Verwerkingsproces scheiding

29-07-2020 11:49 318 berichten
Hallo allemaal,

Ik heb mijn vriend leren kennen toen hij nog in een relatie zat die op sterven na dood was. Volgens relatieterapeute zaten ze in een totaal omgekeerde relatie (foute verhoudingen)
Zij is emotioneel afgesloten en hij heeft op dat vlak grote noden.
Hij communiceerde niet goed met haar terwijl dat net onze sterkte is. Ze hebben dit jaren kunnen volhouden omdat er triggers (samen een zaak, kind, huis, etc) waren waarbij emoties overbodig waren.
Ondanks dat hij zegt helemaal gek op me te zijn, mist hij nog heel vaak dat gezinsgevoel. Het vertrouwde van die relatie zit nog diep in hem. Geeft ook toe dat hij zich gefaald voelt. Aan de andere kant mist hij haar niet an sich, voelt hij niets wanneer hij haar ziet en voelt zich al helemaal niet meer aangetrokken tot haar. Hoewel hij steeds een enorm verlangen naar me heeft, is het verwarrend voor hem om tegelijk te verwerken wat verloren is gegaan en toekomstgericht te kijken. Wat resulteert in aantrekken en afstoten. Wanneer we samen zijn lijkt het alsof de rest van de wereld niet meer bestaat en voelen we dat er heel veel liefde is, het is pas naderhand dat hij steeds een terugslag krijgt. Iedereen geeft ons de raad om elkaar los te laten en dat we elkaar wel terugvinden wanneer het meant to be is. Alleen... hoe doe je zoiets?
Zei z'n therapeut dat of heeft hij TO wijsgemaakt dat de therapeut dat zei.
tantalus schreef:
29-07-2020 21:42
We kennen elkaar nu 9 maanden.
Omdat hij al verschillende keren aangaf dat hij nog nooit met iemand zo kon praten. Dat hij compleet zichzelf kan zijn.
Zijn therapeute zei zelfs dat hij nog lang verliefd op me zou zijn want dat ik hem begrijp, hem man doe voelen en hem rust geef.
Zijn ex nam te veel de rol van man op zich in die relatie. En daar had hij geen behoefte aan. Geen enkele man trouwens.
:rofl:
Ik durf te wedden dat deze nog niet op de smoezenlijst staat!!!

* dit is geen verzoek om de smoezenlijst te plakken*
tantalus schreef:
Omdat hij al verschillende keren aangaf dat hij nog nooit met iemand zo kon praten. Dat hij compleet zichzelf kan zijn.
Zijn therapeute zei zelfs dat hij nog lang verliefd op me zou zijn want dat ik hem begrijp, hem man doe voelen en hem rust geef.
Zijn ex nam te veel de rol van man op zich in die relatie. En daar had hij geen behoefte aan. Geen enkele man trouwens.
Als we toch gaan generaliseren: achter elke vrouw die de rol van de man op zich neemt, staat een man die dat pertinent weigert zelf te doen, omdat het voor hem véél gemakkelijker is om de held uit te hangen búiten het gezin en het gezin intussen te verwaarlozen. Kan hij zich lekker een echte vent voelen, voldoende geëerd worden om zijn fantastische persoonlijkheid en thuis is er toch geen eer meer te behalen, want daar heeft hij teveel cruciale steken laten vallen.
Alle reacties Link kopieren
Neem afstand, geef hem rust en tijd om zaken op te lossen en te verwerken. Ga je vooral niet opdringen.
Dat ie naar jou verlangt doet helemaal niet ter zake.

Duidelijk is dat hij nog geen afscheid heeft kunnen nemen van de vorige relatie en alle emoties die daarbij horen heeft doorstaan.

Jij was er direct voor hem.

Vind het niet zo vreemd dat het moeilijk is om voor een toekomst te kiezen, wanneer je niet hebt kunnen leren van een vorige die fout afliep.
anoniem_88727 wijzigde dit bericht op 30-07-2020 09:50
Reden: vergeten woorden
2.88% gewijzigd
tantalus schreef:
Get real!
Die therapeute van hem doet wel heel erg rare uitspraken.

En jouw vriend heeft wel heel veel woorden nodig om zijn gedrag te verklaren. Hij bedroog zijn vrouw met jou terwijl ze in therapie waren om hun relatie te redden.

En dat allemaal omdat zijn ex thuis alles regelde en hij "niet met haar kon praten". Yeah. Right.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Intotheunknown schreef:
29-07-2020 22:01
TO, doe het rustig aan met deze man. 9 maanden is nog heel kort en hij is nog maar kort weg bij zijn ex. Natuurlijk moet hij dit verwerken! Wil niet zeggen dat het niets met jou kan worden, maar geef het gewoon de tijd. Zelf had ik het het eerste jaar enorm moeilijk met de scheiding en daarnaast wel enorm gelukkig met mijn nieuwe vriend. Het kan naast elkaar, maar die emoties zijn niet makkelijk. Nu al een tijdje verder, maar nóg heb ik het er nog vaak moeilik mee. Volgens mijn moeder (al 30 jaar gescheiden) verdwijnt dat gevoel nooit helemaal
Dank je wel voor deze leuke reply. Hier heb ik tenminste iets aan.
hoeveel jonger ben jij?
tantalus schreef:
30-07-2020 10:19
Dank je wel voor deze leuke reply. Hier heb ik tenminste iets aan.
Aan al het andere ook hoor, maar dat wil je niet lezen/zien
Antoon69 schreef:
29-07-2020 22:59
Is het dan niet een goed idee om het een tijdje wat rustiger aan te doen, totdat hij wat verder is? Dat verwerken van het uiteenvallen van het gezin is toch iets dat hij zelf moet doen en daar zou ik hem niet mee proberen te helpen of daar een rol in proberen te spelen. Zoiets zal best wat tijd kosten en in de huidige situatie lijkt mij het moeilijk om samen een goede start te maken.
Ik heb nooit druk gelegd. Integendeel. Ik heb hem van in het begin gezegd dat hij zijn tijd moest nemen. Uiteraard is het wel zo dat ik het moeilijk heb met dat aantrekken en afstoten. Ik kan geen nee zeggen wanneer hij me wil zien, terwijl ik eigenlijk wel weet dat het beter is om hem de ruimte te geven.
tantalus schreef:
30-07-2020 10:24
Ik heb nooit druk gelegd. Integendeel. Ik heb hem van in het begin gezegd dat hij zijn tijd moest nemen. Uiteraard is het wel zo dat ik het moeilijk heb met dat aantrekken en afstoten. Ik kan geen nee zeggen wanneer hij me wil zien, terwijl ik eigenlijk wel weet dat het beter is om hem de ruimte te geven.
Jouw aanwezigheid is al druk genoeg.

Waarom kun je geen nee zeggen wanneer hij je wil zien? Hij weet niet dat jij het eigenlijk beter vindt om even afstand te nemen?
tantalus schreef:
30-07-2020 10:24
Wat moet ik me voorstellen bij aantrekken- afstoten? Wat doet hij dan precies?
clivia52 schreef:
29-07-2020 22:34
hoe weet die therapeute dat ?

en wat is dat , rol van de man op zich nemen ?
Dat zij het voortouw nam in de relatie.
Hexopbezemsteel schreef:
30-07-2020 10:13
Die therapeute van hem doet wel heel erg rare uitspraken.

En jouw vriend heeft wel heel veel woorden nodig om zijn gedrag te verklaren. Hij bedroog zijn vrouw met jou terwijl ze in therapie waren om hun relatie te redden.

En dat allemaal omdat zijn ex thuis alles regelde en hij "niet met haar kon praten". Yeah. Right.
Zo jammer dat er mensen zijn die er hun eigen verhaal rond breien.
Kier schreef:
30-07-2020 10:26
Jouw aanwezigheid is al druk genoeg.

Waarom kun je geen nee zeggen wanneer hij je wil zien? Hij weet niet dat jij het eigenlijk beter vindt om even afstand te nemen?
We weten beiden dat het beter is om afstand te nemen. Omdat hij de tijd en ruimte nodig heeft om dingen te verwerken.
Maar het verlangen om bij elkaar te zijn is zo sterk dat het immens moeilijk is. Wat dan weer het verwerkingsproces vertraagt.
tantalus schreef:
30-07-2020 10:32
Dat zij het voortouw nam in de relatie.
Dus nu heeft 'ie wel trek in iemand die wat passiever is en minder mondig? Dus vrouwelijk? :sarcastic:

Zegt die therapeut echt dat hij nog lang bij je blijft omdat hij zich nu man kan voelen? Of zegt hij dat ze dat zegt? Ik vind dat heel rare uitspraken
tantalus schreef:
30-07-2020 10:37
Maar het verlangen om bij elkaar te zijn is zo sterk dat het immens moeilijk is. Wat dan weer het verwerkingsproces vertraagt.
Dit klinkt als aan het lijntje houden 'het gevoel is zo sterk, ik kan niet bij je weg blijven. Maar dat betekent wel dat het nog langer duurt voor ik over mijn ex heen ben dus verwacht niks'.
tantalus schreef:
30-07-2020 10:34
Zo jammer dat er mensen zijn die er hun eigen verhaal rond breien.
Je schrijft zelf dat hij al met jou was omdat zijn huwelijk ook sterven na dood was, maar ze waren nog wel in therapie. Dat verzin ik dus niet.

Je schrijft dat zij teveel "de rol van de man" had aangenomen. Daarbij stel ik me voor dat ze overal het voortouw in nam, maar blijkbaar klopt dat niet. Wat moet ik me dan wel voorstellen daarbij?

Edit: dat ze het voortouw nam dus. Blijkbaar regelde zij het meeste in een druk gezin. Dat klopt dan toch ook?

Je schrijft ook nog dat hij met haar niet kon praten, maar met jou natuurlijk wel. Typische vreemdgangers smoes.

Maar hij praat ook niet met jou, want hij houdt en een "aantrekken en afstoten" tactiek op na. Dat is geen praten toch? Misschien is dat wel de reden dat zijn vrouw zich afsloot voor hem. Hij was al uitgecheckt en in gedachten bij jou.
hexopbezemsteel wijzigde dit bericht op 30-07-2020 10:44
13.71% gewijzigd
Feit is dat je niet happy bent met de manier waarop je nu behandeld wordt door je geliefde , in een periode die eigenlijk nog romantisch roze wolk zou moeten zijn.
Overigens vind ik het niet jouw taak om m af te wijzen Als ie jou wil zien omdat dat beter voor zijn verwerkingsproces is. Jij hoeft niet voor hem te bedenken wat hij zou moeten doen.

Jij bent wel verantwoordelijk voor je eigen geluk en iemand continu over je grenzen te laten gaan en je opzadelen met zijn shit, hoort daar niet bij. Je kunt een ander niet veranderen, maar wel een andere reactie uitlokken door zelf andere keuzes te maken.

Aantrekken- afstoten hoef je niet te accepteren, maar dan moet je wel bereid zijn om de conclusie te trekken dat jij meer waard bent dan speelbal. Kennelijk is hij niet bang om je kwijt te raken door zijn gedrag. Maak hem duidelijk dat ie dat risico wel degelijk loopt als ie zo doorgaat. Als je meer ruimte wil moet ie maar als single verder.
LaCasa schreef:
30-07-2020 09:37
Neem afstand, geef hem rust en tijd om zaken op te lossen en te verwerken. Ga je vooral niet opdringen.
Ik dring me niet op, integendeel. Maar het is gewoon heel moeilijk om hem te 'weigeren' wanneer hij aan mijn deur staat. Omdat ik weet dat het eigenlijk beter is om elkaar de ruimte te geven.
Maar toch alvast bedankt voor de vriendelijke woorden.

.
tantalus schreef:
We weten beiden dat het beter is om afstand te nemen. Omdat hij de tijd en ruimte nodig heeft om dingen te verwerken.
Of stopzet....

Ik zou toch echt die ruimte echt gaan eisen voor jezelf en voor jullie toekomst.
En ja, ik heb hier ervaring mee.
forumfossiel schreef:
30-07-2020 10:42
Feit is dat je niet happy bent met de manier waarop je nu behandeld wordt door je geliefde , in een periode die eigenlijk nog romantisch roze wolk zou moeten zijn.
Overigens vind ik het niet jouw taak om m af te wijzen Als ie jou wil zien omdat dat beter voor zijn verwerkingsproces is. Jij hoeft niet voor hem te bedenken wat hij zou moeten doen.

Jij bent wel verantwoordelijk voor je eigen geluk en iemand continu over je grenzen te laten gaan en je opzadelen met zijn shit, hoort daar niet bij. Je kunt een ander niet veranderen, maar wel een andere reactie uitlokken door zelf andere keuzes te maken.

Aantrekken- afstoten hoef je niet te accepteren, maar dan moet je wel bereid zijn om de conclusie te trekken dat jij meer waard bent dan speelbal. Kennelijk is hij niet bang om je kwijt te raken door zijn gedrag. Maak hem duidelijk dat ie dat risico wel degelijk loopt als ie zo doorgaat. Als je meer ruimte wil moet ie maar als single verder.
Nee, dat is het 'm juist. Hij is net héél erg bang om me kwijt te raken, vandaar dat hij me niet kan loslaten, terwijl het echt nodig is om die tijd voor zichzelf te nemen. En ik op mijn beurt kan hem niet weigeren.
tantalus schreef:
je bedoelt dat hij dan geil is
Dit gaat m niet worden. Laat hem lekker zijn schending verwerken en laat hem verder los. Je zit toch niet op dit soort gezeik te wachten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven