Hoop verloren op afstuderen, scriptie onvoldoende

maandag 22 juni 2020 om 20:00
Hallo allemaal,
Eindelijk heb ik de 4 jaar studie er bijna op zitten en ben ik bezig met mijn scriptie, de echte laatste weekjes studie. Vorige week was ik helemaal opgelucht toen ik mijn scriptie eindelijk had ingeleverd! Ik heb bijna elke beslissing die ik heb genomen met mijn begeleider besproken en elk stuk door hem laten lezen of globaal door laten kijken.
Vandaag kreeg in mijn resultaat terug... wat denk je een 4,6. Nu is mijn begeleider niet mijn beoordelaar, maar toch raar dat hij feedback gaf en na aanpassing het stuk goed vond. Hierbij komt ook nog dat een aantal dingen waarvan hij zei 'ik raad je aan om dit nog erbij te pakken en dit nog te vermelden' nu door de examinator benoemd worden als dingen die niet kunnen en niet goed zijn.
Op z'n zachts gezegd erg frustrerend. Alle hoop en opluchting werd meteen vervangen door frustratie. Ik heb een week om alles aan te passen en alle onderdelen waren net met de hakken over de sloot voldoende en 3 onderdelen daarvan waren echte onvoldoendes, de rest net op het randje voldoende.
Ik weet niet waar ik moet beginnen en ben mijn hele motivatie kwijt.
Ik heb wel al een afspraak gemaakt bij de examinator om de feedback te bespreken en ook met de begeleider om de stand van zaken te bespreken en de plan van aanpak te bespreken.
Ik hoop dat iemand mij misschien wat moed in kan spreken...
Verhalen waarbij dit toch goed is afgelopen?
Eindelijk heb ik de 4 jaar studie er bijna op zitten en ben ik bezig met mijn scriptie, de echte laatste weekjes studie. Vorige week was ik helemaal opgelucht toen ik mijn scriptie eindelijk had ingeleverd! Ik heb bijna elke beslissing die ik heb genomen met mijn begeleider besproken en elk stuk door hem laten lezen of globaal door laten kijken.
Vandaag kreeg in mijn resultaat terug... wat denk je een 4,6. Nu is mijn begeleider niet mijn beoordelaar, maar toch raar dat hij feedback gaf en na aanpassing het stuk goed vond. Hierbij komt ook nog dat een aantal dingen waarvan hij zei 'ik raad je aan om dit nog erbij te pakken en dit nog te vermelden' nu door de examinator benoemd worden als dingen die niet kunnen en niet goed zijn.
Op z'n zachts gezegd erg frustrerend. Alle hoop en opluchting werd meteen vervangen door frustratie. Ik heb een week om alles aan te passen en alle onderdelen waren net met de hakken over de sloot voldoende en 3 onderdelen daarvan waren echte onvoldoendes, de rest net op het randje voldoende.
Ik weet niet waar ik moet beginnen en ben mijn hele motivatie kwijt.
Ik heb wel al een afspraak gemaakt bij de examinator om de feedback te bespreken en ook met de begeleider om de stand van zaken te bespreken en de plan van aanpak te bespreken.
Ik hoop dat iemand mij misschien wat moed in kan spreken...
Verhalen waarbij dit toch goed is afgelopen?
anoniem_640988a2332ff wijzigde dit bericht op 08-03-2021 12:36
Reden: Taalfoutjes
Reden: Taalfoutjes
12.06% gewijzigd

maandag 22 juni 2020 om 22:25
Ja, vooral omdat ik al de grote zaken al een keer besproken had met de begeleider en hij het (na feedback) goed vond. Had twijfels over sommige stukken, maar dat heb ik meestal wel, ben vrij perfectionistisch.madamecannibale schreef: ↑22-06-2020 21:49Vervelend dat het van één iemand afhangt. Had je voor dat je een onvoldoende kreeg wel een goed gevoel over je scriptie?
En morgen zou ik er gewoon nog een keer vol voor gaan. Hopelijk hoef je nog maar één keer te laten zien wat je kan.
maandag 22 juni 2020 om 22:33
Gewoon stap voor stap die feedback aanpakken! Ik had na m’n tweede versie van m’n scriptie (niet beoordeeld nog) zo’n enorme berg feedback gekregen dat ik er eerlijk gezegd ook compleet moedeloos van werd. Na een peptalk van m’n liefste zusje heb ik mezelf destijds bij elkaar geraapt en drie weken later was m’n definitieve versie een 7 waard. Het voordeel van (concrete) feedback is dat je daarmee meteen aan de slag kan om het beter te maken en je dus precies weet wat je kunt doen voor die voldoende. Morgenochtend vol frisse moed aan het werk dus
Succes!

maandag 22 juni 2020 om 23:11
Oh wauw wat goed!! Ik hoop inderdaad dat de feedback wat concreter is na het gesprek met de examinator morgen. Ik ga mijn best doen om het ook in ieder gevak naar een voldoende te tillen!-Nienke- schreef: ↑22-06-2020 22:33Gewoon stap voor stap die feedback aanpakken! Ik had na m’n tweede versie van m’n scriptie (niet beoordeeld nog) zo’n enorme berg feedback gekregen dat ik er eerlijk gezegd ook compleet moedeloos van werd. Na een peptalk van m’n liefste zusje heb ik mezelf destijds bij elkaar geraapt en drie weken later was m’n definitieve versie een 7 waard. Het voordeel van (concrete) feedback is dat je daarmee meteen aan de slag kan om het beter te maken en je dus precies weet wat je kunt doen voor die voldoende. Morgenochtend vol frisse moed aan het werk dusSucces!
dinsdag 23 juni 2020 om 01:03
Wat goed dat je meteen een gesprek hebt aangevraagd!
Nu is het echt balen, maar veeg je agenda leeg, ga er deze week keihard aan werken en dan is het echt mogelijk.
Heb je mensen in je omgeving die je kunt vragen om kritisch mee te lezen?
Heel veel succes, houd moed en doe je best! Volgens mij gaat het goed komen.
(Ik begeleid vaak afstudeerders en sta vaak verbaasd over de tegenstrijdige meningen van beoordelaars en tweede beoordelaars en examinatoren. Bijna elke afstudeerder komt op zo'n punt dat de moed ze in de schoenen zakt. En het goede nieuws: het is altijd goed gekomen).
Nu is het echt balen, maar veeg je agenda leeg, ga er deze week keihard aan werken en dan is het echt mogelijk.
Heb je mensen in je omgeving die je kunt vragen om kritisch mee te lezen?
Heel veel succes, houd moed en doe je best! Volgens mij gaat het goed komen.
(Ik begeleid vaak afstudeerders en sta vaak verbaasd over de tegenstrijdige meningen van beoordelaars en tweede beoordelaars en examinatoren. Bijna elke afstudeerder komt op zo'n punt dat de moed ze in de schoenen zakt. En het goede nieuws: het is altijd goed gekomen).
Beter een half motto....
dinsdag 23 juni 2020 om 06:32
dinsdag 23 juni 2020 om 08:04
Heel vervelend en ik snap je moedeloze gevoel. Echter zou ik dit nu pragmatisch aanpakken: je hebt nog een week en je hebt concrete feedback op wat er volgens je beoordelaar moet worden aangepast aan je scriptie. Dus parkeer je gevoel even en ga met frisse blik opmerking voor opmerking verbeteren.
Nog een weekje en dan ben je er klaar mee. Daarna kun je je verongelijkt voelen en eventueel een gesprek met de begeleider aanvragen mbt de gang van zaken. Voor nu zou ik me richten op het resultaat: afstuderen.
Ik vind het trouwens wel opmerkelijk dat er geen tweede beoordelaar is die geheel objectief naar het verhaal kijkt overigens.
Succes meid! Je kunt het!
Nog een weekje en dan ben je er klaar mee. Daarna kun je je verongelijkt voelen en eventueel een gesprek met de begeleider aanvragen mbt de gang van zaken. Voor nu zou ik me richten op het resultaat: afstuderen.
Ik vind het trouwens wel opmerkelijk dat er geen tweede beoordelaar is die geheel objectief naar het verhaal kijkt overigens.
Succes meid! Je kunt het!

dinsdag 23 juni 2020 om 09:25
Ik heb helaas niemand in mijn directe omgeving met een achtergrond van onderzoek schrijven of van mijn werkveld.
Wat fijn al deze positieve en hoopvolle reacties!
Om 11 uur heb ik gesprek met mijn examinator. Ben toch wel erg nerveus merk ik. Vermoed dat t komt dat ik bang ben dat het na het gesprek allemaal nog onmogelijker lijkt dan nu.
Maarja ga er met een hoop vragen in om bepaalde feedback concreter te krijgen en dan zie ik wel!
Om 11 uur heb ik gesprek met mijn examinator. Ben toch wel erg nerveus merk ik. Vermoed dat t komt dat ik bang ben dat het na het gesprek allemaal nog onmogelijker lijkt dan nu.
Maarja ga er met een hoop vragen in om bepaalde feedback concreter te krijgen en dan zie ik wel!
anoniem_640988a2332ff wijzigde dit bericht op 07-03-2021 14:44
9.24% gewijzigd
dinsdag 23 juni 2020 om 10:13
Je hebt hele goede tips gekregen en wat iedereen zegt: met jouw cijfer is het echt haalbaar om er een ruime voldoende uit te halen.
Wat kan helpen is om de feedback echt stap voor stap, onderdeel per onderdeel af te werken. Niet naar de hele hoop kijken, daar word je inderdaad moedeloos van. In kleine stukjes is het veel beter te overzien.
Succes!
Wat kan helpen is om de feedback echt stap voor stap, onderdeel per onderdeel af te werken. Niet naar de hele hoop kijken, daar word je inderdaad moedeloos van. In kleine stukjes is het veel beter te overzien.
Succes!

dinsdag 23 juni 2020 om 12:31
Nou heb het gespreknmet de examinator net gehad. Die zegt dat het opzich wel te overzien is en zich ook afvroeg welke feedback ik heb gehad.
hij heeft wat meer inzicht kunnen geven in wat er nou precies verbeterd moet worden. Hierbij vertelde hij inderdaad vooral te focussen puur de onvoldoende stukken en dan was her volgens hem mogelijk om een voldoende te krijgen, mits de aanpassingen juist zijn natuurlijk.
Het is nog steeds een boel werk, maar het voelt wel wat haalbaarder.
hij heeft wat meer inzicht kunnen geven in wat er nou precies verbeterd moet worden. Hierbij vertelde hij inderdaad vooral te focussen puur de onvoldoende stukken en dan was her volgens hem mogelijk om een voldoende te krijgen, mits de aanpassingen juist zijn natuurlijk.
anoniem_640988a2332ff wijzigde dit bericht op 08-03-2021 14:13
Reden: Taal
Reden: Taal
10.61% gewijzigd

dinsdag 23 juni 2020 om 16:37
Misschien kun je het puntsgewijs aanpakken. Dan valt het beter te overzien en kun je de dingen wegstrepen tot je lijstje leeg is. Weet natuurlijk niet of het voor jou werkt, maar het werkte voor mij wel. Succes!workaholic4 schreef: ↑23-06-2020 12:31Nou heb het gespreknmet de examinator net gehad. Die zegt dat het opzich wel te overzien is en zich ook afvroeg welke feedback ik heb gehad.
Ze heeft wat meer inzicht kunnen geven in wat er nou precies verbeterd moet worden. Hierbij vertelde ze inderdaad vooral te focussen puur de onvoldoende stukken en dan was her volgens haar mogelijk om een voldoende te krijgen, mits de aanpassingen juist zijn natuurlijk.
Merk wel dat ik bij elke aanpassing die ik doe erg onzeker of het wel juist is of niet.

dinsdag 23 juni 2020 om 19:37
Ik heb je vorige topic niet gelezen maar ik herken je gevoel. Ik heb ook ontzettend gestoeid met mijn scriptie! Alles overlegd, besproken en goedkeuring voor gehad van mijn begeleider en toen kwam de beoordeling ; 5,1.... ik wilde echt niet meer. Half jaar later alsnog afgestudeerd met een 6,4 voor mijn scriptie
dinsdag 23 juni 2020 om 19:45
Welk vakgebied zit je in? Misschien leest hier wel iemand mee uit dat vakgebied die je nog concrete tips kan geven.workaholic4 schreef: ↑23-06-2020 09:25Ik heb helaas niemand in mijn directe omgeving met een achtergrond van onderzoek schrijven of van mijn werkveld. Mijn zus heeft de vorige keer wel doorgelezen voor taalgebruik, maar echt op inhoud niet.