Geen hartje en klein 6 weken zwanger
donderdag 4 juni 2020 om 11:51
Hoi allemaal,
Allereerst mijn verhaal. Heb een zoontje van bijna 4 en zijn al 2,5 jaar bezig voor een tweede. Heb vorig jaar juni na 6 weken een miskraam gehad. Zijn gestart met IUI behandelingen, maar door corona lag alles plat. Nu ben ik 6 weken zwanger (spontaan!!) En heb ik dinsdag een echo gehad. Volgens mijn berekening was ik toen precies 6 weken. De gynaecoloog zei dat hij geen hartje kan vinden, maar dat dit vaker voorkwam. Hij vindt het vruchtje ook aan de kleine kant.
Hebben hier meer mensen ervaring mee? Ik heb nl het gevoel dat het goed zit, maarrrr door die miskraam vorig jaar durf ik niet zo goed te hopen. Voel me heel onzeker.. door vakantie kan ik ook pas over 2,5 week terug. Nu twijfel ik of ik zal bellen of ik de dag van de vakantiestart (volgende week vrijdag) nog een keer mag komen, maar als het slecht nieuws is, is de hele vakantie naar de knoppen...
Allereerst mijn verhaal. Heb een zoontje van bijna 4 en zijn al 2,5 jaar bezig voor een tweede. Heb vorig jaar juni na 6 weken een miskraam gehad. Zijn gestart met IUI behandelingen, maar door corona lag alles plat. Nu ben ik 6 weken zwanger (spontaan!!) En heb ik dinsdag een echo gehad. Volgens mijn berekening was ik toen precies 6 weken. De gynaecoloog zei dat hij geen hartje kan vinden, maar dat dit vaker voorkwam. Hij vindt het vruchtje ook aan de kleine kant.
Hebben hier meer mensen ervaring mee? Ik heb nl het gevoel dat het goed zit, maarrrr door die miskraam vorig jaar durf ik niet zo goed te hopen. Voel me heel onzeker.. door vakantie kan ik ook pas over 2,5 week terug. Nu twijfel ik of ik zal bellen of ik de dag van de vakantiestart (volgende week vrijdag) nog een keer mag komen, maar als het slecht nieuws is, is de hele vakantie naar de knoppen...
donderdag 4 juni 2020 om 11:52
Het kan vriezen of dooien. Volgens mij kan de je het gewoon niet zo goed zien bij die termijn. Je zou eens kunnen proberen of je voor het begin van vakantie langs mag komen. Het kan zijn dat er dan ook nog niets te zien is, maar dat je toch zwanger bent. Dus dan heb je nog steeds geen zekerheid.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
donderdag 4 juni 2020 om 11:54
Ben je zeker van de dag van je eisprong?
Je eisprong kan (ook als de duur van je cyclus gelijk is) best verschillen.
Zes weken is krap, nadeel aan vroege echo's is dat ze niet altijd een hartje kunnen vinden. Stel je bent korter zwanger, dan is het heel logisch dat ze nog niets kunnen zien. + ook met zes weken is het niet heel gek geloof ik, er wordt niet altijd een hartje gevonden.
Helaas zit er niets anders op dan wachten. Helaas weet ik wat je doormaakt. Geniet van je vakantie, zoveel dat kan. Je moet hier doorheen.
Ik zou volgende week vrijdag wel gaan, indien mogelijk. Ik zou liever weten waar ik aan toe ben, dan 2,5 week gespannen zijn. Maar dat ben ik.
Je eisprong kan (ook als de duur van je cyclus gelijk is) best verschillen.
Zes weken is krap, nadeel aan vroege echo's is dat ze niet altijd een hartje kunnen vinden. Stel je bent korter zwanger, dan is het heel logisch dat ze nog niets kunnen zien. + ook met zes weken is het niet heel gek geloof ik, er wordt niet altijd een hartje gevonden.
Helaas zit er niets anders op dan wachten. Helaas weet ik wat je doormaakt. Geniet van je vakantie, zoveel dat kan. Je moet hier doorheen.
Ik zou volgende week vrijdag wel gaan, indien mogelijk. Ik zou liever weten waar ik aan toe ben, dan 2,5 week gespannen zijn. Maar dat ben ik.

donderdag 4 juni 2020 om 11:55

donderdag 4 juni 2020 om 11:57

donderdag 4 juni 2020 om 12:02
ik heb met 6 wk een inwendige echo gehad en toen zag je wel een kloppend hartjesneeuwwitje80 schreef: ↑04-06-2020 11:55
6 weken is gewoon erg vroeg voor een echo. Het kan nog echt alle kanten op. Ik hoop voor jullie de goede! Sterkte!
donderdag 4 juni 2020 om 12:16
Hier met 6 weken niks te zien alleen iets dat op een vruchtzak leek, conclusie was een miskraam. Het resultaat ligt naast mij in de box. Kwamen er met 11 weken achter dat ze toch nog groeide in mij. Had een bloeding gehad met 6 weken. Na m’n echo 4 weken in buitenland geweest. Nadien terug voor echo omdat ik vermoeden had dat vruchtzak nog steeds aanwezig was. Toen danste er een baby rond. Het kan dus dat je toch iets minder ver bent (wat bij mij waarschijnlijk zo was). Maar mijn geval is niet vaak voorkomend.
donderdag 4 juni 2020 om 12:17
Ja, hier ook. Ik was 5w6d met de eerste echo. Wel een vruchtzakje maar er zat niets in en er was geen hartslag te zien. Gyn gaf me 50/50 kans dat het een miskraam zou worden. Een week later een nieuwe echo gehad en toen wel een kloppend hartje. Hij is nu tweeëneenhalf

Kijk uit malloot, een kokosnoot.
donderdag 4 juni 2020 om 12:18
Dat weet ik dus niet. Heb voldoende afleiding met een kleine en denk dat de onzekerheid wat naar de achtergrond zal verdwijnen. Maar de vorige keer was de miskraam op de laatste vakantie de vrijdag voor Vaderdag.. de echo staat nu dus op de laatste vakantie, de vrijdag voor vaderdag..... voelt een beetje als het lot tarten. Ik moet eigenlijk vertrouwen hebben in mn eigen lichaam. Maar dat is nu even lastig.captain_hindsight schreef: ↑04-06-2020 11:56Is je vakantie niet nu ook al naar de knoppen als je in onzekerheid zit?

donderdag 4 juni 2020 om 12:18
In theorie moet je ook met 6 weken een hartje moeten zien kloppen op de echo. Alleen was TO op het moment van de echo ook echt 6 weken? En misschien was jij al net wat verder. Het is gissen. Misschien hadden ze bij jouw betere echoapparatuur of was de de ligging beter.
Hopelijk heb je gauw goed nieuws TO.
donderdag 4 juni 2020 om 12:20
Klopt, maar ik heb ook gelezen dat er vaak pas na 8 weken zeker een hartje is. Dat ben ik volgende week ook nog niet. Dus uitsluitsel zal ik misschien nog niet krijgen. En dan ga ik met nog meer zorgen op vakantie. Ik begrijp ook niet dat ze ons zo vroeg hebben ingepland, hebben wij niet om gevraagd. Maargoed. We wachten maar af..sneeuwwitje80 schreef: ↑04-06-2020 11:55Ik zou wel kijken of je dan mag langskomen volgende week vrijdag. Volgens mij is onzekerheid erger dan de boodschap dat het niet goed is. Dan weet je het maar en kun je weer verder.
6 weken is gewoon erg vroeg voor een echo. Het kan nog echt alle kanten op. Ik hoop voor jullie de goede! Sterkte!
donderdag 4 juni 2020 om 12:22
Ja, ik denk dat ik ook 5.6 was. Was vruchtzakje te zien, dooierzak en een klein vruchtje.. hij heeft bij mij het niet over miskraam gehad. Denk zelf dat het gewoon te vroeg was. This ook zo vervelend, t duurt allemaal al zo lang, gaat moeizaam.. dan ben je op een gegeven moment toe aan goed nieuws... dus bedankt voor je positieve verhaal!!Maechtje schreef: ↑04-06-2020 12:17Ja, hier ook. Ik was 5w6d met de eerste echo. Wel een vruchtzakje maar er zat niets in en er was geen hartslag te zien. Gyn gaf me 50/50 kans dat het een miskraam zou worden. Een week later een nieuwe echo gehad en toen wel een kloppend hartje. Hij is nu tweeëneenhalf![]()

donderdag 4 juni 2020 om 12:22
Ik denk niet dat je onzekerheid naar de achtergrond gaat verdwijnen. Maar ik snap ook dat je geen slechte echo wilt voor je vakantie, want dan zit je in je vakantie op een miskraam te wachten. Het is allebei niets. Overigens kan de echo natuurlijk ook goed zijn en dan heb je een topvakantie. Weet je hoe groot het vruchtje of de vruchtzak was? En inderdaad wat iemand anders vroeg: Hoe zeker ben je van je eisprong en je zwangerschapstermijn?
Dat een hartje pas na 8 weken klopt, klopt trouwens niet. Een hartje moet met 6+3 uiterlijk wel kloppen, anders is het niet goed. En met goede apparatuur kan dat (zeker inwendig) echt wel gezien worden.
Dat een hartje pas na 8 weken klopt, klopt trouwens niet. Een hartje moet met 6+3 uiterlijk wel kloppen, anders is het niet goed. En met goede apparatuur kan dat (zeker inwendig) echt wel gezien worden.
anoniem_397164 wijzigde dit bericht op 04-06-2020 12:24
18.82% gewijzigd
donderdag 4 juni 2020 om 12:23
Ik zou zeker volgende week vrijdag wel gaan als het kan.
Je vakantie wordt zoveel fijner en relaxter als er dan wel een kloppend hartje te zien is.
Het is zeker mogelijk dat er dan wel een kloppend hartje te zien is.
Blijkt het niet zo te zijn dan heb je een rot vakantie maar als je volgende week vrijdag geen echo kan dan verknalt die onzekerheid je vakantie ook.
Je vakantie wordt zoveel fijner en relaxter als er dan wel een kloppend hartje te zien is.
Het is zeker mogelijk dat er dan wel een kloppend hartje te zien is.
Blijkt het niet zo te zijn dan heb je een rot vakantie maar als je volgende week vrijdag geen echo kan dan verknalt die onzekerheid je vakantie ook.

donderdag 4 juni 2020 om 12:53
Zes weken is inderdaad vroeg en het zou kunnen dat je net iets minder ver bent doordat je eisprong iets later was en de bevruchting dus ook pas heeft plaatsgevonden nadat jullie seks hadden. Er zit weinig anders op dan afwachten, maar ik zou niet meteen wanhopen.
Of je voor of na je vakantie opnieuw gaat is aan jezelf, ik kan me voorstellen dat in spanning zitten ook niet veel doet voor je vakantie. Ik zou het ervan laten afhangen of de echoscopist verwacht dat er over ruim een week meer duidelijkheid is.
Of je voor of na je vakantie opnieuw gaat is aan jezelf, ik kan me voorstellen dat in spanning zitten ook niet veel doet voor je vakantie. Ik zou het ervan laten afhangen of de echoscopist verwacht dat er over ruim een week meer duidelijkheid is.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
donderdag 4 juni 2020 om 12:57
Nee, ik weet alleen dat de arts hem aan de kleine kant vond. Eisprong weet ik niet zeker. Dinsdag was mijn NOD, maar had zaterdag al een positieve test.Drijfzand_ schreef: ↑04-06-2020 12:22Ik denk niet dat je onzekerheid naar de achtergrond gaat verdwijnen. Maar ik snap ook dat je geen slechte echo wilt voor je vakantie, want dan zit je in je vakantie op een miskraam te wachten. Het is allebei niets. Overigens kan de echo natuurlijk ook goed zijn en dan heb je een topvakantie. Weet je hoe groot het vruchtje of de vruchtzak was? En inderdaad wat iemand anders vroeg: Hoe zeker ben je van je eisprong en je zwangerschapstermijn?
donderdag 4 juni 2020 om 12:57
Nee, 1 weekje in NL. Maar wel 2 uur rijden. Wil daarom ook of ervoor of erna.sneeuwwitje80 schreef: ↑04-06-2020 12:24Dat is wel gek ja dat ze je inplannen bij 6 weken. Maar ga je naar het buitenland dan? Als je in Nederland blijft kun je misschien tussendoor even heen?

donderdag 4 juni 2020 om 13:28
Dit zou je wel op kunnen vragen. Heb ik gedaan in januari toen de termijn niet klopte. Toen ze doorgaf dat het de grootte had van 5 weken terwijl het minstens 6 moest zijn (wist ik zeker), wist ik dat het niet goed zat.girlie1989 schreef: ↑04-06-2020 12:57Nee, ik weet alleen dat de arts hem aan de kleine kant vond. Eisprong weet ik niet zeker. Dinsdag was mijn NOD, maar had zaterdag al een positieve test.
donderdag 4 juni 2020 om 13:33
Mijn kids startten allemaal traag. Allemaal in eerste instantie te ver achter dus misschien komt een miskraam. En in alle gevallen trok dat bij. Dus of mijn eisprong was niet zo betrouwbaar als de tests (want niet zo makkelijk zwanger) of mijn kinderen starten traag op (ze slapen ook graag uit dus.....)
Ik zou vragen om een nieuwe echo voor je op vakantie gaat.
Ik zou vragen om een nieuwe echo voor je op vakantie gaat.
Een zebra is geen paard met strepen

donderdag 4 juni 2020 om 13:36
Ik heb dit gehad bij mijn derde kindje. Ivm eerdere miskramen mocht ik vroeg komen voor een echo. Dit was met 6,5 week. De gyn zag een heel klein vruchtje en geen hartje en bereidde mij voor op een miskraam. Ik mocht over twee weken weer terugkomen. Ik heb toen gevraagd of het ook na een week weer zou mogen want ik vond het heel spannend. Dat mocht, ik ging erheen met het idee dat het slecht nieuws zou zijn, maar het hartje klopte krachtig!