Ervaring met caravan en voortent

14-06-2020 20:07 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er ervaring met een caravan met voortent die je meeneemt op vakantie? Dus niet op een vaste plek.

Wij overwegen een grote caravan aan te schaffen. Een van 7 of 8 meter. We hebben een Opel Vivaro diesel bus waar hij door getrokken moet worden.

We hopen dat een caravan ons meer vrijheid gaat geven om overal naartoe op vakantie te gaan met onze meervoudig gehandicapte zoon. Het idee is dan om hem in een speciaal bed in de voortent te leggen en daar ook de zorg te doen en hem te kunnen katheteriseren en afdouchen bijvoorbeeld.

Mijn vraag is:

- Is het te doen om met zo'n lange caravan te rijden?
- Is het veel werk om zo'n voortent op te zetten? Hoe lang dan?
- Is een voortent wind- en waterdicht te krijgen?

Meer tips en ervaringen zijn welkom!
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Hoe nieuwer de voortent hoe eenvoudiger op te zetten. Een uur zou ik er wel voor rekenen, je wordt er vanzelf handiger in. Ook zijn tenten prima wind en waterdicht. Als het regent/ waait is dat alleen wel veel geluid in vergelijking met een huis, ik weet niet of dat een probleem is? Zo’n ding gaat wel wat heen en weer en geeft veel prikkels. Wij slapen zelf nooit in de voortent vanwege de beestjes..... ik zou dan toch een soort binnentent constructie verzinnen voor je zoon.
Rijden met een caravan is niet zo lastig zolang je op de hoofdwegen blijft. Voor het navigeren op de campingplek zelf heb je tegenwoordig afstandsbedieningen.

Mijn moeder nam haar gehandicapte vriendin altijd mee kamperen. Grootste obstakel voor hun was altijd de rolstoel over het beregende grasveld/ modderpad duwen. Zolang het droog was ging het prima.

Succes met deze mooie plannen!
Bij bijna alle voortenten kan je een extra tentje aanritsen. Hierin zou je zoon prima kunnen slapen. Je kan de ruimte afsluiten zodat hij eventueel zijn eigen plekje heeft.
Wij hadden vroeger ook zo'n grote caravan (alleen wel een vaste sta-plaats) en m'n broertje en zusje sliepen in een zij-stuk van de voortent (stapelbed). Dat zij-stuk was van hetzelfde tentdoek, en zat met een rits vast aan de voortent, en had ook een binnentent. Dat zijn wel echt hele degelijke tenten :)

Als je er heel bedreven in bent, kun je best iedere week verkassen, maar dat zou ik niet aanraden :) Maar als je ergens voor drie/vier weken naar toe gaat, kan het best. Maar als je ook nog een apart, speciaal bed moet meenemen? Dat moet dan wel minstens opklapbaar zijn, of niet?

Wij hadden wel vlonders in de voortent liggen (handgemaakt) omdat dat comfortabeler is. Maar die zou ik niet meeslepen als je gaat touren, zou ik alleen bij een vaste jaarplaats doen.

Ik zal eens kijken of ik zo'n zij-stuk kan vinden :)

Voilá: https://www.kampeerperfect.nl/uitbouw-d ... c7b592ea42
Bladiebladiebla2016 schreef:
14-06-2020 20:27
Bij bijna alle voortenten kan je een extra tentje aanritsen. Hierin zou je zoon prima kunnen slapen. Je kan de ruimte afsluiten zodat hij eventueel zijn eigen plekje heeft.
Zo’n ding hebben schoonouders ook in de voortent en daar slapen wij in en anders gebruiken ze het als extra opbergruimte.
Je hebt tegenwoordig volgens mij ook opblaasbare voortenten. Ik kan me niet voorstellen dat het veel werk is die op te zetten. Maar laat je eens informeren! En oefen vooraf een paar keer...

Zo’n voortent is prima wind en waterdicht. Vroeger toen wij op vakantie gingen, sliepen wij als kinderen altijd in de voortent. Één keer meegemaakt dat die van onderaf water maakte, maar dat lijkt me met een speciaal bed niet per se een probleem.

Met een caravan rijden heb ik nooit gedaan. Kijk even of je voor de combi geen BE rijbewijs nodig hebt. En anders, als je onzeker bent, misschien een keer vragen of er een rijinstructeur is die een uurtje met je wil oefenen? Of iemand uit je omgeving die daar handig mee is?
Mijn grootouders hadden een voortent waar ze een binnentent in konden doen, zoals hier ook al is genoemd. Dat laatste lijkt mij echt een must. Anders heeft zoon geen enkele privacy en het schermt ook wat licht af (zo'n voortent heeft altijd heel veel ramen en als je dan net bij een lantaarnpaal staat...)

Verder heb ik geen ervaring met opzetten en afbreken, maar als mijn grootjes van 80 het konden met eentje van 30 jaar geleden, dan komt het bij jullie ook vast goed.
Hee boannan, wij hebben altijd gekampeerd met mijn broertje des tijds in een caravan. Wij vonden het altijd wel heel leuk dat mijn broertje ook mee kon. Heb eerder contact met je er over gehad. Als je meer vragen heb stuur me even pb
Groetjes
Het idee was eigenlijk wel dat we dan rond zouden trekken en niet 3 weken op dezelfde plek zouden staan. En ook dat we dan van plek naar plek niet heel lang zouden moeten rijden.

Dus stel we willen naar Spanje dat we er dan een paar dagen over doen om erheen te rijden. Maar als je een uur bezig bent met de voortent opzetten dan is dat wel lang. Dat doe je niet elke dag. Denk ik.

En dat we hem dan juist in de voortent leggen zodat hij ruimte heeft en wij ook als we de zorg doen. We dachten misschien kunnen we dan een bedframe van aluminium laten maken op sta(zorg)hoogte waarin we 's nachts zijn speciale AD matras leggen en overdag een dun waterdicht matrasje waar we hem op kunnen verzorgen en douchen (douchekop met een verlengslang naar buiten via een raam ofzo). Als een bed en douchebrancard in een.

En als we hem dan op bed hebben gelegd zitten wij danwel buiten bij lekker weer danwel in de caravan als het koud is. Bij zo'n zijtent ben ik dan bang dat we de ruimte en stahoogte niet hebben.

We moeten dan nog wel iets bedenken voor op de grond in de voortent. Het moet iets zijn waar hij een beetje over kan hoepelen in zijn rolstoel. Maar ook water afvoeren bij het afdouchen.

Hem in de caravan laten slapen lijkt ons niet handig omdat je dan de caravan moet laten aanpassen en hij ook wel echt flink ruimte nodig heeft met draaicirkels enzo. En hem wassen in de caravan wordt qua ruimte ook echt lastig.

Ook wilden we dan een die je overal kan neerzetten. Ook buiten campings in het wild zeg maar. Dus met watertanks voor vuil en schoon water en douche en toilet.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Is een aangepaste camper huren dan niet handiger? Al is het maar om het een keer te proberen :) Ik weet (van de beurs....) dat ze bestaan, en geschikt zijn voor elro's :)
De mensen die die camper hebben omgebouwd (ze hadden er toen twee) hadden zelf twee kinderen in een elro :)

Ik vrees dat wat jij in gedachten hebt, niet gaat werken..... Prima op een vaste plaats, maar niet voor rondtrekken :(

De campers hebben een tillift, hooglaag bed, enz :)
irish_wasser_woman wijzigde dit bericht op 14-06-2020 20:54
6.35% gewijzigd
Overigens hebben we afgelopen zomer in een safaritent geslapen wat ook klappert en beweegt. Dat was op een speciale camping voor gezinnen met een gehandicapt kind. Zoon vond het slapen in de tent geweldig! Heeft het er nog steeds over. Deze zomer gaan we weer 2,5 week.

Dit was de tent https://www.camping-parc-de-la-brenne.eu/nl/
Wij zijn vorig jaar voor het eerst gaan rondtrekken met onze caravan. Man heeft overigens zijn aanhangerrijbewijs gehaald en dat vind ik wel heel prettig. Het is bij ons niet nodig, caravan is niet zo lang. Maar is wel gewoon fijn. En ik denk dat het met jullie combi met zo’n lange caravan ook wel moet.
Maar goed, vorig jaar dus eerst 5 dagen op de ene plek gestaan, toen 2 weken op de 2e en daarna nog 3 dagen op een 3e camping. Voor die 5 en 3 dagen heb ik de voortent niet opgezet. Veel te veel gedoe. Je bent echt wel zo een uur verder met goed strak opzetten en alle haringen, grondzeil, voortent inrichten enz. Voor een paar dagen vind ik het zelf geen doen en hebben wij dus een luxe luifer.
Irish_Wasser_Woman schreef:
14-06-2020 20:53
Is een aangepaste camper huren dan niet handiger? Al is het maar om het een keer te proberen :) Ik weet (van de beurs....) dat ze bestaan, en geschikt zijn voor elro's :)
De mensen die die camper hebben omgebouwd (ze hadden er toen twee) hadden zelf twee kinderen in een elro :)

Ik vrees dat wat jij in gedachten hebt, niet gaat werken..... Prima op een vaste plaats, maar niet voor rondtrekken :(

De campers hebben een tillift, hooglaag bed, enz :)
Ja heb ik ook gekeken maar geen douche mogelijkheid. Toevallig met Stichting on Wheels gebeld laatst en dat gaat ten kosten van de ruimte in de camper.
Ik zou inderdaad voor een opblaasbare voortent gaan. Was afgelopen week op een camping en zag iemand hem in een paar minuten opzetten.
Such a beautiful place to be with Friends.
boannan schreef:
14-06-2020 20:58
Ja heb ik ook gekeken maar geen douche mogelijkheid. Toevallig met Stichting on Wheels gebeld laatst en dat gaat ten kosten van de ruimte in de camper.
Maar in een caravan heb je ook geen warm water toch?
Ik zou overigens zelf niet snel in de voortent slapen. Hij is natuurlijk niet volledig dicht, onderaan maak je hem vast met haringen in de grond en een los grondzeil. Ik heb bij hevige regenval soms toch wat natte plekken op de grond en bij ons is er 1 plek bij de aansluiting met de caravan waar soms wat water langs komt. En er heeft bij ons ook wel eens kniehoog water in de voortent gestaan bij een overstroming :| en ik ben al genoeg enge beesten tegen gekomen in de voortent. Ben ik geen held mee.
Buiten dat zitten wij zelf elke avond wel in de voortent als het wat frisser is. Maar als daar je kind slaapt, moet je dus binnen gaan zitten. Lijkt me niet zo praktisch eigenlijk. Als je 's Nachts naar de wc moet, moet je langs hem enz.
-Hanka- schreef:
14-06-2020 21:01
Maar in een caravan heb je ook geen warm water toch?
wel als je een boiler hebt. Maar met de watertank die erin zit kan je vaak niet uitgebreid douchen. Die is zo leeg :mrgreen:
https://aangepastevakantiegids.nl/vakanties/

Misschien is er een camping van jullie gading met een aangepaste douche/ bad oid
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik vind een caravan met voortent vrij veel gedoe voor een paar dagen.
Je bent zo een uurtje bezig met opzetten, alles op zijn plek zetten.
Inklappen en opruimen gaat misschien iets sneller, maar is wel bewerkelijk allemaal.
Warm water heb je bij de meeste camping plaatsen alleen in de douche gelegenheid.

Wij dachten met onze dreumes ook te gaan rondtrekken, maar alles bij elkaar geeft mij dat geen vakantie gevoel. Je blijft constant bezig, wij blijven liever 2-3weken op een plek en dan weer rustig naar huis.

Misschien met de nieuwste materialen, dat het allemaal wel praktischer is hoor.
Maar goed dan betaal je ook wel denk ik.
https://aangepastevakantiegids.nl/vakan ... -nautique/
https://aangepastevakantiegids.nl/vakan ... la-brenne/
Douchen in de voortent ? Dat gaat ‘m niet worden, hoor.
https://www.picturevakanties.nl/site/aa ... itair.html

Zou je geholpen zijn met een douchebrancard ?
Douchen in de voortent lijkt me wel ingewikkeld. Ik weet niet hoeveel ruimte je nodig hebt en hoe vaak je wilt douchen, maar kun je niet beter op zoek naar campings met sanitaire voorzieningen voor invaliden? Sommige campings hebben hele badkamers voor gezinnen, kom je daar niet mee uit?
Hier zijn we vorig jaar heen geweest en we gaan dit jaar weer. Het idee van de caravan is juist zodat we overal heen kunnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven