Ongesteld of niet?

02-07-2020 10:19 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Ik ben nu zo'n 6 weekjes gestopt met de pil, omdat ik graag zwanger wil worden. Allemaal erg spannend! Nu ben ik aan 't wachten totdat ik ongesteld wordt. Morgen precies een week geleden heb ik iets bruine afscheiding, al 6 dagen lang. Is dat nou mijn eerste ongesteldheid of niet? Het is niet heel veel, maar wel al 6 dagen lang....

Wie kan me helpen?
Ja.
Ja.
Maar het zijn echt maar een paar druppels he. Ik mag dit wel zien als mijn eerste ongesteldheid (blij)?
Ja.
En zeg dat antwoord nee is. Wat dan?
Één menstruatie maakt nog geen cyclus. Wacht even rustig af.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Volgens mij moet het echt rood zijn om het een ongesteldheid te noemen.
Zou je al zwanger kunnen zijn?
Sterrenmunt--- schreef:
02-07-2020 10:37
Volgens mij moet het echt rood zijn om het een ongesteldheid te noemen.
Zou je al zwanger kunnen zijn?
Huh? Volgens wie?
Zwanger kan nog niet, ik heb 2 dagen geleden een zwangerschapstest gedaan en deze was negatief.
*Mel schreef:
02-07-2020 10:38
Zwanger kan nog niet, ik heb 2 dagen geleden een zwangerschapstest gedaan en deze was negatief.
Dan ben je gewoon ongesteld.

Rustig aan, ik snap dat je staat te springen vanwege de grote impact van de gemaakte beslissing. Maar je lijf is geen machine.
Heb het gewoon leuk de komende tijd met de beoogde vader van je toekomstige kind. Maar dat broekloeren, daar wordt je echt niet zwanger van. Of vrolijk.
Ik tel het pas als dag 1 van de menstruatie, als het echt doorgezet is. Dus echt rood bloed.
Luci_Morgenster schreef:
Huh? Volgens wie?
Volgens de meeste artsen (en cyclusapps) die aangeven dat de eerste dag van de ongesteldheid de dag met helderrood bloed is.

Zoals op de website van het umcg:
De menstruatiecyclus duurt gemiddeld 28 dagen, gerekend van de eerste dag van de menstruatie (= helderrood bloedverlies) tot de eerste dag van de volgende menstruatie.

Ik kan er best naast zitten hoor, maar daarom is ik 'volgens mij'.
En er zullen vast uitzonderingen zijn en omdat je de pil slikt moet de boel misschien weer even 'opstarten' maar mijn redenering was dat gezien het bruin is, het nog niet je echte ongesteldheid is. Misschien is dat het wel voor deze keer, maar in de meeste gevallen is bloed rood bij een ongesteldheid.
Luci_Morgenster schreef:
Huh? Volgens wie?
.
Voor een fertiliteitsbehandeling mag je ook pas dag 1 tellen vanaf rood bloedverlies.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Sterrenmunt--- schreef:
02-07-2020 10:48
Volgens de meeste artsen (en cyclusapps) die aangeven dat de eerste dag van de ongesteldheid de dag met helderrood bloed is.

Zoals op de website van het umcg:
De menstruatiecyclus duurt gemiddeld 28 dagen, gerekend van de eerste dag van de menstruatie (= helderrood bloedverlies) tot de eerste dag van de volgende menstruatie.

Ik kan er best naast zitten hoor, maar daarom is ik 'volgens mij'.
En er zullen vast uitzonderingen zijn en omdat je de pil slikt moet de boel misschien weer even 'opstarten' maar mijn redenering was dat gezien het bruin is, het nog niet je echte ongesteldheid is. Misschien is dat het wel voor deze keer, maar in de meeste gevallen is bloed rood bij een ongesteldheid.
Je hebt gelijk hoor. Bruin bloed is oud bloed. En 6 dagen lang bruin bloed is geen menstruatie. Het kan wel een teken zijn dat de menstruatie eraan komt. En misschien is het ook hoe TO haar cyclus weer op gang komt, en is ze over een week ook weer vruchtbaar. Maar bij de echte normale menstruatie hoort toch echt rood bloed.

Dan kan iedereen gewoon online vinden.
Nee. Wacht het af. Vaak verlies ik 1 week voor mijn menstruatie bruin (= oud) bloed.
Sterrenmunt--- schreef:
02-07-2020 10:48
To is net gestopt met de pil. Als zij deze langdurig geslikt heeft kan het zijn dat haar baarmoederslijmvlies de eerste keer nog niet helemaal hersteld is en dus niet zo dik was. Dat kan resulteren in een heel lichte menstruatie. Als er weinig bloed is, kan het wat langer duren voor het eruit komt en blijft het allemaal bruin. Amenorroe of hypomenorroe ten gevolge van endometriumatrofie na langdurig pilgebruik (progesteron) komt vaak voor.

In deze situatie zou ik 4 weken na de laatste onttrekkingsbloeding 6 dagen bloedverlies (al is het bruin) wel duiden als eerste menstruatie.
Kokoro schreef:
02-07-2020 12:59
To is net gestopt met de pil. Als zij deze langdurig geslikt heeft kan het zijn dat haar baarmoederslijmvlies de eerste keer nog niet helemaal hersteld is en dus niet zo dik was. Dat kan resulteren in een heel lichte menstruatie. Als er weinig bloed is, kan het wat langer duren voor het eruit komt en blijft het allemaal bruin. Amenorroe of hypomenorroe ten gevolge van endometriumatrofie na langdurig pilgebruik (progesteron) komt vaak voor.

In deze situatie zou ik 4 weken na de laatste onttrekkingsbloeding 6 dagen bloedverlies (al is het bruin) wel duiden als eerste menstruatie.
Ohhh super! Dan ga ik er idd vanuit dat 't gewoon een menstruatie is. Heel erg bedankt!
You're welcome :).

Mocht je het spannend vinden om 4 weken af te wachten of je volgende menstruatie netjes op tijd komt, kun je er ook voor kiezen om te gaan temperaturen. Je temperatuur stijgt namelijk lichtjes na de eisprong en dit kun je monitoren. Je hebt dan een thermometer nodig met 2 cijfers achter de komma en een app zoals Fertility Friend of Flo. Zodra je wakker wordt, meet je je temperatuur (kan vaginaal) en voer je het in. Zo ontstaat een grafiek zoals onderstaand.

Toen mijn cyclus een tijdje onregelmatig was, ben ik dit gaan doen. Zo kwam ik erachter dat ik soms nog op dag 19 een eisprong had en werd dan inderdaad "netjes" twee weken later ongesteld. Als ik niet had getrackt, had ik gedacht dat ik (wederom) 5 dagen overtijd was. Ik ben het tracken blijven doen omdat het weinig moeite kost en ik daardoor nauwkeuriger weet wanneer ik ongesteld ga worden. Zo ben ik erachter gekomen dat ik bij een regelmatige cyclus van 28 dagen ovuleer op dag 16 i.p.v. 14.

Je kunt natuurlijk ook, zoals de heersende mening op viva, gewoon geduldig afwachten en in de tussentijd "klussen voor een beeb" ;-D.

Afbeelding

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven