Verlof na zwangerschap

10-06-2020 16:16 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Graag wat advies over het volgende. Momenteel ben ik zwanger van ons 2e kind.
Doordat ik het begin van de zwangerschap in de ziektewet zat heb ik veel vrije dagen opgebouwd.
Deze vrije dagen wil ik het liefst achter mijn verlof plakken. Maar werkgever is niet akkoord. Die wil dat ik na 12 weken weer terugkom op de werkvloer. Ik wil zelf nog 2/3 weken verlof erachter aan. Dit verlof valt wel in het nieuwe jaar en werkgever is van mening dat ik geen dagen uit 2020 naar 2021 mag meenemen. Dit klopt wettelijk niet, want je mag onbeperkt wettelijke dagen meenemen mits je het binnen een half jaar opmaakt.
Ik zit ontzettend in de rats over bovenstaande en het drukt een stempel op heel mijn zwangerschap. Ik vind de baby met 12 weken echt nog veel te klein voor het kdv. Het liefst was ik tot 20 weken na mijn bevallign thuis gebleven, maar ik vrees dat dat al helemaal geen optie is.
Wat zijn jullie tips om dit aan te pakken?
Hoezo heb je veel vakantiedagen opgebouwd omdat je in de ziektewet zit?

Kun je eventueel ouderschapsverlof opnemen?
Heb je hier vorige week ook al niet een topic over geopend? Waarom daar niet verder?
Je bouwt inderdaad tijdens ziekte ook vakantiedagen op. En ook die vakantiedagen moet je binnen xx termijn opmaken, anders vervallen ze.

Het is geven en nemen he.

TO, doe een voorstel aan je werkgever. Op een wijze dat je de de vakantiedagen die vervallen per 1-7-2021 ook kan opnemen. En dat kan dus ook inhouden, dat je niet aansluitend op je zwangerschapsverlof alle vakantiedagen waar je nog recht op hebt kan opnemen. Hij mag dat alleen weigeren indien zijn belang zwaarder weegt dan dat van jou, en dat is ook voor hem niet makkelijk aan te tonen.

maar wees slim hierin, zoals ik al zei: het is geven en nemen. En jouw wensen dienen ook te worden afgestemd op het bedrijfsbelang, zolang eea maar binnen de wettelijke kaders is. (en dat jij jouw kind met 12 weken nog te jong vindt voor kdv valt daar bepaald niet onder!)
Ontslag nemen als je je kind niet naar het KDV wil brengen.

Of kind nu met 12 of 15 weken gaat, dat maakt geen fluit uit.
Misschien kan de vader een paar weken vakantie opnemen als jij weer aan het werk gaat?
Maar hoe je het ook wendt of keert, to heeft toch gewoon recht op (het opmaken van) haar vakantie dagen? Dat staat los van haar zwangerschapsverlof.

Werkgever mag alleen verlofaanvraag weigeren als er groot bedrijfsbelang speelt. Dat is dus even de vraag.
gizzmo-returns schreef:
10-06-2020 16:41
Ontslag nemen als je je kind niet naar het KDV wil brengen.

Of kind nu met 12 of 15 weken gaat, dat maakt geen fluit uit.
Dat dus. Je hoeft niet terug te gaan naar de arbeidsmarkt he..... Maar als je dat wel wilt, dan heeft een werkgever ook zo nog wat te willen, en gelukkig nog rechten bovendien.

Het enige waar jouw werkgever in dient te voorzien, is dat je de vakantiedagen die per 1-7-2021 vervallen, ook kan opnemen voor die tijd.
En nogmaals, dat hoeft niet per se aansluitend op zwangerschapverlof te zijn.
Overigens heb ik een maand ouderschapsverlof geplakt achter mijn zwangerschapsverlof. Ook dat mag werkgever niet zo maar weigeren.
Ik snap je gevoel wel, ik vond mijn kinderen met 10/12 weken ook nog heel erg klein. Maar los van jouw vakantiedagen, ik heb niet zoveel verstand van de wetgeving op dit gebied, kunnen jij en/of jouw man toch ouderschapsverlof opnemen na de bevalling? Zo is mijn man nog een maandje thuis geweest met onze oudste toen ik weer ging werken na 16 weken. Bij de tweede kreeg ik in mijn verlof een nieuwe baan en heb ik mijn startdatum dus zelf kunnen vaststellen.
Bij ons staat in de CAO dat je een x aantal uren mag mee nemen, is dat bij jullie niet zo?
Waar is de vader is dit verhaal?
Tess1981 schreef:
10-06-2020 16:49
Bij ons staat in de CAO dat je een x aantal uren mag mee nemen, is dat bij jullie niet zo?
Ongetwijfeld, maar wettelijk gezien zit daar een maximum aan. Namelijk die dagen die een vervaldatum hebben per 1-7-2021. En daar heb je je maar aan te houden, dus ook de CAO is daarin beperkt.

Dus Tess, je mag ze wel meenemen naar volgend jaar, maar wanneer je ze opneemt is in overleg.
Is het niet zo dat als je in de ziektewet zit verplicht zes weken van te voren met verlof moet waardoor je nog maar 10 weken achteraf hebt? Dan zal je sowieso 2 weken al moeten opnemen om aan de 12 te komen. Of ben je ondertussen volledig aan het werk?

Misschien middelen door de helft van je uren te komen?
Rosalind schreef:
10-06-2020 16:35
Heb je hier vorige week ook al niet een topic over geopend? Waarom daar niet verder?
Inderdaad! Geen bevredigende antwoorden denk ik
Is het bespreekbaar om bijv. wel weer 1 dag te gaan werken na 12 weken en die dag dan te laten opvangen door vader? Zo heb ik mijn vrije dagen ‘gesmeerd’ tot zoon een halfjaar was; ik vond het ook prettiger om zo’n kleintje nog niet naar het kdv te sturen.
Beval je na 1 juli? Dan heeft de vader ook recht op 5 weken verlof die binnen een half jaar op moet. Wellicht kan hij het stokje na je verlof opvangen?
NorthCape schreef:
10-06-2020 20:28
Beval je na 1 juli? Dan heeft de vader ook recht op 5 weken verlof die binnen een half jaar op moet. Wellicht kan hij het stokje na je verlof opvangen?
Dit lijkt me de meest voor de hand liggende oplossing. Jij hebt dan al maanden voor je pasgeboren baby gezorgd, dan is het fijn als de vader ook die tijd met zijn kind krijgt. Wellicht kan hij er nog extra maanden ouderschapsverlof aan vastplakken?

Voor jou maakt dat de overgang naar beginnen met werken een stuk kleiner en baby kan nog lekker een paar maanden thuisblijven. Ideaal.
Ik vind de baby met 12 weken echt nog veel te klein voor het kdv. Het liefst was ik tot 20 weken na mijn bevallign thuis gebleven, maar ik vrees dat dat al helemaal geen optie is.

Gaat het nou om de baby die je dan nog te jong vindt of gaat het om jezelf omdat je dan nog bij je baby wil zijn? Het eerste: lekker de vader verlof laten nemen. Het tweede: misschien toch zoeken naar een compromis met je werkgever.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven