren wat je op zo'n vervelende vraag gaat antwoorden.
Georgia19zoveel schreef:
26-05-2020 17:15
Ik vind het ook zeker een rotvraag, net als 'noem eens 3 negatieve en 3 positieve eigenschappen van jezelf'.

Maar toch moet je voorbereid zijn op dit soort vragen toch Zeker bij een sollicitatiegesprek.
Wees voorbereid en bedenkvan te voren wat je op zo'n vervelende vraag gaat antwoorden.
Dat zie ik als een heel andere categorie vraag, jij niet? Wat vind jij dan plezierig in een gesprek? Mijn doel is altijd om een fijn gesprek te hebben, waarin de sollicitant zich op zijn gemak voelt om iets te vertellen en dingen te vragen. Zeker geen kruisverhoor of eenrichtingsverkeer dus. Maar kennelijk is een vraag die ik daar geschikt voor vindt, toch al minder neutraal dan ik dacht. Hoe zien jullie het dan graag?
Noem eens 3 positieve en 3 negatieve eigenschappen, dat vind ik echt zo'n afgezaagde vraag. Iedereen gaat de negatieve dingen altijd zo invullen dat het toch positief lijkt.

Ik vind 'vertel eens wat over jezelf' een veel betere en heel open vraag. Waarop ik een antwoord zou verwachten over jezelf mbt de functie of zo.
.
mappie88 wijzigde dit bericht op 26-05-2020 18:41
Reden: Foutje
99.86% gewijzigd
ldp schreef:
26-05-2020 17:31
Dat zie ik als een heel andere categorie vraag, jij niet? Wat vind jij dan plezierig in een gesprek? Mijn doel is altijd om een fijn gesprek te hebben, waarin de sollicitant zich op zijn gemak voelt om iets te vertellen en dingen te vragen. Zeker geen kruisverhoor of eenrichtingsverkeer dus. Maar kennelijk is een vraag die ik daar geschikt voor vindt, toch al minder neutraal dan ik dacht. Hoe zien jullie het dan graag?

Wat aardig. Ik weet niet wat ik dan wel precies een leuk gesprek vind voor een sollicitatie. In mijn beleving bestaan die niet. Leuke sollicitatyiegesprekken. :-D
Een leuk sollicitatiegesprek is een gesprek dat daadwerkelijk een gesprek IS en waarin beide gesprekspartners gelijkwaardig zijn. Geen vragenvuur waarbij de één vragen stelt en de ander antwoordt waarna een stilte valt in afwachting van de volgende vraag. Dan is het net een pingpongwedstrijd.
Vraag - antwoord
vraag - antwoord
vraag - antwoord

Zo dus niet. Daar heeft de sollicitant zelf ook een rol in, door bijvoorbeeld je antwoord te eindigen met een wedervraag die inhaakt op wat er verteld is. Zo kun je het gesprek zelf ook sturen.

Wat ik prettig vind is als de recruiter iets vertelt over een situatie, manier van werken of iets dergelijks en dan vraagt hoe ik daar in sta of hoe ik het zou oplossen. Dan wordt het concreet en dat maakt het makkelijker om mezelf in die functie te visualiseren. Het mooiste is het als beide partijen herkenning vinden in elkaars verhaal. Dan heb je een klik.
Ik vind hier dingen van.
Ja! Wat een rotvraag. Iets over jezelf vertellen... en die goede en slechte eigenschappen, vreselijk! Zo afgezaagd, ik merk zelf irritatie als ik die krijg. Eigenlijk zijn de interviewers dan door mij gediskwalificeerd, er zijn zoveel leuke en interessantere opties die veel betere geprekken geven.

Wat ik leuke/goede vragen vind: wat is het laatste boek dat je gelezen hebt? En vertel eens over een situatie waarin een collega je boos heeft gemaakt. En hoe heb je dat aangepakt?
Geloof niet alles wat je denkt.
ldp schreef:
26-05-2020 16:53
Maar het hoeft toch ook niet over het laatste te gaan? Alleen als jij dat wilt. Je kunt ook toelichten waarom je op zoek bent naar een nieuwe baan, of dat je het leuk vindt om voor deze goede doelen stichting te gaan werken of dat je mega comparatief bent dus dol bent op targets of weet ik veel, alles wat jij zelf kiest om te zeggen. Het gaat er ook gewoon om dat je iemand even hoort praten enzo. Het is toch niet zo gek om iemand te willen leren kennen waar je 40 uur i n de week naast komt te zitten?
De vraag "Vertel eens wat over jezelf." Betekent vertel eens wat over je priveleven, vertel eens wat dat we niet uit je CV halen (omdat het eigenlijk niet relevant is).
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
ldp schreef:
26-05-2020 16:55
3 op een rij, maar ik had er gewoon nooit bij stil gestaan dat mensen " vertel eens iets over jezelf" een rot vraag zouden vinden . Eye opener voor mij want ik gebruik hem best vaak, omdat ik juist denk dat hij de sollicitant ruimte geeft om losjes op gang te komen in het gesprek.

:facepalm: oké, hele laatste pagina gemist waar dit alles ongeveer tien keer is gezegd :facepalm:
Vraag gewoon gerichtere vragen.

Ik weet toch al dat ik tijdens een sollicitatie kannonnenvlees ben dat voor een spervuur zit.
Als ik dan ook nog eens moet bedenken wat de interviewee op zo'n vreselijk open vraag wil horen ... dat werkt gewoon niet en word ik nog gestressder van.

Zeker als het nadat ik heb verteld "ik ben Wiske, ik ben X jaar, ik ben getrouwd, ik heb X gestudeerd" meestal angstvallig stil blijft.
Alsof ik iets fout gedaan heb.
Zeg / vraag dan gewoon concreter wat je wil weten.

Ik ben dus wel van het "vraag - antwoord" maar dan zonder de veel te open vragen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ellerlilalinne schreef:
26-05-2020 22:55
De vraag "Vertel eens wat over jezelf." Betekent vertel eens wat over je priveleven, vertel eens wat dat we niet uit je CV halen (omdat het eigenlijk niet relevant is).
Bedoel jij dat je dénkt dat dat het antwoord is dat je 'moet" geven?
Ik denk het namelijk niet.

Maar wil je dan ook een suggestie doen voor iets wat jij een betere vraag vindt? Wat zou jij vragen als je de vragensteller was? Je klinkt nu nogal aanvallend, zo lees ik het tenminste. Dat lijkt me ook niet erg gezellig in het gesprek.

Je hebt zelf ook een rol in het gesprek he. Met dit soort vragen ben je juist in de gelegenheid om iets van jezelf te laten zien. Dat gene waarmee jij denkt hoge ogen te gooien in het gesprek, waarmee jij je onderscheidt , dat wat jij graag wilt laten zien. Je gaat toch niet wachten tot iemand dat precies toevallig vraagt? Als het niet wordt gevraagd krijg je anders niet de gelegenheid om het te vertellen. Zou ook jammer zijn.
Zijn er dan nog van die dinosaurussen die bij sollicitatiegesprekken echt nog vragen of je iets over jezelf wil vertellen en daarna vragen of je je goede/slechte eigenschappen kan benoemen ?

Als sollicitant zou ik dan direct opstaan en weg gaan met de mededeling dat je in zo een mega stoffig bedrijf echt niet wil werken.

Djiezus, dat het echt nog bestaat zeg.
aatjuhh123 schreef:
26-05-2020 23:33
Zijn er dan nog van die dinosaurussen die bij sollicitatiegesprekken echt nog vragen of je iets over jezelf wil vertellen en daarna vragen of je je goede/slechte eigenschappen kan benoemen ?
Dit. Ik heb vaker aan de tafel van het bedrijf gezeten dan als sollicitant, maar in beide rollen zijn deze 2 vragen nooit langs gekomen.

Mijn standaard start (als werkgever) van het gesprek was een kort voorstelrondje van de aanwezigen en de reden dat ze aan tafel zaten (ik ben Hadea en ik ben teamleider en dit is Henk en hij is senior in jouw functie). Daarna de vraag: en jij? Omdat ik in het voorstelrondje nooit over mijn leeftijd, gezinssituatie en hobby's begon deed de sollicitant dat meestal ook niet. Mocht de sollicitant de vraag te breed vinden, dan zei ik meestal: wat brengt je hier?

En ja, dat staat ook in de brief (= CV), maar door dat mondeling te herhalen, start je een dialoog.

En hoewel dit heel zakelijk klinkt, ben ik echt wel een mensenmens. Maar hobby's en andere persoonlijke zaken komen vanzelf wel een keer ter sprake als je een klik hebt. Het gaat zo'n gesprek toch vooral om het zoeken naar een match op kwaliteiten en ambities.
La-Gamine schreef:
26-05-2020 22:49
Wat ik leuke/goede vragen vind: wat is het laatste boek dat je gelezen hebt?
Serieus? Dit vind ik alleen een leuke / goede vraag in een sollicitatiegesprek bij een boekenwinkel of bibliotheek. Zo zie je maar dat smaken verschillen. Maar ik merk dat ik eigenlijk nooit persoonlijke dingen vraag en deel in sollicitatiegesprekken. Wel persoonlijk in de zin van: wie ben jij en wat vind je belangrijk? Maar altijd gerelateerd tot werk.
Mijn ervaring / vooroordeel is dat die algemene vragen vooral gesteld worden door recruiters die inhoudelijk verder van de functie staan. Een beetje als eerste check of iemand een normaal persoon is.

In de gesprekken die ik gevoerd heb (in de rol van teamleider) werd ik altijd al snel concreet: zo werken wij, zo zien onze projecten eruit en ik zoek nu iemand die ...
Nou, blijkbaar heb ik genoeg over mezelf verteld, want ik heb de stage!

Jeej!

En die "noem eens 3 slechte/goede eigenschappen" vind ik ook stom. Vooral omdat ik slechte eigenschappen ook accepteer als deel van mezelf en het alles een beetje in balans hou.

Zulke antwoorden worden niet echt geaccepteerd, trouwens. Blijkbaar is dat hooghartig.
aatjuhh123 schreef:
26-05-2020 23:33

Als sollicitant zou ik dan direct opstaan en weg gaan met de mededeling dat je in zo een mega stoffig bedrijf echt niet wil werken.

Djiezus, dat het echt nog bestaat zeg.
Jep, de meeste kan ik wel afvinken in mijn sollicitaties van de laatste paar jaar...
hadea1 schreef:
27-05-2020 11:47
Serieus? Dit vind ik alleen een leuke / goede vraag in een sollicitatiegesprek bij een boekenwinkel of bibliotheek. Zo zie je maar dat smaken verschillen. Maar ik merk dat ik eigenlijk nooit persoonlijke dingen vraag en deel in sollicitatiegesprekken. Wel persoonlijk in de zin van: wie ben jij en wat vind je belangrijk? Maar altijd gerelateerd tot werk.
Eens. Ik lees heel veel (en van allerlei genres), maar ik heb gemerkt dat mensen je toch minder serieus nemen bij bepaalde boeken. Bij mijn vorige werkgever had ik het met een collega over rommannetjes (Bouquet ed). Mijn leidinggevende was helemaal verbaasd dat ik dat soort dingen las, want meuk, simpel, past niet mij mijn niveau/intelligentie. Ik was nogal verbaasd over haar reactie en gevraagd wat ik dan zou moeten lezen. Nou ja, serieuze boeken zoals thrillers... O_o Verder aangegeven dat ik het zelf best een prestatie vind als een schrijver een geloofwaardig verhaal (in de romannetjes wereld) van max 120 pagina's, met personages die niet van bordkarton zijn, neer kan zetten. Nou ja, ze kon er maar niet over uit.
Misschien maar goed dat ze er niet achter is gekomen dat ik ook graag Young Adult lees. :biggrin:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
gefeliciteerd!
Misschien ligt het ook aan de werksfeer van het bedrijf of het wel/niet bedoeld wordt als uitnodiging om meer richting prive te delen?
Bij ons heerst een redelijk informele sfeer, waarbij het in sollicitatie gesprekken (waar ik regelmatig bij heb gezeten) heel gewoonlijk is om als interviewer eerst iets over jezelf te vertellen en dan die vraag ook aan de kandidaat te stellen.

Ik reageer dan ook ongeveer: Bailey, eind twintig woonachtig in ... samen met mijn vriend. Opgegroeid in...
Hobbies zijn dit dit en dat. De laatste jaren werkzaam geweest als .. bij ... . Nu op zoek naar wat anders omdat ...

Op die manier ben ik gestart met een paar persoonlijke dingen en vertel ik kort wat over mijn laatste werk. Dan ga ik ervanuit dat je vanuit dat punt verder kan praten.
Ik vind het juist wel leuk om kort iets over mij persoonlijk te vertellen, zie het niet als een vervelende vraag. Was mij eigenlijk ook niet bewust dat kandidaten dit als een vervelende vraag kunnen ervaren.
ldp schreef:
26-05-2020 23:18
Bedoel jij dat je dénkt dat dat het antwoord is dat je 'moet" geven?
Ik denk het namelijk niet.

Maar wil je dan ook een suggestie doen voor iets wat jij een betere vraag vindt? Wat zou jij vragen als je de vragensteller was? Je klinkt nu nogal aanvallend, zo lees ik het tenminste. Dat lijkt me ook niet erg gezellig in het gesprek.

Je hebt zelf ook een rol in het gesprek he. Met dit soort vragen ben je juist in de gelegenheid om iets van jezelf te laten zien. Dat gene waarmee jij denkt hoge ogen te gooien in het gesprek, waarmee jij je onderscheidt , dat wat jij graag wilt laten zien. Je gaat toch niet wachten tot iemand dat precies toevallig vraagt? Als het niet wordt gevraagd krijg je anders niet de gelegenheid om het te vertellen. Zou ook jammer zijn.
Er staat niks aanvallends, dat je het zo leest kan hoor, maar het staat er niet.

Ik ben daar tijdens zo een gesprek niet mee bezig. Ze weten al wat ik kan anders kom ik niet op gesprek. En daar hebben we het dan over. Ik heb eerder al verteld wat ik goede vragen vind. Kan je teruglezen. :-)
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
Ik vraag tegenwoordig of men denkt of er iets positiefs is aan het coronagebeuren. En wat ze nu missen tijdens deze periode. Of ze hierna misschien dingen anders gaan doen. Maar ook of ze denken dat wij als bedrijf hier van kunnen leren.
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Ellerlilalinne schreef:
27-05-2020 18:12
Er staat niks aanvallends, dat je het zo leest kan hoor, maar het staat er niet.

Ik ben daar tijdens zo een gesprek niet mee bezig. Ze weten al wat ik kan anders kom ik niet op gesprek. En daar hebben we het dan over. Ik heb eerder al verteld wat ik goede vragen vind. Kan je teruglezen. :-)
Ik zal er wel overheen lezen. Ik lees alleen zogenaamd gevatte, net niet grappige, over the top hahaha lollige antwoorden. En fotoboeken, Dirk tassen en de verkering van de ceo. Lachen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven