Contact met moeder

24-07-2020 09:13 13 berichten
Hallo allemaal,

Heeft iemand ervaring met het beëindigen van een zeer slechte relatie met haar/zijn moeder? Ik wil er niet te veel inhoudelijk op ingaan, waar het om gaat is hoe zorg ik ervoor dat ze me met rust laat? Als in dat ze me niet meer lastig valt, niet meer aanbelt? Ik ben een volwassen vrouw, eigen woning. Ze heeft een zeer negatieve invloed op mij. D.w.z. psychisch en emotioneel. Ze is psychisch absoluut niet in orde, dat is ook erg goed te zien, maar ze weet het allemaal donders goed. Een uitermate intelligente persoon met 5% goedheid in haar. Ik weet dat vele van jullie dat zich niet kunnen voorstellen. Zonder te veel erop in te gaan wat er aan haar mankeert. Sinds kort paait ze me, koopt ze me om als reden om contact te zoeken, zodat het psychische misbruik door gaat. Op mijn zwakke momenten laat ik haar binnen (niet voor het geld, hoewel ik het wel hard nodig heb, dat weet ze ook) en laat ik het misbruik min of meer toe. Ik heb zo vaak aangegeven (al dik twee jaar) dat ze niet meer moet langs komen en contact zoeken. Elke keer eindigt het in ruzie wanneer ik voor mezelf opkom en haar uitspraken, opmerkingen niet tolereer. Voor een tijdje is het oké en daarna probeert ze weer contact te zoeken. En ik ben niet iedere keer even consequent, jammer genoeg. Ik probeer te onderzoeken waar dat aan ligt. Ik ben nu echt bereid om het eventueel met de politie te bespreken maar ik weet niet of dat zinvol is. Maar aan de andere kant wil ik mijn energie niet meer aan haar besteden. Heeft iemand ervaring met soortgelijke situatie?
anoniem_64eafa4e46fcf wijzigde dit bericht op 24-07-2020 10:04
1.82% gewijzigd
Wat wil je met de politie bespreken? Zij geeft geld om weer in je leven te zijn en jij neemt het aan omdat je het goed kan gebruiken. Wat wil je dat de politie hieraan doet.

Als je zoveel last hebt van je moeder en je alle geprobeerd hebt om het contact goed te krijgen maar het niet lukt breek dan definitief met haar maar laat haar ook niet meer toe als je zelf krap bij kas zit. Je moeder zal het blijven proberen zolang jij steeds toegeeft.
Alle reacties Link kopieren
Tess1981 schreef:
24-07-2020 09:20
Wat wil je met de politie bespreken? Zij geeft geld om weer in je leven te zijn en jij neemt het aan omdat je het goed kan gebruiken. Wat wil je dat de politie hieraan doet.

Als je zoveel last hebt van je moeder en je alle geprobeerd hebt om het contact goed te krijgen maar het niet lukt breek dan definitief met haar maar laat haar ook niet meer toe als je zelf krap bij kas zit. Je moeder zal het blijven proberen zolang jij steeds toegeeft.
Precies dit! Zorg dat je je poot stijf houdt. Daar kunnen de politie of wij niks in betekenen. Je moeder doet niks strafbaars, jij bent er alleen té gevoelig voor. Deur dichtlaten en haar keer op keer laten staan!
Ik heb hier helaas ervaring mee. Mijn advies is toch: consequent blijven. Ik weet dat het moeilijk is maar het is wel de manier. Telefoon niet opnemen en de deur niet opendoen. Belt ze privé, gewoon ophangen. Mijn moeder heeft hier ook een handje van en met consequent blijven lukte het mij om het contact te verbreken.

Soms laait het weer op (dan zal er kennelijk wat gebeurd zijn) en zoekt ze weer contact. Wederom consequent blijven. Niet in gesprek gaan.

Het is enorm kut als je zo een ouder treft, maar er is niets aan te doen. Het niet mogelijk om met die van mij een band op te bouwen. Inmiddels heb ik al jaren geen contact meer en het is HEERLIJK.
Emboldened by the flame of ambition
Je zegt het zelf al: je bent niet consequent genoeg.

Blokkeer haar als contact op je telefoon, dan gaat die niet meer over als ze belt. Deur dichthouden.

Is dit nog een stap te ver voor je, spreek dan af dat jullie 1x per week bellen op een vooraf vastgesteld tijdstip. Bij voorkeur op een dag/tijd waarop haar hoofd van binnen wat beter zit.

Alle andere belletjes houd je weg en je kunt meteen ophangen.

Wil je haar wel af en toe zien, doe het dan op een openbare plek, betaal vooraf je drankje, dan kun je zó opstaan en weglopen. Haar je huis uit werken is veel lastiger en voelt ook meer als jouw privé binnendringen.

Hopelijk lukt het daarmee om contact te hebben als jij dat wilt en op jouw voorwaarden, zodat je het kunt afkappen als ze over je grens gaat.
Wanneer je op haar blijft reageren dat blijft ze contact zoeken. Reageren op aanbellen en binnen laten dat doe jij zelf. Je houdt dus zelf het contact mede in stand. Je bent niet duidelijk in je gedrag en daar reageert je moeder op.

Ik heb ook het idee dat je haar voor bepaalde zaken wel nodig hebt en dat er daarom nog contact is, klopt dat?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Zodra jij loskomt van je moeder zal het beter met je gaan.
Ik spreek uit ervaring!

Pas dan kun je aan jezelf werken en overzien hoe ongezond jullie relatie is.
Nu weet je dit maar het ook daadwerkelijk kunnen en doen is wat anders.

Het is heel moeilijk om te breken met je moeder, het is een vicieuze cirkel die je waarschijnlijk al kent vanaf dat je klein was.

Volledig het contact verbreken kan maar hoeft niet perse, haar emotioneel niet meer toelaten is al een grote win situatie.

Laat het gaan via jouw regels.
Langskomen prima, maar dan doe jij gewoon niet open, dat zal ze dan echt wel afleren op den duur.

Het beste is dat jij ook zorgt dat je haar zelf niet nodig hebt, financieel niets meer aannemen, geen hulp meer aanvaarden.
Dan hou je het in stand.

Waarschijnlijk kan je een hoop drama verwachten als je definitief op je strepen gaat staan, maar hou vol.
Zodra je er echt echt boven staat, ben je er niet gevoelig meer voor.

Maar de ‘sleutel’ ligt bij jou.
Het is niet eerlijk je moeder je hele leven te laten bepalen in het negatieve.
Je bent niet op deze wereld voor haar!
Heb je iemand die je hierin steunt? Waar je terecht kan als je tegen dezelfde problematiek aan loopt? Een moeder missen is zwaar een moeder missen die er is maar niet goed voor je is wellicht nog wel zwaarder.
Probeer een netwerk op te bouwen die je ondersteunen en afleiden van dit. En probeer op te lossen wat het is waardoor je haar toch soms toelaat (wellicht financiële situatie)
En ben lief voor jezelf als je haar soms toch toe laat en het loopt wederom verkeerd.
Je bent ook maar een mens en je gevoel van je moeder los maken is ontzettend lastig.
Het lijkt erop dat jullie allebei elkaars grenzen niet kennen.

Heel gekke optie misschien, maar is therapie samen niet iets? Als het om een partner zou gaan zou dat voorgesteld worden dus waarom niet met je moeder?

Overigens heb jij het over misbruik. Ik begrijp niet zo goed wat je daarmee bedoelt.
Jij laat haar zelf binnen. Dan geef je geen duidelijke boodschap af. Als je wil dat ze je met rust laat, moet je zelf consequent zijn hierin.
Je zult toch echt consequent moeten zijn. Dan maar het contact volledig verbreken, niet meer ingaan op haar pogingen om contact te zoeken en haar niet binnen laten. Hoe lastig het ook is, je doet het toch echt zelf. Ik weet niet waar je de politie voor wilt inschakelen, ze doet je toch verder niets strafbaars aan? Je zult toch echt zelf degene moeten zijn die bepaalt wat er gebeurt.
Eens met bovenstaande berichten. Zorg dat je praktisch (financieel?) gezien op eigen benen staan. Wil je het contact echt verbreken, dan consequent zijn. Ben je er toch niet helemaal aan toe, kijk dan wat voor jou de minst slechtste manier van contact hebben is. Hier hielp consequent zijn en steun uit de omgeving heel erg, maar het was en is toch nog heftig. Maar ook heel veel rust. En de afstand zorgt ervoor dat ik nu ook vanuit andere hoeken naar de situatie kan kijken (waarbij de conclusie nog steeds is dat ik momenteel geen contact met ouders wil) maar dat kon ik echt niet toen ik er middenin zat.
Bedankt voor de uitgebreide, inzichtvolle reacties!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven