Do’s en don’ts voor schoonmoeders

donderdag 2 juli 2020 om 09:19
donderdag 2 juli 2020 om 16:45
Verrassend topic.
Hemelsbreed verschil tussen mijn schoonmoeder en de schoonmoeder van mijn man: onze moeders dus.
Bij man's ouders (met pensioen) maak je 3 mnd. van te voren een afspraak om langs te komen, dan wordt de tafel gedekt voor 2 personen
Echt waar. Gaan zij eten en wij met kinderen zitten op de bank. Na bezoek dus naar de grote M.
Bij mijn moeder kan iedereen aanschuiven, onverwacht, zoon van mijn buurvrouw, nichtje van vriendin, toevallig in het durp, gezellig, "gewoon een aardappel meer of een boterham".
Inmiddels zelf ook schoonmoeder: kinderen appen 5 min. van te voren dat ze komen
altijd een bakkie en " de keukentafel kan vertellen". Komt het niet uit dan zoen, bye en tot gauw.
Hemelsbreed verschil tussen mijn schoonmoeder en de schoonmoeder van mijn man: onze moeders dus.
Bij man's ouders (met pensioen) maak je 3 mnd. van te voren een afspraak om langs te komen, dan wordt de tafel gedekt voor 2 personen

Bij mijn moeder kan iedereen aanschuiven, onverwacht, zoon van mijn buurvrouw, nichtje van vriendin, toevallig in het durp, gezellig, "gewoon een aardappel meer of een boterham".
Inmiddels zelf ook schoonmoeder: kinderen appen 5 min. van te voren dat ze komen

Alles sal reg kom

donderdag 2 juli 2020 om 16:48
En wat doet jouw partner dan?Rachmaninoff schreef: ↑02-07-2020 16:25Dan is het niet zo erg vind ik. Hier wordt dan geopperd wat 'pas echt een leuke film is, en dan mag ik die aanzetten en heen en weer gaan lopen met hapjes en drankjes. Dat had ik dus niet in gedachten voor die avond. Sorry, geen zin in visite durf ik niet zeggen. Smoesjes ook niet, dus ik laat ze maar gewoon binnen. Ik heb al meerdere keren gevraagd of ze voortaan willen bellen maar dat willen ze niet, ze willen het op deze manier. Daardoor ga ik ze steeds minder leuk vinden, dat is hun eigen schuld. Ik heb één keer zwager met kameraad weggestuurd omdat ik echt binnen vijf minuten de deur uit moest omdat we hadden afgesproken met vrienden. Daar was hij kwaad om, hij vond dat we dan maar gewoon de visite hadden moeten afzeggen blijkbaar.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

donderdag 2 juli 2020 om 16:50
Beter niet, dan word ik te herkenbaar.
Laten we het erop houden dat ze vond dat ik haar dochter had afgepakt. Je kan er zo een psychologische thriller over schrijven.
donderdag 2 juli 2020 om 17:09
Mijn schoonmoeder al jaren geleden overleden was heel lief ze had een goed karakter.
We woonden toen tegenover ze en ze zou nooit ongevraagd binnen komen of zich ergens mee bemoeien.
Dan mijn schoonvader,als wij visite hadden kwam hij later vragen wie dat waren..want ik ken ze niet.
Of vragen waar we geweest waren want we waren laat thuis enz enz.
Mijn man was wat bang voor zijn dominante vader ik dus niet en dat werd me niet in dank afgenomen.
Zelf ben ik maar 3 jaar schoonmoeder geweest,(met in gedachten mijn schoonmoeder) ging dat goed al was ik heel blij dat mijn schoondochter na 3 jaar weg ging.
We woonden toen tegenover ze en ze zou nooit ongevraagd binnen komen of zich ergens mee bemoeien.
Dan mijn schoonvader,als wij visite hadden kwam hij later vragen wie dat waren..want ik ken ze niet.
Of vragen waar we geweest waren want we waren laat thuis enz enz.
Mijn man was wat bang voor zijn dominante vader ik dus niet en dat werd me niet in dank afgenomen.
Zelf ben ik maar 3 jaar schoonmoeder geweest,(met in gedachten mijn schoonmoeder) ging dat goed al was ik heel blij dat mijn schoondochter na 3 jaar weg ging.
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.

donderdag 2 juli 2020 om 17:19
Een paar weken terug was er een topic vertel de irritante gewoontes van je partner en nu dus van zijn moeder.
Maar ga rustig verder.
donderdag 2 juli 2020 om 17:30
Sharing* schreef: ↑02-07-2020 16:45Verrassend topic.
Bij man's ouders (met pensioen) maak je 3 mnd. van te voren een afspraak om langs te komen, dan wordt de tafel gedekt voor 2 personenEcht waar. Gaan zij eten en wij met kinderen zitten op de bank. Na bezoek dus naar de grote M.
Inmiddels zelf ook schoonmoeder: kinderen appen 5 min. van te voren dat ze komenaltijd een bakkie en " de keukentafel kan vertellen". Komt het niet uit dan zoen, bye en tot gauw.

Ik zou er nooit meer komen.
Wat erg.
Bij mijn ouders thuis gaat het ook zoals bij jouw moeder.

donderdag 2 juli 2020 om 17:33
Maar het gaat in het begin niet altijd om het kleinkind zelf. Het verschil wat ik merkte is dat schoonmoeder vooral met de leuke nieuwe kleindochter bezig was en moeder vooral met hoe het met mij ging net na de bevalling. Het is niet niks een bevalling en moeder worden ook al doen veel vrouwen het. Qua hulp zat het bij mij vooral in het mentale, niet met de baby zelf.ninanoname schreef: ↑02-07-2020 14:57Ik lees dat soort dingen heel erg vaak in topics van vrouwen die net bevallen zijn. Van hun eigen moeder kunnen ze alles (nou ja, veel) velen, maar hun schoonmoeder doet alles verkeerd. Als daar dan voorzichtig op gewezen wordt, zijn de reacties meestal á la 'dat is toch logisch dat een vrouw meer naar haar moeder trekt'. En natuurlijk zal dat ergens wel logisch zijn, maar die andere vrouw is ook oma geworden en heeft ook een kleinkind gekregen.
Ik vind mijn familie een feestje, en die van mijn man ook en ik ben daarbij ook nog eens van mening dat een mens in zijn eentje niks is en dat 'it takes a village to raise a child' een waarheid als een koe is. Dus met die pas bevallen schoondochters kan ik meestal niet zo meevoelen als ze klagen over hun schoonmoeder.
Gelukkig krijg je een kind niet in je eentje, maar wordt het onderdeel van een familie. Iets wat veel jonge ouders zich niet zo realiseren. En ze realiseren zich ook niet, dat de 'koude kant' voor hun wederhelft de warme kant is.

donderdag 2 juli 2020 om 17:35
Ik ben heel benieuwd naar mezelf als schoonmoeder.
Mijn oudste houdt al angstvallig geheim wie ze leuk vindt omdat ze me te hysterisch vind.
Ik moet zeggen dat ik dacht een soort zoete inval moeder te zijn maar eigenlijk die logeerpartijen en inloop van vriendinnen niet mis tijdens deze corona periode. Ik erger me vaak al kapot aan vriendinnetjes, in mezelf hoor.
Mijn oudste houdt al angstvallig geheim wie ze leuk vindt omdat ze me te hysterisch vind.
Ik moet zeggen dat ik dacht een soort zoete inval moeder te zijn maar eigenlijk die logeerpartijen en inloop van vriendinnen niet mis tijdens deze corona periode. Ik erger me vaak al kapot aan vriendinnetjes, in mezelf hoor.
donderdag 2 juli 2020 om 17:37
WTF?? Maar zegt je man daar niets van dan? En wat zit daar bij schoonouders achter dan, zuinigheid?Sharing* schreef: ↑02-07-2020 16:45Verrassend topic.
Bij man's ouders (met pensioen) maak je 3 mnd. van te voren een afspraak om langs te komen, dan wordt de tafel gedekt voor 2 personenEcht waar. Gaan zij eten en wij met kinderen zitten op de bank. Na bezoek dus naar de grote M.
Inmiddels zelf ook schoonmoeder: kinderen appen 5 min. van te voren dat ze komenaltijd een bakkie en " de keukentafel kan vertellen". Komt het niet uit dan zoen, bye en tot gauw.

donderdag 2 juli 2020 om 17:47
Maar zeg eens eerlijk, ziet het er lekker uitSharing* schreef: ↑02-07-2020 16:45Verrassend topic.
donderdag 2 juli 2020 om 19:16
Je zou bij mij van harte welkom zijn hoor, zolang je het niet erg vindt dat ik er ontploft uit zie (sta nogal in de chill stand als ik thuis ben, vriendinnen van mijn dochter en de postman/pakketjesman zijn er ondertussen wel gewend)blijfgewoonbianca schreef: ↑02-07-2020 14:44Ik zal voor de meesten van jullie hier horror zijn, want ik kom heel vaak onaangekondigd. Drink ik bakkie thee en ben binnen een kwartier weer weg. En ik nodig mezelf uit voor het eten als ik anders alleen ben.
Doen ze andersom ook. ( komen ze gelijk even op hun vertrouwde plee kakken)
donderdag 2 juli 2020 om 19:19
Het is volgens mij pas opdringen als er niet geaccepteerd wordt dat een stel ook samen tradities kan maken, die af kunnen wijken van de tradities van de (schoon)ouders. Zeker als je zelf kinderen wordt vorm je daarmee een gezin. En dan kun je dus eigen tradities krijgen die afwijken van wat je als schoonmoeder normaal vindt. En kun je dus eens een kerstdag missen of wat dan ook. Ik denk dat dit soort dingen accepteren al veel helpt in de verhouding tussen schoondochters en schoonmoeders.blijfgewoonbianca schreef: ↑02-07-2020 09:32Wanneer is het opdringen en wanneer is het gewoon, gezellig, spontaan of zelfs een familietraditie ?
En wat begrip voor elkaar hebben. Toen ik was bevallen had ik mijn schoonmoeder vrij snel gevraagd, ook om scheve gezichten te voorkomen. Mijn schoonmoeder zag hoe ik eraan toe, gaf de kleine een aai was en ging met haar zoon thee drinken. Zodat ik even wat langer met mijn moeder en de kleine kon zijn. Niet omdat zij minder oma is maar wel omdat ik bevallen was en haar kind niet. Ik heb dat enorm gewaardeerd. Maak er niet zo’n strijd van denk ik dan.
En onaangekondigd langskomen, commentaar op inrichting, meubelen uitzoeken. Ik zou ermee uitkijken, het niet te vaak doen. Tenzij echt duidelijk is dat schoondochters dat prima vinden. Veel hangt ook af van wat mensen gewend zijn. Wat dat aangaat scheelt het denk ik wel als twee mensen uit soortgelijke gezinnen komen.
donderdag 2 juli 2020 om 19:19
Nee, dat boeit nou echt totaal niet. Wel of je lekkere thee hebt. Of iets sterkers
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

donderdag 2 juli 2020 om 19:23
Dat klinkt alsof dat kind niet alleen van de ouders is, maar van de hele familie????ninanoname schreef: ↑02-07-2020 14:57Ik lees dat soort dingen heel erg vaak in topics van vrouwen die net bevallen zijn. Van hun eigen moeder kunnen ze alles (nou ja, veel) velen, maar hun schoonmoeder doet alles verkeerd. Als daar dan voorzichtig op gewezen wordt, zijn de reacties meestal á la 'dat is toch logisch dat een vrouw meer naar haar moeder trekt'. En natuurlijk zal dat ergens wel logisch zijn, maar die andere vrouw is ook oma geworden en heeft ook een kleinkind gekregen.
Ik vind mijn familie een feestje, en die van mijn man ook en ik ben daarbij ook nog eens van mening dat een mens in zijn eentje niks is en dat 'it takes a village to raise a child' een waarheid als een koe is. Dus met die pas bevallen schoondochters kan ik meestal niet zo meevoelen als ze klagen over hun schoonmoeder.
Gelukkig krijg je een kind niet in je eentje, maar wordt het onderdeel van een familie. Iets wat veel jonge ouders zich niet zo realiseren. En ze realiseren zich ook niet, dat de 'koude kant' voor hun wederhelft de warme kant is.

donderdag 2 juli 2020 om 19:25
donderdag 2 juli 2020 om 19:25
Ahhh een goed excuus voor een glas wijn is altijd welkomblijfgewoonbianca schreef: ↑02-07-2020 19:19Nee, dat boeit nou echt totaal niet. Wel of je lekkere thee hebt. Of iets sterkers![]()

donderdag 2 juli 2020 om 19:28
Het klinkt of ze wat over het kind te zeggen wil hebben.blijfgewoonbianca schreef: ↑02-07-2020 19:25Niemand is toch alleen maar iemands kind ? Je bent bijv ook zus, nichtje, kleinkind, etc.