oneens over reiskosten Geen OP

19-06-2020 01:29 149 berichten
Alle reacties Link kopieren
dank voor alle adviezen, inzichten, en spiegels!

Moeten we de reiskosten delen?

Totaal aantal stemmen: 119

ja (13%)
nee (56%)
anders (31%)
moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-06-2020 18:52
Reden: OP (grotendeels) verwijderd, maatregelen zijn genomen. Met vriendelijke groet, Moderator Vivaforum
94.96% gewijzigd
viva-amber schreef:
19-06-2020 10:16
Je neemt aan maar je spreekt niets uit.

Check je aannames eens voor dat je ze als waarheid aanneemt.
welke aannames bedoel je?
Ik zou je prikkelgevoeligheid serieus nemen. Dit is sowieso een veel te kleine ruimte met teveel mensen waarbij 1 vd mensen ook nog prikkelgevoelig is. Snel een eigen ruimte vinden. Daarbij vraag ik mij af of jij niet een probleem hebt met alleen zijn en je vriend ook. Het klinkt als teveel afhankelijkheid van beiden, op basis daarvan hebben jullie beslissingen genomen die niet gezond zijn. Dus eigen ruimte en dan eens de zaken goed bespreken.

Je voert een gesprek a: reiskosten, terwijl het eigenlijk over gesprek b gaat: je relatie
tijd om eens goed na te denken over je leven en hoe je dit inricht.

Wordt volwassen. Wanneer je een huis deel dan bespreek je zaken en hou je ALLEMAAL rekening met elkaar. Dus vraag je je vriend en huisgenoot om een koptelefoon op te zetten wanneer ze alleen gamet of tv kijkt, geldt ook voor jou. En bespreek de zaken die je bezig houdt en waar jij je aan ergert. En zoek gezamenlijk een compromis.

Dat vriend geen zin heeft om naar je ouder te gaan en daar op de bank te gaan zitten. Dat snap ik dan ook wel weer.

Heeft huisgenoot trouwens echt ingestemd dat jij bent komen inwonen? Hebben jullie vooraf afspraken gemaakt over gebruik van gezamenlijke ruimtes?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Over wat voor bedragen hebben we het? En wat voor inkomsten hebben jullie?
Want als ik het goed begrijp is hij nu meer geld kwijt aan vaste lasten en spaar jij geld uit (ik weet niet of jij aan jouw ouders betaalt voor kost en inwoning?).
Ik kan me voorstellen dat hij vindt dat jij zelf de reiskosten moet betalen; jij hebt er zelf voor gekozen om bij je ouders in te trekken.
Achteraf is het makkelijk praten, maar je had in de beginfase beter jouw eigen plekje aan kunnen houden. Helemaal met de wetenschap van jouw autistische kenmerken; dan had je altijd een plekje gehad om naar terug te keren als het even niet ging.
En over dat per nacht betalen; over hoeveel nachten per maand hebben we het? Er zit nogal eens een verschil tussen 2 of 10 nachten.
Al met al klinkt het niet echt liefdevol op deze manier.
Bijnasoms schreef:
19-06-2020 10:06
Als ik iets anders zou vinden, dan betaal ik daar de huur en hoef ik hem geen huur te betalen. En in de tijd dat ik nog bij ouders verblijf splitten we de reiskosten. Zo had hij het voorgesteld als ik nu iets anders vind bij hem in de buurt.
Dat is toch volstrekt normaal? Je zegt het alsof het iets is om dankbaar voor te zijn, maar dat is toch de omgekeerde wereld?

Je bent je beste vriendin toch ook niet dankbaar dat je haar geen huur hoeft te betalen?
Bijnasoms schreef:
19-06-2020 10:14
Klopt, sterker nog... als ik bij hem in de buurt iets zoek, dan betaal ik dus alleen mijn eigen huur, en zegt hij dat ik zijn slaapkamer nog steeds als de onze mag beschouwen. Dan mag ik altijd blijven slapen, en hoef ik geen huur daarvoor te betalen. Dus ik vermoed dat hij het vooral heel erg vind dat ik verder weg ben. Eerder toen ik voorstelde dat ik terug naar de stad waar ik woonde zou willen, werd hij ook heel nukkig.
Misschien kun je het andersom doen. Zoek jij iets voor jezelf en dan laat je hem daar huur voor betaken.
Fiorah schreef:
19-06-2020 10:40
Dat is toch volstrekt normaal? Je zegt het alsof het iets is om dankbaar voor te zijn, maar dat is toch de omgekeerde wereld?

Je bent je beste vriendin toch ook niet dankbaar dat je haar geen huur hoeft te betalen?
Inderdaad.

