Do’s en don’ts voor schoonmoeders

02-07-2020 09:19 198 berichten
Naar aanleiding van het zoveelste schoonfamilie topic .
En gezien het feit dat mijn kinderen eindelijk aan de man/vrouw zijn ;)
Welke fout mag ik absoluut niet maken in het toekomstige schoonmoederschap ?
Want voor je het weet herken ik mezelf in een van de omschrijvingen hier :)
Alle reacties Link kopieren
hannaa46 schreef:
02-07-2020 13:18
Wat aardig van je schoonmoeder om je daar op te wijzen, je kunt je achterkant ook niet zelf zien toch?
Wat zal jij een geweldige schoonmoeder zijn :nut:
Niemand is onmisbaar
bieslookje schreef:
02-07-2020 12:53
Wat ook niet handig is.....als je schoondochter met regelmaat blijft logeren en haar eigen toiletspullen ed ook bij je zoon laat (andersom kan natuurlijk ook), dit netjes in het nachtkastje bewaard van je zoon....jij dat nachtkastje gaat opruimen....

Ik heb een schat van een schoonmoeder, maar dit voelde destijds niet fijn....er lagen ook nog andere spullen in dat nachtkastje....18+ gerelateerd zullen we maar zeggen
Sowieso, als je kind die leeftijd is, ga je zijn kamer toch niet meer opruimen? Je komt hoogsten binnen (na geklopt te hebben) om de schone was op zijn/haar bed te drumpen. De rest kunnen ze wel zelf.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Mijn schoonmoeder was op zich oke. Maar hoorde van schoonpa later dat ze, toen kleinkind 1 was geboren bij ons, ze elke dag wilde langskomen. Ze is tegengehouden door schoonpa, hele lieve man.
Later ging ze de rapporten bekritiseren als de cijfers haar niet aanstonden van mijn kinders. Furieus was ik, gezegd tegen man dat hij tegen zijn ma moest zeggen dit niet meer te doen. Wilde die niet, dussss schoonma kreeg geen rapporten meer te zien en vroeg er ook niet meer om.
Niemand is onmisbaar
bojoti schreef:
02-07-2020 13:39
Wat zal jij een geweldige schoonmoeder zijn :nut:
Grapje hoor!
En dat heb ik dus moeten leren: mijn grapjes worden uitstekend begrepen door mijn eigen kinderen (die vinden ze erg leuk), maar schoonkinderen zijn in eerste instantie vreemden en kunnen het niet altijd goed plaatsen.. Dus een stuk voorzichtiger geworden daarmee.
lilalinda schreef:
02-07-2020 09:28
dwing niet je schoondochter bij je in bed te slapen, omdat je angst hebt, dat je zoon seks heeft met haar

(ik heb de raarste schoonmoeder gehad ooit van jullie allemaal)

I hear your 'slaap niet met je schoondochter in 1 bed' en I raise with 'gebruik niet, zonder dit vooraf te vragen, het epileerapparaat van je schoondochter op je 'onderkantje' en leg hem dan ook niet ZONDER SCHOON TE MAKEN EN ZONDER IETS TE ZEGGEN terug in de lade waar je 'm vond.'
Hier nog een tip; ga niet bij elke visite spullen verplaatsen omdat jij dat mooier vind staan.
Ook al is dat misschien echt wel zo, het is echt zwaar irritant

Ik zette op een gegeven moment ook alles weer stilzwijgend terug op de plek waar het eerst stond.

En probeer niet elke keer, hoe goed bedoeld ook, iets van het huis te vinden.
Als zij het lekker vinden om in een rommel te wonen, dan is dat zo
dianaf schreef:
02-07-2020 13:42
Sowieso, als je kind die leeftijd is, ga je zijn kamer toch niet meer opruimen? Je komt hoogsten binnen (na geklopt te hebben) om de schone was op zijn/haar bed te drumpen. De rest kunnen ze wel zelf.
Klopt helemaal. En dat deed hij ook, maar er lag het een en ander op de nachtkastjes en dat was opgeruimd en erin dus ook.....vriend heeft toen meteen duidelijk gemaakt aan moeder dat dit niet meer hoefde, hij deed altijd zelf en bleef dat doen. Is ook nooit meer voorgekomen.
Wellicht was het aardig bedoeld zal ik maar denken
.
anoniem_64da636e7cd44 wijzigde dit bericht op 02-07-2020 14:04
Reden: Dubbel
99.62% gewijzigd
Te dronken worden
anoniem_64da636e7cd44 wijzigde dit bericht op 03-07-2020 09:45
94.75% gewijzigd
als je wil dat ze samen iets voor je doen, stel ze dan ook samen de vraag

dus niet je kind vragen waarvan je toch wel weet dat het moeilijk nee zegt bijvoorbeeld
Lorem Ipsum
Poeszie schreef:
02-07-2020 11:40
Schoonmoeder maakt vrij regelmatig passief agressieve kutopmerkingen naar mij, die verwacht eigenlijk dat we wel langskomen op de verplichte dagen, maar ja, zo gezellig is het niet, dus nee.
prada schreef:
02-07-2020 13:17
Daar heb je een punt. Alleen was het nooit gezellig en kwam iedereen omdat het verplicht was en niet gaan een ware dramaqueen in haar naar boven haalde. Daarnaast was er geen overleg mogelijk.

Ik snap sowieso niet waarom mensen hier een verplichting van willen maken. Als het goed is dan is zo’n verplichting helemaal niet nodig. Als je kinderen het gezellig vinden komen ze toch wel.

En als ze om een andere reden liever niet komen, waarom zou je dan eisen dat ze alsnog op komen draven? Moet je de hele dag tegen een gezelschap aankijken dat er met tegenzin zit. Alsof dat leuk is. Doe dan gewoon je ding, zou ik denken.
Wat je niet moet doen, en wat mijn schoonmoeder wel doet: Alleen interesse tonen in werk of een eventuele studie, alsof dat het enige is wat ertoe doet. Nu is mijn schoonmoeder de slechtste niet hoor, maar er lijkt binnen mijn vriend zijn familie een soort 'My horse is bigger than your horse'-competitie gaande wat betreft de (schoon)kinderen.
Pergamon schreef:
02-07-2020 13:46
I hear your 'slaap niet met je schoondochter in 1 bed' en I raise with 'gebruik niet, zonder dit vooraf te vragen, het epileerapparaat van je schoondochter op je 'onderkantje' en leg hem dan ook niet ZONDER SCHOON TE MAKEN EN ZONDER IETS TE ZEGGEN terug in de lade waar je 'm vond.'

:pukey:

Don’t:

-Na afloop van het eerste kraambezoek zoon bellen met een lange lijst klachten over wat schoondochter allemaal verkeerd heeft gedaan in dat uur.

-tijdens de verhuizing van kind + schoonkind naar ander deel van het land eisen dat je verjaardag niet een, maar twee weekenddagen wordt bijgewoond. Want een dag is met bezoek en de andere dag ‘de echte verjaardag’. En nee, het was geen kroonjaar.

-Schoondochter (met vaste baan en WO-diploma) vragen waarom ze zich niet tot iets anders laat omscholen. Want haar baan en studie, dat loopt toch op niets uit.

-Bij nieuwe relatie van kind informeren of de liefde reeds geconsumeerd is.
Je moet niet alles geloven wat je denkt
botanietje schreef:
02-07-2020 14:14
:pukey:

Don’t:

-Na afloop van het eerste kraambezoek zoon bellen met een lange lijst klachten over wat schoondochter allemaal verkeerd heeft gedaan in dat uur.

-tijdens de verhuizing van kind + schoonkind naar ander deel van het land eisen dat je verjaardag niet een, maar twee weekenddagen wordt bijgewoond. Want een dag is met bezoek en de andere dag ‘de echte verjaardag’. En nee, het was geen kroonjaar.

-Schoondochter (met vaste baan en WO-diploma) vragen waarom ze zich niet tot iets anders laat omscholen. Want haar baan en studie, dat loopt toch op niets uit.

-Bij nieuwe relatie van kind informeren of de liefde reeds geconsumeerd is.

Ik zit letterlijk met een hand voor mijn mond! O_O

(en ook: :popcorn: )
Ik heb de liefste schoonouders in de hele wereld. Ze staan altijd voor ons klaar en geen moeite is teveel. Mijn schoonmoeder is een leuke vrouw, het is gezellig winkelen met haar. Ze heeft een goede smaak en ik kan haar wel om leuke schoenen voor mijn dochter sturen.
We verdelen de christelijke hoogtijdagen over beider families en dat gaat allemaal in goede harmonie. Ik ben graag bij ze. We zien elkaar met zeer grote regelmaat en het voelt nooit als een moetje.
De vakanties die we met mijn en mijn mans familie gevierd hebben zijn gouden herinneringen en ik hoop dat we er nog heel lang met zijn allen van mogen genieten.
Na een dag mee te hebben gelezen;
Gooi al de adviezen lijstjes maar weg to en wees gewoon jezelf.
Dan komt het allemaal goed!
Frikandelspeciaal schreef:
02-07-2020 10:51
Geen verschil maken tussen toekomstige kleinkinderen. Iets pijnlijker dan dat bestaat er niet voor een schoondochter.
Zou dat er - ook - aan kunnen liggen dat moeders met hun eigen dochter mee naar de verloskundige gaan, als eerste op kraamvisite mogen, met hun dochter babykleertjes gaan shoppen, (vaker) op mogen passen ? ( verzin maar wat, als jongensmoeder )
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Niet je schoondochter die net bevallen is bekritiseren over het feit dat ze geen borstvoeding geeft. En dit constant oprakelen als in:"Goh arm kind moet je nu eerst wachten tot je flesje gemaakt en opgewarmt is" en nog veel meer van die opmerkingen.

Eventuele opmerkingen maken als: "Goh zou je dat chocolaatje nou echt wel nemen?" (Was net 1 week na de bevalling en buik was nog flink na keizersnede).

Niet met uitgeknipte artikelen uit tijdschriften aankomen waarin staat dat autisme komt door verkeerde voeding.
En zeggen dat het zoon en schoondochter hun schuld is dat je kleinkind autisme heeft.

Niet andere mensen meenemen naar het huis van je zoon/schoondochter om er even een rondleiding te geven als je zoon/schoondochter zelf op vakantie zijn (meteen de sloten veranderd nadat we dit hoorden).

Zo blij dat dit mijn exschoonmoeder is :cheer:
blijfgewoonbianca schreef:
02-07-2020 14:24
Zou dat er - ook - aan kunnen liggen dat moeders met hun eigen dochter mee naar de verloskundige gaan, als eerste op kraamvisite mogen, met hun dochter babykleertjes gaan shoppen, (vaker) op mogen passen ? ( verzin maar wat, als jongensmoeder )
:kneel:
Heb je er nog zin in to?
bieslookje schreef:
02-07-2020 13:51
Klopt helemaal. En dat deed hij ook, maar er lag het een en ander op de nachtkastjes en dat was opgeruimd en erin dus ook.....vriend heeft toen meteen duidelijk gemaakt aan moeder dat dit niet meer hoefde, hij deed altijd zelf en bleef dat doen. Is ook nooit meer voorgekomen.
Wellicht was het aardig bedoeld zal ik maar denken
We zijn het dus eens dat het raar gedrag is. :-D Raar ook als hij dat normaal ook gewoon zelf doet... je zou denken dat ze nieuwsgierig was.
hannaa46 schreef:
02-07-2020 13:46
Grapje hoor!
En dat heb ik dus moeten leren: mijn grapjes worden uitstekend begrepen door mijn eigen kinderen (die vinden ze erg leuk), maar schoonkinderen zijn in eerste instantie vreemden en kunnen het niet altijd goed plaatsen.. Dus een stuk voorzichtiger geworden daarmee.

O ja, inderdaad een beetje voorzichtig met bepaalde humor. Vooral familiegrappen worden niet altijd door anderen begrepen en leuk gevonden.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
aliva schreef:
02-07-2020 12:39
maar stel dat het koppel zegt: "Heel fijn, maar het wordt allemaal een beetje veel in die kerstperiode met oma A en opa B en ma/pa/stiefpa/stiefma, peter/meter en tante truus. We willen een beetje "rouleren", dus dit jaar slaan we eens over. Volgend jaar zijn we weer van de partij."

zou je dat ok vinden?
Zou ik heel jammer vinden, maar dan is het niet anders, toch ?
Ik heb weleens met Pasen ook de ouders van de meiden uitgenodigd, plus mijn (schoon)ouders zodat “ de kinderen “ niet de dag er na weer bij iemand moesten brunchen. En zo doe ik dat ook met oud en nieuw : de jongens vieren het nou eenmaal heel graag hier ( want dik feest ) en dan voelen de meiden zich niet schuldig dat ze eigenlijk ook weleens o&n naar hun ouders moeten, of minimaal de dag er na.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
02-07-2020 14:24
Troost je, dat hoeft helemaal niet zo te gaan hoor.
Als je een warme band met je schoondochter hebt, zijn dat zaken die een vrouw ook graag met haar schoonmoeder deelt.
*2020* schreef:
02-07-2020 14:28
Heb je er nog zin in to?
Ja hoor mijn twee zoons komen/zijn nog steeds graag thuis heb ook geen reden aan te nemen dat dat door hun vriend/in ineens anders wordt .
Mocht dit wel zo zijn dan ben ik prima in staat naar mijn eigen aandeel te kijken .
Zal nooit contact afdwingen dat is een ding dat zeker is .
Yildizlar schreef:
02-07-2020 14:36
Ja hoor mijn twee zoons komen/zijn nog steeds graag thuis heb ook geen reden aan te nemen dat dat door hun vriend/in ineens anders wordt .
Mocht dit wel zo zijn dan ben ik prima in staat naar mijn eigen aandeel te kijken .
Zal nooit contact afdwingen dat is een ding dat zeker is .
Mijn advies is gooi die viva adviezen weg en volg je eigen gevoel dan komt het allemaal goed!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven