fotocamera resolutie..

zaterdag 18 juli 2020 om 21:02
24 megapixel inderdaad, maar ben het eens met bovenstaande, staar je daar niet blind op.
Megapixel was voor mij meer vroeger een criterium. Tegenwoordig voldoen alle moderne camera's wel aan de benodigde megapixels, tenzij je er echt wat bijzonders mee van plan bent. Maar even heel bevooroordeeld én onaardig: als dat het geval was, dan had je dit topic niet geopend, dan had je die kennis in huis gehad.
Megapixel was voor mij meer vroeger een criterium. Tegenwoordig voldoen alle moderne camera's wel aan de benodigde megapixels, tenzij je er echt wat bijzonders mee van plan bent. Maar even heel bevooroordeeld én onaardig: als dat het geval was, dan had je dit topic niet geopend, dan had je die kennis in huis gehad.
zaterdag 18 juli 2020 om 21:06
Ik ook, een hoog aantal heeft ook zo zijn nadelen.lulletjerozenwater schreef: ↑18-07-2020 20:564.000x6.000=24.000.000
24.000.000/1.000.000=24
Je zoekt dus een camera van minimaal 24 Megapixel.
Overigens vraag ik me af waarom je specifiek op deze maten zoekt, een camera is meer dan enkel de sensorgrootte...

zaterdag 18 juli 2020 om 21:36
De resolutie is voor mij belangrijk, ik heb weinig verstand van fotografie maar wel van fotobewerking (deels mijn werk). Een foto met lage resolutie werkt minder prettig en er valt ook minder eer aan te behalen. Daarnaast is deze resolutie belangrijk wanneer je een foto wil uitvergroten op canvas of foto van een bepaalde maat.

zaterdag 18 juli 2020 om 21:36
Mag ik vragen welke nadelen?
zaterdag 18 juli 2020 om 22:17
Je moet dan eigenlijk wel in raw schieten waardoor je geheugenkaart zo vol zit, nabewerking kost meer tijd maar goed dat is je vak, je moet sneller in een hogere iso werken, vaak boet je wel in op fps. Voor grotere foto’s is het wel handiger ja.
Kwaliteit van een foto is overigens maar beperkt afhankelijk van het aantal megapixels.