Miskraam of toch niet?

26-06-2020 10:41 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Ik wil graag even mijn verhaal kwijt omdat ik er op dit moment niet zo veel meer van snap.

Op 5 juni test ik positief, we waren helemaal blij. Op 7 juni begon ik met bloeden dit was donkerbruin en vrij weinig. Maandag 8 juni werd het wat meer maar nog steeds donkerbruin. Die dag de verloskundige gebeld en ik moest het maar even afwachten, zolang ik geen buikpijn had kon het ook niets zijn. Er werd een echo gepland voor 2 weken later omdat ik dan rond 7 weken zou zijn.

Het bloeden bleef aanhouden en werd helderrood. Een week later belde ik opnieuw naar de verloskundige omdat het me niet lekker zat. Ik mocht diezelfde dag nog langskomen. Op de echo was niets te zien behalve een verdikt vlies. Of ik was dus minder ver als gedacht (dachten 6 weken) of ik had een miskraam. De verloskundige dacht het laatste en verwachtte dat het bloeden na enkele dagen zou afnemen. Ik moest over 2 weken een nieuwe test doen, was deze nog steeds positief dan zou er wat anders aan de hand zijn.

Vandaag de 26e kon ik het niet weerstaan en heb ik opnieuw een test gedaan. Binnen 2 sec hartstikke positief....

Aanstaande maandag opnieuw testen en anders de verloskundige weer bellen..

Ik ben nog steeds helderrood aan het bloeden, blijft minder dan een menstruatie. Ik heb geen buikkrampen of buikpijn gehad. Ook heb ik niet echt stolsels verloren, af en toe een klein beetje slijm.

Is er iemand die een soort gelijk iets heeft meegemaakt? Ik heb heel internet al afgezocht maar kan niets vinden..

Alvast bedankt voor het reageren,

Groetjes

Dominique
Bij een positieve zwangerschapstest en bloedverlies waarbij in de baarmoeder niets gezien wordt behoudens verdikt baarmoederslijmvlies, moet je altijd bedacht zijn op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Als je buikpijn krijgt dus direct aan de bel trekken. Heeft ze een vaginale echo gemaakt? Bij 5 weken (>1 week na pos test) zie je dan minstens een vruchtzakje in de baarmoeder.

Nou is 7 weken zwangerschap (mits je op 5 juni je volgende menstruatie verwachtte en toen dus 4wk was) redelijk ver voor een buitenbaarmoederlijke zwangerschap, dus de kans op een heel vroege miskraam is dan reëler, gelukkig. Gezien je nog steeds bloedt en nog steeds knal positief test, zou ik als ik jou was een doorverwijzing naar de gynaecoloog vragen (eisen). Die kan het hcg in je bloed meten en vervolgen om te kijken of het goed daalt. Zo nee, kan daar actie op worden ondernomen.

Veel sterkte trouwens :rose: .
anoniem_390311 wijzigde dit bericht op 26-06-2020 10:52
17.02% gewijzigd
Heb precies hetzelfde meegemaakt tot ruim 10 weken. In de tussentijd met 7 en 9 weken een echo gehad met kloppend hartje.
Is helaas wel een miskraam geworden.
Je kunt niets anders dan afwachten. Heel veel sterkte gewenst! :hug:
Hoop dat het bij jou wel goed afloopt!
Ach... wat naar. Lijkt me heel vervelend om dus al wekenlang in onzekerheid te zitten.

Geen vergelijkbare ervaring. Alleen twee miskramen (rond 7 weken, maar wrs bij 5 weken al misgegaan) en beide keren duidelijke krampen en weefsel verloren. Overigens testte ik na de laatste miskraam (volgens mij twee weken later ofzo!) nog steeds duidelijk positief... helaas is dat dus ook geen garantie.

Ik hoop dat ze je hier niet meer te lang mee laten lopen want deze onzekerheid moet echt heel vervelend zijn! Sterkte!!!
Ik mag maandag weer naar de verloskundige bellen. Dus zal die ochtend nog even een testje doen.

Ze verloskundige heeft 2 weken geleden alleen een buik echo gemaakt. Omdat mn baarmoeder verder schoon leek vond ze het niet nodig om een vaginale echo te doen.

Ik verwachtte mijn menstruatie op 1 juni, heb dus 5 dagen overtijd de eerste test gedaan, die positief was.
Kokoro schreef:
26-06-2020 10:50
Bij een positieve zwangerschapstest en bloedverlies waarbij in de baarmoeder niets gezien wordt behoudens verdikt baarmoederslijmvlies, moet je altijd bedacht zijn op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Als je buikpijn krijgt dus direct aan de bel trekken. Heeft ze een vaginale echo gemaakt? Bij 5 weken (>1 week na pos test) zie je dan minstens een vruchtzakje in de baarmoeder.

Nou is 7 weken zwangerschap (mits je op 5 juni je volgende menstruatie verwachtte en toen dus 4wk was) redelijk ver voor een buitenbaarmoederlijke zwangerschap, dus de kans op een heel vroege miskraam is dan reëler, gelukkig. Gezien je nog steeds bloedt en nog steeds knal positief test, zou ik als ik jou was een doorverwijzing naar de gynaecoloog vragen (eisen). Die kan het hcg in je bloed meten en vervolgen om te kijken of het goed daalt. Zo nee, kan daar actie op worden ondernomen.

Veel sterkte trouwens :rose: .
Klachten van een EUG (buiten baarmoederlijke zwangerschap) kunnen nog tot 12 weken ontstaan, dus houd het wel goed in de gaten!

Vraag je vk of ze een bloedtest wil doen, dan weet je hoeveel hCG er is.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Ik heb een zwangerschap voortdurend bloedverlies gehad en dat ging goed, een zwangerschap waarbij ik bij 7 weken flink bloedverlies met krampen en stolsels had en ook dat ging goed. Dat was waarschijnlijk in aanleg een tweeling.
Ik heb ook twee zwangerschappen gehad waarbij het een miskraam werd op die manier.
Lastig te zeggen dus.

Wel is het zo dat tijdens de zwangerschap je baarmoeder en baarmoedermond veel beter doorbloed zijn en dus er makkelijk een adertje kan knappen of bijvoorbeeld bij seks sneller bloeden.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
is de huisarts geen optie, second opinion soort van?
Lorem Ipsum
DoDynamite schreef:
26-06-2020 10:59
Ik mag maandag weer naar de verloskundige bellen. Dus zal die ochtend nog even een testje doen.

Ze verloskundige heeft 2 weken geleden alleen een buik echo gemaakt. Omdat mn baarmoeder verder schoon leek vond ze het niet nodig om een vaginale echo te doen.

Ik verwachtte mijn menstruatie op 1 juni, heb dus 5 dagen overtijd de eerste test gedaan, die positief was.
Dat is raar, ik weet niet beter dan dat ze op deze termijn, zeker bij twijfel vaginaal kijken.
Als je een vroege miskraam hebt gehad kan het ook zo zijn dat het lichaam het zelf oplost en je geen tot weinig klachten hebt.

Dat de testen positief blijven kan ook zijn kmdat er nog een restje in de baarmoeder zit en Je dus HCG blijft aanmaken. Dat kan ook verklaren dat je nog blijft bloeden.

Ik heb hetzelfde meegemaakt als was toen vaginaal wel duidelijk een vruchtzak te zien.
Ik vind het heel vreemd en zeker bij twijfel, dat ze niet een inwendige echo heeft gemaakt. Dit zou ik zeker aankaarten maandag.
Ik zit in mijn 5e zwangerschap, waarvan de eerste 3 miskramen waren en heb nog nooit meegemaakt dat ze rond dat termijn alleen een buikecho maakten.
Ikhaatgeduld schreef:
26-06-2020 23:31
Ik vind het heel vreemd en zeker bij twijfel, dat ze niet een inwendige echo heeft gemaakt. Dit zou ik zeker aankaarten maandag.
Vind ik ook raar.
Het is ook mogelijk dat er een klein bloedvaatje is geknapt. Mocht dat zo zijn dan is het advies meestal bedrust.
@ava ik neem aan dat als er een bloedvaatje is geknapt je niet al 3 weken aan een stuk door bloed toch?
Ik denk ook direct aan een buitenbaarmoederlijke zwangerschap.

Als je buikpijn krijgt direct de HAP bellen en laat je dan naar de SEH rijden.
turquasi schreef:
26-06-2020 11:31
is de huisarts geen optie, second opinion soort van?
.
De huisarts kan waarschijnlijk geen echo maken, die zou je dan moeten doorverwijzen naar een gynaecoloog.

Ik zou nogmaals aan je verloskundige vragen om je te controleren, en daarbij expliciet vragen om een buitenbaarmoederlijke zwangerschap uit te sluiten.
Dat kan wachten tot maandag, maar zodra je buikpijn krijgt wél direct de huisartsenpost bellen.

Een ander risico is misschien een mola zwangerschap. En ook dat moet zo snel mogelijk opgepakt worden.

De huisarts kan wel een bloedtest doen. Als je die twee keer laat doen met een paar dagen er tussen, dan weet je in elk geval of het hCG daalt of juist stijgt.

Als het aan het dalen is, dan is dat in elk geval geruststellend.
Eens hoor Flip, maar op het moment dat je hCG gaat prikken en vervolgen om een EUG uit te sluiten, hoor je gewoon bij de gynaecoloog die dan ook inwendig echo't. Ook idd om andere pathologie uit te sluiten.

Verloskundigen zijn niet opgeleid om een EUG echt uit te sluiten. Enkel om vast te stellen dat het mogelijk niet op de goede plek zit en door te verwijzen naar de gyn. Eigenlijk is het beleid: positieve zwangerschapstest, lege baarmoeder en buikpijn OF bloedverlies = consult gyn.

Dat wordt echter vaak niet nageleefd, helaas.
anoniem_390311 wijzigde dit bericht op 27-06-2020 09:54
44.40% gewijzigd
Kokoro schreef:
27-06-2020 09:47
Eens hoor Flip, maar op het moment dat je hCG gaat prikken en vervolgen om een EUG uit te sluiten, hoor je gewoon bij de gynaecoloog die dan ook inwendig echo't. Ook idd om andere pathologie uit te sluiten.

Verloskundigen zijn niet opgeleid om een EUG echt uit te sluiten. Enkel om vast te stellen dat het mogelijk niet op de goede plek zit en door te verwijzen naar de gyn. Eigenlijk is het beleid: positieve zwangerschapstest, lege baarmoeder en buikpijn OF bloedverlies = consult gyn.

Dat wordt echter vaak niet nageleefd, helaas.
.
Ja klopt, ik ga er vanuit dat de vk wel volgens de richtlijnen werkt, dus als TO expliciet vraagt naar een EUG en er blijkt nog steeds niets in de baarmoeder te zitten met nog wel een positieve test, dat de vk dan dus ook direct door verwijst naar de gyn.

Met "uitsluiten" doel ik meer op de mogelijkheid dat er nu misschien toch wel iets in de baarmoeder blijkt te zitten.
DoDynamite schreef:
27-06-2020 01:20
@ava ik neem aan dat als er een bloedvaatje is geknapt je niet al 3 weken aan een stuk door bloed toch?
Mijn schoonzus heeft 9 maanden gevloeid bij inspanning omdat zij een afwijking
Aan haar baarmoeder heeft. Dus het kan....
Maar het is wel echt heel bijzonder dat ze geen inwendige echo gemaakt hebben. Met deze termijn is met een uitwendige echo echt moeilijk iets te zien laat staan bij twijfel. Ik vind het echt een rare gang van zaken.
Bedankt voor jullie tips! Ik ga maandag meteen bellen met de verloskundige en zal jullie op de hoogte houden ban hoe en wat.
Tess1981 schreef:
27-06-2020 10:19
Maar het is wel echt heel bijzonder dat ze geen inwendige echo gemaakt hebben. Met deze termijn is met een uitwendige echo echt moeilijk iets te zien laat staan bij twijfel. Ik vind het echt een rare gang van zaken.
Precies. Misschien zit er wel iets maar heeft ze het, logisch, gewoon niet goed kunnen zien via de buik bij dit termijn.
Het kan ook gewoon te klein zijn voor de termijn of inderdaad niet in de bm zitten.
Sterkte met wachten TO, hopelijk mag je vroeg komen op maandag.
Nou ik heb vanochtend gebeld, ik kan pas vrijdag langs komen voor een echo. Ze zitten verder helemaal vol en zien er geen spoed in omdat ik geen buikpijn heb of pijn in mn schouder.
Lekker dan. Als ze de eerste keer gewoon vaginaal had gekeken, had het misschien ook niet gehoeven. Succes en sterkte met het wachten. Onzekerheid is kut :hug:.
@kokoro ja zo denk ik er eigenlijk ook wel over... maar goed we wachten het nog maar even af
TO, ik ben benieuwd hoe het nu met je gaat. Nog altijd bloedverlies? En kun je de spanning en onzekerheid nog een beetje aan? Lijkt me heel akelig om zo lang in onwetendheid te zitten en niet te weten waar je aan toe bent.

En hopelijk kunnen ze je dan vrijdag eindelijk echt duidelijkheid geven!
To ben benieuwd hoe het nu gaat. Hoop dat ze met de echo vandaag wat duidelijkheid kunnen geven.
Veel succes vandaag!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven