Katje nemen?
maandag 27 april 2009 om 20:22
Zijnn er meer mensen die 2 katten in een appartement houden? Hoe ervaren jullie dat dan en hoe zit het met (overmatig) haar enzo? (ook niet geheel onbelangrijk )
Het is wel knusser misschien he, maar het blijft een dubio voor me. Maar goed, nogmaals, het hoeft niet volgende week al te gebeuren, gelukkig.
Het is wel knusser misschien he, maar het blijft een dubio voor me. Maar goed, nogmaals, het hoeft niet volgende week al te gebeuren, gelukkig.
maandag 27 april 2009 om 23:17
maandag 27 april 2009 om 23:19
ik lees even mee, want ook ik zit in dubio, om een kat te nemen (krijgen )
Het lijkt me zo lief en gezellig als je savonds thuis van je werk komt, en zo`n diertje op je wacht.
maar ik woon ook in een flat, heb 1 grote slaapkamer en woonkamer met keuken in dezelfde ruimte en een halletje waar de toilet zit. ik mag zo`n beestje niet de hele dag opsluiten in het halletje neem ik aan? of mag dat wel
Ik ben erg zuinig met mijn nieuwe bank en met mijn nieuwe behang.. maken alle katten het kapot dan..?
ook als je een goeie krappaal hebt?
mag een kat een heel weekend alleen thuis zitten?
(heel af en toe, niet elk weekend natuurlijk)
hoeveel kost zo`n kat kwa onderhoud? voer, kattengrid, antivlooien, onwormen..? (ik zou wel voor een volwassen asiel-kat gaan)
maakt een kat je elke ochtend wakker? dus ook in het weekend als je eens wilt uitslapen,,?
dat tie steeds voor je deur gaat staan mauwen?
klinkt nu allemaal erg negatief, maar volgensmij krijg je ook veel liefde van zo`n beestje, en tis best saai om alleen thuis te zijn vind ik.
en dan is zo`n poesje wel heel erg lief.
kan een poes dus wel elke dag alleen thuis zijn 8 a 9 uur)
of krabben ze dan je hele huis kapot?
zijn er ook katten die dat niet doen? kun je dat afleren?
Het lijkt me zo lief en gezellig als je savonds thuis van je werk komt, en zo`n diertje op je wacht.
maar ik woon ook in een flat, heb 1 grote slaapkamer en woonkamer met keuken in dezelfde ruimte en een halletje waar de toilet zit. ik mag zo`n beestje niet de hele dag opsluiten in het halletje neem ik aan? of mag dat wel
Ik ben erg zuinig met mijn nieuwe bank en met mijn nieuwe behang.. maken alle katten het kapot dan..?
ook als je een goeie krappaal hebt?
mag een kat een heel weekend alleen thuis zitten?
(heel af en toe, niet elk weekend natuurlijk)
hoeveel kost zo`n kat kwa onderhoud? voer, kattengrid, antivlooien, onwormen..? (ik zou wel voor een volwassen asiel-kat gaan)
maakt een kat je elke ochtend wakker? dus ook in het weekend als je eens wilt uitslapen,,?
dat tie steeds voor je deur gaat staan mauwen?
klinkt nu allemaal erg negatief, maar volgensmij krijg je ook veel liefde van zo`n beestje, en tis best saai om alleen thuis te zijn vind ik.
en dan is zo`n poesje wel heel erg lief.
kan een poes dus wel elke dag alleen thuis zijn 8 a 9 uur)
of krabben ze dan je hele huis kapot?
zijn er ook katten die dat niet doen? kun je dat afleren?
dinsdag 28 april 2009 om 00:15
Ik zou ook zeker voor 2 katten gaan! Wij hebben er ook 2 omdat we alletwee fulltime werken. Wij wonen ook in een appartement, weliswaar met tuin, maar we laten ze niet naar buiten als we er niet zijn want heb niet zulke katvriendelijke buren.
En ja je kan katten echt aanleren om niet aan je meubels te krabben of in je gordijnen te hangen. Maar dat kan alleen als je ze op heterdaad betrapt. Daarom moet je ze dat eerst aanleren terwijl jij er bij bent voor je ze alleen loslaat in je huis als je er niet bent.
Toen de onze klein waren mochten ze niet in de huiskamer als we er niet waren. Dan sloten we ze op in de keuken, inclusief hun speeltjes, slaapkussen etc. Daarna mochten ze ook in de hal en zo dus langzaam uitgebreid en als laatste de huiskamer pas. Eerst uurtje uitgeprobeerd en toen dat goed ging mochten ze er altijd in.
Je kan katten een heleboel leren hoor, maar daar moet je dus wel tijd en energie in steken. En natuurlijk gaat er wel eens wat mis, maar ja dat weet je als je aan huisdieren begint.
En ja je kan katten echt aanleren om niet aan je meubels te krabben of in je gordijnen te hangen. Maar dat kan alleen als je ze op heterdaad betrapt. Daarom moet je ze dat eerst aanleren terwijl jij er bij bent voor je ze alleen loslaat in je huis als je er niet bent.
Toen de onze klein waren mochten ze niet in de huiskamer als we er niet waren. Dan sloten we ze op in de keuken, inclusief hun speeltjes, slaapkussen etc. Daarna mochten ze ook in de hal en zo dus langzaam uitgebreid en als laatste de huiskamer pas. Eerst uurtje uitgeprobeerd en toen dat goed ging mochten ze er altijd in.
Je kan katten een heleboel leren hoor, maar daar moet je dus wel tijd en energie in steken. En natuurlijk gaat er wel eens wat mis, maar ja dat weet je als je aan huisdieren begint.
dinsdag 28 april 2009 om 01:01
Bedenk wel even alle nadelen en of je die echt erg vindt:
Je kan niet zomaar ongepland een weekendje weg of op vakantie
Een dier kost geld, in eten, maar vooral ook dierenartskosten.
Een kattenbak moet elke dag worden uitgeschept.
Katten poepen en piesen soms buiten de bak
Katten krijgen vlooien
Kattenbak kan stinken
Je krijgt overal haren
En katten slopen dingen zoals bijv. je nieuwe bank
Ze kunnen enorm zeuren en je uit de slaap houden.
Je kan niet zomaar ongepland een weekendje weg of op vakantie
Een dier kost geld, in eten, maar vooral ook dierenartskosten.
Een kattenbak moet elke dag worden uitgeschept.
Katten poepen en piesen soms buiten de bak
Katten krijgen vlooien
Kattenbak kan stinken
Je krijgt overal haren
En katten slopen dingen zoals bijv. je nieuwe bank
Ze kunnen enorm zeuren en je uit de slaap houden.
dinsdag 28 april 2009 om 01:08
Hi Meds,
Jij ervaring met een 'single' Siamees? Of bedoel je dat niet?
Natuurlijk brengt het nemen van een kat ook nadelen met zich mee, maar dat gebeurt nu eenmaal met huisdieren. De verantwoordelijkheid, maar dat is vanzelfsprekend.
* Onverwachte weekendjes weg deed ik al niet ivm mijn nijn.
* Poepjes scheppen is nauwelijks werk is mijn ervaring (bak kan zelfs evt. op een balkon)
* kost geld inderdaad, maar ja, dat boeit me dan weer minder
* vlooien kun je bestrijden (grotendeels) en als het goed is blijven ze heerlijk in het kattenhaar zitten
* slopen mag niet
* zeuren af en toe
*Het enige wat ik haat is haren, maar dat is meer een obsessietje misschien Handig dus om de kleur van de kat aan te passen op mijn interieur: de kleur die je het minst ziet op de meubeltjes!
Jij ervaring met een 'single' Siamees? Of bedoel je dat niet?
Natuurlijk brengt het nemen van een kat ook nadelen met zich mee, maar dat gebeurt nu eenmaal met huisdieren. De verantwoordelijkheid, maar dat is vanzelfsprekend.
* Poepjes scheppen is nauwelijks werk is mijn ervaring (bak kan zelfs evt. op een balkon)
* kost geld inderdaad, maar ja, dat boeit me dan weer minder
* vlooien kun je bestrijden (grotendeels) en als het goed is blijven ze heerlijk in het kattenhaar zitten
* slopen mag niet
* zeuren af en toe
*Het enige wat ik haat is haren, maar dat is meer een obsessietje misschien Handig dus om de kleur van de kat aan te passen op mijn interieur: de kleur die je het minst ziet op de meubeltjes!
dinsdag 28 april 2009 om 01:58
Hoi,
Heb altijd 2 katten gehad op een flat en dat is altijd goed gegaan. Ze konden zich goed redden en met z'n tweetjes was het beter uit te houden dat partner en ik beiden hele dagen werkten. Ze konden samen spelen en als wij op vakantie gingen dan hadden we een kattenoppas die het eten en de bak verzorgde en ze natuurlijk veel liefde gaf ter vervanging van ons.
Onze katten waren geen slopers, kwestie van goed opvoeden. Eentje hadden we van kitten af aan en hij was heel aanhankelijk en de ander kwam uit het asiel en zij was al een maand of 3 en redelijk wild. Ook zij heeft zich goed aangepast aan het flatleven.
Zeker als je vaak buiten de deur bent, zou ik twee katten nemen, ongeacht het ras, het zijn toch gezelschapbeesten en ze vinden aanspraak erg prettig en als jij er niet bent, hebben ze tenminste aanspraak aan elkaar. De enige reden voor 1 kat, die ik kan bedenken tenminste, is als je uit het asiel een kat haalt die per definitie een hekel heeft aan soortgenoten (die zijn er echt!).
En wat betreft het haarverlies en stofzuigen. Tsja, volgens mij zijn er genoeg kortharige rassen die minder verharen. En ik zou denken dat een Siamees niet echt volbehaard is en dat het verharen dus wel meevalt.
Succes met je beslissing!
Heb altijd 2 katten gehad op een flat en dat is altijd goed gegaan. Ze konden zich goed redden en met z'n tweetjes was het beter uit te houden dat partner en ik beiden hele dagen werkten. Ze konden samen spelen en als wij op vakantie gingen dan hadden we een kattenoppas die het eten en de bak verzorgde en ze natuurlijk veel liefde gaf ter vervanging van ons.
Onze katten waren geen slopers, kwestie van goed opvoeden. Eentje hadden we van kitten af aan en hij was heel aanhankelijk en de ander kwam uit het asiel en zij was al een maand of 3 en redelijk wild. Ook zij heeft zich goed aangepast aan het flatleven.
Zeker als je vaak buiten de deur bent, zou ik twee katten nemen, ongeacht het ras, het zijn toch gezelschapbeesten en ze vinden aanspraak erg prettig en als jij er niet bent, hebben ze tenminste aanspraak aan elkaar. De enige reden voor 1 kat, die ik kan bedenken tenminste, is als je uit het asiel een kat haalt die per definitie een hekel heeft aan soortgenoten (die zijn er echt!).
En wat betreft het haarverlies en stofzuigen. Tsja, volgens mij zijn er genoeg kortharige rassen die minder verharen. En ik zou denken dat een Siamees niet echt volbehaard is en dat het verharen dus wel meevalt.
Succes met je beslissing!
dinsdag 28 april 2009 om 13:38
Hm, ik weet het niet hoor. Als ik het zo lees wil je te graag een kitten, terwijl dat echt onverstandig is als ie dan in zijn eentje thuis zit. Als "beginneling" zou ik geen kitten nemen, maar juist een ouder dier dat al wat rustiger is en gewend aan het alleen-zijn. Er zitten zo veel geweldig lieve katten in het asiel of ze worden aangeboden op internet, omdat ze bij iemand wegmoeten. Als je nog nooit eerder een kat hebt gehad, zou ik daarmee beginnen.
Voor een kitten moet je in het begin toch echt thuisblijven, want hij moet nog zindelijk worden, hij moet leren dat ie niet alles aan gort mag krabben enz. enz. Plak je meubels maar af!
Ik heb mijn twee katten ook gekregen toen ze heel jong waren (met z'n tweeen, omdat ze nog niet goed alleen konden zijn) en zelfs dat was in het begin best heftig. Eén nam echter na een tijdje het voortouw (die begreep dat mijn bank niet als krabpaal mocht worden gebruikt) en de ander deed het na, zodat het met de opvoeding toch nog aardig goed is gekomen . Maar daarvóór heb ik een kat gehad die alleen was en die zat overdag echt urenlang te miauwen. Heel zielig, ook voor de buren... Pas toen ik bij mijn toenmalige vriend ging wonen, die ook een kat had, ging het ineens beter met hem, omdat hij een maatje had.
Je zegt dat je de haren echt vervelend vindt. Nóg een paar nachtjes erover slapen dan, want je wordt soms echt wel gek van de haren. De mijnen zijn kortharig, dus dan valt het mee, zou je zeggen.... niet dus! Ik heb een hele voorraad kledingrollers in de kast liggen, omdat ik geen enkel donker kledingstuk aan kan trekken zonder dat het na 10 minuten helemaal vol met haren zit. En wij stofzuigen echt vaak genoeg en zijn heel schoon
.
Voor een kitten moet je in het begin toch echt thuisblijven, want hij moet nog zindelijk worden, hij moet leren dat ie niet alles aan gort mag krabben enz. enz. Plak je meubels maar af!
Ik heb mijn twee katten ook gekregen toen ze heel jong waren (met z'n tweeen, omdat ze nog niet goed alleen konden zijn) en zelfs dat was in het begin best heftig. Eén nam echter na een tijdje het voortouw (die begreep dat mijn bank niet als krabpaal mocht worden gebruikt) en de ander deed het na, zodat het met de opvoeding toch nog aardig goed is gekomen . Maar daarvóór heb ik een kat gehad die alleen was en die zat overdag echt urenlang te miauwen. Heel zielig, ook voor de buren... Pas toen ik bij mijn toenmalige vriend ging wonen, die ook een kat had, ging het ineens beter met hem, omdat hij een maatje had.
Je zegt dat je de haren echt vervelend vindt. Nóg een paar nachtjes erover slapen dan, want je wordt soms echt wel gek van de haren. De mijnen zijn kortharig, dus dan valt het mee, zou je zeggen.... niet dus! Ik heb een hele voorraad kledingrollers in de kast liggen, omdat ik geen enkel donker kledingstuk aan kan trekken zonder dat het na 10 minuten helemaal vol met haren zit. En wij stofzuigen echt vaak genoeg en zijn heel schoon
dinsdag 28 april 2009 om 13:45
siamezen verharen als een gek. En een kitten alleen als je zelf aan het werk bent is niet verstandig. Haal dan een oudere kat die goed alleen kan uit het asiel. Kattenbak op het balkon zou ik niet doen, katten vinden balkons interessant en vallen of springen daaraf en worden vervolgens platgereden door de buurman.
Je zegt dat slopen niet mag, maar realiseer je goed dat jij niks te vertellen hebt als je je leven wilt delen met een kat. De kat zal je aankijken of hij het verbod volledig begrijpt en accepteert, maar zodra jij je hielen licht, staan zijn nagels alweer in de nieuwe bank en heeft hij weer een bloempot uit de vensterbank gewerkt, je krant aan flarden gescheurd en je koelkast opengewerkt.
Je zegt dat slopen niet mag, maar realiseer je goed dat jij niks te vertellen hebt als je je leven wilt delen met een kat. De kat zal je aankijken of hij het verbod volledig begrijpt en accepteert, maar zodra jij je hielen licht, staan zijn nagels alweer in de nieuwe bank en heeft hij weer een bloempot uit de vensterbank gewerkt, je krant aan flarden gescheurd en je koelkast opengewerkt.
dinsdag 28 april 2009 om 13:59
Godinvandejacht: Als je een volwassen kat neemt die gewend is binnen te blijven dan zal die wel 8 uur alleen kunnen blijven. Een rustige, volwassen kat zal niet je hele huis slopen. Maar, je moet er wel rekening mee houden dat het een eigenzinnig dier is en dat je kat bepaalde behoeften heeft. Een kat kan alleen blijven maar heeft ook aandacht nodig. Een kat moet kunnen krabben en niet alle katten vinden hun krabpaal daarvoor de beste plek. Dus ja, de kans bestaat dat ze aan de bank krabben. Kun je dat afleren? Moeilijk want dat betekent dat je heel consequent moet zijn en ook in de buurt van de kat op het moment dat hij het doet. En dan nog heb je grote kans als je weg bent dat hij het wel doet. Je kunt een kat dus niet de hele dag in de gang opsluiten. Het is zeker leuk en gezellig voor jou een kat in huis maar het moet voor de kat ook leuk en gezellig zijn! Mijn katten staan niet 'ochtends voor de deur te miauwen omdat ze van mij 's nachts in de slaapkamer mogen. Maar de kans zit er wel in dat ze je 's ochtends wakker maken. Omdat ze honger hebben of aandacht willen.
Ik denk eerlijk gezegd dat je er goed over na moet denken als je erg gehecht bent aan je nieuwe spullen en niet tegen gemauw kunt. Je moet bereid zijn om ook de minder leuke dingen erbij te nemen en als je baalt van een haal in je nieuwe bank dan zou ik het niet doen. Het is hartstikke leuk om een kat in huis te hebben maar je moet er wel relaxt mee omgaan.
Ik denk eerlijk gezegd dat je er goed over na moet denken als je erg gehecht bent aan je nieuwe spullen en niet tegen gemauw kunt. Je moet bereid zijn om ook de minder leuke dingen erbij te nemen en als je baalt van een haal in je nieuwe bank dan zou ik het niet doen. Het is hartstikke leuk om een kat in huis te hebben maar je moet er wel relaxt mee omgaan.
dinsdag 28 april 2009 om 14:32
Hoihoi tja als je twee pakt kunnen ze elkaar vermaken, als je een kitten pakt bereid je erop voor dat je dagelijks veel met hem moet spelen. ook als je even geen zin hebt. Hij zal je aandacht vragen en als hij die ni krijgt heb je een boos kitten wat alles mollen gaat....
Als je twee kittens hebt spelen ze veel met elkaar.
Tja haren tuurlijk minder bij een.
En als je die siamees zo mooi vind, gewoon doen zijn superintelligente beesjes en je kunt er een hechte band mee creeeren, wellicht ook kijken naar een blauwe rus, zijn heel rustig en ideaal als binnen kat .
Groetjes en ben benieuwd wat het worden gaat...
Als je twee kittens hebt spelen ze veel met elkaar.
Tja haren tuurlijk minder bij een.
En als je die siamees zo mooi vind, gewoon doen zijn superintelligente beesjes en je kunt er een hechte band mee creeeren, wellicht ook kijken naar een blauwe rus, zijn heel rustig en ideaal als binnen kat .
Groetjes en ben benieuwd wat het worden gaat...
dinsdag 28 april 2009 om 15:06
Een kat kan trouwens prima gaan met een Nijn. Ik had een kat en een konijn en dat waren de dikste maatjes. Siamees en een hollandse langoor. Als ik de kooi van langoor open liet en ik kat kwijt was zaten ze lekker samen in de nijnenkooi. De siamees was al ouder en had ik uit het asiel.
Nu jaren later hebben we 2 siamezen (Broertjes) en deze kletsen je de oren van je kop. Ook al hebben ze elkaar ze vinden het niet leuk als we een dagje weg gaan. Bij thuiskomst worden we dan ook echt genegeerd.
Het zijn geen katten die veel slapen en ze zijn erg bewegelijk en praten graag. Soms denk ik wel eens dat ik weer 2 peuters in huis heb. Als ze iets niet mogen en toch gedaan hebben houden ze soms een heel betoog.... en dan serieus blijven... Ook het nietus/ wellesspelletje spelen ze goed mee. Zou ze nooit willen missen, ze zijn lief, aanhankelijk en er is altijd wel wat te lachen met ze.... Ze houden de boel levendig.
Nu jaren later hebben we 2 siamezen (Broertjes) en deze kletsen je de oren van je kop. Ook al hebben ze elkaar ze vinden het niet leuk als we een dagje weg gaan. Bij thuiskomst worden we dan ook echt genegeerd.
Het zijn geen katten die veel slapen en ze zijn erg bewegelijk en praten graag. Soms denk ik wel eens dat ik weer 2 peuters in huis heb. Als ze iets niet mogen en toch gedaan hebben houden ze soms een heel betoog.... en dan serieus blijven... Ook het nietus/ wellesspelletje spelen ze goed mee. Zou ze nooit willen missen, ze zijn lief, aanhankelijk en er is altijd wel wat te lachen met ze.... Ze houden de boel levendig.
dinsdag 28 april 2009 om 15:12
quote:Kym schreef op 28 april 2009 @ 01:08:
Mijn nijn blijft rustig een paar dagen alleen thuis als ik 'n weekend weg ga: gewoon grote waterfles ophangen, grote bak voer en nog hooi en groenvoer in het hok en dan kan ie er weer een paar dagen tegen.
Mijn nijn blijft rustig een paar dagen alleen thuis als ik 'n weekend weg ga: gewoon grote waterfles ophangen, grote bak voer en nog hooi en groenvoer in het hok en dan kan ie er weer een paar dagen tegen.
dinsdag 28 april 2009 om 15:37
Hier ook iemand met 2 katten op een flat. Gaat prima hoor maar zorg wel dat je een grote krabpaal hebt waar ze hun energie op kwijt kunnen (hier staat zo'n joekel tot aan het plafond (verankerd IN het plafond want krabpaal zwaaide vrolijk om als er 2 katten in zaten te ravotten) met 4 zitplateaus. Op dit moment hebben we nog maar 1 kat (er komt eind van de week een kitten van 13 wkn bij) omdat onze andere kat helaas 4 weken geleden -veel te jong- is overleden. En de kat die we nu nog hebben, mist duidelijk een maatje om zich heen. Dus ik kan nu ook uit ervaring zeggen dat 1 kat bewerkelijker is dan 2 katten. Twee houden elkaar bezig en zoeken elkaars gezelschap op. Onze kat is op dit moment echt eenzaam en hangt als een plakbandje aan je. Ook vertoont hij recalcitrant gedrag (plantenbakken leegscheppen, handdoeken van de plank afgooien, alle kasten opentrekken). Nu hebben wij wel Burmezen, dat zijn -net als Siamezen- hele sociale katten. Ze hebben het nodig om samen te zijn. En het is onmogelijk om te over het hoofd te zien, ze zijn erg aanwezig, eigenwijs en vindingrijk. En ze kletsen de oren van je hoofd. Ik vind het heerlijke beesten!
Ik ben mijn eigen bananenschil
dinsdag 28 april 2009 om 16:06
Siamezen verharen net als elke andere kat. Mijn tip is...niet borstelen maar rubberen huishoudhandschoen aandoen en dan aaien. Doe dat het liefst buiten ... Je ziet de haren weg vliegen. Ook de mandjes en dekentjes onthaar ik zo...
Ik heb ooit een Birmees en een Siamees samen gehad Olijfje... Ook de dikste maatjes. Qua karakter verschillen ze niet zoveel vind ik.
Ik heb ooit een Birmees en een Siamees samen gehad Olijfje... Ook de dikste maatjes. Qua karakter verschillen ze niet zoveel vind ik.
dinsdag 28 april 2009 om 16:09
quote:elninjoo schreef op 28 april 2009 @ 15:10:
Siamesen breken je huis af.
Is ook kwestie van opvoeden Elninjoo...
Bij ons gaan de katten naar een Kattenhotel. Ze zitten met meerdere katten in een kamer vol speelgoed, krabpalen etc, etc en ze kunnen ook nog eens naar buiten (ren)
Qua kosten valt dit heel erg mee.
Siamesen breken je huis af.
Bij ons gaan de katten naar een Kattenhotel. Ze zitten met meerdere katten in een kamer vol speelgoed, krabpalen etc, etc en ze kunnen ook nog eens naar buiten (ren)
Qua kosten valt dit heel erg mee.
dinsdag 28 april 2009 om 17:10
quote:bosaapje schreef op 28 april 2009 @ 16:09:
[...]
Hm, daar ben ik het maar deels mee eens. Een kat opvoeden betekent vooral dat hij weet wanneer hij iets fout doet en dat hij dat dus stiekem moet doen, als jij weg bent ! Mijn katten "luisteren" erg goed, zijn heel mensgericht en inderdaad: planten uitgraven doen ze niet meer... als ik het zie.
Dan ligt er dus iedere keer zand door je huis als je van je werk komt. Er zijn wel weer trucjes om ze om de tuin te leiden (gna, gna ) , zoals grote (sier)stenen in de potten leggen. Het werkt echt, ze knagen nu alleen nog maar de punten van de bladeren
[...]
Hm, daar ben ik het maar deels mee eens. Een kat opvoeden betekent vooral dat hij weet wanneer hij iets fout doet en dat hij dat dus stiekem moet doen, als jij weg bent ! Mijn katten "luisteren" erg goed, zijn heel mensgericht en inderdaad: planten uitgraven doen ze niet meer... als ik het zie.
Dan ligt er dus iedere keer zand door je huis als je van je werk komt. Er zijn wel weer trucjes om ze om de tuin te leiden (gna, gna ) , zoals grote (sier)stenen in de potten leggen. Het werkt echt, ze knagen nu alleen nog maar de punten van de bladeren