Gastouder verrassen of niet?

19-07-2020 03:13 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter X (12) is vanaf haar eerste levensjaar tot ver op de basisschool bij dezelfde gastouder geweest.
Ik had toen nog een daytime job en nooit enige zorg of het daar wel goed ging. Het was lezen en schrijven. Toen X naar de BSO ging en ik onregelmatige diensten kreeg, verwaterde het contact.
Maar sinds enige tijd is X weer heel dik met de eigen dochter Y van gastouder, die een half jaar ouder is.
De meiden zijn min of meer samen opgegroeid en hebben elkaar volledig hervonden.
Y gaat dus met ons mee naar de camping in Nederland, is hier kind aan huis en v.v.
Gastouder heeft ook kinderen uit een eerdere relatie (die wij veelvuldig hebben meegemaakt) waarvan de jongste Z nu 18 is.
Z is een doodgoed jong maar juist voordat hij met Gastouder, haar man (al jaren een stabiele relatie) en Y op vakantie zou gaan, ontstond een conflict. Iets met post puberaal gedoe. Niet heel ernstig en nog wel on speaking turns,
Evenwel ging Z uiteindelijk niet mee. Gastouder vond dat heel erg. Zij had zich zo verheugd op de laatste gezinsvakantie dat Z mee zou gaan en had alles al voor vier personen geboekt op een coronaproof locatie met eigen sanitair enz.
Ik zag de eeuwige sterke die altijd anderen opvangt, voor het eerst huilen.
Toen ik Y thuisbracht van onze camping (met dus onze bagage nog in de auto) kwam het gesprek daarop, én dat we niet zover van elkaar afzitten qua onze geplande vakanties in het buitenland.
Man van gastouder gaf er een klap op en laadde X die zelfde avond nog in. Na formulieren invullen, tekenen en wat bagage overhevelen. Meiden waren dolblij.
X is dus nu (in stede van Z) met Y, Gastouder en man naar hun vakantielocatie. Wij reizen maandag naar onze locatie. Daags daarop komen Gastouder, man, Y en X onze kant op. Blijven een paar dagen, waarna Gastouder, man en Y teruggaan naar hun locatie, wij met X naar huis gaan, maar zij zeker nog langer dan een week blijven op hun locatie.
Nu vinden wij dat wij moeite moeten doen Z die richting op te krijgen. Liefst als verrassing. Zodat Gastouder alsnog die laatste week heeft met haar gezin. En niet slechts (ex-) gastkinderen die ze het hele jaar al over de vloer heeft. De avond voor ze vertrokken hoorde ik haar Z nog aan de telefoon zeggen dat hij alsnog welkom was. Zij konden hem desnoods ophalen van de luchthaven.
Onze vakantielocatie ligt echter niet ver van een andere luchthaven, waar zij vrijwel langskomen als ze onze kant op komen. Dus het zou wel een stunt zijn als hij er daar opeens staat met een 'sorry' naar zijn moeder en alsnog een week meegaat naar hun gezinsvakantie.
Ik durf te zeggen dat ik het redelijk kan inschatten, maar weet helaas nét niet genoeg, behalve dan dat Z inmiddels ook baalt als een stekker en toch wel graag had meegewild, mede ook voor Y, die na afgifte van X op onze locatie, ook maar solo duimen zit de draaien.

Verder mee bemoeien en Z invliegen (op onze kosten) of niet?
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Eerst maar eens bij Z polsen?

En mag ie wel vliegen samen met jullie als zijn ouders van niks weten?
Je wil op de luchthaven geen gedoe omdat hij geen toelating mee heeft van zijn ouders en men zo'n beetje denkt dat jullie hem ontvoeren.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik ben te vaak betrokken geweest bij verrassingen die echt niet goed vielen, ik doe er niet meer aan mee. Waarom moet dit nou allemaal als verrassing? Ik zie daar de toegevoegde waarde niet van. Bespreek dingen gewoon openlijk. Je kunt toch gewoon aanbieden dat zoon meevliegt?

Misschien vindt ze het juist gênant dat je je mengt in gezinsgedoe. Of vindt ze het niet fijn dat je de kosten op je wil nemen.
Wissewis schreef:
19-07-2020 03:41
Eerst maar eens bij Z polsen?

En mag ie wel vliegen samen met jullie als zijn ouders van niks weten?
Je wil op de luchthaven geen gedoe omdat hij geen toelating mee heeft van zijn ouders en men zo'n beetje denkt dat jullie hem ontvoeren.
Die jongen is toch 18?
Ik snap je reactie, zeker in deze tijd. Dank je wel! Maar uiteraard is er absoluut geen sprake van (potentieel) 'ontvoeringsgedoe.' Ik kijk wel beter uit! Z is achttien. Zijn moeder had het zelf over hem alsnog invliegen. Vandaar mijn idee hem dat te laten doen als zij onze kant op komen.
rumforviva schreef:
19-07-2020 03:49
Ik ben te vaak betrokken geweest bij verrassingen die echt niet goed vielen, ik doe er niet meer aan mee. Waarom moet dit nou allemaal als verrassing? Ik zie daar de toegevoegde waarde niet van. Bespreek dingen gewoon openlijk. Je kunt toch gewoon aanbieden dat zoon meevliegt?

Misschien vindt ze het juist gênant dat je je mengt in gezinsgedoe. Of vindt ze het niet fijn dat je de kosten op je wil nemen.

Je hebt zeker een punt. Vandaar ook mijn twijfels. Enerzijds vermoed ik dat Gastouder en man het geweldig vinden als Z er opeens is. Anderzijds kan ik mogelijke gênantheid niet inschatten. Het is een geval als je niets doet is het safe, maar als je het wél iets doet, kan het magnificient zijn.

Z reist sowieso niet met ons mee. Wij gaan met de auto. Het idee is dat wij hem invliegen.
Aan de titel te zien dacht ik dat je een gastouder wilde verrassen met een mooi cadeau, als dank voor alle jaren goede zorg. Mijn ik vind het een lang en vaag samenhangend verhaal. Mijn advies is, hoe goed je het ook bedoelt, houd je erbuiten en laat dit bij hun. Het leven heeft nu eenmaal teleurstellingen en daar moet je mee leren omgaan.
Wat raar geschreven trouwens, onnodig ingewikkeld.

Ik zou het niet als verassing doen en Z uitnodigen maar wanneer hij nee zegt respecteren. Zegt hij ja dan zou ik de gastouder van te voren inlichten, dan kunnen ze er ook rekening mee houden tav slaapplek, eten activiteit.

Het zou een beetje jammer zijn wanneer je het doet als verrassing en het pakt verkeerd uit. Uit eindelijk gaat dit namelijk niet om jou.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Argentovivo schreef:
19-07-2020 04:07
kan het magnificient zijn.
Ik denk dat je een beetje te veel van alleen je reddende zelf uit gaat.

Daarbij is het de vraag of de 18 jarige alleen wil vliegen of wil aankomen op een vliegveld waar zijn familie niet staat alleen omdat jij de goede sier wilt maken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Niet mee bemoeien. Als dit niet goed valt maak je de vriendschap tussen de meiden heel ingewikkeld of misschien wel kapot.
Lief dat je het ticket voor de zoon wil betalen.

Ik denk dat de mededeling dat hij komt al verrassing genoeg is, en ook heel leuk.

Als je iets wil doen zou ik die Z bellen met het aanbod, en transfer na luchthaven in overleg met zijn moeder.
Zo dit is lastig geschreven
Ik draad helemaal de draad kwijt met al die X-en, Y-tjes en Z-etjes. :-?
Pfff, Wat een langdradig en ingewikkeld geschreven verhaal.
Kijk je wel eens naar "Het Familiediner" met Bert van Leeuwen?

Wat een sof als het op niets uit blijkt te lopen.

Niet mee bemoeien, elk gezin heeft wel eens een kleine crisis (nodig). Die jongen vindt het misschien ook wel lekker, het hele huis voor hem alleen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Okee. Gastouder zou op vakantie gaan met zoon en man. Na gedoe met zoon, wilde zoon niet meer mee. Nu gaat in zijn plaats dochter mee.
To gaat op vakantie in de buurt van gastouder en wil als verrassing zoon naar hen toe laten vliegen en ophalen van het vliegveld. Doen of niet?

Je hebt gelijk, x y en z is veel makkelijker ;)

Ik zou het niet doen. Want er is vast een reden dat gastouder en gezin dit niet zelf bedacht hebben.
Dankje Janna, dat leest wat makkelijker.
En TO, niét doen!!!
Ik vind dat je er een behoorlijk risico mee neemt.
Andermans kind op een vliegtuig zetten zónder medeweten van de ouders.
No go!
anoniem_6666bc6591591 wijzigde dit bericht op 19-07-2020 08:47
26.07% gewijzigd
Het is niet aan jullie.
Naast wat allemaal al gezegd is, weet je zeker dat gastouder dit verhaal hier op Viva zou willen hebben? Het is nogal herkenbaar, want niet bepaald een standaard verhaal.

Verder niet mee bemoeien. Die zoon is 18 en als hij echt wil komt hij er op eigen gelegenheid ook wel.
Niet mee bemoeien.
En de volgende keer je verhaal niet zo ingewikkeld maken.
Hou je buiten dit soort gezinsgedoe. Niet mee bemoeien.
Argentovivo schreef:
19-07-2020 04:07
Het is een geval als je niets doet is het safe, maar als je het wél iets doet, kan het magnificient zijn.
Ik zou dus maar op safe gaan.
Apart dat mensen adviseren het eerst bij Z te polsen en hem uit te nodigen en het daarna aan gastouder te melden.
Ik zou je plan het allereerst aan gastouder voorleggen: vragen of ze het een goed idee vindt als je Z dit plan gaat voorleggen. Absoluut niet als verrassing doen dit...
behalve dan dat Z inmiddels ook baalt als een stekker en toch wel graag had meegewild,
Hoe weet je dat ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
-Janna- schreef:
19-07-2020 08:38
Okee. Gastouder zou op vakantie gaan met zoon en man. Na gedoe met zoon, wilde zoon niet meer mee. Nu gaat in zijn plaats dochter mee.
To gaat op vakantie in de buurt van gastouder en wil als verrassing zoon naar hen toe laten vliegen en ophalen van het vliegveld. Doen of niet?

Je hebt gelijk, x y en z is veel makkelijker ;)

Ik zou het niet doen. Want er is vast een reden dat gastouder en gezin dit niet zelf bedacht hebben.
Er mist een dochter in het verhaal. Gastouder zou op vakantie met man, zoon en dochter. Zoon ging niet mee en in zijn plaats gaat dochter TO mee.
anoniem_41246 wijzigde dit bericht op 19-07-2020 10:11
0.15% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven