Is mijn date onvruchtbaar?

18-07-2020 10:54 88 berichten
Ben nu een tijdje aan het daten. Na 3 jaar vrijgezel te zijn geweest en best wat dates, heb ik eindelijk weer het gevoel dat dit het is. Alles klopt aan ons samen. En ik voel me verliefd. Heel erg fijn.

Ik heb een hele grote kinderwens, ik zie mijn leven niet zonder kinderen voor me. Als het me gegeven is natuurlijk en het zo mag zijn. We hadden het erover samen en ik sprak mijn wens en gedachtes uit.
Toen vertelde hij me ineens dat hij met zijn ex het vaak onveilig heeft gedaan en zij nooit zwanger is geraakt in al die tijd. Hij heeft daarom een zelftest heeft gedaan voor vruchtbaarheid. Blijkbaar kan je dat bij de kruidvat/etos halen. Deze bleek negatief. Hij heeft geen afspraak gemaakt in het ziekenhuis, omdat hij bang is en hij het liever niet wil weten nu. Kinderen ziet hij over iets van 5 jaar misschien. Typisch vlucht/ontwijkgedrag en ook wel begrijpelijk. Ik ben 26 en hij 29.

Nu zit ik hier best wel mee. Wat als we verdergaan en hij blijkt inderdaad geen goede zaadjes te hebben of zelfs helemaal niet levend. Dan heb ik onwijs veel verdriet, hij ook. Hij geeft aan dat het een breuk in zijn mannelijkheid zou zijn. Daarom durft hij het nu niet te laten onderzoeken. Hij is echt bang. Dat merk ik aan hem.
Maar zonder onderzoek kan ik geen besluit maken. Ik kan hem daar nog niet toe aansturen, want we daten nog. Ik vind hem te leuk om hem nu te laten gaan op basis van iets wat we niet zeker weten.

Hoe betrouwbaar is zo'n zelftest? Wat kan ik doen, zodat hij zich toch wil laten onderzoeken? Ga ik verder met hem straks een relatie in, met de kans dat het toch niet goed blijkt? Laat ik hem gaan nu, terwijl er misschien straks niks aan de hand blijkt? We zijn serieus met elkaar en gaan langzaamaan richting een relatie.

Graag jullie mening en ervaringen met zo'n zelftest. En vooral hoe ik hier zelf mee om moet gaan. Ik wil het liefst dat hij het laat onderzoeken, maar ik heb geen recht van spreken in deze datingfase, hoe serieus het daten nu ook is. Ook omdat we nu natuurlijk nog niet aan kinderen gaan beginnen. Maar, stel dat we samen blijven en na 4 jaar willen we het wel proberen en het blijkt niet goed.. pff dat zou echt zoveel verdriet geven.
Alle reacties Link kopieren
Denk ik weinig over te zeggen, misschien was zij niet vruchtbaar en t kan ook net nooit de goede timing zijn geweest in de zin van ovulatie.

Maar ja je kan moeilijk van iedereen vragen waarmee je date om direct grondig onderzoek te laten doen naar zijn vruchtbaarheid. Misschien ben jij wel minder vruchtbaar..

Het valt nou eenmaal niet helemaal uit te sluiten allemaal.
Vruchtbaarheidsonderzoek vindt plaats in het ziekenhuis.
niet van een zelftestje
zoek je een man of een kind donor
en dat hij haar niet zwanger maakte zegt niets over jullie combi
Ik zou dit niet je datingsfase laten overschaduwen. Als later blijkt dat hij verminderd vruchtbaar is, zijn er nog best veel behandelingsmogelijkheden om toch zwanger te raken van hem. Of in het uiterste geval van een zaaddonor of zo.
https://www.freya.nl/brochures/vruchtba ... -de-man/#8
Arequipa schreef:
18-07-2020 11:27
Denk ik weinig over te zeggen, misschien was zij niet vruchtbaar en t kan ook net nooit de goede timing zijn geweest in de zin van ovulatie.

Maar ja je kan moeilijk van iedereen vragen waarmee je date om direct grondig onderzoek te laten doen naar zijn vruchtbaarheid. Misschien ben jij wel minder vruchtbaar..

Het valt nou eenmaal niet helemaal uit te sluiten allemaal.
Dit ja.
hmmm lastig lastig, wil je je dates selecteren op vruchtbaarheid of kinderwens? Dat laatste is nog wel algemeen geaccepteerd, onvruchtbaarheid is moeilijker.

Ikzelf had een kinderwens, mijn man niet, ik heb uiteindelijk voor de liefde gekozen en me er bij neer gelegd dat er geen kinderen komen en ik ben heel erg gelukkig dus kinderen maken ook niet zaligmakend. Dan zou je daar je grote liefde voor laten lopen?

Ik zou eigenlijk niet weten wat ik je moet adviseren... op dit moment is het daar allemaal misschien wat vroeg voor maar snap ook wel dat je niet hoteldebotel verliefd wil worden en dan uiteindelijk verdriet hebben van iets wat voorkomen had kunnen worden. Al hoort dat wel een stukje bij het leven?
Met andere woorden je kinderwens is belangrijker dan je toekomstige partner
Je kan ook overwegen om bewust alleenstaande moeder te worden.
Wat Marana schrijft.

Als er bij beiden een kinderwens is, zitten jullie op een belangrijk onderwerp op dezelfde golflengte. Of die wens natuurlijk vervult kan worden weet je nooit. Gelukkig is daar meestal een oplossing voor te vinden. En genoeg stellen die door de onderzoeksmolen zijn gegaan waar niets verduidelijkte waarom een zwangerschap uitbleef.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Vruchtbaarheid heb je als stel. Met een andere partner is het weer een ander verhaal.
Daarnaast is een zelftest niet betrouwbaar en kan een man vaak ook nog door een gezondere levensstijl invloed hebben.
Uit de openingspost
Hij heeft geen afspraak gemaakt in het ziekenhuis, omdat hij bang is en hij het liever niet wil weten nu
----

Waarom vind jij dit typisch vluchtgedrag?
Je beseft dat jij ook onvruchtbaar kan zijn?
Zoals ik het begrijp heeft hij niet met zijn ex jarenlang geprobeerd een kind te krijgen, maar zijn ze een aantal keer slordig geweest met anticonceptie/hebben anticonceptie achterwege gelaten terwijl ze niet aan het proberen waren? Het lijkt mij erg kort door de bocht om daaruit te concluderen dat hij onvruchtbaar is, of dat de kans daarop groot is.
susan wijzigde dit bericht op 18-07-2020 11:48
4.76% gewijzigd
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik vind dit heel ver gaan in datingfase. Er zijn geen garanties. Zelfs als je man uitzoekt die al kinderen heeft wil dat nog niet zeggen dat de combinatie met jou zorgt voor kinderen zonder medische molen.

Met medische molen is er veel mogelijk.
Hoe lang daten jullie nu?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Wat doe je als hij verminderd of onvruchtbaar is? Je kun niet verder zonder dit te weten, maar kun je ook verder als de uitslag slechter is als dat je hoopte?
Marana schreef:
18-07-2020 11:29
Ik zou dit niet je datingsfase laten overschaduwen. Als later blijkt dat hij verminderd vruchtbaar is, zijn er nog best veel behandelingsmogelijkheden om toch zwanger te raken van hem. Of in het uiterste geval van een zaaddonor of zo.
https://www.freya.nl/brochures/vruchtba ... -de-man/#8

Ik zou als TO bij date 1 zeggen dat kinderen krijgen de belangrijkste reden is om een relatie aan te gaan; dat filtert al lekker op tijd.

Mocht TO alsnog met dit exemplaar het risico aan willen gaan dan zijn er allerlei manieren om toch kinderen te nemen zoals je aangeeft. En adopteren is ook een optie. En zelf niet zo vruchtbaar zijn ook.
Kun je er met hem over praten? Mijn vriend is naar huidige inzichten veel te laat geopereerd aan een niet-ingedaalde teelbal. Hij vermoedde daarom al dat hij verminderd vruchtbaar was, en dat klopt ook. Ik hoorde dat pas vrij laat en dat heb ik hem wel even kwalijk genomen. We waren twee jaar samen en hij wilde de onderzoeken ook voor zich uit schuiven. Daar ben ik niet mee akkoord gegaan. Als jullie beide een kind willen en het zit goed tussen jullie, dan moet je niet je kop in het zand steken. Ook al is het maar om te weten welke opties je hebt. Ik heb overigens toen wel besloten dat ik bij hem zou blijven, ook als we kinderloos zouden blijven.

Sorry als ik erover heen gelezen heb, maar hoe lang zijn jullie nu samen?
*2020* schreef:
18-07-2020 11:42
Uit de openingspost
Hij heeft geen afspraak gemaakt in het ziekenhuis, omdat hij bang is en hij het liever niet wil weten nu
----

Waarom vind jij dit typisch vluchtgedrag?
Je beseft dat jij ook onvruchtbaar kan zijn?
Omdat het vluchtgedrag kop in het zand steek gedrag is!

De man is bang onvruchtbaar te zijn. Hij doet een thuistest die hem daarin bevestigd en besluit daarom maar niet naar de dokter te gaan en probeert zich zelf wijs te maken dat zo'n thuis test niet betrouwbaar is.

To maakt zich terecht zorgen. Aan jij kan ook onvruchtbaar zijn heeft ze niets.

Stel dat fit waar zou zijn . Dan wordt het voor hun bijna onmogelijk om een kind te krijgen als beiden (bijna) onvruchtbaar zouden zijn.

Gelukkig kunnen ze in het ziekenhuis best veel zodat een eigen kind vaak best mogelijk is

toch zou ik alleen verder daten met deze man als hij ook open zou staan voor een kind van een spermadonor.
Dankjulliewel. Zo'n zelftest zegt dus niet zoveel.. alhoewel ze 96% betrouwbaarheid claimen.

Ik ben zelf niet onvruchtbaar. Maar garanties heb je sowieso nooit. Het voelt anders, omdat je dit op voorhand al hoort en normaal gesproken er pas achter komt als je daadwerkelijk gaat proberen. Daarom voelt het even dubbel. Natuurlijk reken ik hem er niet op af, anders was ik al niet meer met hem. Maar het is wel vervelend om te horen in de beginfase, als je die wens hebt. Ik ben namelijk niet bereid om deze wens opzij te zetten. Dat is voor iedereen persoonlijk. De medische molen is fijn dat het er is, maar niemand kiest daar met plezier bewust voor op voorhand en ook daar heb je zeer zeker geen garanties. De natuurlijke manier is waar iedereen mee begint en heeft natuurlijk de voorkeur.

Dat zijn ex niet zwanger is geraakt, zegt ook niks. Maar zo'n test is niet voor niks op de markt. En als die dan ook nog negatief blijkt, dan snap ik zijn angst wel.
Wanneer zouden jullie kinderen willen? Jullie kunnen het proberen. Als je niet 'snel' zwanger wordt kunnen jullie dan kijken hoe dat komt.

Pleegkind als zelf maken niet lukt kan ook nog.
En wat dan als hij onvruchtbaar blijkt?

Mijn vriend bleek onvruchtbaar. Een andere man was voor mij geen optie, geen kinderen was voor hem geen optie. Nu verwachten we ons eerste kindje met behulp van een donor. Als je er voor open staat is onvruchtbaarheid dus te overkomen via andere wegen.

Maar 100% onvruchtbaar zoals mijn vriend komt echt heel zelden voor. Als je vriend slechts 'verminderd vruchtbaar' is, kunnen jullie eventueel een kind krijgen via IVF of ICSI.

Uiteindelijk weet je nooit hoe het loopt, dus ik zou nu niet op voorhand een relatie verbreken terwijl je nog helemaal niet weet wat er precies aan de hand is.
@sugermiss gelukkig hoeft to dan niet te bewijzen dat ze misschien onvruchtbaar is.
wat een beroerde manier van daten tegenwoordig
Zomermaan schreef:
18-07-2020 12:00

Ik ben zelf niet onvruchtbaar.
Hoe weet je dat? Ben je al vaak zwanger geweest?
sugarmiss schreef:
18-07-2020 11:56
Omdat het vluchtgedrag kop in het zand steek gedrag is!

De man is bang onvruchtbaar te zijn. Hij doet een thuistest die hem daarin bevestigd en besluit daarom maar niet naar de dokter te gaan en probeert zich zelf wijs te maken dat zo'n thuis test niet betrouwbaar is.

To maakt zich terecht zorgen. Aan jij kan ook onvruchtbaar zijn heeft ze niets.

Stel dat fit waar zou zijn . Dan wordt het voor hun bijna onmogelijk om een kind te krijgen als beiden (bijna) onvruchtbaar zouden zijn.

Gelukkig kunnen ze in het ziekenhuis best veel zodat een eigen kind vaak best mogelijk is

toch zou ik alleen verder daten met deze man als hij ook open zou staan voor een kind van een spermadonor.
Juist. Had het niet beter kunnen verwoorden.

Wij daten nu ruim 6 maanden trouwens voor de mensen die dit wilden weten.
Chamaedorea schreef:
18-07-2020 12:03
Hoe weet je dat? Ben je al vaak zwanger geweest?
Nou vaak gelukkig niet, maar ben inderdaad zwanger geraakt in het verleden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven