Voedselallergie kat

09-06-2020 19:38 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk heeft onze kat een voedselallergie, kat heeft niet genezende wondjes op de kop bij de oren. Kat is verder helemaal nagekeken door de d.a. maar niks te vinden.
Advies is nu 6 wkn dieetvoer.
Hebben jullie katten met voedselallergie en zo ja welk voer geven jullie?
Beste is zelf koken strikt voor6 weken met een nieuwe eiwitbron en ernaast groenten met rijst. Anders een speciaal dieetvoer van de dierenarts.
-
Mijn kat heeft ook een voedselallergie maar kan "gelukkig" nog wel tegen brokken van Royal canin (fit 32) en zachtvoer van Whiskas en Felix. De brokken kreeg ze vanuit het asiel dus dat laat ik maar zo. Heb inmiddels al heel wat andere merken geprobeerd die toch weer jeuk opleveren.
Vlees of vis eet het beest niet en het maakt ook niet uit of het dan rauw of gekookt is.

De jeuk komt hier meestal na 1-2 weken dus als je iets gaat uitproberen heb je geduld nodig om te zien wat werkt.
Ik zou ook zelf koken of kijken of ze rauw vlees lust. En dan rustig opbouwen en elimineren.
Quaintrelle schreef:
09-06-2020 20:25
Ik zou ook zelf koken of kijken of ze rauw vlees lust. En dan rustig opbouwen en elimineren.
Waarom rauw? Slecht advies. Verandert niks aan de structuur van de eiwitten en zorgt alleen maar voor extra parasieten risicos. Daarnaast veel orgaanvlees ipv spiervlees = grotere kans op hormonendisbalans
-
We hebben onze allergie kat 2 maanden op speciaal voer van de da gezet. Toen de huid weer rustig was 1 eiwitbron erbij gegeven. We zijn begonnen met gekookte kip, toen zijn huid na 2 of 3 weken nog rustig was, hebben de kip gewisseld voor een ander soort vlees en dat ook 3 weken volgehouden. Onze kat bleek dus allergisch te zijn voor lam en schapenvlees. Hij heeft daarna jaren Hill’s gegeten en de laatste jaren Purizon met kip en haring. Helaas is hij een paar jaar geleden overleden aan hartproblemen. Maar zijn huidproblemen zijn met dit voer nooit teruggekomen
Dierenarts raadde dieetvoer aan.
Bv RoyalCanin anallergic.
En dan kijken hoe de kat reageert.
Kat heeft alleen niet genezend wondje met korstjes bij het oor. Ze krabt er eigenlijk niet aan, geen jeuk.
Kat is nogal kieskeurig en krijgt normaal ook natvoer. Maar dat kan dus even niet.
Haar zus moet verplicht ook aan het dieetvoer, die is behoorlijk mager dus die ga ik apart nog wel extra voer geven waNt anders past ze straks door de brievenbus🙈.
Kat is 3 jaar, nog nooit ergens last van gehad...
Phloxx schreef:
09-06-2020 20:43
Waarom rauw? Slecht advies. Verandert niks aan de structuur van de eiwitten en zorgt alleen maar voor extra parasieten risicos. Daarnaast veel orgaanvlees ipv spiervlees = grotere kans op hormonendisbalans
Over de verhoudingen is veel te vinden. Katten eten ook muizen enzo. Wat dat betreft snap ik jouw probleem dus niet zo.
Eens met Quaintrelle, hier ook rauw gevoerde katten. Toen een van mijn katten een voedselallergie ontwikkelde (als in: bleef als enige optie over nadat alles was uitgesloten) was het vrij simpel om te ontdekken dat het om rundvlees ging. Kom daar maar eens om met een brok of natvoer met "vlees en dierlijke bijproducten" en 20 verschillende toevoegingen.

De beste optie bij het vermoeden van een voedselallergie is het voeren van één voorheen niet gevoerd eiwit. Als een kat commercieel voer heeft gehad (blik of brok dus) dan moet je het in de exoten zoeken. Struisvogel, kangoeroe, misschien eend als je geluk hebt. Gedurende een week of zes kom je wel weg met koken van spiervlees, langer moet je dat niet doen in verband met het opbouwen van tekorten. Rauw zou nog beter zijn (dat is dan gelijk compleet in plaats van dat je bijna alle vitamines vernietigt door koken) maar veel katten hebben moeite met de overschakeling.

Als het enigszins kan, vermijd de jeukstillende prikjes. Anders weet je nog niet of het eliminatiedieet helpt.

Als de plekken na zes weken weg zijn, kun je voorzichtig één voor één andere eiwitten introduceren. Wanneer er een reactie komt, heb je de dader gevonden.

Overigens zijn er ook katten die reageren op hypoallergeen voer van de dierenarts, dus houd daar rekening mee als je dat gaat doen.
Mocht het nodig zijn kun je altijd nog prooidieren gaan voeren. Als je volwassen dieren neemt hebben die de optimale verhoudingen qua voedingswaarde voor een kat.

Je zit dan wel met een vriezer vol dode muizen, kwartels en wat kleine konijnen maar er kan echt geen beter dieet zijn..

Dit doe ik overigens niet, katten hier vangen zelf hun eten en hebben geen speciale brokken nodig.
Hebben mensen hier die rauw voeren ook wel eens prooidieren gevoerd?
Ja, ik voer muizen en kuikens. Kuikens vinden ze maar zozo, blijkbaar zijn die te goedkoop, zeg ik wel eens gekscherend. Muizen zijn erg duur en die vinden vier katten lekker. Da's 40% van mijn clubje, dus redelijk beschamend. Kortom: ze moeten het leren eten en bij prooidieren betekent dat m.i. dat ze het hun moeder moeten hebben zien doen, anders zien ze het als een speeltje.
Interessant Izzy!

Mijn rode kater is vanaf vier weken zonder moeder opgegroeid, met zes weken dus maar bij mij gekomen omdat hij ondervoed was. Ik heb nog een andere oudere kater maar rooie heeft het jagen eerder onder de knie gekregen xD

Rooie vangt ongeveer 6 prooien per week, de ander misschien eens in de week. Ik vind het heel bijzonder dat rooie zo goed is geworden in jagen terwijl hij zo jong al zonder moeder was.
Die prooidieren zie ik nog niet echt zitten🙈
Zo af en toe neemt ze wel eens een vogel mee, die ze dan gedeeltelijk opeet. De muizen die ze vangt (en dat zijn er heel weinig) neemt ze mee als speeltje, die worden niet opgegeten.
Wel eet ze sprinkhanen, libelles, alle soorten vliegjes en torretjes😂
Vanmiddag komt de zak met dieetvoer. Dat eerst maar eens proberen. Wie weet ook goed voor haar zus, die is altijd zo in en in mager, vooral in de zomer. Zus vangt nog minder, maar die laat de vogels onthoofd voor mij over...
Ik vind dat onnodig wreed tov de kuikens en de muizen. En nee het is niet natuurlijk want in de natuur kunnen muizen vluchten/ schuilen en vogels idem dito.
En het is niet nodig, je kat kan ook heel goed voedsel krijgen zonder prooidieren te voeren. En dat hoeft dan geen blikvoer of brokjes te zijn als je dat niet wil.

Dieren in een slachthuis worden verdoofd (zou in ieder geval moeten, laat ik het zo zeggen) en dan pas gedood. Bij jouw prooidieren gebeurt dit niet. Ook muizen en kuikens ervaren angst en pijn, zijn in doodsnood.
Gaat je kat naar buiten dan kan hij ook een muis of vogel vangen ja. Maar die heeft wel de kans gehad om weg te komen. Is niet in een situatie gebracht door een mens waarin hij ernstige stress ervaart en daarna gedood wordt.
Ik eetzelf hoofdzakelijk veganistisch, maar mijn katten kunnen dat niet. In slachthuizen en veehouderijen word er ook wreed met dieren omgegaan, zoals je zegt hoort dat niet, maar dat is wel de realiteit..

Ik kan het ook niet aanzien als de katten een prooi hebben gevangen. Maar zij kunnen niet zonder vlees, ik wel, en dat maakt voor mij het verschil.
Ik heb zelf goede ervaringen met Hill's D/D, zowel droog als natvoeding.
Ik vind dat katten geen vlees moeten krijgen dan begrijp je me verkeerd (of ik schreef het niet duidelijk genoeg). Maar ik vind het onnodig wreed om bewust zelf levende prooidieren te geven. Het prooidier kan niet vluchten. Zit soms een lange tijd bij het roofdier omdat het roofdier even geen zin heeft om het te vangen. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Is wat mij betreft onnodig lijden.

Als ze ze vangen in de tuin, dan is dat weer anders.

Reactie op TO: het is inderdaad heel lastig om heel gescheiden te voeren. Dan is de oplossing om de andere kat af en toe wat bij te voeren denk ik inderdaad de handigste. Ik hoop dat het snel beter gaat met je kat. Volgens mij heb je prima advies van velen hier gehad en van je eigen dierenarts. Succes.
paperlantern schreef:
10-06-2020 14:12
Ik vind dat katten geen vlees moeten krijgen dan begrijp je me verkeerd (of ik schreef het niet duidelijk genoeg). Maar ik vind het onnodig wreed om bewust zelf levende prooidieren te geven. Het prooidier kan niet vluchten. Zit soms een lange tijd bij het roofdier omdat het roofdier even geen zin heeft om het te vangen. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Is wat mij betreft onnodig lijden.

Als ze ze vangen in de tuin, dan is dat weer anders.

Reactie op TO: het is inderdaad heel lastig om heel gescheiden te voeren. Dan is de oplossing om de andere kat af en toe wat bij te voeren denk ik inderdaad de handigste. Ik hoop dat het snel beter gaat met je kat. Volgens mij heb je prima advies van velen hier gehad en van je eigen dierenarts. Succes.
Ah zo. Het is wel gebruikelijk om dode prooidieren te voeren. Volgens mij bestaan er zelfs zakjes gemalen muis.
Nou er zijn wel mensen die levende prooidieren voeren in ieder geval bij slangen. Ik had het nog niet eerder gelezen over katten, vandaar mijn reactie. Maar dan heb ik dat weer verkeerd begrepen. Ik had geen idee dat je een zakje gemalen muis kon kopen. Weer wat geleerd.
Hoh, ik koop ze diepgevroren, levende prooidieren zou ik nooit geven.
Ha kijk weer wat geleerd, dank je voor de informatie sorry voor het verkeerd begrijpen.
Mijn kat heeft royal canin hypoallergeen. Dit hielp. Zowel huid als ontlasting is opgeknapt. Andere voeding van bijv Hills had geen effect. Het blijft een kwestie van proberen tot je het goede voer vindt.
We hebben nu royal canin analargy brokken. Alleen ze lusten het niet...
Af en toe eten ze 10 brokjes, meer niet. Het staat er nu 5 dagen, ik voer ze tot nu toe niks anders. Maar het wordt wel vervelend, ze lopen de hele dag om mijn benen te bedelen voor ander eten. Het waren allebei al geen forse katten maar zo worden ze wel erg mager....dilemma....
mariska1974 schreef:
16-06-2020 17:15
We hebben nu royal canin analargy brokken. Alleen ze lusten het niet...
Af en toe eten ze 10 brokjes, meer niet. Het staat er nu 5 dagen, ik voer ze tot nu toe niks anders. Maar het wordt wel vervelend, ze lopen de hele dag om mijn benen te bedelen voor ander eten. Het waren allebei al geen forse katten maar zo worden ze wel erg mager....dilemma....

Vervelend. :|

Mijn kater heeft ook een allergie en die lustte het ook niet. Mijn Bourgondische poes die overal van smult trouwens ook niet.
Ik geef nu Sanimed Skin Sensitive en dat vinden ze allebei lekker.

Ik vermoed trouwens dat mijn kat geen voedselallergie heeft maar toch allergisch is voor iets anders. Wellicht huisstofmijt want ik heb sinds kort een nieuwe stofzuiger en het lijkt nu ineens een stukje beter te gaan. Maar dat blijft een gok natuurlijk.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven