Geen kleinkinderen accepteren
dinsdag 23 juni 2020 om 11:15
Hee iedereen,
Mijn dochter had een tijdje geleden het uitgemaakt met een hele leuke vriend en daar had ik het best moeilijk mee. Ik had gisteren mijn dochter gebeld en gevraagd hoe het ging met het daten. Ze zij dat ze er niet meer zo zin in had en dat ze voor een tijdje alleen wil blijven. Dit is op zich niet erg maar mijn dochter is begin 30 en de tijd om kinderen te krijgen wordt steeds krapper. Ik zou het heel leuk vinden om een oma te worden en ik ben bang dat als het zo doorgaat dat waarschijnlijk niet gaat gebeuren. En ik vraag mij af hoe ik dat moet accepteren?
Ik weet dat mijn dochter nog jong is en een kind nog kan komen, maar de kans is net zo groot dat dat ook niet gaat gebeuren en aan dat beeld moet ik wel wennen en ik vraag mij af hoe andere vrouwen met een onvervulde kleinkind-wens omgaan. Want ik vind het best zwaar dat die mogelijkheid bestaat.
Mijn dochter had een tijdje geleden het uitgemaakt met een hele leuke vriend en daar had ik het best moeilijk mee. Ik had gisteren mijn dochter gebeld en gevraagd hoe het ging met het daten. Ze zij dat ze er niet meer zo zin in had en dat ze voor een tijdje alleen wil blijven. Dit is op zich niet erg maar mijn dochter is begin 30 en de tijd om kinderen te krijgen wordt steeds krapper. Ik zou het heel leuk vinden om een oma te worden en ik ben bang dat als het zo doorgaat dat waarschijnlijk niet gaat gebeuren. En ik vraag mij af hoe ik dat moet accepteren?
Ik weet dat mijn dochter nog jong is en een kind nog kan komen, maar de kans is net zo groot dat dat ook niet gaat gebeuren en aan dat beeld moet ik wel wennen en ik vraag mij af hoe andere vrouwen met een onvervulde kleinkind-wens omgaan. Want ik vind het best zwaar dat die mogelijkheid bestaat.
dinsdag 23 juni 2020 om 16:15
De mogelijkheid dat je geen oma gaat worden heeft altijd al bestaan. Die is niet ineens ontstaan nadat deze relatie uitging. Alleen voor jou was het kennelijk eerder geen optie dat je dochter (om wat voor reden dan ook) geen kind zou krijgen.Mevouw schreef: ↑23-06-2020 12:42Ik probeer echt mijn dochter niet te pushen, want ik wil niet dat onze relatie verslechterd wordt. Ik vind het alleen jammer dat er de mogelijkheid bestaat dat ik geen oma wordt. En ik had ook graag een groot gezin gewild, maar dat is helaas niet gebeurt. Het heeft zo moeite lopen... Maar ik ben erg gelukkig met mijn dochter en ik wens haar al het geluk toe.
Verder; ze is pas 30. Het kan nog alle kanten op. Bovendien heb je helemaal geen relatie nodig om een kind te krijgen he. En eerlijk gezegd: ik kan me niet voorstellen dat zij niet doorheeft dat jij heel graag wil dat er een kleinkind komt. Het is je dochter, dat voelt ze vast haarfijn aan. Dus ik vrees dat ze dit wellicht allang als druk voelt.
dinsdag 23 juni 2020 om 16:28
Voor alle trotse oma's: Zoals het onbeleefd is om in gezelschap over je baan, je auto of je hond op te scheppen als je gesprekspartner geen werk of hond heeft en altijd met de bus moet (dus niet op gelijke voet aan het gesprek kan deelnemen), zo is het ook gewoon onbleefd om op te scheppen over je kleinkinderen.caran schreef: ↑23-06-2020 12:22O wow wat een harde woorden. Waarom mag een vrouw wel treuren als ze geen moeder wordt maar mag een moeder niet treuren als ze geen oma wordt? Ik ben 36 en tot gisteren zag het er niet naar uit dat ik moeder zou worden. En dat was voor mij en mijn partner zwaar, maar ik weet zeker dat mijn moeder het er soms ook best moeilijk mee had. Want om haar heen werden steeds meer vriendinnen oma. En al die oma’s konden opscheppen over hun kleinkinderen. [...]
En als je tegen een vrouw praat die bewust kleinkinderloos is

If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
dinsdag 23 juni 2020 om 16:37
Zodra de buitenwereld hoorde / zag dat (schoon)dochter een bolle buik had, werd ik gefeliciteerd, huh, hoezo? Als zij er blij mee zijn ben ik blij voor hen. Als zij zorgen hebben leef ik mee. Dat gejuich over oma worden, heb ik nooit begrepen. Alsof je daar iets voor moet doen, het iets toevoegt aan jouw status, je een oma kroontje krijgt. Mijn kinderen krijgen kroost, inmiddels vijf, ja, niet mijn prestatie.
Blij dat er een klein mensenkind op mijn pad komt, waar ik misschien iets voor kan betekenen, genieten van momenten, waar ik bij mijn eigen kinderen geen tijd, geduld voor had. Een extra Jip en Janneke bordje zet ik er met plezier bij.
Oma willen worden, echt niet herkenbaar, geen tips hoe je dit kunt accepteren
O, ja een eigen interessant leven hebben, waar straks die kleine wat van opsteekt.
Blij dat er een klein mensenkind op mijn pad komt, waar ik misschien iets voor kan betekenen, genieten van momenten, waar ik bij mijn eigen kinderen geen tijd, geduld voor had. Een extra Jip en Janneke bordje zet ik er met plezier bij.
Oma willen worden, echt niet herkenbaar, geen tips hoe je dit kunt accepteren

O, ja een eigen interessant leven hebben, waar straks die kleine wat van opsteekt.
Alles sal reg kom

dinsdag 23 juni 2020 om 16:37
Wat een onzin. Mensen moeten niet alles op zichzelf betrekken. Wat word jij er minder van als iemand gelukkig is met z'n kleinkinderen. Ik heb geen relatie maar vind het leuk om mensen enthousiast te horen over hun partner (komt alleen niet zo vaak voor)merano schreef: ↑23-06-2020 16:28Voor alle trotse oma's: Zoals het onbeleefd is om in gezelschap over je baan, je auto of je hond op te scheppen als je gesprekspartner geen werk of hond heeft en altijd met de bus moet (dus niet op gelijke voet aan het gesprek kan deelnemen), zo is het ook gewoon onbleefd om op te scheppen over je kleinkinderen.
En als je tegen een vrouw praat die bewust kleinkinderloos isgewoon strontvervelend.

dinsdag 23 juni 2020 om 16:47
Makkelijk gezegd....Sharing* schreef: ↑23-06-2020 16:37Zodra de buitenwereld hoorde / zag dat (schoon)dochter een bolle buik had, werd ik gefeliciteerd, huh, hoezo? Als zij er blij mee zijn ben ik blij voor hen. Als zij zorgen hebben leef ik mee. Dat gejuich over oma worden, heb ik nooit begrepen. Alsof je daar iets voor moet doen, het iets toevoegt aan jouw status, je een oma kroontje krijgt. Mijn kinderen krijgen kroost, inmiddels vijf, ja, niet mijn prestatie.
Oma willen worden, echt niet herkenbaar, geen tips hoe je dit kunt accepteren![]()
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.

dinsdag 23 juni 2020 om 17:03
Dit vind ik echt een gemene opmerking. Ik heb nooit , echt nooit de verwachting gehad dat ik ooit oma zou worden. Sterker nog, ik was daar totaal niet mee bezig toen mijn eerste kleinkind 'onderweg' was.
Het is gewoon gebeurd maar daar had ik geen zeggenschap over. Gelukkig!
dinsdag 23 juni 2020 om 17:07
Hoezo? Makkelijk meeliften omdat jouw kinderen te dealen hebben met baby's, kolven, tandjes krijgen, peuter buien, zwemles of ziek zijn..
Kleinkinderen krijg je erbij of niet.
En ja dan voel ik me verantwoordelijk.
Makkelijk gezegd dat oma to be haar eigen leven ziet als oma: niet trots, blij met resultaten in haar werk, initiatieven, netwerk, eigen leven.
Alles sal reg kom
dinsdag 23 juni 2020 om 17:08
Ik neem aan dat je er wel van geniet, dus je kunt toch wel iets meer je best doen begrip te tonen voor een andere dame op leeftijd die niet kan genieten van zo'n kleine.Moemoe64 schreef: ↑23-06-2020 17:03Dit vind ik echt een gemene opmerking. Ik heb nooit , echt nooit de verwachting gehad dat ik ooit oma zou worden. Sterker nog, ik was daar totaal niet mee bezig toen mijn eerste kleinkind 'onderweg' was.
Het is gewoon gebeurd maar daar had ik geen zeggenschap over. Gelukkig!
Dat hele, het gebeurde gewoon en ik vindt er weinig van is echt een dooddoener en onwaar ik geloof er geen zak van dat het zo nietsig voelt.

dinsdag 23 juni 2020 om 17:26
Da's fijn voor je. Dat is ook ongeveer de enige reactie die ik heb bij zo'n typisch trotse oma gesprek: "Pietje is nu al zindelijk! "Knap hè?
(Oh ja? Hoe oud is-ie, en is dat niet normaal dan?) en "Keesje heeft zo'n mooie tekening van een vliegtuig gemaakt". (Leuk, en die heb jij van hem gekregen?) En "Janneke at wel twee pannekoeken meer dan haar broertje". (Zo,zo...) En Alex heeft zijn schoenveterdiploma gehaald. (Nou, gefeliciteerd.)
Pffft...
Een partner kan ik nog iets mee qua wederkerigheid van zo'n gesprek, want die heb ik ook wel eens gehad. Maar verhalen over andermans (klein-)kinderen, daar heb ik gewoon niks van terug, zeker als ik ze niet ken.
En dan ben ik nog niet eens jaloers.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

dinsdag 23 juni 2020 om 17:30
Natuurlijk geniet ik van mijn kleinkinderen. Doch ik heb nooit van mijn kinderen verwacht dat ze mij kleinkinderen zouden 'schenken'. En van het kleintje dat dood in haar wiegje lag kan ik niet meer genieten. Ze was 3 maanden oud.MissMaran schreef: ↑23-06-2020 17:08Ik neem aan dat je er wel van geniet, dus je kunt toch wel iets meer je best doen begrip te tonen voor een andere dame op leeftijd die niet kan genieten van zo'n kleine.
Dat hele, het gebeurde gewoon en ik vindt er weinig van is echt een dooddoener en onwaar ik geloof er geen zak van dat het zo nietsig voelt.
En wat betreft jouw opmerking over "een andere dame op leeftijd": weet jij hoe jong of oud TO is? Ik vind jou heel denigrerend spreken over mensen die je totaal niet kent.

dinsdag 23 juni 2020 om 17:30
Ik kan over alles wel een praatje maken, of iemand nou karpers in z'n vijver heeft of een kleinkind. Ik vind wat random mensen zeggen meestal sowieso niet superinteressant maar als ze ergens enthousiast over zijn dan keuvel ik wel even gezellig mee, word ik niks minder van. Beter dan mensen die nooit ergens enthousiast over zijn.
anoniem_294939 wijzigde dit bericht op 23-06-2020 17:31
1.07% gewijzigd
dinsdag 23 juni 2020 om 17:50
Ik vind heel veel onderwerpen interessant, maar dan moet er wel een beetje intellectuele uitdaging in zitten. Als je (klein)kind dyslexie heeft of een groeistoornis, of drugs gebruikt of je bent het niet eens met het schoolkeuze advies of zoiets, dan kan ik daar ook best een goed gesprek over voeren.
Maar dat zijn niet de typische trotse oma gesprekken. Om over de typische trotse oma foto's nog maar te zwijgen.
"Kijk dit is Keesje toen hij pas geboren was en dit is Keesje na drie maanden en dit is Keesje vorige week bij opa Jan op schoot. Wat heeft-ie al veel haar, hè?" (Ja nou, als je er een beetje haarlak in doet, dan is het net Donald Trump.)
Maar dat mag je dan ook weer niet zeggen
.
Maar dat zijn niet de typische trotse oma gesprekken. Om over de typische trotse oma foto's nog maar te zwijgen.
"Kijk dit is Keesje toen hij pas geboren was en dit is Keesje na drie maanden en dit is Keesje vorige week bij opa Jan op schoot. Wat heeft-ie al veel haar, hè?" (Ja nou, als je er een beetje haarlak in doet, dan is het net Donald Trump.)
Maar dat mag je dan ook weer niet zeggen

dinsdag 23 juni 2020 om 17:54
Dit soort dingen zijn altijd makkelijker te roepen als je het meemaakt en niet in een soortgelijke situatie zit.Sharing* schreef: ↑23-06-2020 16:37Zodra de buitenwereld hoorde / zag dat (schoon)dochter een bolle buik had, werd ik gefeliciteerd, huh, hoezo? Als zij er blij mee zijn ben ik blij voor hen. Als zij zorgen hebben leef ik mee. Dat gejuich over oma worden, heb ik nooit begrepen. Alsof je daar iets voor moet doen, het iets toevoegt aan jouw status, je een oma kroontje krijgt. Mijn kinderen krijgen kroost, inmiddels vijf, ja, niet mijn prestatie.
Oma willen worden, echt niet herkenbaar, geen tips hoe je dit kunt accepteren![]()
dinsdag 23 juni 2020 om 18:00
Is dat zo gek ?
Je kunt toch een hele goede band opbouwen met een “ schoonkind “ ?
Ik zou het vreselijk vinden als ik geen oma werd. Ik push niet. Hun keuze. Blablabla. En dan nog zou ik het vreselijk vinden.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
dinsdag 23 juni 2020 om 18:04
Tja, het was mijn eigen keus om geen kinderen te krijgen, maar ik was heel blij dat mijn broer ze wel wilde, want mijn ouders waren zielsgelukkig met hun kleinkinderen.
En toch waren de ervaringen in mijn eigen jeugd en de verheerlijking van het moederschap dat ons thuis werd voorgehouden juist een belangrijke reden voor mij om zelf geen kinderen te willen.
En toch waren de ervaringen in mijn eigen jeugd en de verheerlijking van het moederschap dat ons thuis werd voorgehouden juist een belangrijke reden voor mij om zelf geen kinderen te willen.