Online een nieuwe smartphone kopen

31-05-2020 18:33 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag iedereen,

Ik ben van plan om online twee nieuwe smartphones te kopen, waarvan eentje voor mijn moeder is en de andere voor mij. Simlockvrij, ik wil onze eigen abonnementen overnemen. Normaliter zou ik voor dit soort aankopen naar een fysieke winkel gaan. De tijd van het toestel openmaken, je sim-kaartje erin en gaan is reeds lang voorbij. In de winkel kan men dit direct voor je doen.

Nu zit ik een beetje met het dilemma: zal ik dit wel of niet doen. Kan ik dit ding zelf openmaken en onze sim-kaartjes erin doen? Ik kijk naar mijn huidige Samsung a3 2016 en daar heb je al een apart pennetje voor nodig om te openen Ook wil ik de abonnementen dus behouden, gaat dat zomaar?

Ja, ik ben een leek daarin. Wat raden jullie aan? Het ding zelf instellen gaat wel lukken, een volslagen onwetende ben ik nou ook weer niet. Maar beter voorbereid te werk gaan dan zomaar wat doen.
Huh? Zo'n pennetje krijg je gewoon bij je telefoon en anders gebruik je een paperclip. Je abonnement kun je altijd behouden natuurlijk, maar een abonnement behouden is vaak duurder dan wisselen.
jongengrijs wijzigde dit bericht op 31-05-2020 18:43
9.92% gewijzigd
Ik heb mijn toestellen altijd bij Belsimpel besteld. Prima service en je kunt ook retour sturen als je je bedenkt.
jongengrijs schreef:
31-05-2020 18:40
Huh? Zo'n pennetje krijg je gewoon bij je telefoon. Je abonnement kun je altijd behouden natuurlijk, maar een abonnement behouden is vaak duurder dan wisselen.
Dat pennetje is dan in mijn geval al lang geleden verloren gegaan, want in het bijbehorend doosje vind ik hem niet. Enfin, overstappen is dus veelal goedkoper? Het gaat mij vooral om het nummer dat ik wil houden.
Zoals hierboven al geschreven wordt zo'n pinnetje erbij geleverd. Zit meestal aan het instructieboekje vast. Dat gaat jou echt wel lukken.
Welk toestel ben je van plan aan te schaffen? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Wat voor abonnement heb je nu en waar? Is dat sim only? Of kun je misschien verlengen?
Dalarna schreef:
31-05-2020 18:43
Dat pennetje is dan in mijn geval al lang geleden verloren gegaan, want in het bijbehorend doosje vind ik hem niet. Enfin, overstappen is dus veelal goedkoper? Het gaat mij vooral om het nummer dat ik wil houden.
Nummerbehoud kun je overal aanvragen, dat is geen probleem. Ik weet niet wat voor abonnement je hebt, maar het loont meestal wel om na een paar jaar wat prijzen te vergelijken.
Dalarna schreef:
Als het alleen om het nummer behouden gaat, kan dat tegenwoordig ook als je overstapt. Geen ervaring of het goedkoper is overigens, heb zelf een simonly. Voor wat betreft het pennetje, dat zit in het doosje van je nieuwe telefoon. Als je bij hetzelfde merk blijft kun je die dus gebruiken en anders werkt een paperclip meestal ook. ;)
“Don’t spend time on beating on a wall, hoping it will transform into a door!” ~ Coco Chanel
Mijn laatste telefoons komen allemaal van de mediamarkt die ik in de winkel heb gekocht. Het is nog steeds zo simpel als simkaart erin en klaar, tenzij je een simkaart hebt die niet past maar dan kun je bij je provider vaak gratis een nieuw kaartje aanvragen die je dan binnen een week hebt. Mocht je telefoon open moeten met zo'n pinnetje dan zit dat bij je nieuwe telefoon en anders pak je een paperclip ofzo.

In een ver verleden, voor smartphone tijdperk, heeft mijn moeder wel eens een mobieltje online gekocht voor me omdat de kleur die ik wilde niet in de winkels te koop was hier. Na een jaar was het schermpje niet goed meer, opgestuurd en binnen een week had ik hem alweer retour. Schermpje vervangen en ze hadden ook meteen de software geupdate. Dat was destijds bij GSMTrack, geen idee of die nog bestaan.
crootje1980 schreef:
31-05-2020 18:45
Wat voor abonnement heb je nu en waar? Is dat sim only? Of kun je misschien verlengen?
Ik heb een Sim Only. En gemiddeld kom ik dan niet uit op wat ik voor een ander abo zou moeten betalen, als ik het zo snel bekijk ...

Voor mijzelf twijfel ik nog tussen een Samsung s8 en een s9. Ik vind de nieuwe generatie smartphones zo ontiegelijk groot, en ik heb maar kleine handen. Maar ik ben ook merktrouw, dus het moet en zal een Samsung worden. Mijn moeder wil een Samsung A71.
Dalarna schreef:
31-05-2020 18:52
Voor mijzelf twijfel ik nog tussen een Samsung s8 en een s9. Ik vind de nieuwe generatie smartphones zo ontiegelijk groot, en ik heb maar kleine handen. Maar ik ben ook merktrouw, dus het moet en zal een Samsung worden. Mijn moeder wil een Samsung A71.
Ok. De s8 zou ik niet meer doen. Die krijgt geen security updates meer. De s9 is ook al 2 jaar op de markt en wordt over een jaar niet meer geüpdatet. De s10e is misschien een goede optie? Die is kleiner dan de s9 maar helaas wel wat duurder.
Wil je alleen een nieuwe telefoon, zonder wijziging aan je abonnement, koop dan een ‘los toestel’, die zijn altijd simlockvrij.

Sim uit je oude telefoon halen en in je nieuwe toestel steken: klaar!

Je telefoonnummer is gekoppeld aan je simkaart, niet aan je telefoon (!)

Maar zo te lezen ben je een enorme digibeet ;) Doe dan jezelf een lol en ga Gewoon naar een telefoonwinkel. Je hóeft niet per se online te kopen hè.
crootje1980 schreef:
31-05-2020 18:57
Ok. De s8 zou ik niet meer doen. Die krijgt geen security updates meer. De s9 is ook al 2 jaar op de markt en wordt over een jaar niet meer geüpdatet.

Dit! Daarnaast loop je ook kans dat verschillende apps na verloop van tijd niet meer (of niet goed) zullen werken op een S8 of S9.
Dalarna schreef:
31-05-2020 18:52
Ik heb een Sim Only. En gemiddeld kom ik dan niet uit op wat ik voor een ander abo zou moeten betalen, als ik het zo snel bekijk ...

In dat geval simkaart uit de oude telefoon en weer in de nieuwe telefoon. Sim only is dan meestal voordeliger. Als je toch bij Samsung blijft past ‘t pennetje van de nieuwe telefoon. Zelf pas nog een nieuwe telefoon via Coolblue gekocht. Sim over en gegevens over zetten en gaan. Hoef je niet perse extreme digitale vaardigheden voor te hebben. Kind kan de was doen ;)
“Don’t spend time on beating on a wall, hoping it will transform into a door!” ~ Coco Chanel
BrightLights schreef:
31-05-2020 19:02
Dit! Daarnaast loop je ook kans dat verschillende apps na verloop van tijd niet meer (of niet goed) zullen werken op een S8 of S9.
Oke, duidelijk. Dank!
aileenn schreef:
31-05-2020 19:09
In dat geval simkaart uit de oude telefoon en weer in de nieuwe telefoon. Sim only is dan meestal voordeliger. Als je toch bij Samsung blijft past ‘t pennetje van de nieuwe telefoon. Zelf pas nog een nieuwe telefoon via Coolblue gekocht. Sim over en gegevens over zetten en gaan. Hoef je niet perse extreme digitale vaardigheden voor te hebben. Kind kan de was doen ;)
Thanks! Duudelijk. Dat gaat mij dus ook nog wel lukken.
Dalarna schreef:
Je kan echt al jaren en jaren telefoonnummers meenemen. Ik heb mijn 1e nummer nog en die heb ik al 20 jaar nu. Gewoon altijd meegenomen. 'Vroeger' moest je dat aanvragen en duurde paar dagen maar nu gaat dat super makkelijk zo online.
Bedenk wel dat in je nieuwe toestel mogelijk een kleinere simkaart moet dan in je huidige toestel. In dat geval kan je bij je huidige provider een nieuwe simkaart aanvragen
Niet geschoten is altijd mis
[quote=TsumTsum post_id=31457084 time=1590943835 user_id=3702

Na een jaar was het schermpje niet goed meer, opgestuurd en binnen een week had ik hem alweer retour. Schermpje vervangen en ze hadden ook meteen de software geupdate. Dat was destijds bij GSMTrack, geen idee of die nog bestaan.
[/quote]

Vraag me af, zet je dan je telefoon terug naar fabrieksinstellingen zodat ze niet in je privégegevens kunnen?
Ik zit hier met 2 oude kapotte telefoons en ik weet niet zo goed wat ik ermee moet. Zie beelden voor me van bergen kapotte toestellen die allemaal binnenste buiten gekeerd worden in Nigeria.

Beste oplossing is gewoon de kliko in en door de shredder maar milieuverantwoord is dit natuurlijk niet.
crootje1980 schreef:
31-05-2020 18:57
Ok. De s8 zou ik niet meer doen. Die krijgt geen security updates meer. De s9 is ook al 2 jaar op de markt en wordt over een jaar niet meer geüpdatet. De s10e is misschien een goede optie? Die is kleiner dan de s9 maar helaas wel wat duurder.
Mee eens. S9 zou ik alleen doen als hij echt spot goedkoop is (en dat is hij volgens mij niet), dus dan is een S10 e een betere optie. Scheelt niet zo heel veel in prijs geloof ik.
Luci_Morgenster schreef:
31-05-2020 19:19
Je kan echt al jaren en jaren telefoonnummers meenemen. Ik heb mijn 1e nummer nog en die heb ik al 20 jaar nu. Gewoon altijd meegenomen. 'Vroeger' moest je dat aanvragen en duurde paar dagen maar nu gaat dat super makkelijk zo online.
Sterker nog, telefoonbedrijven zijn verplicht om dat te doen, omdat het anders de concurrentie zou verstoren. Als je je nummer niet mee zou mogen nemen, zou niemand ooit naar een ander bedrijf overstappen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Nummer portieren naar een andere provider kost je meestal een maand ivm opzegtermijn bij een abo.
Als je van Prepaid naar een abo gaat kan het sneller, want geen opzegtermijn.

Hoeveel bel/SMS/data verbruik je nu en wat kost je dat per JAAR? Bij bijv. Simyo heb je voor €5/maand 200 min/SMS en voor €7/ maand 1GB data. Dat komt neer op €144/jaar.
Koop je vaker dan eens per maand €10 tegoed dan ben je met abo al snel goedkoper uit...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven