Doen wat je zegt
woensdag 24 juni 2020 om 23:11
Hi,
Ik ben nu aantal jaren samen met mijn vriend. Maar die is van je doet wat je zegt. Ik chaoot tot en met wil dat wel eens niet doen. Bijvoorbeeld dan zeg ik oh ik kan straks wel even stofzuigen en dan er in mijn ogen belangrijkere dingen te doen.
Komt meneer thuis en is de discussie dus van je doet niet wat je zegt.
Herkennen jullie dit en zo ja wat doe je dan of juist niet?
Ik ben nu aantal jaren samen met mijn vriend. Maar die is van je doet wat je zegt. Ik chaoot tot en met wil dat wel eens niet doen. Bijvoorbeeld dan zeg ik oh ik kan straks wel even stofzuigen en dan er in mijn ogen belangrijkere dingen te doen.
Komt meneer thuis en is de discussie dus van je doet niet wat je zegt.
Herkennen jullie dit en zo ja wat doe je dan of juist niet?

donderdag 25 juni 2020 om 09:35
Zoals ik het zie: de een heeft behoefte aan afspraken en duidelijkheid. De ander aan vrijheid en spontaniteit.
Wil de relatie werken dan moet je tot een compromis komen en pas je je aan aan elkaar, ergens in het midden.
Is dat voor één of beide partijen niet mogelijk en blijft diegene vasthouden aan de eigen behoeften zonder rekening te houden met die van een ander, dan gaat het niet werken.
En beide opties zijn prima.
Wil de relatie werken dan moet je tot een compromis komen en pas je je aan aan elkaar, ergens in het midden.
Is dat voor één of beide partijen niet mogelijk en blijft diegene vasthouden aan de eigen behoeften zonder rekening te houden met die van een ander, dan gaat het niet werken.
donderdag 25 juni 2020 om 09:36
Ik heb ook een partner die zijn toezeggingen niet nakomt. Ik ben zelf al zo ver dat ik geen enkele waarde aan zijn uitspraken hecht omdat het 9 van de 10 keer toch niet gebeurd.
Maar hij doet het ook bij de kinderen. Dan zegt hij bijvoorbeeld tegen dochter dat hij na het eten met haar gaat spelen. Als het eten dan op is, gaat hij toch wat anders doen. Bijvoorbeeld eerst nog even de honden uitlaten of de planten in de tuin water geven. Wat dus resulteert in een verdrietige dochter die zich aan de kant geschoven voelt.
Ik heb hem al zo vaak gezegd: zeg het dan niet! Je kunt het denken maar beloof niks.
En het frappante is dat dit soort dingen alleen thuis gebeuren. Op zijn werk zal hij het niet in zijn hoofd halen om gemaakte afspraken niet na te komen.
Maar hij doet het ook bij de kinderen. Dan zegt hij bijvoorbeeld tegen dochter dat hij na het eten met haar gaat spelen. Als het eten dan op is, gaat hij toch wat anders doen. Bijvoorbeeld eerst nog even de honden uitlaten of de planten in de tuin water geven. Wat dus resulteert in een verdrietige dochter die zich aan de kant geschoven voelt.
Ik heb hem al zo vaak gezegd: zeg het dan niet! Je kunt het denken maar beloof niks.
En het frappante is dat dit soort dingen alleen thuis gebeuren. Op zijn werk zal hij het niet in zijn hoofd halen om gemaakte afspraken niet na te komen.

donderdag 25 juni 2020 om 09:37
Als to een beetje op mij lijkt, dan zal ze dat inderdaad zo voelen.-Shifty- schreef: ↑25-06-2020 09:25Nee niks precies. Jullie draaien de zaak om en doen alsof vriend die afspraak wil maken/oplegt. TO zegt zelf 'ik zal dat wel doen' en dan doet ze het niet. En daarnaast is het stofzuigen een voorbeeld. Je doet nu net alsof dit de hoofdzaak is.
Het gaat er om dat TO chaotisch en onbetrouwbaar is. Dat is voor haar vriend niet leuk maar voor TO ook niet aangezien zij constant zelf verwachtingen wekt die ze zelf dan niet na komt.
Dat maakt je echter niet onbetrouwbaar. Onbetrouwbaar is: elkaar trouw beloven en dan je lief belazeren met een ander. Onbetrouwbaar is: afspreken in een restaurant en niet op komen dagen. Chaotisch is: zeggen dat je zult stofzuigen en het vervolgens niet doen. Chaotisch is: van plan zijn om je bieb-boeken terug te brengen en ze na een week nog in je tas hebben zitten.
Chaotisch en onbetrouwbaar zijn 2 losse dingen en die moet je niet gaan verwarren en inwisselen.

donderdag 25 juni 2020 om 09:43
Ben ik het niet per se mee eens. Onbetrouwbaar is in principe dat je niet op iemand kunt vertrouwen. Dat heeft niks te maken met intentie of bewust/onbewust afspraken niet nakomen.
Als ik bijvoorbeeld een collega heb die vaak veel te laat is doordat diegene chaotisch is, zou ik er liever niet mee willen openen aangezien ik er niet op kan vertrouwen dat die collega op tijd is. Onbetrouwbaar dus. Wil niet zeggen dat diegene dat expres doet.
Als ik bijvoorbeeld een collega heb die vaak veel te laat is doordat diegene chaotisch is, zou ik er liever niet mee willen openen aangezien ik er niet op kan vertrouwen dat die collega op tijd is. Onbetrouwbaar dus. Wil niet zeggen dat diegene dat expres doet.

donderdag 25 juni 2020 om 09:46
Overigens is dit topic geopend vlak na het andere topic van TO. Waar ze nu bij de nieuwe hypotheek met nieuwe vriend erachter komt dat ze misschien nog hoofdaansprakelijk is voor de hypotheek met ex. Fouten gebeuren, zo'n periode na een break up is chaotisch.
Maar ik kan me voorstellen dat het voor de vriend van TO niet 'slechts' over stofzuigen gaat, maar dat hij het nu wel even moeilijk heeft met de chaotische aard van TO.
Maar ik kan me voorstellen dat het voor de vriend van TO niet 'slechts' over stofzuigen gaat, maar dat hij het nu wel even moeilijk heeft met de chaotische aard van TO.

donderdag 25 juni 2020 om 09:48
Ik denk dat dat wel de kern is. Je zult dat van elkaar moeten accepteren als je verder wilt. Je zult die verschillen moeten leren waarderen en omarmen. Als de liefde groot genoeg is lukt dat wel. Als je irritaties de overhand krijgen, dan loopt het spaak.GreenLadyFern schreef: ↑25-06-2020 09:35Zoals ik het zie: de een heeft behoefte aan afspraken en duidelijkheid. De ander aan vrijheid en spontaniteit.
donderdag 25 juni 2020 om 09:48
Ik zou er ook knetter van worden - en ik heb geen autisme. Natuurlijk kan het wel eens anders lopen, maar als mijn man belooft dat hij dat, dat en dat doet en hij doet het niet, en dat gebeurt regelmatig, dan zou ik uit mijn vel springen.
En dat heeft niks te maken met mijn wil opleggen aan mijn man of een ongelijke verdeling van het huishouden, maar meer met: afspraak is toch afspraak.
En dat heeft niks te maken met mijn wil opleggen aan mijn man of een ongelijke verdeling van het huishouden, maar meer met: afspraak is toch afspraak.
Wat eten we vanavond?
donderdag 25 juni 2020 om 09:55
Je weet van jezelf dat je dingen soms vergeet of dat je dag soms anders loopt. Dus ik zou voortaan niks meer beloven, maar zeggen: 'Als ik tijd heb doe ik het straks, maar mocht het er bij in schieten, help me dan even herinneren.' Verder zelf iets meer proberen om dat soort dingen uit jezelf te onthouden, desnoods door een checklist of door het gewoon als eerste te doen.
Verder vind ik wel dat hij het veel te zwaar maakt.
Verder vind ik wel dat hij het veel te zwaar maakt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
donderdag 25 juni 2020 om 09:59
Ik heb ook heel sterk dat ik moet kunnen rekenen op iemand in een relatie. Ik kom als kind uit een onveilige thuissituatie, dus ik denk dat ik het daar aan over gehouden heb. Het zou mij in dit voorbeeld niet gaan over het stofzuigen an sich, maar over de zekerheid dat iemand staat voor wat hij/zij zegt. Dan heb ik persoonlijk liever dat iemand gewoon niets toezegt. Dan stel ik me er ook niet op in.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.â€
donderdag 25 juni 2020 om 09:59
(Nou laten we autisme maar even aan de kant liggen)makreel schreef: ↑25-06-2020 09:48Ik zou er ook knetter van worden - en ik heb geen autisme. Natuurlijk kan het wel eens anders lopen, maar als mijn man belooft dat hij dat, dat en dat doet en hij doet het niet, en dat gebeurt regelmatig, dan zou ik uit mijn vel springen.
Als je 'afspreekt' dat de 1 het onderhoud van de auto doet en de andere het schoonmaken van de vloer...
Wanneer, op welk moment, gaat het dan mis en spring je uit je vel?
Is dat op het moment dat jij vindt dat de vloer niet schoon is?
Is dat het moment dat de auto niet start?
Of al eerder.
Als jij vindt dat vandaag de vloer gestofzuigd moet worden?
Als jij vindt dat dat de auto 1 maal per jaar een onderhoudsbeurt moet hebben?
Laat je het onderwerp dat je 'afspreekt' voldoende bij de ander liggen, of trek je dat best dicht naar jezelf toe en vind je dat de ander dat dan op jouw manier moet doen?

donderdag 25 juni 2020 om 10:03
ninanoname schreef: ↑25-06-2020 09:37Als to een beetje op mij lijkt, dan zal ze dat inderdaad zo voelen.
Dat maakt je echter niet onbetrouwbaar. Onbetrouwbaar is: elkaar trouw beloven en dan je lief belazeren met een ander. Onbetrouwbaar is: afspreken in een restaurant en niet op komen dagen. Chaotisch is: zeggen dat je zult stofzuigen en het vervolgens niet doen. Chaotisch is: van plan zijn om je bieb-boeken terug te brengen en ze na een week nog in je tas hebben zitten.
Chaotisch en onbetrouwbaar zijn 2 losse dingen en die moet je niet gaan verwarren en inwisselen.
Dat is dan een aanname van jouw kant. TO geeft zelf aan in haar voorbeeld dat zij zelf aanbiedt iets te doen en het dan vervolgens niet doet. In haar voorbeeld geeft ze als reden dat ze het niet doet omdat ze belangrijkere dingen te doen heeft; dat is dan een keuze en niet een vorm van 'vergeten'/chaotisch zijn'. En het is een voorbeeld van een structurele manier van doen.
Ik vind dat onbetrouwbaar gedrag, TO vindt dat zelf ook en de vriend van TO ook.
donderdag 25 juni 2020 om 10:04
Ik ben het met jou eens.ninanoname schreef: ↑25-06-2020 09:37Als to een beetje op mij lijkt, dan zal ze dat inderdaad zo voelen.
Don't waste your time on jealousy,

donderdag 25 juni 2020 om 10:06
@babbeleo:
Auto hier is een mooi voorbeeld. Man doet ziin auto. Ik de mijne. Hij moest een apk hebben. Heb hem 'geholpen' door hem eraan te herinneren, drie keer.
Hij had niks gedaan, dag dat de APK verliep zei ik dat hij niet meer kon rijden, deed hij toch. Toen werd ik wel boos, want dat kan nogal war consequenties hebben, ook voor mij. Pas toen een ander hem aansprak op die mogelijke consequenties ging hij fietsen.
Verder, dan zijn de afspraken niet duidelijk genoeg. Hoeft niet voor iedereen natuurlijk, als iemand echt uit zijn vel springt lijkt het me wel nodig.
Auto hier is een mooi voorbeeld. Man doet ziin auto. Ik de mijne. Hij moest een apk hebben. Heb hem 'geholpen' door hem eraan te herinneren, drie keer.
Hij had niks gedaan, dag dat de APK verliep zei ik dat hij niet meer kon rijden, deed hij toch. Toen werd ik wel boos, want dat kan nogal war consequenties hebben, ook voor mij. Pas toen een ander hem aansprak op die mogelijke consequenties ging hij fietsen.
Verder, dan zijn de afspraken niet duidelijk genoeg. Hoeft niet voor iedereen natuurlijk, als iemand echt uit zijn vel springt lijkt het me wel nodig.
donderdag 25 juni 2020 om 10:13
Stel je voor, man en ik werken allebei en hij zegt: ik haal vanavond vanuit mijn werk boodschappen en ik regel het eten. En we komen allebei thuis en hij heeft niks gehaald en niks geregeld. Dat kan een keertje voorkomen natuurlijk en dan bellen we vrolijk een pizza of de Thai, maar als dat elke keer is als we iets afspreken, dan zou ik daar echt knetter van worden.
Vandaag: mijn man heeft een was aangezet, ik zeg dat ik die zo ophang. Gisteren kwam de werkster, ik zeg dat ik even pin om haar te betalen. Vanochtend: wil jij nog koffie, dan ga ik dat zetten. Als ik die dingen niet doe maar wel toezeg, dan is dat toch heel raar?
Vandaag: mijn man heeft een was aangezet, ik zeg dat ik die zo ophang. Gisteren kwam de werkster, ik zeg dat ik even pin om haar te betalen. Vanochtend: wil jij nog koffie, dan ga ik dat zetten. Als ik die dingen niet doe maar wel toezeg, dan is dat toch heel raar?
Wat eten we vanavond?
donderdag 25 juni 2020 om 10:14
Ja leuk! Als iemand uit z'n vel springt is er dùs de afspraak niet duidelijk en moet die meer gedetailleerd worden afgesproken.GreenLadyFern schreef: ↑25-06-2020 10:06@babbeleo:
Dan heb je de ander dus klemvast om z'n nek vastgepakt. En ja, dat is de controle drang. (kom, voor het gezapige topic even wat scherper neer zetten)
Overigens: APK verlopen: dus niet meer autorijden, daar zit nuance in.
Maar jij trekt de verantwoording over het onderhoud van zijn auto naar jou zelf toe. Dat moet je maar willen zeg.

donderdag 25 juni 2020 om 10:20
Wat doe je een aannames zeg. Als je afspreekt dat 1 iemand een taak doet, maar je hebt beide een andere definitie van die taak is dat wel handig als dat besproken word. Dat wil niet zeggen dat degene die die taak doet zich altijd maar aan moet passen aan wat de ander vindt.
Voortbreidend op het stofzuigen: als man de stofzuigtaak zou hebben en het met 1x per twee weken goed vind, prima. Ik erger me meer aan een vieze vloer dus haal ik zelf de stofzuiger er nog even doorheen, maar ik weet dat man het eens in de twee weken doet. Klaar. Ik ga man dan niet verplichten om het te laten voldoen aan mijn standaard.
En ik trek me juist niet de verantwoordelijkheid van zijn onderhoud aan, ik herinner hem er gewoon aan omdat hij er niet aan denkt. Hij zou er pas weer over nagedacht hebben bij de volgende brief. En als hij onverzekerd rondrijdt is dat ook mijn probleem aangezien we gezamenlijke financieën hebben.
Voortbreidend op het stofzuigen: als man de stofzuigtaak zou hebben en het met 1x per twee weken goed vind, prima. Ik erger me meer aan een vieze vloer dus haal ik zelf de stofzuiger er nog even doorheen, maar ik weet dat man het eens in de twee weken doet. Klaar. Ik ga man dan niet verplichten om het te laten voldoen aan mijn standaard.
En ik trek me juist niet de verantwoordelijkheid van zijn onderhoud aan, ik herinner hem er gewoon aan omdat hij er niet aan denkt. Hij zou er pas weer over nagedacht hebben bij de volgende brief. En als hij onverzekerd rondrijdt is dat ook mijn probleem aangezien we gezamenlijke financieën hebben.
donderdag 25 juni 2020 om 10:22
Of iets chaotisch of onbetrouwbaar is heeft te maken met wat je persoonlijk belangrijk vindt. Als je stofzuigen heeeel belangrijk vindt omdat je een stofallergie hebt kan dat juist onbetrouwbaar zijn als die afspraak niet nagekomen wordt. Alsof je er niet toe doet. Alsof wat jij belangrijk vindt er niet toe doet.
Chaotisch vind ik sleutels die slingeren en je naar moet zoeken, een portomonee zoeken omdat die alweer ergens ligt en je niet weet waar. Met 20 dingen tegelijk bezig zijn en je wat moeite hebt met prioriteiten maar uiteindelijk gebeurt het wel.
Ik ben erg van de afspraken. Kom je die niet na vind ik dat een gebrek aan respect voor een ander zijn wens/tijd. Alsof die ander er niet toe doet. Iemand die mij elle keer een rotgevoel geeft omdat die dingen zegt en niet doet dan ben ik er klaar mee. Ik zou er zelfs om scheiden. En dat heb ik dus ook gedaan.
Verder ben ik overigens erg flexibel. Ik maak liever geen afspraken dan wel, doe dingen liever a la minute als ik zin heb maar als ik een afspraak maak hou ik me er wel aan. Ben wel blij dat ik als betrouwbaar word gezien. Op werk weten ze gewoon dat als me iets gevraagd wordt dat het goed komt binnen afgesproken tijd.
Chaotisch vind ik sleutels die slingeren en je naar moet zoeken, een portomonee zoeken omdat die alweer ergens ligt en je niet weet waar. Met 20 dingen tegelijk bezig zijn en je wat moeite hebt met prioriteiten maar uiteindelijk gebeurt het wel.
Ik ben erg van de afspraken. Kom je die niet na vind ik dat een gebrek aan respect voor een ander zijn wens/tijd. Alsof die ander er niet toe doet. Iemand die mij elle keer een rotgevoel geeft omdat die dingen zegt en niet doet dan ben ik er klaar mee. Ik zou er zelfs om scheiden. En dat heb ik dus ook gedaan.
Verder ben ik overigens erg flexibel. Ik maak liever geen afspraken dan wel, doe dingen liever a la minute als ik zin heb maar als ik een afspraak maak hou ik me er wel aan. Ben wel blij dat ik als betrouwbaar word gezien. Op werk weten ze gewoon dat als me iets gevraagd wordt dat het goed komt binnen afgesproken tijd.
somana wijzigde dit bericht op 25-06-2020 10:25
Reden: .
Reden: .
15.57% gewijzigd
donderdag 25 juni 2020 om 10:29
Wel eens gehoord van de emotionele bankrekening? Iedereen heeft er een. Je krijgt een goed gevoel bij iemand als hij of zij iets doet waar je blij van wordt, die persoon stort als het ware op je emotionele bankrekening. Als je iets beloofd aan iemand en je komt het niet na, dan onttrek je iets aan de emotionele bankrekening van die persoon. In alle relaties (privé en werk) is het belangrijk altijd een positief saldo op elkaar's emotionele bankrekening te hebben. Sinds ik hier rekening mee houd zijn al mijn relaties beter geworden. Kun jij ook
Love is the meaning of life
donderdag 25 juni 2020 om 10:39
Volgens mij geef jij hier vooral aan wat voor jou belangrijke afspraken zijn, waarvan jij vindt dat ze ook echt nagekomen moeten worden. Andere afspraken vind jij kennelijk minder belangrijk, die mag je ook wel vergeten. Waarbij jij dus degene bent die dat bepaalt. Voor de andere partij is een afspraak gewoon altijd een afspraak. Dat onderscheid tussen schattig chaotisch en fundamenteel onbetrouwbaar wordt door de verschillende partners in de afspraak kennelijk verschillend ervaren.ninanoname schreef: ↑25-06-2020 09:37Als to een beetje op mij lijkt, dan zal ze dat inderdaad zo voelen.
donderdag 25 juni 2020 om 10:53
Tuurlijk. Evenzogoed jij. Jij doet de aanname dat je onverzekerd bent als de apk verlopen is.GreenLadyFern schreef: ↑25-06-2020 10:20Wat doe je een aannames zeg. Als je afspreekt dat 1 iemand een taak doet, maar je hebt beide een andere definitie van die taak is dat wel handig als dat besproken word. Dat wil niet zeggen dat degene die die taak doet zich altijd maar aan moet passen aan wat de ander vindt.
En als je man dan denkt, hey de vloer ziet er nog mooi uit, greenladyfern heeft net gezogen, dat kan nog wel ruim een week.
Dan zeg jij, de afspraak is geschonden. Dat is een dwingende manier van afspraken maken, dat moet je maar willen zeg.
Eigenlijk is het met 'afspraken' maken het beste als de meest kritische op een bepaalde taak, die taak ook het beste kan gaan doen.

donderdag 25 juni 2020 om 11:01
Mijn man ervaart het niet als dwingend en ik ook niet. Daar gaat het toch om, dat je als partners een manier vind die werkt?
En het zal wellicht wat aparter gaan hier met de combi autisme en add. Voor ons werkt het prima zo.
Ik kan trouwens ook gewoon van een afspraak afwijken, als dat niet zonder communicatie gebeurd. In je stofzuigvoorbeeld zou man zeggen: goh, de vloer ziet er nog goed uit, is het goed dat ik het volgende week doe? Ipv het gewoon niet doen.
En het zal wellicht wat aparter gaan hier met de combi autisme en add. Voor ons werkt het prima zo.
Ik kan trouwens ook gewoon van een afspraak afwijken, als dat niet zonder communicatie gebeurd. In je stofzuigvoorbeeld zou man zeggen: goh, de vloer ziet er nog goed uit, is het goed dat ik het volgende week doe? Ipv het gewoon niet doen.
donderdag 25 juni 2020 om 11:07
Dat zou in veel huishoudens kunnen inhouden dat vrijwel alle taken bij een persoon terecht komen.babbeleo schreef: ↑25-06-2020 10:53Tuurlijk. Evenzogoed jij. Jij doet de aanname dat je onverzekerd bent als de apk verlopen is.
Dat is geen aanname, dat is gewoon een feit.
Eigenlijk is het met 'afspraken' maken het beste als de meest kritische op een bepaalde taak, die taak ook het beste kan gaan doen.
Lijkt me meer een kwestie van rekening met elkaar houden en geven & nemen.
everything happens for a reason
donderdag 25 juni 2020 om 11:14
Als een partner steeds weer andere dingen doet dan hij zegt dan neem ik dat voortaan met een korrel zout, áls het geen grote impact heeft op mijn bestaan.
Het moet niet zó zijn dat ik doodziek thuis lig en hij zegt dat hij me komt helpen op een bepaald uur en hij komt niet of verschuift het telkens. Dan ga ik ook denken: als hij mij nu geen prioriteit geeft dan heb ik in moeilijke tijden niets aan hem. Het gaat dus dan om het expliciet vastleggen van afspraken. Niet om het 's morgens moeten haasten en rennen om alsnog de vergeten vuilniszak buiten te zetten.
Het moet niet zó zijn dat ik doodziek thuis lig en hij zegt dat hij me komt helpen op een bepaald uur en hij komt niet of verschuift het telkens. Dan ga ik ook denken: als hij mij nu geen prioriteit geeft dan heb ik in moeilijke tijden niets aan hem. Het gaat dus dan om het expliciet vastleggen van afspraken. Niet om het 's morgens moeten haasten en rennen om alsnog de vergeten vuilniszak buiten te zetten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

donderdag 25 juni 2020 om 11:16
Goh.babbeleo schreef: ↑25-06-2020 10:53Tuurlijk. Evenzogoed jij. Jij doet de aanname dat je onverzekerd bent als de apk verlopen is.
En als je man dan denkt, hey de vloer ziet er nog mooi uit, greenladyfern heeft net gezogen, dat kan nog wel ruim een week.
Dan zeg jij, de afspraak is geschonden. Dat is een dwingende manier van afspraken maken, dat moet je maar willen zeg.
Dat pakt bij de meeste huishouden niet goed uit voor de vrouwen.

donderdag 25 juni 2020 om 11:21
Dat best eens kunnen zijn en je noemt redelijkheid als basis, altijd goed.
Zou wel wegblijven van dat je partner micro-managen. Als je toch iets heel belangrijk vindt dat die taak nagekomen moet worden, dan trek die taak naar jezelf toe.