Gedrag van mensen m.b.t social media

22-06-2020 00:34 37 berichten
Hallo allemaal!

Doordat ik mijzelf steeds vaker verbaas over gedragen van mensen via social media ben ik benieuwd hoe jullie over onderstaand onderwerp denken.

Op social media zijn mensen ineens “vrienden” van elkaar. Het zijn natuurlijk niet allemaal echte vrienden. Waar ik mijzelf echt over verbaas is als mensen heel erg lelijk over andere mensen doen (achter rug om) maar op social media wel foto’s “liken”, reacties plaatsen bijvoorbeeld emoties zoals:“🥰”. Mensen moeten natuurlijk zelf weten wat ze doen, maar ik vind dat zo ongelofelijk onecht. De mensen die ronduit lullig doen over andere in de “echte wereld” maar wel fantastisch lief doen via social media, begin ik in het echte leven als onecht te zien. Ik vertrouw die mensen steeds minder. Ik vind het akelig, eng en naar gedrag.

Waarom ik hierover schrijf is vooral omdat ik benieuwd ben naar jullie ervaringen/gedachten hierover en ook omdat een van mijn vriendinnen (X1) dit is gaan doen (of het valt mij sinds kort op). Een van mijn vriendinnen (X2) (die zij niet echt kent, maar wel volgt op instagram) vindt haar een zeer onprettig persoon. Dit laat zij ook altijd aan mij weten. Meermaals gezegd dat ik met haar bevriend ben en zij zichzelf verder niet druk hoeft te maken over haar. Op instagram is X1 poeslief tegen X2. Altijd reacties op foto’s sturen (met lovende woorden), liken en vervolgens zegt X1 In het echte leven dat X2 een naar en vervelend persoon is. Het valt mij steeds meer op dat ook andere mensen dit wel eens doen.

Ik heb hier verder geen hulp bij nodig maar ben benieuwd hoe jullie tegen dit soort dingen aankijken en of jullie door dat neppe gebeuren op social media ook vertrouwen/sympathie verliezen voor mensen.

Ps: In het echte leven zeggen dat iemand een vervelend persoon is, vind ik trouwens ook onnodig (als daar geen aanleiding voor is). Maar als je het dan zegt, doe dan ook niet alsof je op instagram dikke vriendinnen bent. Wat zijn jullie gedachten?
Alle reacties Link kopieren
Lekker belangrijk allemaal. Ga gewoon met het echte leven verder en laat facebook en andere troep links liggen als je er zo’n last van hebt.
Echt waar gaat dit over?
Ik ken dat wel. Het maakt me wantrouwig, want zou ze ook zo over/ tegen mij doen?
Niet teveel over nadenken maar.
Niet weten wat je aan mensen hebt is inherent aan social media.
Dus X2 vindt haar volger, X1 een naar persoon. Omgekeerd doet X1 poeslief op social media maar IRL vindt ze X2 ook een naar persoon?

Waarom is gewoon zeggen: “X2, het interesseert mij echt geen hol maar als het jou zo stoort dan knikker X1 eraf” geen optie? Zou je IRL toch ook doen als Bea steeds zat te zaniken over Thea?

En social media, bijna alles is fake. Zelfs de figuren die er een ding van hebben gemaakt om hun allesbehalve perfecte leven in beeld te brengen gaan over de top. Volg gewoon alleen dingen die je interesseren of mensen die ook wat interessants te vertellen hebben. Je bent niet verplicht om iedere scheet te bevestigen die mensen online laten enkel omdat je ze IRL kent.
Verwijder je social media. Ik heb Facebook toentertijd verwijderd en ik vind het echt bevrijdend. Hoef me niet meer druk te maken om dingen zoals in jouw topic. Ik heb alleen nog Instagram, maar daar volg ik bijna alleen interieur pagina’s. Je mist niks hoor.
Ik had een vriendin die in het echte leven heel aardig, vrolijk en zorgzaam was. Maar online kwam ze vaak heel gemeen over met haar felle reacties op van alles en geklaag.

Heb me wel eens afgevraagd: Wie ben jij nou echt? Die aardige vriendin of die gefrustreerde trut op social media?!
TsumTsum schreef:
22-06-2020 01:34
Ik had een vriendin die in het echte leven heel aardig, vrolijk en zorgzaam was. Maar online kwam ze vaak heel gemeen over met haar felle reacties op van alles en geklaag.

Heb me wel eens afgevraagd: Wie ben jij nou echt? Die aardige vriendin of die gefrustreerde trut op social media?!

Dit. Dat verhelp je niet door social media maar te verwijderen. Het is gewoon een rare gewaarwording.
Ik kan ook niet tegen dat neppe gedoe.
En toen ik merkte dat het me negatieve energie gaf, heb ik Facebook verwijderd.
Heb het al jaren niet meer, heerlijk!
Ik weet het ook niet. Ik heb maar kort Facebook gehad en ik merkte dat mijn gedachten steeds negatiever werden. Zelfs over dingen die me tot voorheen nauwelijks interesseerden zoals iemands nieuwe kano-outfit kreeg ik een mening. Een soort jaloezie maar toch niet écht, net of ik mezelf alleen nog maar door andermans ogen moest gaan zien. Ik moest rotzooi hebben die ik niet wou.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
OohBoy schreef:
22-06-2020 04:29
Dit. Dat verhelp je niet door social media maar te verwijderen. Het is gewoon een rare gewaarwording.
Precies dit.

Ook vóór de uitvinding van sociale media kon je soms ineens ontdekken dat iemand achter je rug niet zo aardig over je was als in je gezicht.
Met sociale media valt het denk ik meer op, maar da's winst wat mij betreft.
Hoe eerder je dat soort types herkent, hoe beter het is.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ik heb geen Facebook, alleen instagram. Maar dit soort dingen gebeuren ook op andere sociale kanalen. Het is niet zo dat ik er “last” van heb. Je ziet gedragingen van mensen die geheel tegenstrijdig zijn. Dat vind ik zo apart. Het een zeggen en het ander doen, bah.

Naast het neppe gedrag van mensen middels instagram O.i.d. kan vriendin X1 bijvoorbeeld tegen mij zeggen; “jij hebt mijn foto niet geliked of waarom volg jij zo weinig mensen?” “Pietje, heeft ook instagram hé.” Ook dat begrijp ik totaal niet. Alsof ze haar geluk van instagram af laat hangen (terwijl dat geluk hartstikke nep is). Ik zal eens aan haar vragen waarom ze zo lullig doet over een vriendin van mij X2, en poeslief op insta en ook waarom ze het zo belangrijk vindt wat er op instagram gebeurt.
Ik herken het totaal niet.
Ik heb ook geen FB of Instagram meer, heerlijk.
Het boeit me echt niet, geen seconde gemist.
Alleen echte contacten, punt.
Zeker herkenbaar! Wat een schijnheilige mensen zijn er.

Verwijderen heeft daar niets mee te maken want er staan ook leuke dingen online. Zoals kleine eenmanszaakjes en dat vind ik super leuk om te volgen. Jij ook TO? Die neppe mensen lekker links laten liggen :). Weten wat je observeert, conclusie trekken en in RL uitkijken/links laten liggen.
Dat is de reden waarom ik alleen Facebook heb en die heel beperkt volg. Ik heb daar een handjevol mensen/groepen waarvan ik het leuk vind om er dingen van te weten, de rest laat ik links liggen en ik schroom niet om een groep weer te verwijderen als ie na een tijdje toch niet leuk (meer) is.

Mijn eigen moeder reageert op familiedingen standaard met 1 of 2 woorden en op bedrijven steevast met gemopper. Zoals bijvoorbeeld een restaurant dat een groepsfoto van het personeel plaatst met 'fijne feestdagen' waarop zij dan reageert met 'Een spijkerbroek met kerst? Dat mag wel wat sjieker.' Als er dus iets nieuws langskomt waarboven staat dat zij reageerde scroll ik meteen verder. Blij dat je uit onze namen niet kunt opmaken dat ze mijn moeder is ;-D .

Maar eerlijk is eerlijk; mijn oma was een ware meesteres in roddel en achterklap en al haar kinderen (zeven in totaal) hebben dat heel goed van haar geleerd. Dus ze zeggen je nooit recht in je gezicht wat ze van je denken en wat je vertelt komt driedubbel doorgedraaid vier keer over de kop weer bij je terug. Op social media, naar bedrijven toe, durven ze dan wel eerlijker te zijn, maar bij familie zijn ze wel altijd positief. In real life houd ik graag een beetje afstand, want ik weet: ga er koffie drinken en je riskeert de volgende familie ruzie.

Zelf reageer ik doorgaans heel terughoudend. Ik feliciteer kindjes met hun zwemdiploma's, mensen met hun verjaardag/bruiloft/andere feestelijkheden en knuffel virtueel bij ziekte of overlijden. En dat is dus ook meteen de reden dat ik facebook nog heb; ik krijg het voor elkaar om mijn eigen trouwdag te vergeten, facebook is handiger dan een verjaardagskalender.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik heb inmiddels geen gezeik meer op FB, heb er een paar jaar geleden veel mensen af gegooid en bij sommige mensen heb ik het zo ingesteld dat ze niks van mij zien behalve dan de publieke berichten die ik zelden tot niet post, en ook niks van die persoon zie. De personen in kwestie denken nu gewoon dat ik maar heel zelden op FB zit.

Hoor namelijk zo vaak dat er gezeur komt als je bepaalde mensen van FB gooit. Zo was er op mijn vorige werk een keer 'ruzie' tussen een groepje collega's die elkaar op FB volgden maar eentje had wat collega's verwijderd. Een groot drama! Dat kon echt niet! Zelf merk ik het vaak niet eens als iemand mij eraf heeft gegooid, zie dat soms pas maanden later als ik denk "hey die persoon heeft al een tijd niks meer gepost". En dan zie ik dat ik nog maar 40 ipv 41 'vrienden heb'.
Thanks voor het delen van jullie ervaringen! De meeste ontzettend herkenbaar. Na het eten sprak ik X1, samen een rondje wandelen, vroeg haar op de man af hoe dat nu zit X2 bekritiseren maar wel hartjes plaatsen. Ze werd vuur en vuur rood. Echt antwoord heb ik niet gehad. Werd een warrige mompel sessie.

Instagram verwijderen wil ik niet, omdat ik het gewoon leuk vind om zo nu en dan wat gave berichten te zien, nieuwe recepten te proberen of een oud bekende te spotten. Heb ook een eigen bedrijfje en maak via instagram wel eens reclame met een link naar mijn professionele account.
Ik vind dit echt puberperikelen. Hoe oud zijn jullie?

Je kunt toch een account aanmaken alleen voor je bedrijfje?

Ik heb al die social media niet. En ik mis er ook niks van.
hertje89 schreef:
23-06-2020 00:30

Je kunt toch een account aanmaken alleen voor je bedrijfje?

Ik heb al die social media niet. En ik mis er ook niks van.

Ach het gebeurt zelfs hier op het forum. Iemand die ik irl ken, die zo’n andere kant van zichzelf laat zien dan hoe ik haar normaal gesproken ken..
OohBoy schreef:
23-06-2020 00:34
Ach het gebeurt zelfs hier op het forum. Iemand die ik irl ken, die zo’n andere kant van zichzelf laat zien dan hoe ik haar normaal gesproken ken..
Ja dat herken ik maar is toch anders. Hier zitten mensen onder een fantasienaam. Ze pretenderen niet als Karin Jansen zo’n geweldig/grappig/triest/zwaar/opvallend/interessant leven te leiden maar als Godess123. De persoon die ik hier herken uit mijn RL laat hier een andere kant zien die ik niet ken. Wil niet zeggen dat zij hier ‘nep’ is. Ze voelt zich hier misschien prettiger onder een pseudoniem. Ze is hier niet ineens de perfecte carrièretijger, gewoon een stukje vrijer.
lemoos2 schreef:
23-06-2020 00:45
Ja dat herken ik maar is toch anders. Hier zitten mensen onder een fantasienaam. Ze pretenderen niet als Karin Jansen zo’n geweldig/grappig/triest/zwaar/opvallend/interessant leven te leiden maar als Godess123. De persoon die ik hier herken uit mijn RL laat hier een andere kant zien die ik niet ken. Wil niet zeggen dat zij hier ‘nep’ is. Ze voelt zich hier misschien prettiger onder een pseudoniem. Ze is hier niet ineens de perfecte carrièretijger, gewoon een stukje vrijer.

Daar heb je gelijk in. Maar soms (vaak?) valt er met de anonimiteit ook een stukje beschaving weg, en dat is niet persé mooi om te zien. Wel eerlijk.
Ik loop daar nu ook tegenaan met iemand in mijn omgeving. Die roddelt werkelijk over alles en iedereen maar ondertussen wel hartjes sturen naar die mensen op Facebook. Vraag me af of ze dit ook bij mij doet als ik er niet bij ben... Geeft me toch wel wantrouwen en het gevoel alsof zij heel schijnheilig is. Vind dit wel lastig aangezien ik deze persoon niet zomaar uit mijn leven kan zetten maar er ook niet met haar over kan praten.
hertje89 schreef:
23-06-2020 00:30
Begrijpelijk dat je dat je dat zegt. Het klinkt ook kinderachtig allemaal en dat vind ik ook. Dan heb ik het over het gedrag van mensen m.b.t het echte leven versus social media dat erg puberaal gedrag is. Oud en wijs genoeg om te stoppen mensen zo enorm te bekritiseren. Het tegenovergestelde gedrag laten zien via social media doet mij denken aan de middelbare school, waar pubers nog moeten leren hoe om te gaan met andere.

Dit topic is een observatie van gedrag, en juist als mensen zulk gedrag (nog steeds) op deze leeftijd laten zien, denk ik; in ontwikkeling ben je niet meer, dus je bent echt zo (schijnheilig). Die mensen vertrouw ik dus niet, omdat het absoluut geen pubers meer zijn die nog moeten leren, maar volwassen vrouwen tussen de 34/43 jaar oud.
knopper schreef:
23-06-2020 04:11
Ik loop daar nu ook tegenaan met iemand in mijn omgeving. Die roddelt werkelijk over alles en iedereen maar ondertussen wel hartjes sturen naar die mensen op Facebook. Vraag me af of ze dit ook bij mij doet als ik er niet bij ben... Geeft me toch wel wantrouwen en het gevoel alsof zij heel schijnheilig is. Vind dit wel lastig aangezien ik deze persoon niet zomaar uit mijn leven kan zetten maar er ook niet met haar over kan praten.
Lastig he! Bij deze vriendin X1 heb ik mijn conclusie getrokken en denk dat ik beetje bij beetje benoem hoe vreemd haar gedrag overkomt. Zou dat voor jou ook werken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven