Waar Ger Partnerschap Getuigen gemeente

30-07-2020 19:46 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,
Ik wil een geregistreerd partnerschap, zonder zelf getuigen mee te nemen. Dus (betaalde) getuigen van de gemeente. We willen ook niemand meenemen/uitnodigen.
En wil t erg simpel houden, dus gratis of low budget.
Als ik nou ga zoeken waar en wanneer dat kan vind ik nergens een overzicht. Klopt dat? Of kijk ik niet goed ? Moet ik iedere gemeente gaan bellen over de mogelijkheden en over wanneer er plaats is?
hamerhaai schreef:
30-07-2020 23:10
Wat is er mis met alleen een bezoek aan de notaris voor een samenlevingscontract? Waarom de staat de Nederlanden betrekken bij je relatie? Maakt het alleen maar complexer + extra kosten.
Omdat in dit geval met samenlevingscontract niet ‘gedekt’ is wat wij graag willen
montblanc schreef:
30-07-2020 22:24
Nou ben ik toch wel nieuwsgierig waarom je per sé een GP wil en geen huwelijk. Wil je dat delen?
Ehhh
Ff denken
Nou, in ieder geval niet nu
Kan niet goed uitleggen waarom ik t nu niet wil delen
Ghost79 schreef:
30-07-2020 22:39
Bij ons was het ook gratis, maar de getuigen moesten we zelf regelen. Dit kon alleen door de gemeente worden gedaan als je echt zelf niemand had. Wij hebben toen beide moeders gevraagd en daarna koffie met gebak gedaan 😉.
Wij hadden geen moeders gevraagd.
Amsterdame schreef:
30-07-2020 23:18
Ehhh
Ff denken
Nou, in ieder geval niet nu
Kan niet goed uitleggen waarom ik t nu niet wil delen
Je bent geen verantwoording verschuldigd he..
Jij stelt een vraag, en het waarom is jouw zaak.
fairy5321 schreef:
30-07-2020 22:27
Heb je iets in gedachte waar en wanneer je dit met jouw partner wil gaan doen?
Waar maakt niet uit
Of ja, is niet héél belangrijk
Amsterdame schreef:
30-07-2020 23:21
Waar maakt niet uit
Of ja, is niet héél belangrijk
oké :facepalm:
Ma’dam schreef:
30-07-2020 22:20
Ook zijn er gemeenten waarbij je eerst een aantal dagen in ondertrouw moet zijn voordat je de andere verbintenis mag aan gaan.

In alle gemeenten moet je twee weken wachten na de ondertrouw voor je mag trouwen of een partnerschap mag registreren, dat is gewoon wettelijk vastgelegd.
Amsterdame schreef:
30-07-2020 22:10
Ja, maar ik wil dus weten of ik ergens kan zien wanneer dat zou kunnen...
In mijn gemeente moet ik zelf getuige meenemen
En in mijn gemeente duurt t nog even voor er plek is
Gewoon even bellen. Bij mijn gemeente is het bellen, afspraak maken en over 2 maanden kun je maandagochtend gratis trouwen. Duurt 5 min (allebei ja zeggen en handtekening zetten).
Trotter schreef:
31-07-2020 07:16
In alle gemeenten moet je twee weken wachten na de ondertrouw voor je mag trouwen of een partnerschap mag registreren, dat is gewoon wettelijk vastgelegd.
Ik wist niet zeker of het bij alle gemeenten zo was vandaar.
Goeie aanvulling Trotter.
Amsterdame schreef:
30-07-2020 23:16
Omdat in dit geval met samenlevingscontract niet ‘gedekt’ is wat wij graag willen
En wat wil je dan precies? Met testamenten kom je een heel
Eind namelijk
katrien1974 schreef:
31-07-2020 09:06
Eind namelijk en eventueel gezag over kinderen en erkennen is ook anders te regelen
katrien1974 schreef:
31-07-2020 09:06
Eind namelijk

Maar dan heb je dus samenlevingscontract plus testamenten, daar zit een prijskaartje aan natuurlijk.
S-Groot schreef:
31-07-2020 16:02
Maar dan heb je dus samenlevingscontract plus testamenten, daar zit een prijskaartje aan natuurlijk.
Ja en dat is nu wat TO niet wil.

Ze wil zo goedkoop mogelijk wat regelen. En liefst zonder lange wachtlijst/ver in de toekomst. En met getuigen van de gemeente, liefst ook gratis/goedkoop. En dan daar een lijst van.

En dat is haar goed recht hoor... alleen, het is nogal onrealistisch. Er is dus geen lijst van gemeenten waar de GP gratis kan en de getuigen ook gratis worden aangeleverd. En dan dat ook nog voor mensen buiten de eigen gemeente. Want zo werkt dat sowieso niet.

Dus moet TO rekening houden met dat wel geld kost, al is een GP zonder gedoe vaak nog steeds wel goedkoper dan testamenten en samenleefovereenkomst bij notaris.
fairy5321 schreef:
30-07-2020 23:26
oké :facepalm:
Grappig, die facepalm. In de OP staat al dat TO een overzicht zoekt van gemeenten die een budget-gp aanbieden, met tijdstippen waarop dat zou kunnen. Ze wil namelijk liever niet van elke gemeente in Nederland de website erop naslaan of elke gemeente bellen. Post na post komen er dan berichten over individuele gemeentes, met een enkele uitzondering ertussen. En als ze dan nog maar eens uitlegt dat ze niet op zoek is naar info over een specifieke gemeente komt er een facepalm. Natuurlijk.

TO, verrassend dat zo’n lijst er niet is, en succes met zoeken.
Eze schreef:
31-07-2020 16:19
Grappig, die facepalm. In de OP staat al dat TO een overzicht zoekt van gemeenten die een budget-gp aanbieden, met tijdstippen waarop dat zou kunnen. Ze wil namelijk liever niet van elke gemeente in Nederland de website erop naslaan of elke gemeente bellen. Post na post komen er dan berichten over individuele gemeentes, met een enkele uitzondering ertussen. En als ze dan nog maar eens uitlegt dat ze niet op zoek is naar info over een specifieke gemeente komt er een facepalm. Natuurlijk.

TO, verrassend dat zo’n lijst er niet is, en succes met zoeken.
Is juist helemaal niet verrassend. Wat is het nut? Je kan bij je eigen gemeente online kijken wat er mogelijk is. Bij een andere gemeente gratis trouwen zit er bij heel veel gewoon niet in. En TO wil nog wat dingen weten, die ook niet perse zo standaard te beantwoorden zijn.

Dus waarom dan zo'n lijst maken?
Luci_Morgenster schreef:
31-07-2020 16:26
Is juist helemaal niet verrassend. Wat is het nut? Je kan bij je eigen gemeente online kijken wat er mogelijk is. Bij een andere gemeente gratis trouwen zit er bij heel veel gewoon niet in. En TO wil nog wat dingen weten, die ook niet perse zo standaard te beantwoorden zijn.

Dus waarom dan zo'n lijst maken?
Omdat het er bij ongeveer de helft van de gemeentes wel in zit (tenminste, dat gold in 2019 voor gratis trouwen.)
Als je weet welke gemeentes dat zijn, scheelt dat een boel gebel en gemail.
eze wijzigde dit bericht op 31-07-2020 16:31
6.99% gewijzigd
Wat een droefenis.

Waarom niet er een mooie dag van maken? Met de mensen waar je van houdt. Live a little.
Eze schreef:
31-07-2020 16:31
Omdat het er bij ongeveer de helft van de gemeentes wel in zit (tenminste, dat gold in 2019 voor gratis trouwen.)
Als je weet welke gemeentes dat zijn, scheelt dat een boel gebel en gemail.

Ze wil een lijst wanneer er plek is als ik haar posts goed begrijp. Lijkt me lastig om dat landelijk bij te houden.
Mijn vraag is:
Is er ergens een website/overzicht waar ik kan zien in welke gemeente t wanneer zou kunnen?
Honey, you should see me in a crown
MarvelousMrsMaisel schreef:
31-07-2020 16:31
Wat een droefenis.

Waarom niet er een mooie dag van maken? Met de mensen waar je van houdt. Live a little.
Wat een lelijke opmerking van jou. Laat die vrouw dat even lekker zelf bepalen.

@TO ik heb dit zelf eind juni gedaan, in eigen gemeente, maandagochtend op het gemeentehuis een gratis geregistreerd partnerschap. Zitten, tekenen en wegwezen, geen ja-woord niks, en dat is precies wat wij wilde. Wel zelf getuigen meegenomen (vrienden) dus daar heb ik geen ervaring mee.

Voor mensen die zich afvragen waarom; geld is helemaal geen issue hier, wij hebben juist net een groter huis gekocht waar we in november de sleutels van krijgen en daarnaast ben ik hoogzwanger van onze dochter. Om alles in één keer goed te regelen hebben we deze keuze gemaakt. Zijn vaderschap en gezag is geregeld en ook rondom het huis ( erven bij overlijden etc) is meteen geregeld. Plan B was een samenlevingscontract bij de notaris met 2 testamenten, kost iets van €1500. Wij hebben plannen om in de toekomst groot te trouwen dus om daar nu €1500 aan te spenderen vonden we onzin.
Ik denk trouwens dat wij geluk hebben gehad dat het zo snel kon. Denk dat wij binnen 2/3 weken een afspraak hadden. Lees nu al bij andere gemeentes wachttijden van 5-6 maanden.

Als je zo lang moet wachten en je wil zelf geen getuigen regelen zou ik toch richting de notaris gaan voor een contract plus 2 testamenten.
Toevallig ben ik vanmorgen een geregistreerd partnerschap aangegaan bij de gemeente Utrecht. Dat was 168 euro en gewoon aan de balie (flitspartnerschap, noemen ze dat hier). We hebben een paar weken geleden de aanvraag ingediend maar in ondertrouw hoefde niet. Wij hadden eigen getuigen meegenomen.

Binnen 15 minuten stonden we weer buiten:)
Voor ons was het ook een regeldingetje. Ook gratis op een maandagochtend. Enkel twee getuigen erbij en klaar. Voor een feestje hebben we echt geen uitgebreide bruiloft nodig gehad. En als iemand ervoor kiest om het sober te houden, prima toch? Als iemand kiest voor een romantische bruiloft ook prima.
SofieJ1986 schreef:
31-07-2020 16:46
Wat een lelijke opmerking van jou. Laat die vrouw dat even lekker zelf bepalen.

@TO ik heb dit zelf eind juni gedaan, in eigen gemeente, maandagochtend op het gemeentehuis een gratis geregistreerd partnerschap. Zitten, tekenen en wegwezen, geen ja-woord niks, en dat is precies wat wij wilde. Wel zelf getuigen meegenomen (vrienden) dus daar heb ik geen ervaring mee.

Voor mensen die zich afvragen waarom; geld is helemaal geen issue hier, wij hebben juist net een groter huis gekocht waar we in november de sleutels van krijgen en daarnaast ben ik hoogzwanger van onze dochter. Om alles in één keer goed te regelen hebben we deze keuze gemaakt. Zijn vaderschap en gezag is geregeld en ook rondom het huis ( erven bij overlijden etc) is meteen geregeld. Plan B was een samenlevingscontract bij de notaris met 2 testamenten, kost iets van €1500. Wij hebben plannen om in de toekomst groot te trouwen dus om daar nu €1500 aan te spenderen vonden we onzin.
Als je al een gp hebt is het omzetten in een huwelijk een administratieve handeling aan de balie he? Je gaat geen ja meer zeggen. Dan zal
Je zelf iets ceremonieels moeten doen.
Duratys schreef:
31-07-2020 16:59
We hebben een paar weken geleden de aanvraag ingediend maar in ondertrouw hoefde niet.

Natuurlijk wel. De aanvraag die jullie hebben ingediend was de verklaring dat jullie een geregistreerd partnerschap willen. Op z'n vroegst twee weken daarna kun je trouwen/registreren. Dat is ondertrouw.
katrien1974 schreef:
31-07-2020 18:09
Als je al een gp hebt is het omzetten in een huwelijk een administratieve handeling aan de balie he? Je gaat geen ja meer zeggen. Dan zal
Je zelf iets ceremonieels moeten doen.
Klopt en mag ook alleen in de gemeente waar je op dat moment woont.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven