Doen wat je zegt
woensdag 24 juni 2020 om 23:11
Hi,
Ik ben nu aantal jaren samen met mijn vriend. Maar die is van je doet wat je zegt. Ik chaoot tot en met wil dat wel eens niet doen. Bijvoorbeeld dan zeg ik oh ik kan straks wel even stofzuigen en dan er in mijn ogen belangrijkere dingen te doen.
Komt meneer thuis en is de discussie dus van je doet niet wat je zegt.
Herkennen jullie dit en zo ja wat doe je dan of juist niet?
Ik ben nu aantal jaren samen met mijn vriend. Maar die is van je doet wat je zegt. Ik chaoot tot en met wil dat wel eens niet doen. Bijvoorbeeld dan zeg ik oh ik kan straks wel even stofzuigen en dan er in mijn ogen belangrijkere dingen te doen.
Komt meneer thuis en is de discussie dus van je doet niet wat je zegt.
Herkennen jullie dit en zo ja wat doe je dan of juist niet?

donderdag 25 juni 2020 om 11:24
Wat voor dingen worden er allemaal van je verwacht dan? Doe eens een lijstje?
En wat doet hij allemaal in huis?

donderdag 25 juni 2020 om 11:51
Mijn man en ik maken geen afspraken over futiele zaken als het huishouden, onderhoud van de tuin of iets met de auto. Als de één vind dat iets moet gebeuren op een bepaalt moment, dan moet je dat gewoon zelf doen.
Ik vind het zo raar dat je de ander vraagt iets kleins te doen als bij de apotheek langs gaan en als die het dan vergeet, terwijl je er zelf ook geen tijd voor vrij wilt of kunt maken, dat de ander dan in gebreke is gebleven.
Als ik vind dat iets nu moet gebeuren en ik heb er geen tijd voor, dan vraag ik mijn man dat te doen. Dat is geen afspraak en als hij er dan ook niet aan toekomt, heeft hij toch niet iets verkeerd gedaan? Dan zijn we er beide gewoon niet aan toegekomen.
Ik vind het zo raar dat je de ander vraagt iets kleins te doen als bij de apotheek langs gaan en als die het dan vergeet, terwijl je er zelf ook geen tijd voor vrij wilt of kunt maken, dat de ander dan in gebreke is gebleven.
Als ik vind dat iets nu moet gebeuren en ik heb er geen tijd voor, dan vraag ik mijn man dat te doen. Dat is geen afspraak en als hij er dan ook niet aan toekomt, heeft hij toch niet iets verkeerd gedaan? Dan zijn we er beide gewoon niet aan toegekomen.
donderdag 25 juni 2020 om 11:57
Eens.ninanoname schreef: ↑25-06-2020 11:51Mijn man en ik maken geen afspraken over futiele zaken als het huishouden, onderhoud van de tuin of iets met de auto. Als de één vind dat iets moet gebeuren op een bepaalt moment, dan moet je dat gewoon zelf doen.
Mijn man zou ook iets regelen wat er steeds bij in schiet, wat ik ook best begrijp, want hij heeft het gewoon druk en ons gezinsleven is ook druk. Dan help ik hem een aantal keer herinneren, maar ik ga niet meteen met zware termen als 'onbetrouwbaar' smijten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
donderdag 25 juni 2020 om 12:24
Je kunt het ook beiden zijn. TO weet nu ondertussen wel dat als ze iets toezegt de kans groot is dat ze het niet doet, dat is wel degelijk onbetrouwbaar vind ik.ninanoname schreef: ↑25-06-2020 09:37Als to een beetje op mij lijkt, dan zal ze dat inderdaad zo voelen.
Dat maakt je echter niet onbetrouwbaar. Onbetrouwbaar is: elkaar trouw beloven en dan je lief belazeren met een ander. Onbetrouwbaar is: afspreken in een restaurant en niet op komen dagen. Chaotisch is: zeggen dat je zult stofzuigen en het vervolgens niet doen. Chaotisch is: van plan zijn om je bieb-boeken terug te brengen en ze na een week nog in je tas hebben zitten.
Chaotisch en onbetrouwbaar zijn 2 losse dingen en die moet je niet gaan verwarren en inwisselen.
Ik heb vanwege ADD veel moeite met repeterende huishoudelijke werkzaamheden, ik vind de OP ook erg herkenbaar. Mijn vriend neigt naar de controle kant (wil het graag op zijn manier maar houdt dat best wel goed voor zich). Wat bij mij erg belangrijk is dat ik veel ruimte krijg om mijn taken in te delen. Dus meer grove afspraken: bijvoorbeeld stofzuigen onder op dinsdag en boven op donderdag. Wanneer ik dat dan precies op die dag doet bepaal ik dus zelf, zo heb ik geen hijgende vent in mijn nek en kan ik flexibel zijn. Wie bijvoorbeeld kookt doet niet de afwas. Wanneer ik de afwas dan na het eten doe (wel diezelfde avond natuurlijk) bepaal ik zelf. Het controlerende en het chaotische kan erg botsen, er moet ruimte zijn voor beiden, de meer gecontroleerde moet meer vrijheid geven, de chaotische meer duidelijkheid. Wat het allerbelangrijkst is dat je een lijn vindt in datgene wat jullie beiden nodig vinden qua huishouden en daar je verantwoordelijkheid voor nemen, maar wel op zo'n manier die bij je past. Anders ga je draaien en dus ja zeggen en nee doen. En dat schaadt inderdaad je relatie.

donderdag 25 juni 2020 om 13:17
Als ik nou iets geen futiliteit vind is het de apotheek.ninanoname schreef: ↑25-06-2020 11:51Mijn man en ik maken geen afspraken over futiele zaken als het huishouden, onderhoud van de tuin of iets met de auto. Als de één vind dat iets moet gebeuren op een bepaalt moment, dan moet je dat gewoon zelf doen.
Maar waarom toezeggen als de kans groot is dat je het niet doet? Zeg dan gewoon ‘ik zal kijken of het lukt’. Wel zo helder en dan kan de ander besluiten het alsnog zelf te doen.
donderdag 25 juni 2020 om 13:19
Tuurlijk. Evenzogoed jij. Jij doet de aanname dat je onverzekerd bent als de apk verlopen is.
Het topic gaat hier niet over maar zo simpel als het is een feit is het ook nou ook weer niet.
(Zeker niet aan te raden hoor, doe maar niet)

donderdag 25 juni 2020 om 13:51
Inderdaad, ik zeg dan ook zoiets als 'ik probeer er erg in te hebben'.
Maar ik heb het idee dat dat ook de kern is van het probleem van to. Zij zegt iets in de trant van 'vandaag maar eens kijken of ik ga stofzuigen', terwijl haar vriend dat dan een afspraak vind die wordt geschonden als er niet gestofzuigd is. Dat maakt to niet onbetrouwbaar en haar man geen control-freak. Ze moeten beide duidelijk maken hoe ze de dingen bedoelen. To bedoelt zoiets als een plan, maar plannen zijn geen wetten die in beton zijn gegoten. Haar vriend vat de opmerking ook op als een plan, maar dan wel een plan dat een afspraak is geworden. Daar gaat het mis denk ik.

donderdag 25 juni 2020 om 13:57
Ik beloof veel en mijn man ook en we zijn dolblij als iemand zich er aan heeft kunnen houden en verzaken is geen teleurstelling maar pech. Onbetrouwbaar is, wat mij betreft het opzettelijk achterhouden van informatie/geld/vreemdgaan e.d., maar niet of iemand heeft beloofd om te stofzuigen en dat niet heeft gedaan. Je partner is ook een mens, je kan die dag te druk zijn, er komt van alles tussen, stofzuigerzakken zijn op, je hebt geen zin, vriendin kwam langs en je zat al om 14.00 uur aan de rosé en je kan de stofzuiger niet meer vinden.
De gemiddelde relatie is blijkbaar overgeregeld. Financieel, zorg kinderen, huishouden en, met een beetje pech, ook je seksleven (nooit op dinsdag want dan is je favoriete serie op tv). Blijkbaar is de gemiddelde levenspartner sowieso onbetrouwbaar en mag je elkaar regels opleggen die je van je ouders al irritant vond. Beetje relaxed meebewegen met de dag mag niet want dat leidt tot onbetrouwbaarheid en teleurstelling bij de ander. Onfeilbaarheid is blijkbaar zo belangrijk dat sommige mensen hun partner gaan dresseren, slordigheid is vaak een karaktertrek, die mensen zitten overal wat makkelijker in, dat was waarschijnlijk ook de aantrekkingskracht in het begin en moet er nu uit getimmerd worden. Wat een gedoe.
De gemiddelde relatie is blijkbaar overgeregeld. Financieel, zorg kinderen, huishouden en, met een beetje pech, ook je seksleven (nooit op dinsdag want dan is je favoriete serie op tv). Blijkbaar is de gemiddelde levenspartner sowieso onbetrouwbaar en mag je elkaar regels opleggen die je van je ouders al irritant vond. Beetje relaxed meebewegen met de dag mag niet want dat leidt tot onbetrouwbaarheid en teleurstelling bij de ander. Onfeilbaarheid is blijkbaar zo belangrijk dat sommige mensen hun partner gaan dresseren, slordigheid is vaak een karaktertrek, die mensen zitten overal wat makkelijker in, dat was waarschijnlijk ook de aantrekkingskracht in het begin en moet er nu uit getimmerd worden. Wat een gedoe.
donderdag 25 juni 2020 om 13:58
Als iemand stelselmatig niet doet wat afgesproken is, dan maakt mij dat inderdaad onrustig, want dan heb ik al die tabblaadjes nog open in mijn hoofd. Ik kan me voorstellen dat dat juist dat micro-managen gaat uitlokken.
Als je afspraken maakt en dingen delegeert (partner zegt dat hij naar de apotheek gaat bijvoorbeeld) dan wil ik daar graag op kunnen rekenen. En een keer vergeten, ja dat kan.
Maar steeds voor voldongen feiten gesteld worden, is gewoon vervelend. Dan heb ik het niet over een niet gestofzuigde vloer, maar wel over een boete omdat een rekening niet betaald is of dat je zonder medicijn zit omdat partner het (weer een keer) is vergeten. Als er ook consequenties voor de ander aanzitten, dan hou je je gewoon aan je afspraken. Dat doen de meeste volwassen mensen ook gewoon op hun werk en dan lukt het wel middels hulpmiddeltjes als een post-it, agenda's, reminders, etc.
Wil niet zeggen dat de ander het MOET doen. Maar als je afgesproken hebt dat de ander het wel kan doen en zal doen, mag je daar ook op rekenen vind ik. En dat de andere anders effe een seintje geeft: joh, ik haal die apotheek vandaag echt niet, hoe dringend is het ?
Als je afspraken maakt en dingen delegeert (partner zegt dat hij naar de apotheek gaat bijvoorbeeld) dan wil ik daar graag op kunnen rekenen. En een keer vergeten, ja dat kan.
Maar steeds voor voldongen feiten gesteld worden, is gewoon vervelend. Dan heb ik het niet over een niet gestofzuigde vloer, maar wel over een boete omdat een rekening niet betaald is of dat je zonder medicijn zit omdat partner het (weer een keer) is vergeten. Als er ook consequenties voor de ander aanzitten, dan hou je je gewoon aan je afspraken. Dat doen de meeste volwassen mensen ook gewoon op hun werk en dan lukt het wel middels hulpmiddeltjes als een post-it, agenda's, reminders, etc.
Wil niet zeggen dat de ander het MOET doen. Maar als je afgesproken hebt dat de ander het wel kan doen en zal doen, mag je daar ook op rekenen vind ik. En dat de andere anders effe een seintje geeft: joh, ik haal die apotheek vandaag echt niet, hoe dringend is het ?
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.â€

donderdag 25 juni 2020 om 15:27
Dit voorbeeld vind ik ook geen futiliteit. Als ik bijvoorbeeld vraag of mijn man morgen naar de apotheek wil gaan (we hebben regelmatig medicijnen nodig voor onze zoon) dan moet dat wel gebeuren. Als hij het belooft maar niet doet, baal ik. Maar als hij zegt 'ik kijk wel', dan baal ik eigenlijk ook, want dan weet ik nog niet of het gebeurt. Dan zal ik dus alsnog voor de zekerheid zelf iets moeten regelen om het toch zelf te kunnen doen. Want dat is niet iets waarvan je kunt zeggen: ach, helaas niet gelukt.
Nou is dit maar een voorbeeld, want in de praktijk zorgen we ervoor dat de medicijnen gewoon ruim op tijd gehaald worden, en niet de dag voor ze op zijn.
Dus over het algemeen vind ik: afspraak is afspraak, en als iemand zich structureel niet aan afspraken houdt, vind ik die persoon inderdaad onbetrouwbaar. Maar man en ik maken dergelijke afspraken niet over bijvoorbeeld stofzuigen. En ik zie een 'ik zal vandaag wel stofzuigen' ook niet meteen als een keiharde afspraak. Maar een 'ik haal die medicijnen wel op' dus weer wel. Het ligt niet zo zwart wit.

donderdag 25 juni 2020 om 15:32
Als je man vraagt of je langs de apotheek wil fietsen en jij zegt: 'ja dat doe ik', dan heb je een afspraak. Als je man zegt 'fiets jij effe langs de apotheek' en je reageert niet, of je zegt iets van dat je toch langs de bakker moet dus je pakt het wel even mee, dan vind ik die afspraak al wat minder een afspraak en meer een plan. Als je man zegt 'je moet toch naar de bakker, dus ga dan ook even langs de apotheek', dan is het al helemaal geen afspraak.
Als bij de apotheek langs gaan zo belangrijk is dat je anders zonder zit, dan moet je het zelf doen. Maar niet de verantwoordelijkheid bij de andere partij leggen, voor iets wat zo belangrijk en urgent is.
Als bij de apotheek langs gaan zo belangrijk is dat je anders zonder zit, dan moet je het zelf doen. Maar niet de verantwoordelijkheid bij de andere partij leggen, voor iets wat zo belangrijk en urgent is.

donderdag 25 juni 2020 om 15:44
Het was een voorbeeld naar aanleiding van een andere post. Maar ik vind de verantwoordelijkheid voor de medicijnen van onze zoon bij ons allebei liggen.ninanoname schreef: ↑25-06-2020 15:32Als je man vraagt of je langs de apotheek wil fietsen en jij zegt: 'ja dat doe ik', dan heb je een afspraak. Als je man zegt 'fiets jij effe langs de apotheek' en je reageert niet, of je zegt iets van dat je toch langs de bakker moet dus je pakt het wel even mee, dan vind ik die afspraak al wat minder een afspraak en meer een plan. Als je man zegt 'je moet toch naar de bakker, dus ga dan ook even langs de apotheek', dan is het al helemaal geen afspraak.

donderdag 25 juni 2020 om 16:35
Klopt. Maar ik denk wel dat dat soort dingen gaan schuren als de een voortdurend zijn beloften/afspraken niet nakomt.Jufjoke schreef: ↑25-06-2020 15:27Dit voorbeeld vind ik ook geen futiliteit. Als ik bijvoorbeeld vraag of mijn man morgen naar de apotheek wil gaan (we hebben regelmatig medicijnen nodig voor onze zoon) dan moet dat wel gebeuren. Als hij het belooft maar niet doet, baal ik. Maar als hij zegt 'ik kijk wel', dan baal ik eigenlijk ook, want dan weet ik nog niet of het gebeurt. Dan zal ik dus alsnog voor de zekerheid zelf iets moeten regelen om het toch zelf te kunnen doen. Want dat is niet iets waarvan je kunt zeggen: ach, helaas niet gelukt.
Nou is dit maar een voorbeeld, want in de praktijk zorgen we ervoor dat de medicijnen gewoon ruim op tijd gehaald worden, en niet de dag voor ze op zijn.
Dus over het algemeen vind ik: afspraak is afspraak, en als iemand zich structureel niet aan afspraken houdt, vind ik die persoon inderdaad onbetrouwbaar. Maar man en ik maken dergelijke afspraken niet over bijvoorbeeld stofzuigen. En ik zie een 'ik zal vandaag wel stofzuigen' ook niet meteen als een keiharde afspraak. Maar een 'ik haal die medicijnen wel op' dus weer wel. Het ligt niet zo zwart wit.