Vriend zo vaak boos en conflict met mensen

10-06-2020 11:00 134 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen,

Ik heb al maanden een hele fijne relatie met iemand. Het is alleen een man die vaak bozig is over bepaalde principes en mensen die zich er niet aan houden en daar dan ook heel bot en lomp op reageert en vervolgens ook conflict krijgt met die mensen. Tegen mij is hij heel lief, maar tegen zijn ouders bijvoorbeeld is soms snoeihard als ze iets doen wat hij principieel niet vind kunnen. Ook op zijn werk heeft hij regelmatig gedoe omdat hij collega’s boos aanspreekt als ze zich niet houden aan regels. Ook gewoon mensen die hem bv ergens mee helpen en dan in zijn ogen laks zijn, geeft hij er van langs. Dan zegt hij bv: ‘als je het niet aankan moet je misschien ander werk zoeken’. Soms schaam ik mij voor zijn gedrag. Het is ook enorm sociaal onhandig. Verder is hij ook best sociaal apart. Hij is heel lief, maar heeft supersterke principes en niet heel veel vrienden. Hij vind het heerlijk om alleen te zijn bijvoorbeeld, maar soms heeft hij ineens veel behoefte aan sociaal contact. Hij is echt het tegenovergestelde van diplomatiek. In het begin vond ik zijn idealisme/principes wel aandoenlijk, maar inmiddels begint zijn gedrag mij steeds meer te storen. Hij heeft namelijk elke week wel dat hij zich aan iemand anders stoort (werkgerelateerd) en daar over klaagt tegen mij en die persoon dan ook afbekt. Ik begin het niet meer helemaal normaal te vinden inmiddels. In zijn werk is hij daarom 2x ontslagen en er zijn ook meerdere vriendschappen en relaties door gesneuveld.
Ik zie een hoop rode vlaggen. Nu is hij nog lief tegen jou, maar wanneer slaat dat om?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Uitmaken voor jij ook de wind van voren krijgt. (en bijbehorende mentale knauw)
Been there, done that, got the T-shirt.
Ik zie ook rode vlaggen. Is hij autistisch of een neuroot?
Ik zou geen vent hoeven die alleen lief tegen mij is maar onbeschoft naar collega's en ouders en weet ik veel wie nog meer.

Jij bent daarin niet speciaal. Jij geeft hem iets wat hij blijkbaar nodig heeft (ik gok seks en aandacht), dus kan hij zich bij jou wel beheersen. Nou, ik zou dat niet voldoende vinden.
Sommige mensen zijn gewoon zo.denk dat het n vorm van narcisme is.
Misschien is alles wat op n manier gaat .die hij vind dat het niet zo moet .niet te accepteren voor hem .
Moeilijk karakter.
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
Ik zou wegwezen. Die boosheid hoort blijkbaar bij hem. Kwestie van tijd tot jij er ook mee te maken krijgt.
Nu heeft hij nog een roze bril op. Als jij bijna bij het meubilair hoort weet je wat je te wachten staat. Op werk is hij natuurlijk ook niet zo begonnen.
Klinkt vreselijk.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Farizia schreef:
10-06-2020 11:03
Want autisten zijn vaak boos? Waar slaat dat op?
Waarom ga jij ervan uit dat jij zijn toorn niet zal krijgen? Want dat gaat vroeg of laat gebeuren. Loop je nu al op eieren, benader je hem voorzichtig en spreek je over sommige dingen maar even niet zodat hij daar in elk geval niet boos over kan worden?

Lijkt me een heel onveilige man om mee te zijn.

Is dit gedrag wat jij je toekomstige kinderen wilt aanleren? Dat je zoals deze man de wereld tegemoet treedt?

Ik zou heel goed opletten hoe hij mensen behandelt en daar mijn conclusies uit trekken. Hij is zó. Bij jou nóg niet, maar dat komt nog wel.
Wacht maar af tot de eerste verliefsheidsfase voorbij is, en jij ook eens iets doet of zegt wat tegen zijn principes is.
Dan krijg jij ook de wind van voren ben ik bang....

Ik vermoed dat je hierbij terecht begint te twijfelen.
Klinkt niet als een leuke man. Hij heeft nog heel wat te leren voordat hij kan inzien dat de problemen in zijn leven vooral door hemzelf komen en hij zo niet veel mensen zal overhouden.

Hij is nu nog verliefd op jou, maar ooit zul jij ook zo door hem behandeld worden.

Maar goed. Jij bent absoluut geen aangewezen persoon om hem te veranderen. Dat moet hij zelf doen.

Dus vertel hem bij je vertrek dat je bent afgeknapt op hoe hij andere mensen behandelt. Misschien gaat hij dan nadenken.
Je bent pas een paar maanden met hem. Ik denk dat als de prille verliefde fase voorbij is, jij net zo'n behandeling kunt verwachten.

En zo niet, dan zou ik zo'n bullebak ook niet per se aantrekkelijk vinden.
Dan is het echt alleen maar leuk als je met zijn tweeën bent en dan nog niet eens echt, want dan is hij alleen maar aan het zeiken en zeuren over andere mensen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Het klinkt nogal als iemand die alleen kan functioneren als alles om hem heen gaat volgens zijn regels. Ik zou ook even nadenken hoe dit matcht met jouw toekomstverwachtingen. Wil je bv kinderen? Zo ja dan wordt dat wel een dingetje met deze man. En heb je elke keer zin in die negativiteit? Er zullen altijd mensen zijn die niet voldoen aan zijn normen, ik gok zomaar dat op den duur jij ook onder die groep gaat vallen.

En dit valt al na een paar maanden op, ik neem aan dat hij nu nog echt zijn best doet....
whateffa wijzigde dit bericht op 10-06-2020 11:10
9.75% gewijzigd
Nu is hij nog ruzie aan het zoeken met zijn eigen ouders. Ik vermoed dat zijn zeer principiële opvattingen over wat anderen moeten doen en laten niet stoppen bij zijn eigen familie, vrienden en collega's, maar binnenkort ook zien op wat jouw familie en vrienden verkeerd doen. Dan hoeft hij nog niet eens kritiek op jou te hebben, voor je het weet zit je in een enorme spagaat. Maar goed, ik houd niet zo van 'heel principiële' mensen. Het betekent meestal vooral heel weinig verdraagzaam naar mensen die andere keuzes maken dan de zeer principiële medemens voor ogen had.
Je schrijft trouwens meerdere malen dat hij heel lief is, maar dat is hij toch totaal niet? Hij is hooguit verliefd - en heeft voor zichzelf veel te verliezen als hij jou ook een grote bek geeft.
Principiëel klinkt nog positief. De negatieve vertaling is inflexibel, oordelend, en geen vermogen zich in te leven in anderen.

Én totaal ineffectief qua communicatie.
Als je tegen iemand uitvalt 'waarom zoek je geen ander werk als je het niet aankan' kun je jezelf op de borst kloppen: Zo, ik heb tenminste gezegd waar het op staat! Doet verder niemand! Wat ben ik goed!
Maar je bereikt totaal niks, want diegene zoekt helemaal geen ander werk, verandert ook niet, maar zal zich alleen aan jou storen.
Dat gaat dus verder dan 'ik ben nou eenmaal niet diplomatiek, wat goed van mij'. Het is ronduit negatief voor het bedrijf waar je werkt - want je bereikt geen verbetering, alleen verslechtering.

Daarbij lees ik tussen de regels door dat hij wel anderen de maat neemt maar niet naar zichzelf kan kijken; want het is nog niet in hem opgekomen dat hij de constante factor is in 2x ontslag, verbroken vriendschappen en talloze conflicten.
anoniem_376390 wijzigde dit bericht op 10-06-2020 11:16
43.75% gewijzigd
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Kanijn schreef:
10-06-2020 11:06
Gaat vast niet altijd op maar de autisten die ik ken zijn heeel vaak boos. Eentje zelfs altijd, deuren slaan iedereen doet alles verkeerd behalve hijzelf natuurlijk. Bij mij gaan iig de autismebellen rinkelen als ik dit lees.
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
Farizia schreef:
10-06-2020 11:03
Eerder narcist, zoals vrijwel alle mannen.
Haarcavia schreef:
10-06-2020 11:00
Hij heeft namelijk elke week wel dat hij zich aan iemand anders stoort (werkgerelateerd) en daar over klaagt tegen mij en die persoon dan ook afbekt.

Mooi moment om dan tegen hem te zeggen wat hij zelf tegen anderen zegt: ‘als je het niet aankan moet je misschien ander werk zoeken’.
Of natuurlijk iets constructievers.
Kanijn schreef:
10-06-2020 11:06

Autisten zijn vaak star en niet zo goed in interactie met andere mensen.

Maar het maakt niet uit wat de oorzaak van zijn onprettige gedrag is. Hij is zo onprettig dat hij zich in geen enkele sociale context kan handhaven, dat betekent dat je in een langdurige relatie met hem er hoe dan ook onder gaat lijden. Is het niet omdat hij ook onprettig tegen jou wordt, dan is het wel omdat jij je in allerlei bochten zult moeten wringen om zijn uitbarstingen glad te strijken en te voorkomen als je nog een beetje sociaal netwerk wil overhouden. Beide geen aantrekkelijke perspectieven.
AlejandraLaura schreef:
10-06-2020 11:14
Gaat vast niet altijd op maar de autisten die ik ken zijn heeel vaak boos. Eentje zelfs altijd, deuren slaan iedereen doet alles verkeerd behalve hijzelf natuurlijk. Bij mij gaan iig de autismebellen rinkelen als ik dit lees.
Een expert aan het woord. Autist it is, dus.
We hebben een sticker geplakt mensen, door naar het volgende topic!
De autisten die ik ken zijn helemaal niet zo snel boos en volgens mij is het niet de bedoeling om hier diagnoses te stellen.
Stop met deze relatie. Hier zijn alleen maar rode vlaggen. RUN

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven