Hoe is bij jullie de taakverdeling in huis?
maandag 22 juni 2020 om 15:38
Ik loop een beetje tegen de taakverdeling bij ons thuis aan, ik heb te veel hooi op mijn vork genomen. Toen ik nog fulltime werkte en mijn vriend ook was ik altijd later thuis en dan kookte hij eigenlijk standaard. De boodschappen deden we eigenlijk allebei, wie er maar net thuis was op dat moment. Samen hadden we op zaterdag een 'gezellig' rondje schoonmaak van het huis. Nu dat ik weer ben gaan studeren (en hij nog werkt) merk ik dat de verdelingen toch onderuitgezakt zijn, en dat ik het (want zo ben ik) allemaal op me heb genomen. Nu vind ik het logisch dat ik wat meer doe want ik ben meer thuis maar uiteindelijk ben ik ook wel minimaal 30 uur met mijn studie bezig. Ik weet niet zo goed wat handig is. Nu vroeg ik me af hoe dit bij anderen er uit ziet?
Qua taakverdeling heb ik het dan over wie doet de boodschappen, wie bedenkt de recepten voor het avondeten, wie zorgt dat de rekeningen betaald worden, wie kookt er, wie maakt er schoon. Eigenlijk alles wat er bij een huis hebben en daar wonen komt kijken.
Hebben jullie een vaste taakverdeling? Vaste dagen om bijvoorbeeld schoon te maken of boodschappen te doen? Of juist helemaal niet. Hopelijk kan ik er iets van opsteken om uit te voeren en de teugels wat losser te laten.
Qua taakverdeling heb ik het dan over wie doet de boodschappen, wie bedenkt de recepten voor het avondeten, wie zorgt dat de rekeningen betaald worden, wie kookt er, wie maakt er schoon. Eigenlijk alles wat er bij een huis hebben en daar wonen komt kijken.
Hebben jullie een vaste taakverdeling? Vaste dagen om bijvoorbeeld schoon te maken of boodschappen te doen? Of juist helemaal niet. Hopelijk kan ik er iets van opsteken om uit te voeren en de teugels wat losser te laten.

maandag 22 juni 2020 om 15:43
Ik heb een schoonmaakster. Zo blij dat ik mezelf dat ooit cadeau heb gedaan. Ik heb een pesthekel aan poetsen, zij komt elke week de boel 'doen'. Heerlijk.
Ik werk fulltime thuis, mijn partner werkt fulltime buitenshuis. Ik vind koken heerlijk, dus ik zorg voor het eten. In het weekend vouwt en strijkt hij de was. De rekeningen worden zoveel mogelijk automatisch betaald.
Als er tussendoor iets gedaan moet worden, vraag ik het aan aan vriend of aan mijn zoon. Is nooit een probleem.
Ik werk fulltime thuis, mijn partner werkt fulltime buitenshuis. Ik vind koken heerlijk, dus ik zorg voor het eten. In het weekend vouwt en strijkt hij de was. De rekeningen worden zoveel mogelijk automatisch betaald.
Als er tussendoor iets gedaan moet worden, vraag ik het aan aan vriend of aan mijn zoon. Is nooit een probleem.
maandag 22 juni 2020 om 15:47
Een man die de strijk doet? Die heb je mooi uitgekozen zegKanijn schreef: ↑22-06-2020 15:43Ik heb een schoonmaakster. Zo blij dat ik mezelf dat ooit cadeau heb gedaan. Ik heb een pesthekel aan poetsen, zij komt elke week de boel 'doen'. Heerlijk.

Wij hebben een schoonmaakster en hovenier. Koken doet mijn vriendin meestal. Aangezien de kinderen mijn kinderen zijn ben ik daar de meest aangewezene voor. Maar we hebben het meeste dus uitbesteed, beiden meer dan fulltime aan het werk.
En even vergeten, mijn vriendin doet uiteraard ook de was nog. Dat hebben we niet uitbesteed.
En even vergeten, mijn vriendin doet uiteraard ook de was nog. Dat hebben we niet uitbesteed.
anoniem_382249 wijzigde dit bericht op 22-06-2020 15:49
16.70% gewijzigd
Wij werken normaliter ongeveer evenveel (Partner nu niet omwille van corona) maar op hele andere tijden. Dus beetje afhankelijk van het schema: ik doe de boodschappen (en bedenk dus ook wat er gegeten wordt), de administratie, alles rond de auto en beheer de sociale agenda. Hij doet al de rest zoals schoonmaken, hij kookt vaker, verschoont het bed, doet de was, sorteert het afval, verzorgt de planten en de katten.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras

maandag 22 juni 2020 om 15:48
Ja goed hèDonutMetChocolade schreef: ↑22-06-2020 15:47Een man die de strijk doet? Die heb je mooi uitgekozen zeg![]()

maandag 22 juni 2020 om 15:50
Aangezien mijn vriend heel veel werkt, eigen kantoor, dus eigenlijk 7 dagen per week en dan vaak ook lang dagen. Meestal niet voor 7-8 uur 's avonds thuis. Dus komt de organisatie op mij neer; boodschappen, schoonmaken, koken, financiën etc. Je kunt geen 2 kapiteins op 1 schip hebben. Mijn partner doet zeker ook zijn deel, en "controleert" de gezamenlijke financiën. Hij checkt alles betaald is en wat voor uitgaven er zijn gedaan. Hij weet dus hoe het zit met onze gezamenlijke financiën.
Ik heb een eigen praktijk, draai minder uren, daardoor heb ik meer tijd om het thuis te regelen.
Voor ons werkt dit goed. Heeft hij het op kantoor rustiger dan doet hij meer, heb ik het drukker met mijn werk doe ik wat minder. Nooit onenigheid of woorden hierover. We hebben beide het idee dat het een volstrekt gelijkwaardige relatie is.
Ik heb een eigen praktijk, draai minder uren, daardoor heb ik meer tijd om het thuis te regelen.
Voor ons werkt dit goed. Heeft hij het op kantoor rustiger dan doet hij meer, heb ik het drukker met mijn werk doe ik wat minder. Nooit onenigheid of woorden hierover. We hebben beide het idee dat het een volstrekt gelijkwaardige relatie is.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover

maandag 22 juni 2020 om 15:50
Als hij voorheen altijd kookte, vind ik het niet zo gek dat jij nu meer doet, aangezien jij nu degene bent die meer thuis is. Hierbij ga ik ervan uit dat hij fulltime werkt.
Jij koken en boodschappen.
Schoonmaken samen.
Gezamenlijke rekeningen automatisch laten afboeken en van wat er overblijft ieder zijn eigen rekeningen regelen.
Jij koken en boodschappen.
Schoonmaken samen.
Gezamenlijke rekeningen automatisch laten afboeken en van wat er overblijft ieder zijn eigen rekeningen regelen.
maandag 22 juni 2020 om 15:59
Het kan goed zijn eerst eens na te gaan of alles wat je in huis doet wel echt noodzakelijk is.
Hierboven lees ik bijvoorbeeld over "strijken". Dat heb ik jaren geleden afgeschaft.
Sommige dingen kunnen misschien best minder vaak/ minder grondig.
Door de weeks met koken doen we ook meestal niet aan recepten, maar redelijk rechttoe-rechtaan eten.
En verder door de week zorgen dat kleiner klusjes wat worden bijgehouden (de was, beetje opruimen, afwas in/uit vaatwasmachine, vuilnis naar buiten etc...)
Wat grotere klussen doen we in het weekend.
Een heel duidelijke taakverdeling hebben we niet.
Koken doen we samen als we beiden thuis zijn en anders wie er eerst thuis is.
Qua andere klussen is het net wie er eerst aan denkt om het te doen (met bepaalde dingen ben ik dat wel, omdat ik het vaker nodig vind of wanneer ik vind dat mijn partner het doet op een manier die aan mijn normen voldoet
)
Hierboven lees ik bijvoorbeeld over "strijken". Dat heb ik jaren geleden afgeschaft.

Sommige dingen kunnen misschien best minder vaak/ minder grondig.
Door de weeks met koken doen we ook meestal niet aan recepten, maar redelijk rechttoe-rechtaan eten.
En verder door de week zorgen dat kleiner klusjes wat worden bijgehouden (de was, beetje opruimen, afwas in/uit vaatwasmachine, vuilnis naar buiten etc...)
Wat grotere klussen doen we in het weekend.
Een heel duidelijke taakverdeling hebben we niet.
Koken doen we samen als we beiden thuis zijn en anders wie er eerst thuis is.
Qua andere klussen is het net wie er eerst aan denkt om het te doen (met bepaalde dingen ben ik dat wel, omdat ik het vaker nodig vind of wanneer ik vind dat mijn partner het doet op een manier die aan mijn normen voldoet

anoniem_373704 wijzigde dit bericht op 23-06-2020 07:55
Reden: Nog een keer "ik vind" met 'dt" :-\
Reden: Nog een keer "ik vind" met 'dt" :-\
0.16% gewijzigd

maandag 22 juni 2020 om 16:04
Hoezo doet je vriendin “uiteraard” de was??DS1971 schreef: ↑22-06-2020 15:47Wij hebben een schoonmaakster en hovenier. Koken doet mijn vriendin meestal. Aangezien de kinderen mijn kinderen zijn ben ik daar de meest aangewezene voor. Maar we hebben het meeste dus uitbesteed, beiden meer dan fulltime aan het werk.
maandag 22 juni 2020 om 16:06
Mijn vriend en ik houden niet van gedoe.
Aparte rekeningen, doen eigen boodschappen, doen apart de was, eten apart doordeweeks (door werkschema's) en 1 dag in het weekend kookt hij, 1 dag ik, 1 dag bestellen we wat of iets simpels. We maken samen schoon op Zaterdag ochtend en doordeweeks ruim ik vaak zijn troep extra op omdat hij het niet zo ziet en ik er de hele dag in zit

maandag 22 juni 2020 om 16:08
Timetraveler schreef: ↑22-06-2020 15:55Ik zou geen verschil zien tussen (vrijwel) fulltime studeren of werken hoor, eerlijk gezegd.
Dit!
Je partner veroorzaakt immers ook gewoon de helft van het huishouden.
Wij hebben ieder vaste domeinen die we bijhouden. Dingen die niet kunnen wachten pakken we op verzoek óf automatisch van elkaar over.
Verder gaat er nooit iemand zitten voordat we allebei klaar zijn. (Dat gaat dan over dagelijkse dingen als koken/afruimen/opruimen etc. )
Als man thuis komt uit werk pakt hij gewoon even mee aan als dat nodig is. Vraagt wat hij kan bijdragen aan wat er nog moet gebeuren voordat we kunnen eten.

maandag 22 juni 2020 om 16:09
ik vind dit juist veel gedoe. Je kan beter apart gaan wonen.hallohoihey567 schreef: ↑22-06-2020 16:06Mijn vriend en ik houden niet van gedoe.Aparte rekeningen, doen eigen boodschappen, doen apart de was, eten apart doordeweeks (door werkschema's) en 1 dag in het weekend kookt hij, 1 dag ik, 1 dag bestellen we wat of iets simpels. We maken samen schoon op Zaterdag ochtend en doordeweeks ruim ik vaak zijn troep extra op omdat hij het niet zo ziet en ik er de hele dag in zit
![]()
maandag 22 juni 2020 om 16:10
Ik werk 28 uur en doe meestal:
Boodschappen online bestellen + weekmenu bedenken en ben aanwezig bij afleveren. Dagelijkse schoonmaak is in mijn handen (doekjes keuken, tafeltjes, afstoffen etc etc) en de boel opruimen en op zijn plek leggen.
Man werkt fulltime en doet de was, de tuin en de grote schoonmaak (badkamer) of stofzuigen+dweilen nadat ik afgestoft heb.
Verder hebben wij een beetje een huishouden van: we zien wel een x. Dus weinig regelmaat in het bijhouden. Al roepen we elke keer dat alles fris en fruitig is dat we dat wekelijks moeten doen
Het gebeurt op dit moment wel vaker met dochter van bijna twee die overal aan zit. Voor haar hygiëne vond ik dat wel belangrijker worden.
Boodschappen online bestellen + weekmenu bedenken en ben aanwezig bij afleveren. Dagelijkse schoonmaak is in mijn handen (doekjes keuken, tafeltjes, afstoffen etc etc) en de boel opruimen en op zijn plek leggen.
Man werkt fulltime en doet de was, de tuin en de grote schoonmaak (badkamer) of stofzuigen+dweilen nadat ik afgestoft heb.
Verder hebben wij een beetje een huishouden van: we zien wel een x. Dus weinig regelmaat in het bijhouden. Al roepen we elke keer dat alles fris en fruitig is dat we dat wekelijks moeten doen
Het gebeurt op dit moment wel vaker met dochter van bijna twee die overal aan zit. Voor haar hygiëne vond ik dat wel belangrijker worden.
maandag 22 juni 2020 om 16:15
Mijn huidige vriend is, als ie er tijd voor heeft, heel behulpzaam in het huishouden maar dan wel als je het aan hem vraagt. We wonen niet samen maar hij is vrij veel bij mij. Inmiddels is hij van baan gewisseld en maakt daardoor meer uren dan ik (helemaal omdat ik thuis heb gewerkt sinds maart), dus toen heb ik eigenlijk alles gedaan. Hoe het straks gaat als we allebei weer fulltime werken, weet ik niet.
Ik heb wel een track record van mannen die niet omkeken naar het huishouden, dus ik ben benieuwd
Ik heb wel een track record van mannen die niet omkeken naar het huishouden, dus ik ben benieuwd

maandag 22 juni 2020 om 16:18

maandag 22 juni 2020 om 16:18
Ik ben nu de meeste dagen thuis dus ik heb huishouden grotendeels op mij genomen.
Zorg voor de hond, schoonmaken, de was, boodschappen in huis, vuilnis buiten zetten, vaatwasser enz.)
Koken is alleen niet mijn ding, dus ik snijd alvast alles van tevoren en zet het klaar. Wanneer mijn vriend thuis is hoeft het alleen nog in de pan gegooid te worden.
Soms helpt hij weleens om de opgevouwen was in de kast te leggen.
Financiën is apart, tuin doet vriend (maarja hij is dan ook hovenier.
Toen ik nog werkte ging het eigenlijk grotendeels ook zo, op een paar dingen na. Maar wanneer ik er echt klaar mee was stofzuigde hij het huis.
Zorg voor de hond, schoonmaken, de was, boodschappen in huis, vuilnis buiten zetten, vaatwasser enz.)
Koken is alleen niet mijn ding, dus ik snijd alvast alles van tevoren en zet het klaar. Wanneer mijn vriend thuis is hoeft het alleen nog in de pan gegooid te worden.
Soms helpt hij weleens om de opgevouwen was in de kast te leggen.
Financiën is apart, tuin doet vriend (maarja hij is dan ook hovenier.

Toen ik nog werkte ging het eigenlijk grotendeels ook zo, op een paar dingen na. Maar wanneer ik er echt klaar mee was stofzuigde hij het huis.

maandag 22 juni 2020 om 16:34
Vriend:
*containers buiten en binnen zetten.
*vaatwasser in-en uitruimen 9 v/d 10 keer
*Regelt meestal het ontbijt (maakt ook mijn.
lunchtrommel ❤).
*Kookt soms avondeten.
*Klusjes in en om het huis. Mits hij het kan,
nog net geen twee linkerhanden. Rest.
besteden we uit.
*Regelt alles rondom de auto's.
Ik:
De rest. Behalve strijken, maar dat doen we al 20 jaar niet meer.
Is ook prima. Ik werk er 28/30 en hij 38. Ik mag niet mopperen. Is ook allemaal te doen. Geen kinderen en huisdieren.
*containers buiten en binnen zetten.
*vaatwasser in-en uitruimen 9 v/d 10 keer
*Regelt meestal het ontbijt (maakt ook mijn.
lunchtrommel ❤).
*Kookt soms avondeten.
*Klusjes in en om het huis. Mits hij het kan,
nog net geen twee linkerhanden. Rest.
besteden we uit.
*Regelt alles rondom de auto's.
Ik:
De rest. Behalve strijken, maar dat doen we al 20 jaar niet meer.
Is ook prima. Ik werk er 28/30 en hij 38. Ik mag niet mopperen. Is ook allemaal te doen. Geen kinderen en huisdieren.
anoniem_54958 wijzigde dit bericht op 22-06-2020 16:40
5.92% gewijzigd
maandag 22 juni 2020 om 16:40
Toen ik nog samenwoonde hadden we het ongeveer 50/50 verdeeld. Ik deed de was, koken, boodschappen, sanitair schoonmaken en dweilen. Mijn vriend deed stofzuigen, de administratie, strijken en de zware klussen. Dat lijkt niet 50/50 maar we hadden een verdeling gemaakt waarin de tijdsbesteding stond, en dat kwam wel zo ongeveer uit. En hij deed de dingen waar ik een pesthekel aan heb, dat was ook fijn.

maandag 22 juni 2020 om 16:43
Wij hebben ook domeinen, dus die zijn inclusief projectmanagement van de taken in kwestie.
Ik ben van de was (maar ik strijk niet, dat doet man zelf), schoonmaak van huis/sanitair, chef kinderkleding en boodschappen, consultatiebureau, school.
Man is chef auto, onderhoud huis, traktaties en kinderfeestjes, tuin, stofzuigen, ziekenhuisafspraken en tandarts, bedden.
De één brengt de kinderen, ander haalt.
Koken, afwas, kinderen naar bed doen we samen.
Het zou ongeveer 50/50 verdeeld moeten zijn.
Ik ben van de was (maar ik strijk niet, dat doet man zelf), schoonmaak van huis/sanitair, chef kinderkleding en boodschappen, consultatiebureau, school.
Man is chef auto, onderhoud huis, traktaties en kinderfeestjes, tuin, stofzuigen, ziekenhuisafspraken en tandarts, bedden.
De één brengt de kinderen, ander haalt.
Koken, afwas, kinderen naar bed doen we samen.
Het zou ongeveer 50/50 verdeeld moeten zijn.
anoniem_191117 wijzigde dit bericht op 22-06-2020 16:45
21.83% gewijzigd