Een relatie met meer dan 1 persoon...
woensdag 24 juni 2020 om 10:51
Een polyamoreuze relatie... het lijkt er bij ons op dat wij die kant langzaam op gaan.
En dat terwijl ik altijd heel hard riep 'dat kan niet, dat is gedoemd om te mislukken', en zie ons nu
Wij kennen beiden onze 'andere' (vrienden) goed, delen mooie momenten veel en hebben diepgaande gesprekken en vriendschappen waarbij respect richting elkaars partner bovenaan staat. Het is bijzonder.
Voor ons is de seks geen doel, dan keken wij wel naar een seksmaatje, wij voelen echt de behoefte om liefde te delen.
Wij (ik en mijn partner) zijn en blijven de basis, dat weten we alle 4.
De behoefte om een voltijd relatie te hebben geldt niet voor onze 'vrienden' en dat maakt het allemaal wat makkelijker. Als dat nl wel zo was dan is het voor ons onbespreekbaar.
Maar anno 2020... is de maatschappij hier klaar voor?
Hoe gaat er tegenaan gekeken worden?
Hoe open kan/mag je zijn in de liefde voor meerdere personen?
Waarom wel/niet doen?
En... hoe ziet je toekomst eruit als we er alle 4 vol voor gaan?
Ik ben benieuwd naar ervaringen van personen die ook in een polyamoreuze relatie hebben gezeten, of die er eentje van dichtbij hebben meegemaakt.
Gewoon ervaringen, geen oordelen daar kan ik niets mee.
Voor ons is dit niet ineens...dit is iets waar wij al veel langer over praten.
Onze relatie is stabiel en heel erg fijn, juist omdat wij over alles kunnen praten.
Geen wens/verlangen kan niet besproken worden.
En vreemdgaan is bij ons echt over en uit!
En dat terwijl ik altijd heel hard riep 'dat kan niet, dat is gedoemd om te mislukken', en zie ons nu

Wij kennen beiden onze 'andere' (vrienden) goed, delen mooie momenten veel en hebben diepgaande gesprekken en vriendschappen waarbij respect richting elkaars partner bovenaan staat. Het is bijzonder.
Voor ons is de seks geen doel, dan keken wij wel naar een seksmaatje, wij voelen echt de behoefte om liefde te delen.
Wij (ik en mijn partner) zijn en blijven de basis, dat weten we alle 4.
De behoefte om een voltijd relatie te hebben geldt niet voor onze 'vrienden' en dat maakt het allemaal wat makkelijker. Als dat nl wel zo was dan is het voor ons onbespreekbaar.
Maar anno 2020... is de maatschappij hier klaar voor?
Hoe gaat er tegenaan gekeken worden?
Hoe open kan/mag je zijn in de liefde voor meerdere personen?
Waarom wel/niet doen?
En... hoe ziet je toekomst eruit als we er alle 4 vol voor gaan?
Ik ben benieuwd naar ervaringen van personen die ook in een polyamoreuze relatie hebben gezeten, of die er eentje van dichtbij hebben meegemaakt.
Gewoon ervaringen, geen oordelen daar kan ik niets mee.
Voor ons is dit niet ineens...dit is iets waar wij al veel langer over praten.
Onze relatie is stabiel en heel erg fijn, juist omdat wij over alles kunnen praten.
Geen wens/verlangen kan niet besproken worden.
En vreemdgaan is bij ons echt over en uit!
woensdag 24 juni 2020 om 15:30
en daarom trek ik de grens, juist bij gevoelens.Nooitverwacht69 schreef: ↑24-06-2020 15:23
En idd wij staan er beiden zo in en als de een het niet meer prettig vindt zal er een aanpassing gaan/moeten komen.
Ik ben van mening dat je dit enkel kunt doen vanuit een stabiele relatie en dat hebben wij.
Seks kan prima, maar verliefdheid/houden-van is een gevaar voor mijn basis-relatie, dus zodra ik maar een vlinder voel, kap ik het contact af
mensen doen namelijk hele domme dingen als ze verliefd zijn
woensdag 24 juni 2020 om 15:38
En juist dat is voor ons niet de grens, hoe 'eng' we dat beiden ook vinden.
Het lijkt ons heerlijk om nog eens verliefd te worden maar wel is afgesproken om daar open en eerlijk over te communiceren, zo haal je de meeste spanning eraf en is er beter mee om te gaan denken wij.
Een open communicatie is essentieel, pas dan begrijp je de ander. En ja dat telt voor alle 4.
woensdag 24 juni 2020 om 15:39
sterkte, ik denk dat dat heel moeilijk wordtNooitverwacht69 schreef: ↑24-06-2020 15:38En juist dat is voor ons niet de grens, hoe 'eng' we dat beiden ook vinden.
Het lijkt ons heerlijk om nog eens verliefd te worden maar wel is afgesproken om daar open en eerlijk over te communiceren, zo haal je de meeste spanning eraf en is er beter mee om te gaan denken wij.
Een open communicatie is essentieel, pas dan begrijp je de ander. En ja dat telt voor alle 4.

woensdag 24 juni 2020 om 15:59
Ik denk dat het in 'de maatschappij' nog een beetje een taboe is. Daarom praat ook bijna niemand erover en dat is eigenlijk wel jammer want zo blijft het ook een taboe.
Ik heb het er wel eens over gehad met een groep vrouwen. Het grootste deel van de groep kon het niet begrijpen. De rest kon het wel begrijpen maar zou het zelf niet willen.
Is de 'maatschappij' er klaar voor, het grootste gedeelte niet denk ik maar eigenlijk moet je daar gewoon lak aan hebben.
Praten over liefde en sex kan ik sowieso vrij gemakkelijk, ik moet altijd goed nadenken dat ik er geen dingen uitflap die anderen ongemakkelijk of raar vinden. Ook daar rust dus een taboe op. Ik vind het best jammer dat over zulke onderwerpen niet wat vrijer kan worden gesproken. Als dat wat meer gebeurde zouden verschillende relatievormen ook meer worden besproken.
Ik heb het er wel eens over gehad met een groep vrouwen. Het grootste deel van de groep kon het niet begrijpen. De rest kon het wel begrijpen maar zou het zelf niet willen.
Is de 'maatschappij' er klaar voor, het grootste gedeelte niet denk ik maar eigenlijk moet je daar gewoon lak aan hebben.
Praten over liefde en sex kan ik sowieso vrij gemakkelijk, ik moet altijd goed nadenken dat ik er geen dingen uitflap die anderen ongemakkelijk of raar vinden. Ook daar rust dus een taboe op. Ik vind het best jammer dat over zulke onderwerpen niet wat vrijer kan worden gesproken. Als dat wat meer gebeurde zouden verschillende relatievormen ook meer worden besproken.

woensdag 24 juni 2020 om 16:11
Dat denk ik ook. Wat als nu maar één van jullie erg verliefd wordt? Je man bijvoorbeeld. Hij denkt continu aan haar (?) en wil graag bij haar zijn en is de uren aan het aftellen op de momenten dat hij thuis is. Of hij slaapt steeds vaker daar, komt steeds minder vaak thuis. Lijkt mij heel eng..

woensdag 24 juni 2020 om 16:15
Oei!Nooitverwacht69 schreef: ↑24-06-2020 15:38En juist dat is voor ons niet de grens, hoe 'eng' we dat beiden ook vinden.
Onmogelijk om de gevoelens van 4 mensen zo te managen/te sturen en daar goed mee om te gaan.

woensdag 24 juni 2020 om 16:24
Mij boeit het niet wie met wie een relatie heeft/seks heeft/van welk geslacht deze mensen zijn en welk label ze zo´n relatie geven. Zolang iedereen meerderjarig is, er niemand voorgelogen wordt en iedereen het naar zijn zin heeft, waarom niet?
Toch niemand heeft er iets mee te maken van wie jij houdt, op wie je verliefd bent (en op hoeveel mensen tegelijk) en met wie je seks hebt? Lekker doen waar je je goed bij voelt.
Voor mezelf zou het te ingewikkeld zijn. Hoe doe je dat bijvoorbeeld als je allemaal kleine kinderen hebt? Worden er dan ook kinderen geboren bij de verschillende partners, zonder dat iemand een idee heeft wie van wie is? Hoe doe je dat met ouders en schoonouders? Ga je dan met vier mensen al die verjaardagen en feestjes af? Hoe doe je dat met kerst en andere feestdagen? Het lijkt me zo vermoeiend dat je ipv 1 relatie, 3 relaties moet onderhouden met alles wat daarbij komt, kost dat niet ontzettend veel tijd?
Toch niemand heeft er iets mee te maken van wie jij houdt, op wie je verliefd bent (en op hoeveel mensen tegelijk) en met wie je seks hebt? Lekker doen waar je je goed bij voelt.
Voor mezelf zou het te ingewikkeld zijn. Hoe doe je dat bijvoorbeeld als je allemaal kleine kinderen hebt? Worden er dan ook kinderen geboren bij de verschillende partners, zonder dat iemand een idee heeft wie van wie is? Hoe doe je dat met ouders en schoonouders? Ga je dan met vier mensen al die verjaardagen en feestjes af? Hoe doe je dat met kerst en andere feestdagen? Het lijkt me zo vermoeiend dat je ipv 1 relatie, 3 relaties moet onderhouden met alles wat daarbij komt, kost dat niet ontzettend veel tijd?

woensdag 24 juni 2020 om 16:42
Vanzelfsprekend is een relatie met meerdere mensen lastiger te 'managen' dan een relatie met minder mensen. De vraag is of dat je ervan moet weerhouden relaties aan te gaan met meerdere mensen. Ander mensen brengen andere aspecten met zich mee. Als je een 'beste vriendin hebt' hoeft dat ook geen belemmering te zijn om meerdere vriendinnen er naast te hebben. En het wil ook niet zeggen dat 1 vriendin hebben beter of slechter is dan meerdere vriendinnen hebben.
De verdeling maken tussen je 'primaire relatie' en je 'secundaire relatie' houdt het onderscheid ook helder. Het is onzin om te beweren dat het niet echt is als beide relaties niet gelijkwaardig zijn. Natuurlijk hoeft dat niet.
Dat mensen gevoelens voor een ander als bedreigend ervaren moeten ze ook zelf weten. Persoonlijk ga ik juist graag om met anderen waar ik wel gevoelens bij heb. Het verwart mij niet en het vertroebelt mijn relatie niet.

woensdag 24 juni 2020 om 19:40
Begrijp ik het goed dat jij een vriend uit de vriendenkring als minnaar introduceert, je man een minnares en dan met zijn vieren gezellig liefde gaan doen ofzo?
Ik heb nog niet echt beeld.
Wat "de maatschappij" betreft, ik zou niet "tadaaaa" mijn polyliefdes tijdens een familieuitje in de groep gooien maar ik zou wel laten weten dat ze er gewoon bij horen en dat "de maatschappij" met vragen naar jullie toe mag komen.
Men gaat het gek en belachelijk vinden, dat is gewoon zo. Als ze in je gezicht doen alsof het niet zo is ga je stiekem over de tong.
Ik heb nog niet echt beeld.
Wat "de maatschappij" betreft, ik zou niet "tadaaaa" mijn polyliefdes tijdens een familieuitje in de groep gooien maar ik zou wel laten weten dat ze er gewoon bij horen en dat "de maatschappij" met vragen naar jullie toe mag komen.
Men gaat het gek en belachelijk vinden, dat is gewoon zo. Als ze in je gezicht doen alsof het niet zo is ga je stiekem over de tong.
.

woensdag 24 juni 2020 om 20:01
Hebben jullie nu een relatie met z’n vieren, of heb jij een relatie met je man en nog een ander, en heeft je man een relatie met jou en met weer een ander?
Je OP klinkt alsof jullie echt een relatie met z’n vieren hebben, maar later begrijp ik dat die beide anderen geen relatie hebben met elkaar. Dus jij ook niet met de derde van je man?
Je OP klinkt alsof jullie echt een relatie met z’n vieren hebben, maar later begrijp ik dat die beide anderen geen relatie hebben met elkaar. Dus jij ook niet met de derde van je man?

woensdag 24 juni 2020 om 21:15
Volgens mij hebben ze beide elk apart een nr.2 die elkaar wel kennen en van elkaar af weten maar verder niks romantisch/relationeel met elkaar hebben.
En volgens mij is er ook geen 3-hoeks vorm. Tenminste 'vriendschappen met respect naar elkaars partner' klinkt niet alsof er ook onderling met hevige romances gaande zijn.
(maar dat is mijn interpretatie/aanname).
En volgens mij is er ook geen 3-hoeks vorm. Tenminste 'vriendschappen met respect naar elkaars partner' klinkt niet alsof er ook onderling met hevige romances gaande zijn.

woensdag 24 juni 2020 om 21:26
Ga je wel echt vaak over de tong!
als je een relatie hebt en allebei een nr 2 maar wel met een duidelijke hierachie, dus letterlijk nr 2, en die mensen hebben ook nog eens niks met elkaar van doen, lijkt me dat heel ingewikkkeld. Waarom dan ook nog de hele maatschappij erbij halen? Een open relatie is al gedoe, en tegen populair geloof in gaat dat ook vaker om meer dan seks. Ik snap wel dat als je een onconventionele structuur hebt qua samenwonen (als in: met drie mensen), dat je nog bereid bent te vechten tegen de windmolens voor acceptatie. Maar in jullie geval zou ik me afvragen wat je wil bereiken. Iedereen hier zegt geen oordeel te hebben maar ik denk dat Roos gelijk heeft, er wordt heus wel over geroddeld.

woensdag 24 juni 2020 om 21:53
-Shifty- schreef: ↑24-06-2020 21:15Volgens mij hebben ze beide elk apart een nr.2 die elkaar wel kennen en van elkaar af weten maar verder niks romantisch/relationeel met elkaar hebben.
Dat was ook mijn invulling. Vandaar mijn vraag aan TO.
Ik vind een relatie met z'n vieren iets anders dan binnen een relatie allebei een vaste nr 2 hebben. Een relatie met z'n vieren klinkt alsof je samen 1 huishouden/gezin vormt, waarbij het logisch is dat je met z'n allen Kerstmis viert, en mee gaat naar familieverjaardagen en zo.
Allebei los van elkaar een vaste nr 2 maakt imo het uitdragen naar de buitenwereld wat minder belangrijk. Voor de familie heb je gewoon je levenspartner die je meeneemt naar de Kerstdis. Je kunt de mensen vertellen dat je naast je levenspartner nog een andere partner hebt, maar dat hoeft niet.
Ik zou het alleen vertellen als het meerwaarde heeft. Bijv wel vertellen aan je beste vriendin, omdat je haar graag laat kennismaken met je nr 2, maar niet vertellen aan je oom en tante die jouw nr 2 toch nooit zullen ontmoeten, omdat je alleen je levenspartner meeneemt naar familiefeestjes.
TO, wat voor relatie met z'n vieren is het? En wat is voor jou de meerwaarde van het vertellen aan de buitenwereld? Waarom zou je dat graag willen, en moet iedereen dat dan ook weten?
Even ter vergelijking: mijn vriend en ik hebben een vast stel waarmee we regelmatig daten. Sommige andere mensen 'in het wereldje' weten wel dat we een vast stel hebben, maar mensen die niet swingen/openminded zijn qua seksuele relaties vertellen we niets over de plusvriendschap.
woensdag 24 juni 2020 om 21:55

donderdag 25 juni 2020 om 08:42
Ik word zo moe van al die mensen die altijd maar erkenning en acceptatie zoeken voor hun seksuele/liefdes -leven als die weer anders is dan wat we regulier noemen. Ik heb echt zo geen belangstelling voor wat mensen in de slaapkamer uitvreten. Vindt je het lekker om een pak rammel te krijgen, panseksueel, gangbangs of los gaan met de buren, doe gewoon wat je wil, maar stop met het gezeur dat iedereen het ook allemaal normaal moet vinden en begrip moet tonen.
Vind het wel een beetje opvallend dat je in het ene topic schrijft dat jullie weer helemaal gelukkig samen zijn maar hier schrijft dat met zijn tweetjes de liefde en de seks delen toch niet genoeg is. Een open relatie is trouwens maar weinig stellen gegund, jaloezie en verliefdheid drukt uiteindelijk vaak te zwaar op de relatie.
Vind het wel een beetje opvallend dat je in het ene topic schrijft dat jullie weer helemaal gelukkig samen zijn maar hier schrijft dat met zijn tweetjes de liefde en de seks delen toch niet genoeg is. Een open relatie is trouwens maar weinig stellen gegund, jaloezie en verliefdheid drukt uiteindelijk vaak te zwaar op de relatie.
donderdag 25 juni 2020 om 09:05
Ik denk dat ik er gevoelsmatig inhoudelijk hetzelfde in sta als jij, maar waarom zouden mensen geen acceptatie mogen zoeken en waarom zou je geen begrip voor deze mensen moeten tonen?Geronimo2 schreef: ↑25-06-2020 08:42Ik word zo moe van al die mensen die altijd maar erkenning en acceptatie zoeken voor hun seksuele/liefdes -leven als die weer anders is dan wat we regulier noemen. Ik heb echt zo geen belangstelling voor wat mensen in de slaapkamer uitvreten. Vindt je het lekker om een pak rammel te krijgen, panseksueel, gangbangs of los gaan met de buren, doe gewoon wat je wil, maar stop met het gezeur dat iedereen het ook allemaal normaal moet vinden en begrip moet tonen.

donderdag 25 juni 2020 om 09:38
"Wij (ik en mijn partner) zijn en blijven de basis, dat weten we alle 4.
De behoefte om een voltijd relatie te hebben geldt niet voor onze 'vrienden' en dat maakt het allemaal wat makkelijker. Als dat nl wel zo was dan is het voor ons onbespreekbaar."
Wat fijn dat jullie second lovers zo blij zijn met hun tweederangsplek in de rangorde. / einde sarcasme modus.
Hoezo is er dan sprake van een gelijkwaardige poly? Die bestaat namelijk niet, er is (wat ik verder op het hele internet zie!) echt alleen maar sprake van de primaire en een secundaire relatie. Niets poly, niets gelijkwaardig,.....
Want beste TO jij en jouw partner zijn hierin de primairen. JULLIE bepalen het hoe en het wat, de verdeling. Of mag jouw partner met zijn poly helft samenwonen, mainetime mee door brengen? Denk het niet toch?
De behoefte om een voltijd relatie te hebben geldt niet voor onze 'vrienden' en dat maakt het allemaal wat makkelijker. Als dat nl wel zo was dan is het voor ons onbespreekbaar."
Wat fijn dat jullie second lovers zo blij zijn met hun tweederangsplek in de rangorde. / einde sarcasme modus.
Hoezo is er dan sprake van een gelijkwaardige poly? Die bestaat namelijk niet, er is (wat ik verder op het hele internet zie!) echt alleen maar sprake van de primaire en een secundaire relatie. Niets poly, niets gelijkwaardig,.....
Want beste TO jij en jouw partner zijn hierin de primairen. JULLIE bepalen het hoe en het wat, de verdeling. Of mag jouw partner met zijn poly helft samenwonen, mainetime mee door brengen? Denk het niet toch?

donderdag 25 juni 2020 om 09:38
De maatschappij is er niet klaar voor hoor.
Hoevaak worden mensen die anders zijn (homo, donker, transgender, buitenlands) uitgescholden? Of zelfs aangevallen?
En dan zouden ze dit wel aankunnen?
Ik petsoonlijk vind al dat geoordeel maar niks. Ben heel open minded.
Persoonlijk heb ik echter ook zaken die ik verborgen hou voor anderen.
Als je werkt met kinderen zijn sommige zaken n.l. not-done.
Jammer maar helaas.
Ik heb je een pb gestuurd
Hoevaak worden mensen die anders zijn (homo, donker, transgender, buitenlands) uitgescholden? Of zelfs aangevallen?
Jammer maar helaas.
de wereld wacht om ontdekt te worden

donderdag 25 juni 2020 om 10:15
Wat een rare vergelijking. Je wordt geboren als homo, transgender of met een andere huidskleur. Op basis van de wet mag je hier niet om gediscrimineerd worden. Als je wilt neuken met meerdere mensen en je doet daar een koddig cadeaupapiertje omheen onder het mom van polyamorie dan is dat een keuze. Maar de rest ziet heus wel dat je gewoon niet tevreden kan zijn met wat er isthanx schreef: ↑25-06-2020 09:38De maatschappij is er niet klaar voor hoor.
Jammer maar helaas.

donderdag 25 juni 2020 om 10:25
Dat denk ik ook. Ik ben monogaam aangelegd dus ik probeer me te verplaatsen want als ik verliefd word is m'n andere relatie op.. Maar mijn verliefdheid is zo heftig en alomvattend, ik zit continu met hem in mijn hoofd, wil bij hem zijn, zit obsessief m'n berichten te checken, het leven buiten hem lijkt kleurloos...
Ik kan me niet voorstellen dat ik op basis van een al bestaande liefde, stabiel, bekend, vertrouwd, maar ook het heftige er al af, misschien een beetje saai, aangetrapte paadjes met bekende valkuilen, de nieuwe liefde die nog interessant, fris en onbekend is op de tweede plaats kan zetten.
Seks zal voor een aantal mensen wel te handelen zijn, als je niet jaloers bent, maar verliefdheid en dat zelfs willen laten uitgroeien tot liefde?
Ben benieuwd hoe je dat in de hand kunt houden, en dat x4 personen.