Inleiden met 41 weken

27-05-2020 21:11 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag ben ik 40+5 weken zwanger.

Mijn verloskundige wil vrijdag kijken of zij kan strippen. Gebeurt er dan niks dan wil ze na het weekend nog een keer strippen, maar dat wordt dan vanwege pinksteren pas dinsdag.

Google is mijn beste vriend aangezien ik niks meer kan, behalve liggen en max 20 meter lopen.

Nu was ik aan het googlen over spontaan bevallen week 42, want mijn gevoel zegt dat ze gewoon blijft zitten..

Nu kwam ik op allerlei artikelen uit zweden o.a. Dat inleiden met 41 weken veiliger is dan week 42.

Echter als ik vrijdag pas om 4 uur bij de verloskundige zeg dat ik ingeleid wil worden, kan je dan op zaterdag terecht, of willen ze me dan pas dinsdag? En gaan verloskundige hierin mee of wachten ze met inleiden echt tot 42 weken?

Heeft iemand ervaring met inleiden met 41 of 42 weken zonder een andere medische oorzaak?
Bij de eerste ingeleid bij 42 weken. Kreeg gel, weeen kwamen op gang en 5 uur later had ik een dochter. Ging prima. Dochter 2 thuis geboren 4 dagen overtijd.
In mijn ziekenhuis was 15 jaar geleden al het protocol dat je met uiterlijk 41 weken zou worden ingeleid als je dat wilde. Uit onderzoeken bleek toen al dat daarna de kans op babysterfte groter wordt. Ik wilde zelf overigens de rit uitzitten, maar kreeg een te hoge bloeddruk waardoor ik alsnog moest worden ingeleid.
Mijn eerste ingeleide bevalling duurde 16 uur, waarvan 9 uur weeënstorm. Dat wilde ik dus niet nog een keer. Gelukkig was nummer 2 er binnen 2,5 uur, waarvan drie kwartier weeënstorm.
Dertigers3030 schreef:
28-05-2020 00:35
Het is zo lastig er is denk ik geen ‘beste’ keuze. Inleiden na 41 weken of afwachten tot 42 weken. Bij 37 weken dacht ik nog 5 weken hou ik niet vol. En nu denk ik elke dag na 42 weken dan kunnen ze me opsluiten. Wil echt dat die zwangerschap stopt..
wil echter de verloskundige morgen niet lastig vallen dat ik met 41 weken Ingeleid wil worden.. Haar plan om pas woensdag naar het ziekenhuis te gaan, maakt mijn hoofd helemaal gek :(.

Energie heb ik al sinds 39 weken niet meer. Ik slaap, eet en loop soms 20 meter met veel pijn.

Klaagmodus uit haha
Joh Ik lees genoeg redenen om in te leiden bij 41 weken. Je hebt gewoon de puf niet meer voor die 42 weken..
mabelle schreef:
28-05-2020 16:12
Joh Ik lees genoeg redenen om in te leiden bij 41 weken. Je hebt gewoon de puf niet meer voor die 42 weken..
Maar wel bedenken dat een ingeleide bevalling meestal heftiger is dan een gewone, en ook vaker eindigt in een kunstverlossing. Ik begrijp overigens wel hoe je je voelt, want mijn zwangerschappen waren ook echt zwaar.
Het is inderdaad vervelend dat er geen eenduidig beleid is. Ik vind het ook heel vervelend dat de keuze mij niet is gegeven. Ik moet ook zeggen dat ze niet heeft gesproken over de 22 weken prik. Dit ging echter totaal langs mij heen destijds..

Ik ben alleen nog een beetje bang dat ze zegt; ze hebben pas zondag of maandag tijd. Ik vermoed echter dat ik dan zo instort dat ze me persoonlijk zal brengen..

Ik heb gelezen dat de bevalling heftiger is, en inderdaad de kans op kunstverlossing groter. Ik trek het alleen gewoon niet meer, zeker niet nadat ik Zweede onderzoek las en dus besef dat er ook andere risico's zijn aan wachten.

Mijn vorige bevalling is denk ik ook ingeleid nadat ik geen ontsluiting kreeg, maar wel weeën.. Was inderdaad heftig (36 uur), maar na 9 maanden een zware zwangerschap vind ik bevallen gewoon niet erg. Ik weet dat alle ellende erna voorbij is. Laat ik verder op stellen dat ik dankbaar ben dat ik straks hopelijk twee 'gezonde' kinderen heb.

Ben verder heel blij met jullie lieve berichten, ik dacht echt dat ik mij aanstelde.. Ik hoop dit weekend te kunnen melden dat ik haar in mijn armen kan houden :).
Eerste keer ingeleid met stipt 41 weken na 72 uur te hebben rondgelopen met gebroken vliezen en geen weeën.

Ging prima. Infuus erin, grofweg twee uur later kwamen de eerste weeën, weer twee uur later ruggenprik (voordeel van al in het ziekenhuis zijn!)
Uur later volledige ontsluiting, half uur persen en daar was ze.

Tweede keer ingeleid met 41+4. Geen gebroken vliezen maar na twee keer strippen gebeurde er gewoon niks. Die dag controle in 't ziekenhuis, ze hadden plek dus mocht blijven. Helaas bleek dochter tijdens de weeën haar schouder in het geboortekanaal te hebben geduwd ipv haar hoofd....

Werd dus een spoedkeizersnede. Jammer maar helaas.

Was er bij beide ook wel klaar mee, maar goed, je weet als je zwanger raakt dat een gemiddelde zwangerschap 40 weken duurt, dus die anderhalve week langer met pijn en slechte nachten kon er ook nog wel bij. Dat was mijn mantra, nooit uitgaan van eerder bevallen, altijd van overtijd lopen, dan valt het mee :proud:

Kijk inmiddels op beide bevallingen goed terug. Keizersnede herstel was wel echt shittie. Waren trouwens recente bevallingen (Jan 2019/feb 2020)
Gezien je vandaag niet bent komen posten, hoop ik van harte dat je vliezen zijn gebroken en dat de bevalling op gang is gekomen. Zet hem op TO :rose: !
Ik ben met 41 weken precies ingeleid. Kwam wel doordat de hartslag van baby omhoog ging en mijn vruchtwater minder begon te worden. Gestript op dat moment en s nachts begonnen toch spontaan de weeen. 3 cm toen ik in het ziekenhuis kwam dus hoefde geen ballon meer. Meteen infuus en weeenopwekkers. S avonds was hij er.
Pff hierbij de update...ben emotioneel helemaal leeg en zijn pas net thuis..

Vanochtend afspraak bij de verloskundige en had niet genoeg ontsluiting om vliezen te laten breken. Ze heeft me nog flink overgehaald om toch af te wachten, maar kon alleen maar huilen en ben vol blijven houden. Ze heeft me verwijzing gegeven voor het ziekenhuis.

Uiteindelijk kon ik na veel gedoe nog net voor 4 uur naar het ziekenhuis. In het ziekenhuis bleek ik wel 2 cm ontsluiting te hebben, maar dat ze geen vliezen ging breken. Dat ze het wilde plannen en dat ik eerder naar het ziekenhuis gestuurd had moeten worden. Hier zijn ze blijkbaar niet heel enthousiast over het zweedse onderzoek.

Na nog even in spanning dat ze me pas dinsdag, of maandag pas wilde inleiden vanwege de planning/ pinksterweekend. Heeft ze me toch morgenochtend om 8 uur in weten te plannen!!!! :high5: :high5:

Ze gaf aan dat er maar 2 keer per jaar dit eventueel een paar uur wordt verzet. Ben beetje bang dat het toch naar zondag wordt verzet, maar ben echt opgelucht!!!

Die 2 cm vind ik ook een fijn idee! Ik ga er gewoon vanuit dat ze er morgen of uiterlijk zondag is!!!

Thanx voor alle tips! Zonder die tips had ik nooit zo mijn mannetje gestaan bij de verloskundige en had ik zeker nog een week doorgelopen..
Fijn dat het gaat gebeuren! Hoop dat je een goeie bevalling hebt :)
Fijn! Succes bij de bevalling :)
Dat je nog niet bevallen bent betekent niet dat het niet spontaan kan gebeuren. Ik beviel bij mij tweede ook pas op 40,6. Hele dag niets en in de avond begon het, 7 uur later was ze er.
ZijZei schreef:
29-05-2020 21:54
Dat je nog niet bevallen bent betekent niet dat het niet spontaan kan gebeuren. Ik beviel bij mij tweede ook pas op 40,6. Hele dag niets en in de avond begon het, 7 uur later was ze er.
Oh zie nu je update en dat je topic al van woensdag was 😅. Morgen dus! Veel succes komt goed 🙏
Yes :yes:!! Wat goed! Fraai begin hoor, 2cm :cheer2:!

Héél veel succes en een heel spoedige bevalling gewenst :D :rose:.
ZijZei schreef:
29-05-2020 21:54
Hier precies hetzelfde! Zou 3 dagen erna ingeleid worden aangezien ze je niet langer dan 41+3 laten lopen vanwege placenta die minder werkzaam wordt zeiden ze (buitenland)
Super, succes TO!
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Veel succes!!

Volgens mijn vk is dat Zweedse onderzoek niet zomaar op de Nederlandse situatie te betrekken omdat de zorg hier heel anders is.

Ik ben de vorige keer met 41+3 bevallen. Met 41+2 gestript maar dat had geen effect. Met 41+3 stond een gesprek gepland in het ziekenhuis waarin bekeken zou worden wat de mogelijkheden waren, maar dat was dus niet meer nodig. Dat was hier volgens mij een redelijk standaard procedure.

Nu ben ik 37 weken zwanger en ga ik er wel een beetje vanuit dat ik weer tot minimaal 41 weken rondloop...
Veel succes TO! En nog over het Zweedse onderzoek en andere praktijken danwel wetenschappelijk onderzoek in het buitenland. Ik ken vooral de uiterste grens 41+3 in Noord-Amerika. Bij tweede kinderen mag je daar zeker eerder, bij eerste wachten ze het ook daar liever tot die 41+3 af. Ik heb niet kunnen vinden waar dit op gebaseerd is, maar kan me vooral voorstellen dat het kind gewoon vaak af is dat het kind laten zitten geen gezondheidsvoordelen oplevert voor het kind en wel steeds meer nadelen voor de moeder, naast eventueel het miniem maar toch dan met de dag hogere risico placenta en navelstreng.
Laatste update

Rond half 6 is onze dochter geboren. Alles erop en eraan, en een prima bevalling.. geen complicaties, en ben zoo blij dat ik geluisterd heb naar mijn gevoel. Ben meteen weer de gelukkige mama, en van al mijn zwangerschapskwalen is niks meer over, net als de vorige keer..

Nogmaals bedankt voor alle tips!
Gefeliciteerd, wat fijn dat ze er is :rose:
Gefeliciteerd met je dochter! En met de goede bevalling!
Veel geluk met zijn vieren.
Geweldig! Van harte gefeliciteerd :rose:!!
Wat fijn, gefeliciteerd en veel geluk! :love:
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Fantastisch, gefeliciteerd! :heart:
Gefeliciteerd!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven