Een relatie met meer dan 1 persoon...
woensdag 24 juni 2020 om 10:51
Een polyamoreuze relatie... het lijkt er bij ons op dat wij die kant langzaam op gaan.
En dat terwijl ik altijd heel hard riep 'dat kan niet, dat is gedoemd om te mislukken', en zie ons nu
Wij kennen beiden onze 'andere' (vrienden) goed, delen mooie momenten veel en hebben diepgaande gesprekken en vriendschappen waarbij respect richting elkaars partner bovenaan staat. Het is bijzonder.
Voor ons is de seks geen doel, dan keken wij wel naar een seksmaatje, wij voelen echt de behoefte om liefde te delen.
Wij (ik en mijn partner) zijn en blijven de basis, dat weten we alle 4.
De behoefte om een voltijd relatie te hebben geldt niet voor onze 'vrienden' en dat maakt het allemaal wat makkelijker. Als dat nl wel zo was dan is het voor ons onbespreekbaar.
Maar anno 2020... is de maatschappij hier klaar voor?
Hoe gaat er tegenaan gekeken worden?
Hoe open kan/mag je zijn in de liefde voor meerdere personen?
Waarom wel/niet doen?
En... hoe ziet je toekomst eruit als we er alle 4 vol voor gaan?
Ik ben benieuwd naar ervaringen van personen die ook in een polyamoreuze relatie hebben gezeten, of die er eentje van dichtbij hebben meegemaakt.
Gewoon ervaringen, geen oordelen daar kan ik niets mee.
Voor ons is dit niet ineens...dit is iets waar wij al veel langer over praten.
Onze relatie is stabiel en heel erg fijn, juist omdat wij over alles kunnen praten.
Geen wens/verlangen kan niet besproken worden.
En vreemdgaan is bij ons echt over en uit!
En dat terwijl ik altijd heel hard riep 'dat kan niet, dat is gedoemd om te mislukken', en zie ons nu

Wij kennen beiden onze 'andere' (vrienden) goed, delen mooie momenten veel en hebben diepgaande gesprekken en vriendschappen waarbij respect richting elkaars partner bovenaan staat. Het is bijzonder.
Voor ons is de seks geen doel, dan keken wij wel naar een seksmaatje, wij voelen echt de behoefte om liefde te delen.
Wij (ik en mijn partner) zijn en blijven de basis, dat weten we alle 4.
De behoefte om een voltijd relatie te hebben geldt niet voor onze 'vrienden' en dat maakt het allemaal wat makkelijker. Als dat nl wel zo was dan is het voor ons onbespreekbaar.
Maar anno 2020... is de maatschappij hier klaar voor?
Hoe gaat er tegenaan gekeken worden?
Hoe open kan/mag je zijn in de liefde voor meerdere personen?
Waarom wel/niet doen?
En... hoe ziet je toekomst eruit als we er alle 4 vol voor gaan?
Ik ben benieuwd naar ervaringen van personen die ook in een polyamoreuze relatie hebben gezeten, of die er eentje van dichtbij hebben meegemaakt.
Gewoon ervaringen, geen oordelen daar kan ik niets mee.
Voor ons is dit niet ineens...dit is iets waar wij al veel langer over praten.
Onze relatie is stabiel en heel erg fijn, juist omdat wij over alles kunnen praten.
Geen wens/verlangen kan niet besproken worden.
En vreemdgaan is bij ons echt over en uit!

vrijdag 26 juni 2020 om 23:58
Klinkt alsof je prima weet waar je gelukkig van wordt, kindrebel. Ik lees vaker over je belevingen en hoe jullie daar in staan en ik heb nou echt nooit het idee dat je thuis op een houtje zit te bijten tot je weer eens uit eten mag. Het klinkt gewoon alsof jullie heerlijk genieten van alles wat er te snoepen is, inclusief elkaar. En monogaam gastvrij klinkt ook al goed.
zaterdag 27 juni 2020 om 00:45
Ik snap eerlijk gezegd vrij weinig van je verhaal. Een voltijd relatie zit er niet in, want dat is onbespreekbaar. Vervolgens stel je de vraag hoe ziet de toekomst eruit als we er alle 4 vol voor gaan. Seks is ook niet het doel...
Het is mij totaal niet duidelijk wat je met deze twee mensen wil. Maar weetje, dat maakt ook niet zoveel uit. Als jij maar gelukkig bent.
Het is mij totaal niet duidelijk wat je met deze twee mensen wil. Maar weetje, dat maakt ook niet zoveel uit. Als jij maar gelukkig bent.

zaterdag 27 juni 2020 om 09:13
-Shifty- schreef: ↑26-06-2020 23:58Klinkt alsof je prima weet waar je gelukkig van wordt, kindrebel. Ik lees vaker over je belevingen en hoe jullie daar in staan en ik heb nou echt nooit het idee dat je thuis op een houtje zit te bijten tot je weer eens uit eten mag. Het klinkt gewoon alsof jullie heerlijk genieten van alles wat er te snoepen is, inclusief elkaar. En monogaam gastvrij klinkt ook al goed.

zaterdag 27 juni 2020 om 14:23
Over wat voor ingewikkelde situaties heb je het nu dan? Zeker als alle kinderen volwassen zijn is het toch niet zo ingewikkeld?TanteOlivia schreef: ↑26-06-2020 19:53Ok, dus dan is het gewoon een goede vriend? En voor de kinderen ook een vriend van de ouders, die er soms bij is? Want dan is het nog wel overzichtelijk, maar als je bijvoorbeeld met vier gezinnen gaat samenwonen inclusief alle kinderen erbij, dan lijkt het me alweer een ingewikkelder scenario.
Waarom moet er per se een etiketje op? Ook als je met vier gezinnen onder één dak woont is het zo ingewikkeld als je het zelf maakt.
Mijn schoonouders zijn gescheiden en hebben nieuwe partners, die ook weer kinderen hebben. Dit zorgt soms al voor ingewikkelde situaties. Ik vraag me af hoe dat is als je vier ouders hebt, die alle vier ook nog een tweede relatie hebben? En stel die gaan ook weer uit elkaar en ontmoeten weer anderen? Hoeveel kerstdagen heb je dan nodig om bij iedereen langs te gaan?
hier gaat het prima, met twee kinderen van mij, en drie van hem waarvan één stiefzoon. Echt niets ingewikkelds aan.
zondag 28 juni 2020 om 13:12
Als er een ouder bij ons in de vriendenkring overlijdt staan wij onze vriend(in) bij op deze moeilijke dag... daar hoeven wij ons gelukkig nooit druk over te maken, dit verdriet dragen we samen. Daarin sta je dus nooit alleen.TanteOlivia schreef: ↑26-06-2020 19:08Als een van je ouders komt te overlijden dan ga je in een monogame relatie met elkaar mee, dan deel je het verdriet, je kent elkaars familie en achtergrond. Zo deel je ook de plezierige dingen met elkaar.
Hoe gaat dat dan met die tweede relatie?
Heb jij niet zulke vrienden?
Sommige uitspraken van jou vind ik best vreemd, al staan we ook totaal ander in het leven.

zondag 28 juni 2020 om 13:16
Ik heb zeker dat soort vrienden, alleen dat noem ik geen relaties.Nooitverwacht69 schreef: ↑28-06-2020 13:12Als er een ouder bij ons in de vriendenkring overlijdt staan wij onze vriend(in) bij op deze moeilijke dag... daar hoeven wij ons gelukkig nooit druk over te maken, dit verdriet dragen we samen. Daarin sta je dus nooit alleen.
Heb jij niet zulke vrienden?
Sommige uitspraken van jou vind ik best vreemd, al staan we ook totaal ander in het leven.

zondag 28 juni 2020 om 13:19
Ik dacht dat jij je bezorgdheid uitte over het omgaan met bepaalde levensgebeurtenissen. Niet over in welk hokje de mensen die je daarin bijstaan al of niet passen en hoe je dat benoemt.TanteOlivia schreef: ↑28-06-2020 13:16Ik heb zeker dat soort vrienden, alleen dat noem ik geen relaties.

zondag 28 juni 2020 om 13:23
Toch heeft mijn man een andere rol dan mijn goede vrienden. Net als dat zijn rol mbt onze kinderen anders is dan de rol van de ooms en tantes, of de opa's en oma's. Ik vraag me af hoe dat werkt als je twee, of meer relaties hebt. Pure nieuwsgierigheid hoor, ik keur het niet af.
zondag 28 juni 2020 om 13:24
Dit bedoel ik. Maar het is prima hoor Tante!TanteOlivia schreef: ↑28-06-2020 13:16Ik heb zeker dat soort vrienden, alleen dat noem ik geen relaties.
zondag 28 juni 2020 om 13:26
Mooi! Dit is toch fijn dat het kan?!kindrebel schreef: ↑26-06-2020 23:35Klopt! 2 + 2 waarbij de vrouwen hetero zijn en de mannen beiden bi.
Ik heb het al eerder gepost in dit topic. Dit gaat al 2 jaar heel steady. De ene periode intensiever dan de andere want je hebt ook allemaal een leven.
Maar af en toe gedragen we ons wel als een kwartetje in de buitenwereld. Omdat dat gewoon fijn en leuk is.![]()

zondag 28 juni 2020 om 16:02
Het gaat niet om het naar bed gaan...dan hadden we wel een seks vriendje en vriendinnetjeTanteOlivia schreef: ↑28-06-2020 14:03Door dit topic realiseer ik me dat het nogal uitmaakt hoe je een relatie definieert. In jullie definitie heb je een polyamoure relatie als je af en toe naar bed gaat met een goede vriend(in), begrijp ik het zo goed?
Jij gaat toch ook niet af en toe met je vriend naar bed en daarom is het een relatie?

zondag 28 juni 2020 om 16:59
Nee, maar jullie delen een stuk minder dan wat de meeste mensen binnen hun relatie delen. Meer zoals je doet met een goede vriendin. Dat is verder prima, maar voor mij valt dat niet onder een volwaardige relatie. Dat vind ik toch iets anders.Nooitverwacht69 schreef: ↑28-06-2020 16:02Het gaat niet om het naar bed gaan...dan hadden we wel een seks vriendje en vriendinnetje
Jij gaat toch ook niet af en toe met je vriend naar bed en daarom is het een relatie?
zondag 28 juni 2020 om 17:01
Maar waar liggen jullie grenzen?Nooitverwacht69 schreef: ↑28-06-2020 16:02Het gaat niet om het naar bed gaan...dan hadden we wel een seks vriendje en vriendinnetje
Ga jij met je nummer 2 mee naar feestjes? Familie? Crematies?

zondag 28 juni 2020 om 17:11
TanteOlivia schreef: ↑28-06-2020 14:03Door dit topic realiseer ik me dat het nogal uitmaakt hoe je een relatie definieert. In jullie definitie heb je een polyamoure relatie als je af en toe naar bed gaat met een goede vriend(in), begrijp ik het zo goed?
Het maakt voor jezelf niet uit. De definitie van je type relatie doet niks met de relatie zelf; ook niet als je er niet de juiste definitie aan hangt. Het maakt hooguit uit voor het begrip van anderen over jouw relatie; dus wat dat betreft is het enigszins interessant om dezelfde definitie aan te houden.
Maar je merkt wel dat dit in dit topic in elk geval al niet gebeurt. Dus je kan het denk ik alleen gebruiken als een zeer globale indicatie van hoe iemand in een relatie staat. Als je specifieke dingen wil weten (valt af en toe naar bed gaan met een goede vriendin binnen jullie relatievorm?) dan heeft het volgens mij geen zin om dat te koppelen aan de definitie. Volgens mij is dat een relaties-specifieke persoonlijke invulling.

zondag 28 juni 2020 om 17:16
Het is heel eenvoudig, ik leg het even uit:
In een monogame relatie hoef je enkel naar elkaar te verwijzen als vriend/vriendin en dan wordt je relatie als volwaardig gezien. Ongeacht de frequentie of diepgang van contact en seks.
En als je een niet monogame relatie hebt moet je kunnen aantonen dat je met kerst met z’n allen bij de ouders van nummer 2 zit, anders telt het niet.
Graag gedaan.
In een monogame relatie hoef je enkel naar elkaar te verwijzen als vriend/vriendin en dan wordt je relatie als volwaardig gezien. Ongeacht de frequentie of diepgang van contact en seks.
En als je een niet monogame relatie hebt moet je kunnen aantonen dat je met kerst met z’n allen bij de ouders van nummer 2 zit, anders telt het niet.
Graag gedaan.

zondag 28 juni 2020 om 17:20
Ik heb een niet-monogame relatie, maar zonder liefde voor nr2 (3&4)kindrebel schreef: ↑28-06-2020 17:16Het is heel eenvoudig, ik leg het even uit:
Graag gedaan.![]()
Daarom zo benieuwd waar bij TO de grens ligt

zondag 28 juni 2020 om 17:26
kindrebel schreef: ↑28-06-2020 17:16Het is heel eenvoudig, ik leg het even uit:
Graag gedaan.![]()

zondag 28 juni 2020 om 17:29
Zoals ik TO lees, maar compleet interpretatie, zou je de relatie met nr 1 en 2 kunnen vergelijken als het verschil tussen jarenlang samen wonen met dezelfde partner en latten met een nieuwe vriend waarmee de relatie nog groeit. Waarbij ik vermoed dat het grootste verschil is dat nr2 waarschijnlijk nooit van latten naar samenwonen zal gaan.
Het verschil zit dan niet zozeer in het gevoel, maar in de tijd. Al zit er in gevoel ook altijd verschil. Als je serieel monogaam bent zal ook het gevoel voor al je partners niet exact hetzelfde zijn geweest, maar de kern is dat wel.
Maar ik kan er ook compleet naast zitten natuurlijk
Het verschil zit dan niet zozeer in het gevoel, maar in de tijd. Al zit er in gevoel ook altijd verschil. Als je serieel monogaam bent zal ook het gevoel voor al je partners niet exact hetzelfde zijn geweest, maar de kern is dat wel.
Maar ik kan er ook compleet naast zitten natuurlijk

I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times

zondag 28 juni 2020 om 17:31
Ik heb zelf een nr2 en ik heb daar wel warme gevoelens bij. Maar tegelijkertijd ben ik blij dat hij mijn nr2 is en niet mijn nr1. Dat zou ik niet trekken namelijk, gezien zijn persoonlijkheid en way of life. Het is dus ideaal zoals het is. Hij past perfect op die plek in mijn leven.
Of het volwaardig is langs een of andere monogame meetlat is daarbij helemaal niet relevant. Het is een nr2-relatie met alle eigenschappen die daar bij horen. Hoewel ik zelf nooit van relatie spreek, maar van ‘verkering met een ander stel’. Ik zie mijn nr2 ook nooit zonder mijn eigen man.
Ik denk daarom ook dat het lastig is om een grens te benoemen. Het is gevoel over iemands plek in het geheel denk ik.

zondag 28 juni 2020 om 17:57
TO lijkt 2 volwaardige relaties te willen, dat lijkt mij lastigkindrebel schreef: ↑28-06-2020 17:31Ik heb zelf een nr2 en ik heb daar wel warme gevoelens bij. Maar tegelijkertijd ben ik blij dat hij mijn nr2 is en niet mijn nr1. Dat zou ik niet trekken namelijk, gezien zijn persoonlijkheid en way of life. Het is dus ideaal zoals het is. Hij past perfect op die plek in mijn leven.
Of het volwaardig is langs een of andere monogame meetlat is daarbij helemaal niet relevant. Het is een nr2-relatie met alle eigenschappen die daar bij horen. Hoewel ik zelf nooit van relatie spreek, maar van ‘verkering met een ander stel’. Ik zie mijn nr2 ook nooit zonder mijn eigen man.
Ik denk daarom ook dat het lastig is om een grens te benoemen. Het is gevoel over iemands plek in het geheel denk ik.

zondag 28 juni 2020 om 18:03
Wat “telt” of niet boeit mij niet. Alleen brengt een relatie vaak ook verwachtingen tov anderen met zich mee. Dit forum staat bol van de vragen van het type “moet ik Piet ook uitnodigen als ik Marie op mijn bruiloft vraag” of “is het raar om een kerstborrel zonder partners te organiseren” of “ik heb geen zin om een week met mijn schoonfamilie in Landal te zitten, is dat raar?”.
In de gebruikelijke tweepersoonsrelaties is er een soort sociaal verwachtingspatroon en daar kun je het mee oneens zijn, maar de meeste mensen hebben wel een soort idee van wat de relatie inhoudt en wat ze in sociaal opzicht kunnen verwachten. En wie afwijkt van wat gangbaar is legt dat vaak even uit “Kees komt niet mee naar verjaardagen, om reden X, maar we doen wel samen Y”.
Niet zo verbazingwekkend dat de omgeving ook graag wil weten hoe ze een viermansrelatie moeten plaatsen. Dat is geen afwijzing per se, maar een vraag om verheldering. Als ik jarig ben, is het dan de bedoeling dat ik 3 en 4 ook uitnodig?
Twintig jaar geleden had ik zelf in relationeel opzicht iets spannends en ongebruikelijks, en toen had ik ook even de neiging om te vinden dat de wereld dat moest begrijpen en accepteren. Ik kreeg nog een uitnodiging van de Viva voor een interview en ik ging er ook nog bijna op in in mijn missie om de wereld te onderrichten. Achteraf ben ik blij dat ik het niet gedaan heb. Bij nader inzien vond ik dat het de rest van de wereld helemaal niks aanging, behalve voorzover het invloed had op mijn relatie met hen. En die invloed is maar beperkt.