Ik vind het volkomen flauwekul dat je mee moet blijven betalen aan de huur. Jullie hebben het geprobeerd, maar het werkt in de huidige vorm niet. Zolang die huisgenoot er woont kan hij gewoon zijn deel van de huur betalen, jij hoeft niet te betalen voor de dagen dat je er bent, dat doen anderen met een latrelatie ook niet. Ik vind het vrij inhalig van je vriend dat hij het voorstelt.

Reiskosten zou ik dan wel zelf op me nemen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
wat ik bij veel mensen lees is dat ze zeggen dat ik het om zou moeten keren: Wel reiskosten, geen huur (komt op hetzelfde neer qua geld). Zoals ik al zei vermoed ik dat mijn vriend ook bepaalde autistische eigenschappen heeft. Daarom lijkt het wellicht soms op een overeenkomst. Kennen jullie toevallig Sheldon van een tv-comedy 'the Big Bang Theory'? Die heeft een roommate agreement met zijn huisgenoot en een Relationship-agreement met zijn vriendin. Heerlijk lijkt mij dat. Jullie zullen vast denken dat ik gek ben dat ik dat denk.
Sorry hoor maar ik heb nog nooit in een relatie gezeten waarin reiskosten een issue waren, zelfs niet in mijn studententijd. "Verrekenen" is geen woord dat ik met liefde associeer.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Bijnasoms schreef:
19-06-2020 10:12
Ook jij slaat de spijker op zijn kop denk ik in de zin ik hier in dik heb gedrukt.

Vriend wil duidelijk graag alleen met mij wonen maar niemand durft het gesprek te voeren. Ik ben echter de enige die de ruimte niet durft te nemen die ik nodig heb (vanuit een geïnternaliseerde belemmerende overtuiging dat ik anderen tot last ben).
Hallo zeg, dat is geen normaal Nederlands hoor. Dat is therapeutenjargon. Daar hoef je echt niet mee aan te komen als je een gesprek gaat voeren over hoe je het samenwonen voor je ziet. Je moet die overtuiging niet als excuus om het allemaal maar op z'n beloop te laten zien, maar als een eigenschap waar je niks aan hebt en die je kunt veranderen
Je wilt wel samenwonen, maar niet zo. En daar moet je een gesprek over voeren met je vriend.
Bijnasoms schreef:
19-06-2020 10:55
wat ik bij veel mensen lees is dat ze zeggen dat ik het om zou moeten keren: Wel reiskosten, geen huur (komt op hetzelfde neer qua geld). Zoals ik al zei vermoed ik dat mijn vriend ook bepaalde autistische eigenschappen heeft. Daarom lijkt het wellicht soms op een overeenkomst. Kennen jullie toevallig Sheldon van een tv-comedy 'the Big Bang Theory'? Die heeft een roommate agreement met zijn huisgenoot en een Relationship-agreement met zijn vriendin. Heerlijk lijkt mij dat. Jullie zullen vast denken dat ik gek ben dat ik dat denk.
Ik denk niet dat je gek bent, als het voor jullie werkt dan werkt het. Alleen als je er samen niet uitkomt en je gaat dan in je omgeving advies vragen, heb je wel kans dat mensen wat meer moeite hebben zich erin te verplaatsen.

Ik vind geld betalen voor een plek waar je niet woont vreemd. Ook als je er af en toe slaapt.

Wat zou voor jou een ideale overeenkomst zijn?
Ik struikel er zelf niet over dat je vriend niet naar jou wilt, zeker niet nu je bij je ouders woont weer. Ik ging altijd naar mijn vriend maar ik vond dat prima :)

Maaaaar. Jij wilde al in September samenwonen. En je vriend later neem ik aan? Pas toen hij bedacht dat dan de huur door 3 gedeeld kan worden i.p.v. 2? Dat is toch helemaal geen fijne reden TO? Samenwonen moet je pas doen als je er aan toe bent, en misschien is hij dat nog niet helemaal. Zou ook verklaren waarom hij qua licht en geluid weinig rekening met je hield.

Maar jij hebt hierin ook een fout gemaakt. Leer je eigen grenzen kennen! Ik en mijn vriend hebben ook in een gedeeld huis gewoond, maar dan wel met aparte slaapkamers. Allebei aparte huur. Want wij willen onze rust kunnen pakken :) Nu in een studio gaat het ook goed, ik slaap eerder maar hij doet koptelefoon op en draait de TV weg van mij.

Voor nu zou ik een goed gesprek aan gaan met je vriend. Wil je wel samenwonen? Allebei? Zo ja, in wat voor ruimte? Hoe ga je rekening met elkaar houden?

En absoluut geen huur betalen, ik zou je spullen ophalen als dat een probleem is. Maar goed jij hebt daar zogezegd geen moeite mee. Reken eens uit hoeveel je vriend eerst kwijt was aan reiskosten en trek dat van het huurbedrag af wat jullie hebben afgesproken voor nu.

Maar eerlijk... Je betaalt dan huur voor een huis waar je niet woont. Regel dan een opslagplaats. Je hebt je geld nog hard nodig voor studie, rijbewijs, vakantie, kinderen, huis kopen - en onthou: je hebt geen garantie dat dat allemaal met hem gebeurd
Bijnasoms schreef:
19-06-2020 10:14
Klopt, sterker nog... als ik bij hem in de buurt iets zoek, dan betaal ik dus alleen mijn eigen huur, en zegt hij dat ik zijn slaapkamer nog steeds als de onze mag beschouwen. Dan mag ik altijd blijven slapen, en hoef ik geen huur daarvoor te betalen. Dus ik vermoed dat hij het vooral heel erg vind dat ik verder weg ben. Eerder toen ik voorstelde dat ik terug naar de stad waar ik woonde zou willen, werd hij ook heel nukkig.
Loooool ga er niet álleen wonen als je er verder niets hebt. Als je er vrienden, familie, werk, studie hebt : ga ervoor maar alleen voor hem iets apart alleen huren slaat nergens op.
Ik vind dat betalen ook flauwekul, maar ergens snap ik het van haar vriend ook wel weer. Bijnasoms is verhuisd naar haar ouders. Dus de bezoekjes zullen altijd maar 1 kant op gaan, ik kan me namelijk heel goed voorstellen dat vriendlief het niet ziet zitten om een paar dagen naar zijn schoonouders te gaan om zijn vriendin te zien.

Hij gebruikt die betaling niet om inkomsten te genereren of om aan bijnasoms te verdienen, maar om haar duidelijk te maken dat ze een keuze moet maken, namelijk samenwonen en een volwaardige partner zijn. Dit slaat allemaal nergens op, enkel als je het ziet als een manier waarmee vriendlief haar iets duidelijk wil maken: Als je mijn huis ziet als een hotel waar je naar wens wel of niet verblijft, dan zie ik het ook zo.

Deze partners moeten een gesprek gaan voeren over de toekomst van hun relatie. Of ze die willen voortzetten, of ze elkaar en zichzelf als een volwaardig mens zien, en of en waar ze willen gaan samenwonen, zonder extra huisgenoot, en op welke termijn ze dat dan willen. Maar misschien dat bijnasoms eerst met zichzelf in het reine moet komen over haar toekomst.
Ik snap hem juist níét. Ze heeft voor hem haar eigen studio opgezegd, want dat hele samenwoonplan is blijkbaar al ontstaan omdat dat voor hem financieel gunstig is, zij had juist een eigen plek. Nu blijkt het samenwonen niet te werken in deze vorm, dus ze zijn weer apart gaan wonen en dan zou zij niet alleen die eigen plek kwijt zijn, maar ook nog moeten meebetalen aan het huis waar ze niet meer woont omdat ze nu noodgedwongen bij haar ouders is gaan wonen.

Het zal wel vaker gebeuren dat in een latrelatie je altijd in het huis van een van de twee zit, omdat de ander een huisgenoot heeft, of nog bij de ouders woont, of omdat het om een andere reden beter uitkomt, maar dat is toch geen reden om dan huur te gaan vragen voor die dagen?

Ik vind ook niet dat zij geen volwaardige partner is of zijn huis als een hotel ziet. Ik kan me best voorstellen dat je er tijdens het samenwonen achterkomt dat het voor jou niet werkt op het moment dat er nog een huisgenoot bij woont die opeens ook altijd thuis is.
Hoe wordt die huur eigenlijk berekend? Helft totale huur gedeeld door het aantal nachten dat je blijft slapen per maand? Moet je ook tijd uitchecken?

De relationship agreement uit BBT is grappig omdat het zo belachelijk is om zo met een liefdesrelatie om te gaan.
ninanoname schreef:
19-06-2020 11:27
Ik vind dat betalen ook flauwekul, maar ergens snap ik het van haar vriend ook wel weer. Bijnasoms is verhuisd naar haar ouders. Dus de bezoekjes zullen altijd maar 1 kant op gaan, ik kan me namelijk heel goed voorstellen dat vriendlief het niet ziet zitten om een paar dagen naar zijn schoonouders te gaan om zijn vriendin te zien.

Hij gebruikt die betaling niet om inkomsten te genereren of om aan bijnasoms te verdienen, maar om haar duidelijk te maken dat ze een keuze moet maken, namelijk samenwonen en een volwaardige partner zijn. Dit slaat allemaal nergens op, enkel als je het ziet als een manier waarmee vriendlief haar iets duidelijk wil maken: Als je mijn huis ziet als een hotel waar je naar wens wel of niet verblijft, dan zie ik het ook zo.

Deze partners moeten een gesprek gaan voeren over de toekomst van hun relatie. Of ze die willen voortzetten, of ze elkaar en zichzelf als een volwaardig mens zien, en of en waar ze willen gaan samenwonen, zonder extra huisgenoot, en op welke termijn ze dat dan willen. Maar misschien dat bijnasoms eerst met zichzelf in het reine moet komen over haar toekomst.
Hoezo zou je alleen een volwaardig partner zijn als je samenwoont?

Zij had een huis. Zij moet nu bij haar ouders gaan wonen, wat niet optimaal is, en betalen voor een woning waar ze niet woont, en dan ook nog betalen voor de reis er naartoe. Dat trekt toch alle gelijkwaardigheid uit je relatie?
Je hebt je huur opgezegd om hem financieel te helpen? Dat is toch geen reden?

En nu wil hij voor alles geld zien.
Fiorah schreef:
19-06-2020 12:06

Zij had een huis. Zij moet nu bij haar ouders gaan wonen, wat niet optimaal is, en betalen voor een woning waar ze niet woont, en dan ook nog betalen voor de reis er naartoe. Dat trekt toch alle gelijkwaardigheid uit je relatie?
Dit.

Ik snap echt niets van de acceptatie van dat soort denkwijze bij een partner.
Whateffa schreef:
19-06-2020 10:25
Ik zou je prikkelgevoeligheid serieus nemen.
Dit!

Ga 'ns nadenken of jij uberhaupt wel gelukkiger wordt van een tradionele relatievorm.
Wellicht kun je beter jezelf beschermen door te zorgen dat jij op 'n plek naar je zin komt te wonen. Een huis voor jezelf waar jij je terug kunt trekken zodra je daar behoefte aan hebt. En een eventuele relatie gewoon gaat latten. Dan zie je elkaar gewoon als je iets samen wil ondernemen, maar wil hij thuis gamen en jij rust aan je kop heb je gewoon je eigen plekje.
Susan schreef:
19-06-2020 11:40
Ik snap hem juist níét. Ze heeft voor hem haar eigen studio opgezegd, want dat hele samenwoonplan is blijkbaar al ontstaan omdat dat voor hem financieel gunstig is, zij had juist een eigen plek. Nu blijkt het samenwonen niet te werken in deze vorm, dus ze zijn weer apart gaan wonen en dan zou zij niet alleen die eigen plek kwijt zijn, maar ook nog moeten meebetalen aan het huis waar ze niet meer woont omdat ze nu noodgedwongen bij haar ouders is gaan wonen.

Het zal wel vaker gebeuren dat in een latrelatie je altijd in het huis van een van de twee zit, omdat de ander een huisgenoot heeft, of nog bij de ouders woont, of omdat het om een andere reden beter uitkomt, maar dat is toch geen reden om dan huur te gaan vragen voor die dagen?

Ik vind ook niet dat zij geen volwaardige partner is of zijn huis als een hotel ziet. Ik kan me best voorstellen dat je er tijdens het samenwonen achterkomt dat het voor jou niet werkt op het moment dat er nog een huisgenoot bij woont die opeens ook altijd thuis is.
Ik snap hem ook helemaal niet. En TO niet omdat zij dit allemaal zo laat gebeuren. En hier ook nog een forum moet over raadplegen.
Luci_Morgenster schreef:
19-06-2020 12:13
Je hebt je huur opgezegd om hem financieel te helpen? Dat is toch geen reden?

En nu wil hij voor alles geld zien.
Ja precies.
Susan schreef:
19-06-2020 12:15
Ja precies.
Ik vind helemaal niet raar om mee te betalen aan eten of wat gas en licht.
Of je betaald als je daar bent alle boodschappen ( dus ook wat hij dan in zijn mond stopt en niet zelf hoeft te betalen) en betaal je toch voor aan je eigen extra kosten. Gewoon uit jezelf aanbieden ook.

Maar wat hij wil is echt raar. Ik zou echt als ik TO was daar zo op afknappen.
Ja, dat geld dingetje is ook een beetje mijn schuld. Hij liet het eigenlijk vrij snel varen nadat ik gezegd had er niet aan mee te doen, maar ik wilde graag weten wat zijn gedachtegang was. Hij voelde zich financieel gedupeerd, hetgeen ik belachelijk vond. Nu wil hij dat ik opslagruimte betaal voor paar dozen die ik daar heb staan.
Fiorah schreef:
19-06-2020 12:06

Ik probeer de gedachtegang van haar vriend te volgen. Uit alles blijkt dat hij bijnasoms niet echt ziet als een volwaardige partner, in mijn ogen ziet dat er tenminste zo uit. Als hij haar wel als een volwaardig mens zou zien, zou hij haar niet gebruiken als een bijrol in zijn eigen leven, maar dan zou hij meedenken aan een goede oplossing die voor iedereen werkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven