Do’s en don’ts voor schoonmoeders

donderdag 2 juli 2020 om 09:19

donderdag 2 juli 2020 om 14:39
Komt vast helemaal goed met jouw instelling!Yildizlar schreef: ↑02-07-2020 14:36Ja hoor mijn twee zoons komen/zijn nog steeds graag thuis heb ook geen reden aan te nemen dat dat door hun vriend/in ineens anders wordt .
Mocht dit wel zo zijn dan ben ik prima in staat naar mijn eigen aandeel te kijken .
Zal nooit contact afdwingen dat is een ding dat zeker is .

donderdag 2 juli 2020 om 14:40
Dat lijkt me sowieso vrij moeilijk als je niet bij de bevalling bent maar snap je punt .Mrs_williams schreef: ↑02-07-2020 14:39Dring familiedagen niet op, en mocht je ooit oma worden, hou dan niet het kleinkind vast voordat de moeder het zelf heeft vast gehouden.
donderdag 2 juli 2020 om 14:40
donderdag 2 juli 2020 om 14:44
Ik zal voor de meesten van jullie hier horror zijn, want ik kom heel vaak onaangekondigd. Drink ik bakkie thee en ben binnen een kwartier weer weg. En ik nodig mezelf uit voor het eten als ik anders alleen ben.
Doen ze andersom ook. ( komen ze gelijk even op hun vertrouwde plee kakken

)
Doen ze andersom ook. ( komen ze gelijk even op hun vertrouwde plee kakken
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

donderdag 2 juli 2020 om 14:49
Als je schoondochters maar de vrijheid hebben om eerlijk te zeggen als ze een keertje geen zin hebben in jouw onaangekondigd bezoekje.blijfgewoonbianca schreef: ↑02-07-2020 14:44Ik zal voor de meesten van jullie hier horror zijn, want ik kom heel vaak onaangekondigd. Drink ik bakkie thee en ben binnen een kwartier weer weg. En ik nodig mezelf uit voor het eten als ik anders alleen ben.
Doen ze andersom ook. ( komen ze gelijk even op hun vertrouwde plee kakken)

donderdag 2 juli 2020 om 14:53
Nee. Ik ken dat ook helemaal niet.blijfgewoonbianca schreef: ↑02-07-2020 14:24Zou dat er - ook - aan kunnen liggen dat moeders met hun eigen dochter mee naar de verloskundige gaan, als eerste op kraamvisite mogen, met hun dochter babykleertjes gaan shoppen, (vaker) op mogen passen ? ( verzin maar wat, als jongensmoeder )
donderdag 2 juli 2020 om 14:56

donderdag 2 juli 2020 om 14:56
En als de schoondochters onaangekondigd komen vind ik het niet zo gek, anders vind ik het behoorlijk aso.
Ook als mijn moeder dat zou doen btw. Of de vaders.

donderdag 2 juli 2020 om 14:57
Ik lees dat soort dingen heel erg vaak in topics van vrouwen die net bevallen zijn. Van hun eigen moeder kunnen ze alles (nou ja, veel) velen, maar hun schoonmoeder doet alles verkeerd. Als daar dan voorzichtig op gewezen wordt, zijn de reacties meestal á la 'dat is toch logisch dat een vrouw meer naar haar moeder trekt'. En natuurlijk zal dat ergens wel logisch zijn, maar die andere vrouw is ook oma geworden en heeft ook een kleinkind gekregen.blijfgewoonbianca schreef: ↑02-07-2020 14:24Zou dat er - ook - aan kunnen liggen dat moeders met hun eigen dochter mee naar de verloskundige gaan, als eerste op kraamvisite mogen, met hun dochter babykleertjes gaan shoppen, (vaker) op mogen passen ? ( verzin maar wat, als jongensmoeder )
Ik vind mijn familie een feestje, en die van mijn man ook en ik ben daarbij ook nog eens van mening dat een mens in zijn eentje niks is en dat 'it takes a village to raise a child' een waarheid als een koe is. Dus met die pas bevallen schoondochters kan ik meestal niet zo meevoelen als ze klagen over hun schoonmoeder.
Gelukkig krijg je een kind niet in je eentje, maar wordt het onderdeel van een familie. Iets wat veel jonge ouders zich niet zo realiseren. En ze realiseren zich ook niet, dat de 'koude kant' voor hun wederhelft de warme kant is.
donderdag 2 juli 2020 om 14:59
Geldt dat ook voor eigen, of alleen / specifiek voor aanhang?
Zou jij durven zeggen tegen je (schoon)moeder “ ik heb geen zin in je vandaag “ ?
Als ze ( smoes of niet ) weg moeten, bezig zijn, al visite hebben, niet lekker zijn, etc dan kom ik niet binnen, hoor.
En de ene keer is alleen een zoon thuis, de andere keer zijn ze samen, soms tref ik een schoondochter... Even bijkletsen.
De andere kant zou zijn dat je anders een hele avond / dag / dag en avond op visite zou gaan. Dat komt nu eigenlijk zelden voor, behalve bij een “ uit de hand gelopen borrel “ ( joh, blijf eten, lekker makkelijk ) .
donderdag 2 juli 2020 om 15:00
A-men !ninanoname schreef: ↑02-07-2020 14:57Ik lees dat soort dingen heel erg vaak in topics van vrouwen die net bevallen zijn. Van hun eigen moeder kunnen ze alles (nou ja, veel) velen, maar hun schoonmoeder doet alles verkeerd. Als daar dan voorzichtig op gewezen wordt, zijn de reacties meestal á la 'dat is toch logisch dat een vrouw meer naar haar moeder trekt'. En natuurlijk zal dat ergens wel logisch zijn, maar die andere vrouw is ook oma geworden en heeft ook een kleinkind gekregen.
Ik vind mijn familie een feestje, en die van mijn man ook en ik ben daarbij ook nog eens van mening dat een mens in zijn eentje niks is en dat 'it takes a village to raise a child' een waarheid als een koe is. Dus met die pas bevallen schoondochters kan ik meestal niet zo meevoelen als ze klagen over hun schoonmoeder.
Gelukkig krijg je een kind niet in je eentje, maar wordt het onderdeel van een familie. Iets wat veel jonge ouders zich niet zo realiseren. En ze realiseren zich ook niet, dat de 'koude kant' voor hun wederhelft de warme kant is.

Dit soort veroordelende dingen roepen als schoonmoeder zou ik dan weer niet doen. Net als feestdagen afdwingen en onaangekondigd langskomen.ninanoname schreef: ↑02-07-2020 14:57Ik lees dat soort dingen heel erg vaak in topics van vrouwen die net bevallen zijn. Van hun eigen moeder kunnen ze alles (nou ja, veel) velen, maar hun schoonmoeder doet alles verkeerd. Als daar dan voorzichtig op gewezen wordt, zijn de reacties meestal á la 'dat is toch logisch dat een vrouw meer naar haar moeder trekt'. En natuurlijk zal dat ergens wel logisch zijn, maar die andere vrouw is ook oma geworden en heeft ook een kleinkind gekregen.

Bliksembezoekjes van een kwartier/half uur, daar heb ik geen problemen mee. Maar als mijn schoonouders langs komen blijven ze uren zitten. En ze verwachten dan ook dat je ze als visite entertaint. Weg avondje me-time. En dat soort avondjes zijn al schaars genoeg.blijfgewoonbianca schreef: ↑02-07-2020 14:44Ik zal voor de meesten van jullie hier horror zijn, want ik kom heel vaak onaangekondigd. Drink ik bakkie thee en ben binnen een kwartier weer weg.
Gelukkig komen ze nooit onverwacht.

anoniem_63613ca6e2601 wijzigde dit bericht op 02-07-2020 15:01
13.55% gewijzigd
donderdag 2 juli 2020 om 15:02
Luci_Morgenster schreef: ↑02-07-2020 14:56En als de schoondochters onaangekondigd komen vind ik het niet zo gek, anders vind ik het behoorlijk aso.
Maar stel dat de schoondochters het niet zouden doen maar de zoons wel ? Hoe vind je het dan ?
Ook als mijn moeder dat zou doen btw. Of de vaders.

donderdag 2 juli 2020 om 15:03
Ik wel. Maar heel eerlijk, als ik thuis ben en ik wat anders te doen ga ik dat ook gewoon doen, dan vermaakt je eigen kind je maar. Is die er niet, doe ik niet eens open.steampunk11111111 schreef: ↑02-07-2020 15:00Bliksembezoekjes van een kwartier/half uur, daar heb ik geen problemen mee. Maar als mijn schoonouders langs komen blijven ze uren zitten. En ze verwachten dan ook dat je ze als visite entertaint. Weg avondje me-time. En dat soort avondjes zijn al schaars genoeg.
Gelukkig komen ze nooit onverwacht.![]()

Of ik geef netjes aan er geen zin of tijd voor te hebben.

donderdag 2 juli 2020 om 15:05
Nou nee, dat is wel heel erg bot!blijfgewoonbianca schreef: ↑02-07-2020 14:59Geldt dat ook voor eigen, of alleen / specifiek voor aanhang?
Zou jij durven zeggen tegen je (schoon)moeder “ ik heb geen zin in je vandaag “ ?
Dan verzin je toch een smoesje: hoofdpijn, moe, whatever.
Soms zit je niet zo lekker in je vel en heb je geen zin in bezoek, hoe kort ook.
En hoe lief je je schoonmoeder ook vindt, het hoeft niets met jou als persoon te maken te hebben.

donderdag 2 juli 2020 om 15:06
Je eigen kinderen bedoel je dan? Want ik heb geen zoons.

Vind ik ook raar, bel of ap even of het uitkomt. Dat zou ik ze dan leren. Hoeveel tijd en werk is dat? 2 seconden.
Mijn partner ( of ik) apt zijn ouders ook altijd even van te voren. En hun kinderen en kleinkinderen komen er graag en best vaak. maar altijd in overleg. En mijn ouders wonen gelukkig niet in de buurt, dat gaat sowieso nooit zo maar spontaan. Dan rij je uren voor niks.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 02-07-2020 15:07
3.70% gewijzigd
donderdag 2 juli 2020 om 15:07
Hoe geef je nou netjes aan geen zin in iemand te hebben ? Daar ben ik nou heel benieuwd naar.Luci_Morgenster schreef: ↑02-07-2020 15:03,
Of ik geef netjes aan er geen zin of tijd voor te hebben.

donderdag 2 juli 2020 om 15:08
Sorry, ik heb even geen zin in visite.blijfgewoonbianca schreef: ↑02-07-2020 15:07Hoe geef je nou netjes aan geen zin in iemand te hebben ? Daar ben ik nou heel benieuwd naar.
donderdag 2 juli 2020 om 15:11
Bij ons woont iedereen wel op een route naar werk / naar sport / naar de winkel / naar het centrum. Dus je kijkt vaak voor of na je dit of dat hebt gedaan of er even iemand thuis is voor een bakkie. Over en weer.Luci_Morgenster schreef: ↑02-07-2020 15:06Je eigen kinderen bedoel je dan? Want ik heb geen zoons.ja, eigen bedoelde ik.
Vind ik ook raar, bel of ap even of het uitkomt. Dat zou ik ze dan leren. Hoeveel tijd en werk is dat? 2 seconden. Bij ons is dat dus niet raar. Dus dat heb ik ze ook niet geleerd.
Mijn partner ( of ik) apt zijn ouders ook altijd even van te voren. En hun kinderen en kleinkinderen komen er graag en best vaak. maar altijd in overleg. En mijn ouders wonen gelukkig niet in de buurt, dat gaat sowieso nooit zo maar spontaan. Dan rij je uren voor niks.