Vernoemen.... Komen er niet uit

19-06-2020 00:23 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem_189725 wijzigde dit bericht op 21-06-2020 23:08
0.00% gewijzigd
Gea en Greetje zijn beide afkortingen van Margaretha.
Geanne en Greetje
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Gertje
Gerlineke
Gigi ;-)
m-april schreef:
19-06-2020 00:25
Margje
Marga
m-april schreef:
Precies.

Met Margaretha als tweede naam is niks mis.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Hoe wil je dat doen dan? Je hebt al een naam maar wil haar toch vernoemen? Wordt het dan ze heet Margaretha maar we noemen haar Roosje.
Heel leuk voor de officiële documenten
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Maretha
Maretta
Marette

Klinkt wat moderner en is dan weer
Afgeleid van Margaretha
nlies schreef:
19-06-2020 00:29
Hoe wil je dat doen dan? Je hebt al een naam maar wil haar toch vernoemen? Wordt het dan ze heet Margaretha maar we noemen haar Roosje.
Gewoon als tweede naam. Doopnaam.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
nlies schreef:
Eh nee. We hebben een voornaam / roepnaam en willen haar graag een tweede naam geven (vernoeming)...
BRON: RTL NIEUWS
VOORNAMEN DIE LIJKEN OP MARGARETHA

Margaret, Margareth, Margarethe, Margreet, Margreta, Margretha, Margriet, Margrieta, Margrietha, Margarita, Margareta, Margarete, Margarite, Margaritha, Margeretha, Margiuerite, Margret, Margrit, Margritha, Marguaretha, Margueria, Marguerita, Marguerite, Marguérite, Marguerithe, Marie-Christine, Marjorie, Marjory, Margaritta, Margeret
Hoe heten Gea en Greetje voluit? Kun je hun officiële namen niet als tweede/derde naam gebruiken?
En anders Lotte*) Gea Greetje of wat voor roepnaam dan ook. Vernoemen werkt alleen als je echt de namen van de vernoemden gebruikt. Anders wordt het een potje Wordfeud.
Ik zou er gewoon Greetje-Gea achteraan plakken. Bijna niemand krijgt ooit de tweede en derde naam te zien. De oma’s zouden het denk ik heel mooi vinden als de vernoeming geen uitleg behoeft (Margaretha, daar komen beiden namen ook vandaan ma/schoonma) maar gewoon duidelijk hun naam is. Kleine moeite, groot plezier.

Mijn tweede en derde naam zijn ook vernoemingen (naar tweede dode mannen notabene waarbij mijn ouders niet de moeite hebben genomen te kiezen voor een vrouwelijke variant). Voor de oudere familieleden destijds een enorm ontroerend gebaar en ik heb er zelf alleen mee te maken bij officiële documenten (waarbij godzijdank niemand die namen hardop voorleest). Ik vind het nu wel grappig om te zien hoe die tweede naam van mij bij heel veel familieleden aan die kant steeds weer terugkomt.
m-april schreef:
Dat vind ik inderdaad mooi maar twijfel een beetje of dat genoeg vernoeming naar Gea is. Lees voornamelijk de verwijzing naar greetje.
Gea kan ook van Gezina komen. Of Gerarda. Vandaar de vraag, wat hebben Gea en Greetje zelf in hun paspoort staan?
Pozzebok schreef:
19-06-2020 00:33
Hoe heten Gea en Greetje voluit? Kun je hun officiële namen niet als tweede/derde naam gebruiken?
En anders Lotte*) Gea Greetje of wat voor roepnaam dan ook. Vernoemen werkt alleen als je echt de namen van de vernoemden gebruikt. Anders wordt het een potje Wordfeud.
Mee eens hoor! Greetje heet ook zo voluit en bij Gea zit er nog de naam Gerrigje bij als doopnaam. En we noemen haar... Gea
annn90 schreef:
19-06-2020 00:38
Dat vind ik inderdaad mooi maar twijfel een beetje of dat genoeg vernoeming naar Gea is. Lees voornamelijk de verwijzing naar greetje.
Dan eens even uitzoeken hoe oma Gea officieel heet. Als de oma's echt dezelfde officiële naam hebben zou ik die gewoon houden.
O dat is Gerrigje zie ik nu, vermoed dat dat al een afleiding van Margaretha is. Ook al zou bij en naam ie al lang in de familie is niemand dat nog weten
nlies wijzigde dit bericht op 19-06-2020 00:45
18.83% gewijzigd
annn90 schreef:
19-06-2020 00:41
Mee eens hoor! Greetje heet ook zo voluit en bij Gea zit er nog de naam Gerrigje bij als doopnaam. En we noemen haar... Gea
Dan dus gewoon Loekie Gea Greetje doen.
-
anoniem_189725 wijzigde dit bericht op 21-06-2020 23:09
0.00% gewijzigd
annn90 schreef:
19-06-2020 00:44
Ze heet Gerrigje :)
Had het gezien en al aangepast
annn90 schreef:
19-06-2020 00:41
Gerlinde
Germelaine
Gerrie
Gerrigje
Gerrita
Gerritdina
Gerritje
Gertine
Gertrude
Geraldine
Gerarda
Gerbrich
Gerda
Gerdina
Gerjanne
Het is een keuze die je moet maken. Of je wilt vernoemen, en dan heb je dus niet volledige controle over de naam (want je bent beperkt door je keuze te vernoemen). Of je wilt zelf precies een esthetisch verantwoord en uniek samenspel van een aantal namen kiezen, maar dan vernoem je niet (en mis je de emotie en het gevoel van een doorgaande familieband die bij een vernoeming kan horen).
Margaretha Geertruida is wel heel erg formeel voor tegenwoordig.
Weet je zeker dat het geen tweeling is, dan kun je de namen verdelen, veel handiger ;)
annn90 schreef:
19-06-2020 00:44
Ze heet Gerrigje :)
https://www.24baby.nl/babynamen/gerrigje/
nlies schreef:
Niks mis mee. Ik heb vier namen, waarvan er maar drie in mijn paspoort staan.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven