Do’s en don’ts voor schoonmoeders

02-07-2020 09:19 198 berichten
Naar aanleiding van het zoveelste schoonfamilie topic .
En gezien het feit dat mijn kinderen eindelijk aan de man/vrouw zijn ;)
Welke fout mag ik absoluut niet maken in het toekomstige schoonmoederschap ?
Want voor je het weet herken ik mezelf in een van de omschrijvingen hier :)
Alle reacties Link kopieren
Wat niet helpt :

Tegen je schoondochter zeggen
Je bent een hoer
normaal kiest hij iemand met donker haar
Ondanks dat je mollig bent ben je toch wel oke
Ik denk dat je meervoudige persoonlijkheden heb

Niet bemoeien met een groot bedrag die iemand krijg op haar rekening

Niet haar alleen laten terug reizen als je samen op vakantie was en ze ruzie had met je zoon

Niet bemoeien met ruzies van zoon en schoondochter

Geen mamaskindjes opvoeden

Dit waren trouwens voorbeelden van 2 verschillende ex schoon loeders
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Mijn schoonouders kwamen 3 dagen na de bevalling van onze jongste eens op kraambezoek omdat ze ‘andere verplichtingen hadden’.

Toen we ooit een week op vakantie waren, was het opeens hoognodig dat een leiding in het toilet een lik verf moest hebben. Uiteraard zonder overleg, maar dat was veel beter voor de verkoop van ons huis.

Ach, ze hebben de beste intenties hoor, en het is pas begonnen toen zowel haar dochter als ik tegelijk zwanger waren. Ze vond het lastig om de aandacht te verdelen en een zwangere dochter is toch anders. Pijnlijk voor man. En onze dochters. Want het verschil dat gemaakt werd, was duidelijk. Uiteindelijk heeft een keer goed geknald tussen schoonmoeder en mij, waarbij ik 7 jaar aan frustraties er in 1 keer uitgooide. Daarna was het oké. Ze hadden het zelf niet door. Nu accepteren we meer van elkaar.
Poeszie schreef:
02-07-2020 17:37
WTF?? Maar zegt je man daar niets van dan? En wat zit daar bij schoonouders achter dan, zuinigheid?
Omhoog gevallen sjiek, naar Michelin sterren restaurants, golfclub borrels, alles voor de uiterlijke schijn, zoiets?
Man vraagt dan om een boterham uit de diepvries, kan net twee sneetjes of chinees bestellen, nee, dat is te ordinair.
Eerst maakte ik ruzie met mijn man, is het niet waard, wij hebben geen gepoetst zilveren bestek, gewoon lepels en vorken. Gezellig
Alles sal reg kom
Ik lees hier over eigen moeders die meer gericht zijn op hun dochter dan de schoonmoeders. Hier was mijn moeder er niet bij, mijn vader ook niet. Ze hebben mijn kind nog nooit gezien. Dat was moeilijk.

Mijn schoonmoeder feliciteerde mij niet. Ze zei dat ons kindje het onderkinnetje van mama had. We kregen een briefje dat ze een bepaald bedrag zou overmaken op spaarrekening van ons kindje. Toen bleek dat die rekening gekoppeld was aan de mijne eiste ze dat er een nieuwe rekening geopend zou worden. Dat deden we niet. Het bedrag heeft ze nooit gegeven.

Doe dit soort dingen allemaal niet.
mamsvan schreef:
02-07-2020 19:32

Niet haar alleen laten terug reizen als je samen op vakantie was en ze ruzie had met je zoon
Intrigerend 😄

Mocht je niet meer mee terug ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Als je schoonzoon niet zo'n familieman blijkt te zijn, hem niet blijven onthalen als de verloren zoon, of vragen of ie met jou de kerstdis wil kokkerellen als ie toevallig heel goed kan koken, of hem overladen met cadeau' s terwijl hij behalve kerst en anderhalve verjaardag nooit komt. Het is allemaal lief en goed bedoeld en het kan vele malen erger lees ik hierboven (understatement) maar mijn partner is een beetje bang voor dr geworden :rrr:

Niet je zoon als een klein kind behandelen als deze 45 jaar is. Eerder dan na 15 jaar accepteren dat er geen kleinkinderen gaan komen. En ja, ik weet het, hij is enig kind en stamhouder en het past bij jullie cultuur om veel kinderen op de wereld te zetten. Niet met hun financiën willen bemoeien.

Jarenlang zag ik die spreekwoordelijke hand voor mijn gezicht, omdat ze lang bleef hopen dat hij een andere vrouw ging zoeken. Ze wilde geen band met mij. Prima, dan kun je mij ook niet manipuleren, want wat jij wil, zal mij mijn reet roesten.

Niet zeuren dat je schoondochter dik is, terwijl hij meerdere keren heeft aangegeven niet van dun te houden.
Ik was 16, en wij waren met schoonmoeder op vakantie ( ouders waren gescheiden)

Schoonmoeder tijdens een bbq" En? Beft zoon je ook wel eens? Want zo niet, dan moet je daar wat van zeggen hoor. Voor wat hoort wat. O_O

De volgende ochtend lagen we op het strand. Niets aan de hand, dacht ik. Gaf ze tijdens een gesprek ineens aan dat ze nog regelmatig seks had met zijn vader.

Maar die was al 10 jaar getrouwd met een andere vrouw, en had daar een kind mee. Toen ik dat aangaf zei ze " oh dat is niet zijn kind, maar dat weet niemand". Ook mijn vriendje niet bleek. Die andere vrouw was ook mij leidingevende bij de supermarkt waar ik werkte. En ik kwam daar regelmatig over de vloer O_O

Het leek wel alsof ik in een aflevering zat van The Bold and the Beautiful. Ik was zo jong ook nog. Iedere keer als ik keek naar mn vriendje keek, kreeg ik het gewoon benauwd.
@ Universeinmotion : wat bizar !
bitterkoekjespudding schreef:
02-07-2020 20:06
Ik lees hier over eigen moeders die meer gericht zijn op hun dochter dan de schoonmoeders. Hier was mijn moeder er niet bij, mijn vader ook niet. Ze hebben mijn kind nog nooit gezien. Dat was moeilijk.

Mijn schoonmoeder feliciteerde mij niet. Ze zei dat ons kindje het onderkinnetje van mama had. We kregen een briefje dat ze een bepaald bedrag zou overmaken op spaarrekening van ons kindje. Toen bleek dat die rekening gekoppeld was aan de mijne eiste ze dat er een nieuwe rekening geopend zou worden. Dat deden we niet. Het bedrag heeft ze nooit gegeven.

Doe dit soort dingen allemaal niet.
:hug:
Toen mijn moeder op 53 jarige leeftijd was overleden.kreeg ik te horen'ja kind dat is het leven de 1 gaat jong,de ander wordt oud'
Het enige waar ik behoefte aan had was een knuffel.Nog nooit gehad.
Bedenk niet wat je wilt hebben, maar geniet van wat je hebt
jennie77 schreef:
02-07-2020 23:25
Toen mijn moeder op 53 jarige leeftijd was overleden.kreeg ik te horen'ja kind dat is het leven de 1 gaat jong,de ander wordt oud'
Het enige waar ik behoefte aan had was een knuffel.Nog nooit gehad.
:hug:
Mijn schoonmoeder is een schrandere lieverd van 91 :rose:
Bij herhaaldelijk posten in het ban topic zal een ban volgen.
Metallover schreef:
02-07-2020 16:33

Moeder en zoon hadden een rare symbiotische relatie kwam ik later achter, zo deden ze ook regelmatig samen een klisma-kuur in de badkamer. ....Kun je het je voorstellen dat je de slang in de kont van je volwassen zoon stopt, en andersom? O_O

Oh boe :O
Bij herhaaldelijk posten in het ban topic zal een ban volgen.
Afbeelding

:rofl:
Schoonmoeders moeten niet zo (be)moeien en veroordelen. Ze moeten zowel hun eigen kind als hun schoonkind respecteren en ze behandelen als autonome volwassene. Daar gaat het echt vaak fout heb ik het idee. Zie hier alleen al de voorbeelden van schoonmoeders die ongevraagd advies geven, schoondochters veroordelen om niets en hun eigen kind niet kunnen loslaten.

Dus, als ze verder en beetje aardig zijn vind ik alles prima.
blijfgewoonbianca schreef:
02-07-2020 21:17
Intrigerend 😄

Mocht je niet meer mee terug ?
Nee ze zijn zelfs eerder vertrokken met de Thalys toen
Ik had mijn eigen kaartje
Was niet leuk te ontdekken dat ze eerder waren uitgecheckt in de hotel
Maar ben thuis gekomen 😆
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Vooral niet zeggen dat je er nog niet aan toe bent om oma te worden.

En behandelen eventuele kleinkinderen allemaal hetzelfde. Het is pijnlijk om dat te zien, gelukkig krijgen mijn kinderen er nog niks van mee.
Just smile and wave boys, smile and wave...
De band met mijn schoonmoeder was goed, daarna gedurende een paar jaar heel slecht. Dat was rond de geboorte van onze dochter.
En niet alleen ik had problemen, mijn vrouw ook. Zij wilde haar moeder ook niet meer zien.
Uiteindelijk is dit wel weer goed gekomen.
Ze woont nu vlakbij, maar is heel aardig en lief. Niet bemoeien met onze zaken, komt zo af en toe effe langs om wat thee te drinken, maar belt altijd wel eerst.
Is ook leuk als ze er is. De band met onze dochter en haar zoontje is ook uitzonderlijk sterk.
Universeinmotion schreef:
02-07-2020 22:21
Ik was 16, en wij waren met schoonmoeder op vakantie ( ouders waren gescheiden)

Schoonmoeder tijdens een bbq" En? Beft zoon je ook wel eens? Want zo niet, dan moet je daar wat van zeggen hoor. Voor wat hoort wat. O_O

De volgende ochtend lagen we op het strand. Niets aan de hand, dacht ik. Gaf ze tijdens een gesprek ineens aan dat ze nog regelmatig seks had met zijn vader.

Maar die was al 10 jaar getrouwd met een andere vrouw, en had daar een kind mee. Toen ik dat aangaf zei ze " oh dat is niet zijn kind, maar dat weet niemand". Ook mijn vriendje niet bleek. Die andere vrouw was ook mij leidingevende bij de supermarkt waar ik werkte. En ik kwam daar regelmatig over de vloer O_O

Het leek wel alsof ik in een aflevering zat van The Bold and the Beautiful. Ik was zo jong ook nog. Iedere keer als ik keek naar mn vriendje keek, kreeg ik het gewoon benauwd.
Dit is echt bizar. Wist jouw vriend ook dat zijn vader niet zijn echte vader was?
blijfgewoonbianca schreef:
03-07-2020 00:40
Afbeelding

:rofl:

:HA:
Mijn huidige schoonmoeder is een leuke, gevatte vrouw. Ik mag haar heel graag. Tegelijk is het iemand die weinig initiatief neemt voor contact. Voor mij geen enkel probleem, maar voor mijn lief en ook voor zijn kinderen niet leuk.

Mijn ex schoonvader is een nare, jaloerse man. Achterdochtig. Verongelijkt.

Wees een beetje geïnteresseerd, en accepteer iedereen zoals hij of zij is en dan kom je al heel ver.
Bgb, volgens mij zijn wij dezelfde types schoonmoeders :cheers:
Geen bijzonderheden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven