Mijn moeder en de liefde
vrijdag 17 juli 2020 om 22:58
Nee, niet echt. Ik heb wel eens dingen met haar besproken die mij hadden gekwetst. Daarna bood ze wel haar excuses aan en leek het haar te raken, maar vervolgens deed ze dan gerust weer zo iets.
wieiserhiernugek wijzigde dit bericht op 19-07-2020 11:46
19.87% gewijzigd
vrijdag 17 juli 2020 om 23:15
Ja, ik herken wel dingen in jouw topic. Lastig hè?
Mijn vader is ook vrij jong overleden en mijn moeder ontmoette ongeveer 5 jaar later haar huidige partner. Het is erg moeilijk om haar alleen te zien en ze zet zelfs zonder het te vragen haar mobiel op de speaker als ik haar bel. Dus hij luistert mee en bemoeit zich ook vaak met het gesprek. Ik heb tegen mijn moeder gezegd dat ik dat vervelend vind, dat ik alleen met haar wil kunnen praten, maar het is niet veranderd. Ook mijn kinderen zeggen dat oma zo veranderd is.
Mijn vader is ook vrij jong overleden en mijn moeder ontmoette ongeveer 5 jaar later haar huidige partner. Het is erg moeilijk om haar alleen te zien en ze zet zelfs zonder het te vragen haar mobiel op de speaker als ik haar bel. Dus hij luistert mee en bemoeit zich ook vaak met het gesprek. Ik heb tegen mijn moeder gezegd dat ik dat vervelend vind, dat ik alleen met haar wil kunnen praten, maar het is niet veranderd. Ook mijn kinderen zeggen dat oma zo veranderd is.
vrijdag 17 juli 2020 om 23:35
Ik herken ook heel veel, vader overleden toen ik net tiener af was, voelde me heel verantwoordelijk voor mijn moeder. 5 jaar later trof ze een man die ronduit echt Niet goed voor haar was. Stortte ze zich helemaal in. Was lastig om aan te zien, 9 jaar lang ellende, zal je de details besparen van wat die lul allemaal geflikt heeft, het veranderde haar ook helemaal, ze ging in alles met hem mee. Die man was ons (haar kinderen) liever kwijt dan rijk, gelukkig ging ze Alleen daar niet in mee. Uiteindelijk Heeft ze de relatie verbroken, uiteraard door een enorm dal, en nu de ene date na de ander, maar ze vindt niemand leuk genoeg. En ze wil heel graag iemand. Ze is niemand zonder man, vindt ze zelf, heel moeilijk om aan te zien.
Ik heb ook niet echt tips, lees even mee
Ik heb ook niet echt tips, lees even mee
zaterdag 18 juli 2020 om 01:15
In mijn familie zie ik ook veel vrouwen zonder eigen persoonlijkheid. Hun interesses zijn dan ook vooral interesses die hun man leuk vindt. Hij houdt van hardlopen, zij houdt van hardlopen etc.
Ik denk dat als jouw moeder die man "op 1 zet", je hoog op laag kunt springen maar dan zal zij niet inzien dat dat niet per se hoeft. Dat zij dus gewoon kan zeggen 'hey Piet ik vind het belangrijk om ook wat alleen tijd met mijn kinderen te hebben'. Maar dit is misschien enigszins invulling van mij (over hoe mijn familie is). Maar misschien gaat het bij jullie net zo. Min tip voor jou is: bewaak je eigen grenzen. Wil je niet met hem op vakantie, geef dat dan aan. Je moeder is volwassen en mag haar eigen keuzes maken, jij mag dat ook.
Ik denk dat als jouw moeder die man "op 1 zet", je hoog op laag kunt springen maar dan zal zij niet inzien dat dat niet per se hoeft. Dat zij dus gewoon kan zeggen 'hey Piet ik vind het belangrijk om ook wat alleen tijd met mijn kinderen te hebben'. Maar dit is misschien enigszins invulling van mij (over hoe mijn familie is). Maar misschien gaat het bij jullie net zo. Min tip voor jou is: bewaak je eigen grenzen. Wil je niet met hem op vakantie, geef dat dan aan. Je moeder is volwassen en mag haar eigen keuzes maken, jij mag dat ook.
zaterdag 18 juli 2020 om 01:16
Praat met haar! Als je dat al die jaren niet gezegd hebt zal ze denken dat je het niet erg vindt. Ze kan het niet ruiken
.
Verder herken ik er wel een beetje van. Mijn vader hield ontzettend veel van mijn moeder maar vier maanden na haar overlijden had ie alweer een vriendin (rebound, dat wel). Dat ging na een half jaar uit en binnen een maand had ie weer een relatie, woonde er binnen drie maanden mee samen en krap een jaar later trouwden ze. Mijn vader hield altijd van moderne meubels maar het huis ziet er nu echt uit als een opa en oma-huis. En ik heb met hem wel besproken dat we hem echt zijn geluk gunnen maar dat ie niet moet vergeten dat er ook dingen zijn die van ons kerngezin waren en dat het dus ook iets is wat wij (broertje en zusje) graag in de kern wilden houden. Zijn vrouw hebben we verder met open armen ontvangen (lief mens) maar een groot deel van de familie vraagt zich wel af of ie nou zo’n goede keuze heeft gemaakt. Ik zie vooral dat ie redelijk gelukkig is en dat is genoeg. Zij is mijn moeder niet en zal dat ook nooit zijn maar ze is een lieve oma en maakt mijn vader gelukkig.
Verder herken ik er wel een beetje van. Mijn vader hield ontzettend veel van mijn moeder maar vier maanden na haar overlijden had ie alweer een vriendin (rebound, dat wel). Dat ging na een half jaar uit en binnen een maand had ie weer een relatie, woonde er binnen drie maanden mee samen en krap een jaar later trouwden ze. Mijn vader hield altijd van moderne meubels maar het huis ziet er nu echt uit als een opa en oma-huis. En ik heb met hem wel besproken dat we hem echt zijn geluk gunnen maar dat ie niet moet vergeten dat er ook dingen zijn die van ons kerngezin waren en dat het dus ook iets is wat wij (broertje en zusje) graag in de kern wilden houden. Zijn vrouw hebben we verder met open armen ontvangen (lief mens) maar een groot deel van de familie vraagt zich wel af of ie nou zo’n goede keuze heeft gemaakt. Ik zie vooral dat ie redelijk gelukkig is en dat is genoeg. Zij is mijn moeder niet en zal dat ook nooit zijn maar ze is een lieve oma en maakt mijn vader gelukkig.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
zaterdag 18 juli 2020 om 01:18
Ik heb altijd geprobeerd om nieuwe partners en relaties van familieleden te accepteren/respecteren (hoe moeilijk soms ook). Ik vind dat dat valt onder de ander met respect behandelen. Maar ik heb best vaak wel een mening over diegene, die ik dan maar voor me hou. Ik hoop dat iemand anders dat ook voor mij zou doen.
zaterdag 18 juli 2020 om 02:47
Ik herken het wel, ik heb het niet uitgesproken en gelukkig heeft de relatie stand gehouden en ben ik de persoon in kwestie uiteindelijk gaan waarderen. Maar pff wat vond ik dat eerst moeilijk. Het ging toen ook snel, hij woonde al snel bij mijn moeder in, het ouderlijk huis voelde niet meer als thuis.
In jouw situatie zou ik het niet vreemd vinden als je vertelt aan je moeder dat het je wat snel gaat en jij je een beetje zorgen om haar maakt. Dat je meer tijd nodig hebt om te wennen. Verder is het aan je moeder, ze maakt haar eigen keuzes. Ik zou juist gelegenheden als vakanties aangrijpen om haar partner beter te leren kennen. Hem niet mee willen levert problemen op en kwetst je moeder ( en hem). Ik begrijp wel dat je dat moeilijk vindt, maar ik zou me daar wel proberen overheen te zetten.
In jouw situatie zou ik het niet vreemd vinden als je vertelt aan je moeder dat het je wat snel gaat en jij je een beetje zorgen om haar maakt. Dat je meer tijd nodig hebt om te wennen. Verder is het aan je moeder, ze maakt haar eigen keuzes. Ik zou juist gelegenheden als vakanties aangrijpen om haar partner beter te leren kennen. Hem niet mee willen levert problemen op en kwetst je moeder ( en hem). Ik begrijp wel dat je dat moeilijk vindt, maar ik zou me daar wel proberen overheen te zetten.
zaterdag 18 juli 2020 om 03:32
zaterdag 18 juli 2020 om 05:51
Waar bemoei je je mee?
Eerlijk gezegd ik zou in jouw schoenen je moeder alle geluk van de wereld gunnen. Jij gaat niet over haar financien en ook niet over haar liefdesleven, wanneer je liever niet samen op vakantie gaat, dan niet. Verder heb je er niet zo veel over te zeggen.
Je moeder is als vrouw niet uniek in het feit dat ze een weinig ontwikkelde eigen persoonlijkheid heeft. Dat soort types hebben een partner vaak echt nodig, want men kan niet alleen zijn.
Het klinkt alsof het tijd is dat je je wat meer losmaakt van je moeder. Zij is namelijk verder in de rouwverwerking en het leiden van haar eigen leven dan jij. Iedereen doet het op zijn eigen tempo.
Eerlijk gezegd ik zou in jouw schoenen je moeder alle geluk van de wereld gunnen. Jij gaat niet over haar financien en ook niet over haar liefdesleven, wanneer je liever niet samen op vakantie gaat, dan niet. Verder heb je er niet zo veel over te zeggen.
Je moeder is als vrouw niet uniek in het feit dat ze een weinig ontwikkelde eigen persoonlijkheid heeft. Dat soort types hebben een partner vaak echt nodig, want men kan niet alleen zijn.
Het klinkt alsof het tijd is dat je je wat meer losmaakt van je moeder. Zij is namelijk verder in de rouwverwerking en het leiden van haar eigen leven dan jij. Iedereen doet het op zijn eigen tempo.
viva-amber wijzigde dit bericht op 18-07-2020 06:12
93.61% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zaterdag 18 juli 2020 om 07:32
Je mag natuurlijk wel zelf met moeder dingen doen.
Hij hoort er nu bij, dus met grote dingen als kerst is hij er ook.
Dan nog is er een verschil tussen oma en vriend die de hele dag zitten te kleven op de bank en dat iedereen zich wisselend verdeeld over uitstapjes.
Wij hadden eerst zelf relaties voordat mijn moeder die kreeg. Toen hadden we al overleg over dat je elkaar ook los wil kunnen zien. Dus dat was al geregeld en iets waar we over konden praten.
Mijn moeder heeft voor nieuwe lief en de kinderen respect en ruimte gevraagd bij de kinderen en nieuwe lief. En dat is gelukt. Maar ze is niet heel anders, ze heeft er meteen een goede in gevonden.
Ik snap heel goed dat je verdrietig bent dat ze zo niet zichzelf is steeds To. Dat ze denkt dat ze niet zonder man kan. Zo loopt te pleasen, waarom denkt ze dat ze niet goed genoeg is als ze zichzelf is? Het is gedrag dat je voor je dochter ook niet wil, of zoon. Want met welk zelfbeeld zijn ze dan groot geworden?
Kun je haar een vrouwen uitje met jou cadeau doen, om bij te kletsen?
Hij hoort er nu bij, dus met grote dingen als kerst is hij er ook.
Dan nog is er een verschil tussen oma en vriend die de hele dag zitten te kleven op de bank en dat iedereen zich wisselend verdeeld over uitstapjes.
Wij hadden eerst zelf relaties voordat mijn moeder die kreeg. Toen hadden we al overleg over dat je elkaar ook los wil kunnen zien. Dus dat was al geregeld en iets waar we over konden praten.
Mijn moeder heeft voor nieuwe lief en de kinderen respect en ruimte gevraagd bij de kinderen en nieuwe lief. En dat is gelukt. Maar ze is niet heel anders, ze heeft er meteen een goede in gevonden.
Ik snap heel goed dat je verdrietig bent dat ze zo niet zichzelf is steeds To. Dat ze denkt dat ze niet zonder man kan. Zo loopt te pleasen, waarom denkt ze dat ze niet goed genoeg is als ze zichzelf is? Het is gedrag dat je voor je dochter ook niet wil, of zoon. Want met welk zelfbeeld zijn ze dan groot geworden?
Kun je haar een vrouwen uitje met jou cadeau doen, om bij te kletsen?
zaterdag 18 juli 2020 om 07:51
Ik herken dit van mijn eigen moeder. Toen mijn ouders gescheiden waren is mijn moeder meteen gaan daten, wij waren toen 12 jaar en hebben wel 6 mannen de reveu zien passeren. Bij alle mannen wilden mijn moeder dat we ze als nieuwe vader zagen. Bij de laatste heb ik gezegd dat ik niemand meer vader noem. Mijn moeder haar identiteit wordt ook bepaald door haar vriend, er is geen mogelijkheid meer om samen gezellig af te spreken. Ik heb het geaccepteerd en afstand genomen, als het weer uitgaat zal ze wel weer op de stoep staan.
zaterdag 18 juli 2020 om 09:00
Dat is natuurlijk niet leuk, zou ik ook niet tof vinden. En aan de ander kant vind ik het ook niet fijn dat vorig jaar Jan mee ging, komende jaar Piet en who knows wie er daarna weer ten tonele verschijnt. Ik vind dat voor de kinderen ook niet echt een voorbeeld. Dus dan maar even geen familievakantie.
wieiserhiernugek wijzigde dit bericht op 18-07-2020 09:06
0.65% gewijzigd
zaterdag 18 juli 2020 om 09:05
Fijn dat mensen het herkennen!
De tip om af en toe echt iets met zijn tweeen te doen, zal ik ter harte nemen. Het zijn nu meer de momenten dat ze zegt “ik kom dan en dan even langs” en dan verschijnt Piet ook. Dat is niet erg, hij is welkom, maar het maakt wel dat ik niet het achterste van mijn tong laat zien en het gesprek oppervlakkig hou. Zij kan wel ‘zeker’ zijn van deze man, maar dat heb ik nu al een paar keer gehoord dus ik ben het voorlopig nog niet.
Overigens heeft het niets te maken met het haar niet gunnen of een niet doorgeknipte navelstreng. Ik gun haar alle geluk van de wereld en heb mijn eigen leven, gezin, werk, vrienden, etc.
De tip om af en toe echt iets met zijn tweeen te doen, zal ik ter harte nemen. Het zijn nu meer de momenten dat ze zegt “ik kom dan en dan even langs” en dan verschijnt Piet ook. Dat is niet erg, hij is welkom, maar het maakt wel dat ik niet het achterste van mijn tong laat zien en het gesprek oppervlakkig hou. Zij kan wel ‘zeker’ zijn van deze man, maar dat heb ik nu al een paar keer gehoord dus ik ben het voorlopig nog niet.
Overigens heeft het niets te maken met het haar niet gunnen of een niet doorgeknipte navelstreng. Ik gun haar alle geluk van de wereld en heb mijn eigen leven, gezin, werk, vrienden, etc.
zaterdag 18 juli 2020 om 09:13
viva-amber schreef: ↑18-07-2020 05:51Waar bemoei je je mee?
TO bemoeit zich toch nergens mee? Ze schrijft hier van zich af, meer niet.
Dat doet ze ook niet, ze maakt zich alleen wat zorgen, dat is toch niet verboden? En die zorgen spreekt ze niet eens uit.
Ik lees dit echt totaal niet in TO’s verhaal. Ik snap haar gedachten heel goed eigenlijk.
zaterdag 18 juli 2020 om 15:10
Misschien een keer proberen, dat je haar alle geluk van de wereld gunt, maar je ook zorgen maakt.wieiserhiernugek schreef: ↑17-07-2020 22:58Nee, niet echt. Ik heb wel eens dingen met haar besproken die mij hadden gekwetst. Bijvoorbeeld zonder overleg afspreken met een nieuwe liefde op de sterfdag van mijn vader, in plaats van deze samen door te brengen (zoals we de eerste jaren deden). Daarna bood ze wel haar excuses aan en leek het haar te raken, maar vervolgens deed ze dan gerust weer zo iets.
zaterdag 18 juli 2020 om 17:01
Eens met jou. Kan me indenken dat TO het ondertussen ook niet meer zo serieus neemt, hoe aardig de mannen in kwestie ook mogen zijn. En ja, sommige mensen kunnen niet alleen zijn en maakt het ongeveer niet meer uit met wie, áls er maar iemand is. Deze moeder past zich echter telkens aan de nieuwe partner aan, kan me indenken dat TO daar haar vraagtekens bij heeft.
wij slapen nooit.