Verwerkingsproces scheiding

29-07-2020 11:49 318 berichten
Hallo allemaal,

Ik heb mijn vriend leren kennen toen hij nog in een relatie zat die op sterven na dood was. Volgens relatieterapeute zaten ze in een totaal omgekeerde relatie (foute verhoudingen)
Zij is emotioneel afgesloten en hij heeft op dat vlak grote noden.
Hij communiceerde niet goed met haar terwijl dat net onze sterkte is. Ze hebben dit jaren kunnen volhouden omdat er triggers (samen een zaak, kind, huis, etc) waren waarbij emoties overbodig waren.
Ondanks dat hij zegt helemaal gek op me te zijn, mist hij nog heel vaak dat gezinsgevoel. Het vertrouwde van die relatie zit nog diep in hem. Geeft ook toe dat hij zich gefaald voelt. Aan de andere kant mist hij haar niet an sich, voelt hij niets wanneer hij haar ziet en voelt zich al helemaal niet meer aangetrokken tot haar. Hoewel hij steeds een enorm verlangen naar me heeft, is het verwarrend voor hem om tegelijk te verwerken wat verloren is gegaan en toekomstgericht te kijken. Wat resulteert in aantrekken en afstoten. Wanneer we samen zijn lijkt het alsof de rest van de wereld niet meer bestaat en voelen we dat er heel veel liefde is, het is pas naderhand dat hij steeds een terugslag krijgt. Iedereen geeft ons de raad om elkaar los te laten en dat we elkaar wel terugvinden wanneer het meant to be is. Alleen... hoe doe je zoiets?
Alle reacties Link kopieren
Postzegel er op en retour afzender.
..
Marana schreef:
29-07-2020 21:49
Die laatste regel vind ik nogal opvallend, ik kan me niet goed voorstellen dat een therapeut dat zo zegt.
Dan moet je het boek 'Relateren kun je leren' van therapeute Patricia Van Lingen er eens op nalezen.
tantalus schreef:
29-07-2020 21:29
Niet elke relatie is gebaseerd op seks. We leerden elkaar kennen toen ze nog samen onder hetzelfde dak woonden, maar in principe eigenlijk al jaren hun eigen gangen gingen. En met eigen gangen gaan bedoel ik dat hij veelal gewoon uit eten ging met vrienden of klanten, ging ook alleen op reis met vrienden etc... De situatie leek op dat moment ideaal want de zaak was eveneens gevestigd in het huis waar ze woonden en voor hun kind leek het alsof er nog een gezin was. Ik wil de koppels die op deze manier samenleven niet te eten geven. Ze waren beiden vooral bezig met het werk, voortdoen zonder omkijken en er niet bij stilstaand dat hun gevoelsleven aan hen voorbij ging. Het was niet zijn bedoeling verliefd te worden. Net zoals het ook mijn bedoeling niet was om verliefd te worden op iemand in zo'n situatie. Maar zoiets programmeer je nu eenmaal niet.
Een hele hoop tekst om goed te praten dat je vriend is vreemdgegaan dus. En jij het hebt aangelegd met een man die al een gezin had. Natuurlijk zegt hij van alles en was zijn huwelijk ohzo naar en voorbij en was er echt niks geen liefde meer.
Vreemd dan hoor dat hij nú ineens wel zoveel moeite heeft om die scheiding te verwerken.
Nog een keer dan: jij verwacht een stabiele relatie met een man die vreemdging met jou, ging scheiden terwijl hij al samen was met jou.
En ten slotte: die therapeut heeft zijn/haar papiertje bij een pak melk gekregen? Wat een onzin om dat uit te spreken/te beweren.
tantalus schreef:
Helemaal niet leuker :) Maar hij heeft gewoon moeite met het loslaten van het kerngezin. Heeft het enorm lastig om afscheid te nemen van zijn dochter nadat ze bij hem verbleef.
Ik vraag niet om begrip voor mezelf, ik wil me ook niet blijven verdedigen tov veronderstellingen.
Ik dacht hier mensen te lezen die in een gelijkaardige situatie zijn verzeild geraakt en hoe zij daar zijn mee omgegaan.
Het minnaarstopic kun je terecht met deze situatie. Succes
TO, doe het rustig aan met deze man. 9 maanden is nog heel kort en hij is nog maar kort weg bij zijn ex. Natuurlijk moet hij dit verwerken! Wil niet zeggen dat het niets met jou kan worden, maar geef het gewoon de tijd. Zelf had ik het het eerste jaar enorm moeilijk met de scheiding en daarnaast wel enorm gelukkig met mijn nieuwe vriend. Het kan naast elkaar, maar die emoties zijn niet makkelijk. Nu al een tijdje verder, maar nóg heb ik het er nog vaak moeilik mee. Volgens mijn moeder (al 30 jaar gescheiden) verdwijnt dat gevoel nooit helemaal
tantalus schreef:
29-07-2020 21:42
We kennen elkaar nu 9 maanden.
Omdat hij al verschillende keren aangaf dat hij nog nooit met iemand zo kon praten. Dat hij compleet zichzelf kan zijn.
Zijn therapeute zei zelfs dat hij nog lang verliefd op me zou zijn want dat ik hem begrijp, hem man doe voelen en hem rust geef.
Zijn ex nam te veel de rol van man op zich in die relatie. En daar had hij geen behoefte aan. Geen enkele man trouwens.
oh 9 maanden pas, je kent hem nog helemaal niet. Dit is natuurlijk kansloos. Hij zal ook wel 10 jaartjes ouder zijn denk ik?
tantalus schreef:
Helemaal niet leuker :) Maar hij heeft gewoon moeite met het loslaten van het kerngezin. Heeft het enorm lastig om afscheid te nemen van zijn dochter nadat ze bij hem verbleef.
Ik vraag niet om begrip voor mezelf, ik wil me ook niet blijven verdedigen tov veronderstellingen.
Ik dacht hier mensen te lezen die in een gelijkaardige situatie zijn verzeild geraakt en hoe zij daar zijn mee omgegaan.
hij hoeft zijn gezin helemaal niet los te laten enkel zijn vrouw. Als hij zegt dat hij zijn gezin mist dan mist hij zijn ex. Je bent gewoon even afleiding van een moeilijk huwelijk. haal je maar niks in je hoofd
tantalus schreef:
29-07-2020 21:52
Dan moet je het boek 'Relateren kun je leren' van therapeute Patricia Van Lingen er eens op nalezen.
heeft ze een boek geschreven over je verkering?
tantalus schreef:
Omdat hij al verschillende keren aangaf dat hij nog nooit met iemand zo kon praten. Dat hij compleet zichzelf kan zijn.
Zijn therapeute zei zelfs dat hij nog lang verliefd op me zou zijn want dat ik hem begrijp, hem man doe voelen en hem rust geef.
Zijn ex nam te veel de rol van man op zich in die relatie. En daar had hij geen behoefte aan. Geen enkele man trouwens.

Dat vond mijn ex ook.
De nieuwe liefde van mijn ex is er inmiddels ook achter dat deze man dat over zichzelf afroept (lees, doet geen zak uit zichzelf).
tantalus schreef:

Een luie man dus.
tantalus schreef:
hoe weet die therapeute dat ?

en wat is dat , rol van de man op zich nemen ?
clivia52 schreef:
29-07-2020 22:34

vuilniszakken buiten zetten
clivia52 schreef:
29-07-2020 22:34

Bier drinken, in je kruis krabben en scheten laten.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
29-07-2020 22:36
Bier drinken, in je kruis krabben en scheten laten.
slapen op de bank
S-Meds schreef:
29-07-2020 22:36
slapen op de bank
De buurvrouw in d’r decolleté graaien.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
29-07-2020 22:38
De buurvrouw in d’r decolleté graaien.
remsporen achterlaten. Overal!
:-D :-D
Is het dan niet een goed idee om het een tijdje wat rustiger aan te doen, totdat hij wat verder is? Dat verwerken van het uiteenvallen van het gezin is toch iets dat hij zelf moet doen en daar zou ik hem niet mee proberen te helpen of daar een rol in proberen te spelen. Zoiets zal best wat tijd kosten en in de huidige situatie lijkt mij het moeilijk om samen een goede start te maken.
clivia52 schreef:
29-07-2020 22:41
:-D :-D
Vind je het grappig allemaal?
Antoon69 schreef:
29-07-2020 22:59
Vind je het grappig allemaal?
sommige reacties wel
clivia52 schreef:
29-07-2020 23:00
sommige reacties wel

Ja echt lachen dit
tantalus schreef:
29-07-2020 21:29
Niet elke relatie is gebaseerd op seks. We leerden elkaar kennen toen ze nog samen onder hetzelfde dak woonden, maar in principe eigenlijk al jaren hun eigen gangen gingen. En met eigen gangen gaan bedoel ik dat hij veelal gewoon uit eten ging met vrienden of klanten, ging ook alleen op reis met vrienden etc... De situatie leek op dat moment ideaal want de zaak was eveneens gevestigd in het huis waar ze woonden en voor hun kind leek het alsof er nog een gezin was. Ik wil de koppels die op deze manier samenleven niet te eten geven. Ze waren beiden vooral bezig met het werk, voortdoen zonder omkijken en er niet bij stilstaand dat hun gevoelsleven aan hen voorbij ging. Het was niet zijn bedoeling verliefd te worden. Net zoals het ook mijn bedoeling niet was om verliefd te worden op iemand in zo'n situatie. Maar zoiets programmeer je nu eenmaal niet.
Het is best moeilijk om hier niet alle clichés van vreemdgaan te lezen. En wat de minnares wordt wijsgemaakt.
Antoon69 schreef:
29-07-2020 23:01
Ja echt lachen dit
Juistem. Ben ik het toch nog een keer met jou eens ;)
Hoi TO,
Ik lees best heel veel zure reacties en spottende opmerkingen. Trek je daar gewoon niks van aan...

Mijn advies in deze situatie zou zijn neem idd afstand door het contact (tijdelijk) te verbreken. Ik begeijo dat hij middenin een scheiding zit, dat kost gewoon tijd. Niet alleen om alles financieel en zakelijk te regelen maar zeker ook emotioneel. Er zullen zeker momenten zijn dat hij twijfelt en als jij dan ook aan hem gaat trekken gaat dat alleen maar tegenstaan.

Buiten dat, ik neem aan dat je wil dat hij met zijn volle verstand coor jou gaat. Dit kan alleen maar wanneer hij zijn huwelijk afgesloten heeft en wanneer de scheiding zo goed als rond is. Geef hem tijd, en in de tussentijd zorg voor jezelf. Ga leuke dingen doen met vriendinnen, hobby's je werk, gewoon afleiding. Zoals je vriendinnen zeggen als het voorbestemd is komt het vanzelf...
tantalus schreef:
Een goede therapeut zou nooit zo iets onprofessioneels zeggen als: hij zal nog lang verliefd op je zijn want jij begrijpt hem en laat hem 'man' voelen bla bla bla.
Dat is een rare aanname die niet op een therapie gebaseerd is. Accepteer nou maar dat je een rebound bent. Tegen beter weten in blijven bij een man die nog met een been in zijn vorige relatie zit gaat je verdriet opleveren.
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven