Een relatie met meer dan 1 persoon...
woensdag 24 juni 2020 om 10:51
Een polyamoreuze relatie... het lijkt er bij ons op dat wij die kant langzaam op gaan.
En dat terwijl ik altijd heel hard riep 'dat kan niet, dat is gedoemd om te mislukken', en zie ons nu
Wij kennen beiden onze 'andere' (vrienden) goed, delen mooie momenten veel en hebben diepgaande gesprekken en vriendschappen waarbij respect richting elkaars partner bovenaan staat. Het is bijzonder.
Voor ons is de seks geen doel, dan keken wij wel naar een seksmaatje, wij voelen echt de behoefte om liefde te delen.
Wij (ik en mijn partner) zijn en blijven de basis, dat weten we alle 4.
De behoefte om een voltijd relatie te hebben geldt niet voor onze 'vrienden' en dat maakt het allemaal wat makkelijker. Als dat nl wel zo was dan is het voor ons onbespreekbaar.
Maar anno 2020... is de maatschappij hier klaar voor?
Hoe gaat er tegenaan gekeken worden?
Hoe open kan/mag je zijn in de liefde voor meerdere personen?
Waarom wel/niet doen?
En... hoe ziet je toekomst eruit als we er alle 4 vol voor gaan?
Ik ben benieuwd naar ervaringen van personen die ook in een polyamoreuze relatie hebben gezeten, of die er eentje van dichtbij hebben meegemaakt.
Gewoon ervaringen, geen oordelen daar kan ik niets mee.
Voor ons is dit niet ineens...dit is iets waar wij al veel langer over praten.
Onze relatie is stabiel en heel erg fijn, juist omdat wij over alles kunnen praten.
Geen wens/verlangen kan niet besproken worden.
En vreemdgaan is bij ons echt over en uit!
En dat terwijl ik altijd heel hard riep 'dat kan niet, dat is gedoemd om te mislukken', en zie ons nu

Wij kennen beiden onze 'andere' (vrienden) goed, delen mooie momenten veel en hebben diepgaande gesprekken en vriendschappen waarbij respect richting elkaars partner bovenaan staat. Het is bijzonder.
Voor ons is de seks geen doel, dan keken wij wel naar een seksmaatje, wij voelen echt de behoefte om liefde te delen.
Wij (ik en mijn partner) zijn en blijven de basis, dat weten we alle 4.
De behoefte om een voltijd relatie te hebben geldt niet voor onze 'vrienden' en dat maakt het allemaal wat makkelijker. Als dat nl wel zo was dan is het voor ons onbespreekbaar.
Maar anno 2020... is de maatschappij hier klaar voor?
Hoe gaat er tegenaan gekeken worden?
Hoe open kan/mag je zijn in de liefde voor meerdere personen?
Waarom wel/niet doen?
En... hoe ziet je toekomst eruit als we er alle 4 vol voor gaan?
Ik ben benieuwd naar ervaringen van personen die ook in een polyamoreuze relatie hebben gezeten, of die er eentje van dichtbij hebben meegemaakt.
Gewoon ervaringen, geen oordelen daar kan ik niets mee.
Voor ons is dit niet ineens...dit is iets waar wij al veel langer over praten.
Onze relatie is stabiel en heel erg fijn, juist omdat wij over alles kunnen praten.
Geen wens/verlangen kan niet besproken worden.
En vreemdgaan is bij ons echt over en uit!
vrijdag 26 juni 2020 om 11:08
En dat is dus het verschil met iemand die van nature niet monogaam is. Dat jij dat niet voelt, maakt niet dat het niet bestaat en voor anderen een keuze is.TanteOlivia schreef: ↑26-06-2020 11:06Ik kan het me op dit moment ook niet voorstellen, maar je weet maar nooit.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times

vrijdag 26 juni 2020 om 11:13
Het is geen kwestie van 'genoeg aan iemand hebben'. Het is een extra, een plus. Ik heb een prima seksleven met mijn partner, seks met anderen is een extraatje erbij, we houden zoveel van elkaar dat we dat met anderen kunnen en willen delen.
Het is prima dat het voor jou niet wat zou toevoegen. Het is jammer dat je in de zin daarna toch een oordeel laat horen over mensen die wel hun relatie willen delen met anderen.

vrijdag 26 juni 2020 om 11:14
Maar niet monogaam willen of kunnen zijn is toch niets nieuws, dat heet gewoon "geen zin om me te binden". Daarnaast snap ik de overeenkomst met homoseksualiteit niet. Dit is namelijk niet gebaseerd op seks maar op geaardheid en als zij hand in hand lopen is dat weer wat anders dan dat ik moet aanhoren hoe ze hun seksleven hebben ingedeeld.
vrijdag 26 juni 2020 om 11:22
"Geen zin om te binden" geld voor iemand die er bewust voor kiest vrijgezel te zijn.Geronimo2 schreef: ↑26-06-2020 11:14Maar niet monogaam willen of kunnen zijn is toch niets nieuws, dat heet gewoon "geen zin om me te binden". Daarnaast snap ik de overeenkomst met homoseksualiteit niet. Dit is namelijk niet gebaseerd op seks maar op geaardheid en als zij hand in hand lopen is dat weer wat anders dan dat ik moet aanhoren hoe ze hun seksleven hebben ingedeeld.
Niet voor mensen die bewust kiezen voor een niet-monogame relatie, die binden zich weldegelijk aan elkaar.
En zolang dit soort vooroordelen blijven bestaan ben ik van mening dat het juist belangrijk is om het er over te hebben.
Niet dat mensen in detail hoeven te weten wat ik uitspook, maar mijn vrienden weten wel dat als ze een man aan mij voorstellen als potentiële partner dat dat geen nut heeft als hij monogaam is. Sommigen willen meer weten, andere niet, beiden zijn prima voor mij.
Overigens vergelijk ik niet monogaam zijn met een geaardheid, omdat het bij velen in hun aard zit en dus geen keuze zoals sommigen hier stellen. In die zin is het dus niet anders als homoseksualiteit, dat is ook geen keuze.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times

vrijdag 26 juni 2020 om 11:23
Er zijn absoluut mensen die met beide gelukkig kunnen zijn. Het maakt mij persoonlijk niet zo heel veel uit. Mijn lief houdt het graag monogaam en dat past ook het beste bij ons. Ik mis het ook totaal niet, moet ik zeggen.lollypopje schreef: ↑26-06-2020 10:49Het is een keuze of je er iets mee doet.
Maar iemand die echt een niet-monogame natuur heeft die wordt op den duur niet gelukkig in een monogame relatie. Het niet monogame is dan niet een optie om misschien ooit eens toe te passen.
Uiteraard zullen er mensen zijn, zoals jullie, voor wie het om het even is. Maar er zijn ook mensen bij wie een monogame relatie echt niet past, net zoals er mensen zijn die nooit gelukkig zullen zijn in een niet monogame.
In die zin kun je het ook vergelijken met een geaardheid. Je hebt mensen die hetero zijn, mensen die homo zijn,mensen met een voorkeur maar die het andere niet uitsluiten en mensen bij wie het beide kanten op kan gaan en met beiden gelukkig zouden zijn.
Ben ik oud en heb ik het wel gezien? Miste ik altijd iets wat ik buiten de deur aanvulde? Ben ik niet zo polygaam als ik altijd dacht? Ik heb werkelijk geen idee. Ik vind er wel iets voor te zeggen dat het een kwestie is van geaardheid. Ik heb ook echt wel vrienden (m/v) die zich niet kunnen en willen beperken tot een strikt monogame relatie. Dat zit ook echt wel in ze. Dat heb ik dan weer niet.

vrijdag 26 juni 2020 om 11:24
Ik heb ook wel wisselende contacten gehad hoor, had ik toen een andere geaardheid? Dacht het niet. Behoeften veranderen naar gelang de levensfase waarin je zit en waar je je prioriteiten legt. Bij de ene partner voel je altijd een gemis, de ander past zo goed bij je, dat alle andere relaties/ scharrels/ons/fwb er ineens niet meer toe doen (dit had ik bij mijn man en duurt al 15 jaar voort).lollypopje schreef: ↑26-06-2020 11:08En dat is dus het verschil met iemand die van nature niet monogaam is. Dat jij dat niet voelt, maakt niet dat het niet bestaat en voor anderen een keuze is.

vrijdag 26 juni 2020 om 11:26
Als je zegt mensen zijn van nature niet monogaam, bedoel je dan dat het de meeste mensen moeite en hard werk kost om altijd monogaam te zijn? Want dat maakt diezelfde mensen niet automatisch polygaam. Daar zijn velen ook niet voor uit het juiste hout gesneden. Volgens mij is het dus niet zo of/of
anoniem_294939 wijzigde dit bericht op 26-06-2020 11:28
0.68% gewijzigd
vrijdag 26 juni 2020 om 11:27
Dat kan inderdaad dat het zo werkt voor jou. Dat zei je net niet.TanteOlivia schreef: ↑26-06-2020 11:24Ik heb ook wel wisselende contacten gehad hoor, had ik toen een andere geaardheid? Dacht het niet. Behoeften veranderen naar gelang de levensfase waarin je zit en waar je je prioriteiten legt. Bij de ene partner voel je altijd een gemis, de ander past zo goed bij je, dat alle andere relaties/ scharrels/ons/fwb er ineens niet meer toe doen (dit had ik bij mijn man en duurt al 15 jaar voort).
Het is meer dat jij jouw beleving als algemeenheid schrijft, terwijl dat naar mijn mening niet zo is.
Ik zie zoveel verschillende relatievormen bij zoveel verschillende mensen en allemaal zijn ze goed, omdat ze bij hen passen. Omdat zie kiezen voor een relatie die aansluit bij wie zij zijn. Er is niet één waarheid of manier.
vrijdag 26 juni 2020 om 11:28
Leuk en mooi om te lezen hoe het voor jou werktYagaBaba schreef: ↑26-06-2020 11:23Er zijn absoluut mensen die met beide gelukkig kunnen zijn. Het maakt mij persoonlijk niet zo heel veel uit. Mijn lief houdt het graag monogaam en dat past ook het beste bij ons. Ik mis het ook totaal niet, moet ik zeggen.
Ben ik oud en heb ik het wel gezien? Miste ik altijd iets wat ik buiten de deur aanvulde? Ben ik niet zo polygaam als ik altijd dacht? Ik heb werkelijk geen idee. Ik vind er wel iets voor te zeggen dat het een kwestie is van geaardheid. Ik heb ook echt wel vrienden (m/v) die zich niet kunnen en willen beperken tot een strikt monogame relatie. Dat zit ook echt wel in ze. Dat heb ik dan weer niet.

Ik vind juist dat al die verschillen de wereld mooi maken

vrijdag 26 juni 2020 om 11:28
Leuk en mooi om te lezen hoe het voor jou werktYagaBaba schreef: ↑26-06-2020 11:23Er zijn absoluut mensen die met beide gelukkig kunnen zijn. Het maakt mij persoonlijk niet zo heel veel uit. Mijn lief houdt het graag monogaam en dat past ook het beste bij ons. Ik mis het ook totaal niet, moet ik zeggen.

Ik vind juist dat al die verschillen de wereld mooi maken

vrijdag 26 juni 2020 om 11:30
Ik ben van mening dat mensen van nature anders zijn. Zoals ik al eerder schreef. Dat heeft niks met hard werken te maken, want een niet-monogame relatie is ook hard werken. Het is simpelweg kiezen voor wat jij van nature nodig hebt in een relatie.Murrmurr schreef: ↑26-06-2020 11:26Als je zegt mensen zijn van nature niet monogaam, bedoel je dan dat het de meeste mensen moeite en hard werk kost om altijd monogaam te zijn? Want dat maakt diezelfde mensen niet automatisch polygaam. Daar zijn velen ook niet voor uit het juiste hout gesneden. Volgens mij is het dus niet zo of/of

vrijdag 26 juni 2020 om 11:41
Iedereen eet het liefst sperziebonen met een gehaktbal. Sommige mensen denken dat ze liever lasagne eten maar als ze eenmaal de juiste sperziebonen en gehaktbal hebben gehad dan zal die lasagna er niet meer toe doen.TanteOlivia schreef: ↑26-06-2020 11:24Ik heb ook wel wisselende contacten gehad hoor, had ik toen een andere geaardheid? Dacht het niet. Behoeften veranderen naar gelang de levensfase waarin je zit en waar je je prioriteiten legt. Bij de ene partner voel je altijd een gemis, de ander past zo goed bij je, dat alle andere relaties/ scharrels/ons/fwb er ineens niet meer toe doen (dit had ik bij mijn man en duurt al 15 jaar voort).

vrijdag 26 juni 2020 om 11:42
Ik denk dat ik het met je eens ben, al geloof ik dat het in veel gevallen minder in de individuele natuur zit dan dat het afhangt van waar je tegenaan loopt. Ik kan me met sommige mannen voorstellen dat ik monogaam ben en met andere polygaam. En als in je sociale omgeving monogamie de standaard is, zul je misschien minder snel op een ander idee komen.lollypopje schreef: ↑26-06-2020 11:30Ik ben van mening dat mensen van nature anders zijn. Zoals ik al eerder schreef. Dat heeft niks met hard werken te maken, want een niet-monogame relatie is ook hard werken. Het is simpelweg kiezen voor wat jij van nature nodig hebt in een relatie.
vrijdag 26 juni 2020 om 11:46
Maar dat je niet op dat idee komt, betekent niet dat je niet onbewust iets mist. Dat is echter heel lastig te benoemen als je niet weet wat dat is.Murrmurr schreef: ↑26-06-2020 11:42Ik denk dat ik het met je eens ben, al geloof ik dat het in veel gevallen minder in de individuele natuur zit dan dat het afhangt van waar je tegenaan loopt. Ik kan me met sommige mannen voorstellen dat ik monogaam ben en met andere polygaam. En als in je sociale omgeving monogamie de standaard is, zul je misschien minder snel op een ander idee komen.
Ik heb van diverse non-monogame mensen gehoord dat pas toen ze zo"n relatie hadden, ze besefte dat was wat ze misten.
Maar er zullen ook mensen zijn voor wie het weer van de partner of relatie afhangt welke behoefte ze hebben.
Dit soort discussies lopen in mijn ogen vaak spaak omdat er gezocht wordt naar één universele waarheid die voor alle mensen geld. Terwijl die juist niet bestaat.

vrijdag 26 juni 2020 om 11:48
Mijn man en ik eten samen die sperziebonen en de lasagne en dan ook nog sushi, asperges en pittige guacamole.Rachmaninoff schreef: ↑26-06-2020 11:41Iedereen eet het liefst sperziebonen met een gehaktbal. Sommige mensen denken dat ze liever lasagne eten maar als ze eenmaal de juiste sperziebonen en gehaktbal hebben gehad dan zal die lasagna er niet meer toe doen.
vrijdag 26 juni 2020 om 11:50
Ik heb even je tekst aangepast. Nu klopt hij.Rachmaninoff schreef: ↑26-06-2020 11:41Ik eet het liefst sperziebonen met een gehaktbal. Sommige mensen denken dat ze liever lasagne eten maar als ze eenmaal de juiste sperziebonen en gehaktbal hebben gehad dan zal die lasagna er niet meer toe doen. houden echter van sperziebonen en lassagna en willen niet hoeven kiezen.
vrijdag 26 juni 2020 om 11:59
Niet over mensen die hun relatie willen delen met een ander, maar over iemand waar ik een relatie mee wil. Maar het is misschien omdat ik me er echt niks bij kan voorstellen. Ik begrijp dan nog eerder iemand die vreemdgaat omdat er thuis dingen ontbreken.Marana schreef: ↑26-06-2020 11:13Het is geen kwestie van 'genoeg aan iemand hebben'. Het is een extra, een plus. Ik heb een prima seksleven met mijn partner, seks met anderen is een extraatje erbij, we houden zoveel van elkaar dat we dat met anderen kunnen en willen delen.
Het is prima dat het voor jou niet wat zou toevoegen. Het is jammer dat je in de zin daarna toch een oordeel laat horen over mensen die wel hun relatie willen delen met anderen.

vrijdag 26 juni 2020 om 12:19
Het ging me om deze zin: Bij de ene partner voel je altijd een gemis, de ander past zo goed bij je, dat alle andere relaties/ scharrels/ons/fwb er ineens niet meer toe doen.
Het was sarcastisch bedoeld. Ze zegt dus dat als je niet monogaam bent dat je partner dan niet goed bij je past. Want voor haar werkte dat zo. Dus als zij het liefst sperziebonen eet dan geldt dat ook voor iedereen.

vrijdag 26 juni 2020 om 12:19
Ik vind het prima om niet te weten wat ik mis. Ik ben nu tevreden, gelukkig en blij met mijn relatie, zoals het is. Ik voel niet de behoefte om uit te zoeken of ik misschien toch onbewust iets mis.lollypopje schreef: ↑26-06-2020 11:46Maar dat je niet op dat idee komt, betekent niet dat je niet onbewust iets mist. Dat is echter heel lastig te benoemen als je niet weet wat dat is.
Ik heb van diverse non-monogame mensen gehoord dat pas toen ze zo"n relatie hadden, ze besefte dat was wat ze misten.
Maar er zullen ook mensen zijn voor wie het weer van de partner of relatie afhangt welke behoefte ze hebben.
Dit soort discussies lopen in mijn ogen vaak spaak omdat er gezocht wordt naar één universele waarheid die voor alle mensen geld. Terwijl die juist niet bestaat.

vrijdag 26 juni 2020 om 12:29
Nee, ik zeg dat je ook een partner kan treffen die al je verlangens vervult, dan verdwijnt die behoefte aan anderen, want je hebt al alles wat je wil binnen die ene relatie.Rachmaninoff schreef: ↑26-06-2020 12:19Het ging me om deze zin: Bij de ene partner voel je altijd een gemis, de ander past zo goed bij je, dat alle andere relaties/ scharrels/ons/fwb er ineens niet meer toe doen.
Het was sarcastisch bedoeld. Ze zegt dus dat als je niet monogaam bent dat je partner dan niet goed bij je past. Want voor haar werkte dat zo. Dus als zij het liefst sperziebonen eet dan geldt dat ook voor iedereen.
Dat betekent niet dat ik altijd het liefst sperziebonen eet en dat dit voor iedereen geldt, of zou moeten gelden. Dat betekent dat het mogelijk is om binnen een relatie sperziebonen te eten en sushi en tapas en pasta en wat je maar wil.

vrijdag 26 juni 2020 om 12:29
Nou, en zo simpel kan het bij een open relatie ook zijn. Dat betekent dus niet dat hij dan niet de juiste voor je is ofzo of dat je iets mist bij je partner.TanteOlivia schreef: ↑26-06-2020 11:48Mijn man en ik eten samen die sperziebonen en de lasagne en dan ook nog sushi, asperges en pittige guacamole.

vrijdag 26 juni 2020 om 12:35
Ik heb een tijdje een poly relatie gehad. Ik vind mezelf niet "monogaam" of "poly", en vind allebei de vormen even makkelijk als de relaties goed zitten, alleen poly kost wel meer tijd. Voor mij is het dus geen geaardheid.
Of ben ik gewoon bi-amoreus, net zoals dat ik biseksueel ben?
Enfin, nu heb ik een monogame relatie, en dat is ook prima, en ervaar ik niet als saaier (alleen wordt er minder smakelijk over me geroddeld, dat wel).
Ik kan je wel vertellen: de maatschappij is er niet "klaar" voor. Zowel systemisch niet (alles is ingericht op twee partners, en twee ouders) als wel alle vooroordelen waar je mee te maken krijgt. Ik hoefde echt niet in detail over mijn seks of liefdesleven met mensen te praten, maar ik had geen zin om te liegen als collega's vroegen wat ik in het weekend gedaan had. Als ik meerdere vaste partners had, gingen ze inderdaad allemaal mee gourmetten met kerst.
Je zegt heel makkelijk "ik was naar de bioscoop met mijn man / vriendin / vaste partner". Maar "ik ben wezen kamperen met mijn vriend" terwijl je al getrouwd bent - dan wordt er om uitleg gevraagd. Dat heeft niets te maken met ermee te koop lopen. Alleen gewoon niet hoeven liegen, en dat gaat je nog niet lukken zonder scheve blikken of mensen die je toch even willen vertellen dat het niets voor hen is. Dan doe je het toch lekker niet?
Veel plezier, TO. Je ontdekt het vanzelf allemaal.
Of ben ik gewoon bi-amoreus, net zoals dat ik biseksueel ben?
Enfin, nu heb ik een monogame relatie, en dat is ook prima, en ervaar ik niet als saaier (alleen wordt er minder smakelijk over me geroddeld, dat wel).
Ik kan je wel vertellen: de maatschappij is er niet "klaar" voor. Zowel systemisch niet (alles is ingericht op twee partners, en twee ouders) als wel alle vooroordelen waar je mee te maken krijgt. Ik hoefde echt niet in detail over mijn seks of liefdesleven met mensen te praten, maar ik had geen zin om te liegen als collega's vroegen wat ik in het weekend gedaan had. Als ik meerdere vaste partners had, gingen ze inderdaad allemaal mee gourmetten met kerst.
Je zegt heel makkelijk "ik was naar de bioscoop met mijn man / vriendin / vaste partner". Maar "ik ben wezen kamperen met mijn vriend" terwijl je al getrouwd bent - dan wordt er om uitleg gevraagd. Dat heeft niets te maken met ermee te koop lopen. Alleen gewoon niet hoeven liegen, en dat gaat je nog niet lukken zonder scheve blikken of mensen die je toch even willen vertellen dat het niets voor hen is. Dan doe je het toch lekker niet?
Veel plezier, TO. Je ontdekt het vanzelf allemaal.

vrijdag 26 juni 2020 om 12:46
Ik zou het vooral interessant vinden geloof ik, als een collega vertelde dat hij met zijn vriendin is gaan kamperen, terwijl hij getrouwd is. Ik zou uit nieuwsgierigheid wel doorvragen (is dat onbeleefd?) maar zou er geen negatief oordeel over hebben. Ik zou me wel afvragen of dat wel goed gaat (op de lange termijn), maar dat moeten ze maar lekker zelf ondervinden en uitzoeken.

vrijdag 26 juni 2020 om 13:00
Ik bedoelde dat voorbeeld vooral als reactie op mensen die niet begrijpen wat de buitenwereld met je liefdesleven te maken heeft, en zich afvragen waarom je het überhaupt zou delen.TanteOlivia schreef: ↑26-06-2020 12:46Ik zou het vooral interessant vinden geloof ik, als een collega vertelde dat hij met zijn vriendin is gaan kamperen, terwijl hij getrouwd is. Ik zou uit nieuwsgierigheid wel doorvragen (is dat onbeleefd?) maar zou er geen negatief oordeel over hebben. Ik zou me wel afvragen of dat wel goed gaat (op de lange termijn), maar dat moeten ze maar lekker zelf ondervinden en uitzoeken.
Jij vroeg zelf ook:
Waarom die behoefte om al je sekspartners te bespreken met collega's? Of met je familie? Dat je openhartig bent naar goede vrienden en misschien naar je zus, snap ik wel, maar voor de rest?
Ik zit daar niet op te wachten om dat allemaal te weten over mijn collega's? Wil jij al die info dan ook graag van anderen horen? Is toch totaal niet boeiend?
Als jij een (diepgaande) relatie hebt met meer dan een persoon, en je spendeert met allebei ongeveer evenveel tijd en deelt evenveel leven (zoals bij ons het geval was), dan komt het ook ter sprake in hele oppervlakkige gesprekken, of je moet het bewust gaan mijden / liegen. En inderdaad wordt er dan heel vaak doorgevraagd, want mensen vinden het apart / bijzonder / interessant / vreemd. Maar dan heeft het dus niets te maken met ermee te koop lopen. Die mensen zijn gewoon je gezin, en enorm bij je leven betrokken.
En ja, ik heb ook collega's die het nooit over hun gezin / kinderen / hobbies hebben, en tijdens de pauze een boek lezen of een podcast luisteren (of eventueel wat informeel doorvergaderen), maar dat is echt maar een kleine groep. Ik vind het zelf altijd wel gezellig om een doelloos praatje te houden tijdens de lunch, en dat geldt voor de meeste van mijn collega's.

vrijdag 26 juni 2020 om 13:00
TanteOlivia schreef: ↑26-06-2020 12:29Nee, ik zeg dat je ook een partner kan treffen die al je verlangens vervult, dan verdwijnt die behoefte aan anderen, want je hebt al alles wat je wil binnen die ene relatie.
Tenzij ‘alles wat je wilt’ ook seksuele vrijheid omvat.