Uitgerekend december 2020

29-03-2020 13:33 488 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor alle dames die mee willen schrijven over het wel en wee wanneer je uitgerekend bent in december 2020.

Allereerst: gefeliciteerd!
Wees welkom

Ik zal een tabel (proberen te) maken voor wie daarin zou willen staan.
naamlftkindjeUDJ/Mafspraakbijzonderheden
melon302e29 novm3 aug :heart: MA, MK, MA
Maillootje281e02 decm6 aug 3D :heart: MA
Blonde83372e03 decj19 aug :heart: 3 MK gehad
Paddie88321e05 decm- :heart: 2 MK
brownie84361e10 dec?- :heart:
Stipje284e12 decj14 sept groeiecho :heart:
voorspelling89301e12 decj19 aug 24w :heart: diab I
Moon468282e13 decm- :heart: 2 MK
Summerday251e15 decm- :heart:
Sophie2020362e16 decj25 aug :heart: wens van 3 jaar
fien91281e :redrose:
adventkalender311e- - :redrose:
Dépayser312e-- :redrose:
anoniem_396789 wijzigde dit bericht op 18-08-2020 13:19
78.40% gewijzigd
@Stipje: oh wauw, dat klinkt als een ideaal scenario haha. Zou je deze keer ook weer thuis willen bevallen?

@Sophie: jaaa, die knuffels! Wij hebben maar alvast een lijstje gemaakt op kadolijst.nl met suggesties, niet perse concrete dingen maar wel wat voorbeelden van wat we wél graag zouden krijgen (en een omschrijving van wat niet). Waarom werd het ook al weer een geplande keizersnede? Ik ben het allemaal even kwijt...

@Blonde: waarom pas na de 26 weken, als ik vragen mag? Mijn afspraak stond eigenlijk vandaag, maar ik heb hem moeten verzetten omdat ik ziek thuis zit. Geen corona gelukkig, maar wel te snotterig om te ergens met goed fatsoen te kunnen vertonen haha. Wel fijn dat je de vorige keer met bed en al bij je zoontje kon blijven, maar we gaan natuurlijk allemaal duimen dat het deze keer niet nodig is :hearts:

Ik heb trouwens op 6 augustus een 3D-echo! Gaan anderen dat hier ook doen?

P.s.: sorry als ik mensen oversla hoor, maar ik heb besloten dat ik vanaf nu beter mn best ga doen om op nieuwe dingen hier te reageren vanaf mn laatste post :shame:
Ik heb maandag a.s. weer controle, maar dat is gewoon even bloeddruk en hartje luisteren, dus weinig bijzonders. Ik voel de baby veel en erg goed (afhankelijk van hoe ze ligt) en vannacht kon ik er niet eens van slapen. Ergens eind deze maand de eerste groeiecho in het ziekenhuis vanwege zwangerschapsdiabetes.

Verder heb ik eigenlijk niet zo heel veel te vertellen haha. Ik voel me vooral heel erg blij dat ik haar goed voel.
maillootje
tuurlijk mag je dat vragen.
voor mij is die 'levensvatbaarheidsgrens' een dingetje... Ik ben pro vaccineren, maar ben mij er wel van bewust dat het een eventuele reactie kan oproepen. Ik zou het mijzelf nooit vergeven als er iets gebeurd, en ze op dat moment niets kunnen/willen/mogen doen voor het kindje.
Ondanks dat ik weet dat het niet tot nauwelijks voorkomt, speelde dat wel mee in mijn beslissing om het pas na 26w te doen.

Leuk die echo! Misschien doen wij er ook nog wel eentje, heb m nog niet in de planning zitten.

melon
ja hoe is het met je suikers? prik je zelf ter controle zodat je weet hoe je ervoor staat?
Ja! Ik moet elke ochtend nuchter prikken en om de dag nuchter + 1 uur na elke maaltijd.

Sowieso na de maaltijden gaat super, nog geen hoge waardes gehad. Hoef m'n eten ook nog niet aan te passen, gaat allemaal goed.
Helaas ben ik sinds vorige week weer wat meer misselijk/beroerd en als ik dan ook zo wakker wordt heeft dat wel invloed op m'n nuchtere waarde. Ik blijf nog net onder de grens, dus hopen dat het zo blijft.
Heb me 2 weken super gevoeld (met mooie lage waardes in de ochtend), maar schijnbaar word ik nu weer gestraft haha.

Ik ben ook 26 weken met de prik. Het voelt voor mij ook fijner om dat meer richting de 30 weken te doen dan de andere kant op.
22 wekenprik: als ik jullie zo lees, voel ik ook gelijk die angst. Maar ik ben eigenlijk nooit ziek geweest van een vaccinatie, dus ik laat m toch staan (bij 24 weken). Hier werd er erg op gehamerd dat hij zo snel mogelijk na 22 weken gezet moet worden ivm de effectiviteit.

Keizersnee: vorige bevalling is niet gelukt. Zoon kon niet indalen, omdat hij te weinig ruimte had. En omdat ik aan het einde nog belachelijk veel vruchtwater had aangemaakt, was de huid van mijn baarmoeder heel dun geworden, wat kans geeft op scheuren bij een nieuwe bevalling. Ik mag alleen natuurlijk bevallen als de bevalling al voor de 34 weken op gang zou komen en de hoofdomtrek aantoonbaar kleiner is dan van 1e kind. Hoofd blijkt nu al bovengemiddeld groot, dus de kans op een natuurlijke bevalling is nu eigenlijk al 0.

Uiteindelijk weet je nooit echt waarom een bevalling wel of niet heeft gewerkt, maar mijn gyn (die eerder in het topic al Botte Hark werd genoemd) zei dat het waarschijnlijk komt omdat man en ik "in evolutionair opzicht een rampzalige combinatie" zijn :-D
Man is namelijk meer dan 30 cm langer en meer dan 50 kilo zwaarder dan ik. (En dan is hij nog het kleintje van zijn familie.) Hij bezwangert me dus met te grote kinderen voor mijn bouw.

Controle: nieuwe afspraak is 25 augustus.
Blonde Was de high care een gevolg van de bevalling? Heftig hoor, als je al zo lang bezig bent geweest en je hebt daarna nog zo'n natraject! Hopelijk dit keer niet nodig!
Hahaha. Mijn vriend en ik maken ook grote baby's terwijl ik zelf niet eens 2.5 kilo was bij de geboorte.
Ik ben ook maar klein en 'ongeschikt' om natuurlijk te bevallen tenzij de baby heel klein geschat wordt. Gok van niet.
_melon schreef:
31-07-2020 16:42
Hahaha. Mijn vriend en ik maken ook grote baby's terwijl ik zelf niet eens 2.5 kilo was bij de geboorte.
Ik ben ook maar klein en 'ongeschikt' om natuurlijk te bevallen tenzij de baby heel klein geschat wordt. Gok van niet.
:high5:

Ik vind het stiekem erg fijn dat ik nu al weet dat het dit keer niet zo'n dagenlange uitputtingsslag gaat worden!
maillootje

Die 3 uur is inderdaad wel fijn. Maar als het korter is qua tijd, vind ikzelf wel dat de weeën sneller komen en heftiger 😳.

De 1e was met 8 uur geboren. Dat vond ik toch iets prettiger. Heb je nog iets ademruimte tussen de weeën door.

Maar heb niets te klagen hoor 😉.

Deze x wil ik wel thuisbevallen. Maar meer ook omdat ik bang ben 't ziekenhuis niet te halen. Daarbij is het fijn om tijdens de weeën & na de bevalling niet meer in de auto te hoeven 😜.

Maar heb wel groeiechos. Dus als hij te klein is en ik onder de gynaecoloog val, dan zal ik wel naar het ZH moeten 😉.

Onze laatste dochter, dat die zo snel zou worden geboren, had zelfs de VK niet verwacht. Maar heb dan ook maar 1 perswee gehad.
melon
veel plezier toch bij de controle!
Zo das best een hoop prikken, gaat het goed? Of piek je al wel eens in de ochtend (jij was toch ook een nuchtere hoge?). Welke waarde houden ze als grenswaarde voor jou aan nuchter?

sophie
die keus is heel persoonlijk hoor, en hij wordt gewoon aangeraden vanaf 22w, het is meer mijn hoofd die dwarsligt, haha! Wel apart dat ze erop hameren dat hij zo vroeg mogelijk gezet wordt, want dat is (medisch) zeker voor de werking niet noodzakelijk. Ja hij heeft even tijd nodig om zijn werking op het kindje te krijgen, maar ook weer geen 18 weken ;-)
De folder zegt het volgende:
"Je kind is voldoende beschermd als je de prik minimaal 2 weken voor de geboorte hebt gehad.
Dus die 22w is de ondergrens op het randje van een bevalling met de minimale eventuele levensvatbaarheid in Nederland... Gelukkig is dat voor de meeste van ons niet het geval.

Ja zonder in al te veel details te treden, we (manlief, zwangere ik) gingen met zijn 3-en het ZH in en er is een moment geweest waarop de realiteit had kunnen zijn dat manlief in zijn eentje weer naar buiten stapte... Gelukkig is alles goedgekomen.

Ben het met je eens dat het mij ook rust in mijn hoofd geeft dat ik (bijna zeker) weet dat het geen herhaling van zetten wordt van de vorige bevalling.

stipje
ja kan mij idd indenken dat zo'n korte bevalling inderdaad heel heftig is ook, Weet alleen wel wat ik zou kiezen mocht ik de keuze hebben ;-).
Snap dat je je afvraagt of je het ZH dan wel redt...
blonde83 schreef:
03-08-2020 10:17
melon
veel plezier toch bij de controle!
Zo das best een hoop prikken, gaat het goed? Of piek je al wel eens in de ochtend (jij was toch ook een nuchtere hoge?). Welke waarde houden ze als grenswaarde voor jou aan nuchter?
Ja het gaat goed. 5.3 is mijn nuchtere grenswaarde. Als ik die 2x in een week (of hoger) heb moet ik voor de nacht insuline prikken. Ik heb op het randje gezeten, maar toen ging ik me beter voelen qua misselijkheid en zat ik elke ochtend onder de 5. Helaas sinds een dikke week weer wat meer misselijk 's ochtends en overdag, zit met nuchter nu op de 5 of 5.1, 5.2.
Hopelijk voel ik me gauw weer wat beter en kan ik het onder de 5 houden. En anders moet ik naar de diabetes vpk, helaas.
@Melon: Wat fijn dat je de baby zo goed voelt! Toch een hele geruststelling he? Zit je qua controle eigenlijk helemaal bij het ziekenhuis, of ook nog onder de VK?

@Blonde: Ahh ja, zo had ik er nog niet over nagedacht. Maar nu je het zo uitlegt, snap ik je overwegingen heel goed :) Ik ben straks zelf uiteindelijk ook 25 weken met de prik, vanwege het moeten verzetten. (En jeetje, wat een enge situatie moet dat geweest zijn zeg... gelukkig is alles goed afgelopen :hearts:

@Sophie: Hahaha, die arts van jou kan wel lekker uit de hoek komen he? En poeh, dat klinkt als een heftige bevalling! Maar ergens misschien wel fijn dat je nu in ieder geval alvast een beetje weet waar je aan toe gaat zijn?

@Stipje: O ja, dat klinkt dan ook wel weer logisch! Had je dan een constante weeënstorm oid? Wel heftig zeg! M'n moeder is ook 2x binnen drie uur bevallen van eerste wee tot baby... dus ik ben heel benieuwd.

@Grote baby's: volgens m'n moeder woog ik 4 kilo bij de geboorte, en onze baby liep tijdens de 20-weken ook wat voor in de groei. Dus ik zet me mentaal maar alvast schrap haha.

@Zwangerschapsdiabetes: waar merk je eigenlijk aan dat je zwangerschapsdiabetes hebt? (los van suikerwaardes enzo bedoel ik, als in, wat voel je er zelf van?) En wat maakte dat jullie getest moesten worden? Ik val kennelijk in meerdere risicogroepen, dus ik moet er binnenkort ook aan geloven. Maar dankzij dit topic weet ik al een beetje wat ik kan verwachten haha
Ik ben helemaal onder controle van de VK. Behalve waardes doorgeven heb ik niks aan controles in het ziekenhuis. Maar ik heb met dochter een keizersnede gehad dus ik word sowieso medisch straks.

Ik merk niks van de diabetes verder. Nou zijn mijn waardes ook nooit hoog. Ik weet niet hoe je je voelt als je insuline moet spuiten of wanneer het niet onder controle komt. Maar je kan bijv. veel dorst hebben als je diabetes hebt.

Mijn vader (overleden) had diabetes. Dus daarom moest ik bij dochter de test met 24 weken. Omdat ik het bij die zwangerschap had moest ik nu de test rond 15 weken.
melon owwww dat zijn helemaal geen slechte waardes idd. hopen dat het zo blijft. Ik zit ongeveer gelijk. Behalve dat ik officieel die 5.3 grens nog niet te horen heb gekregen omdat het deze zwangerschap nog niet is vastgesteld. Geloof dat ik nu max 5.6-5.9 mag hebben. Maar het blijven momentopnames he, wat je zegt, misselijk, slecht slapen, heeft allemaal invloed...
Ik heb nu ook een gecombineerd zorgpad, uiteindelijk word ik medisch, ben het nu nog niet.

maillootje ik heb idd ook eigenlijk nooit wat gemerkt in mn vorige zwangerschap van de zw diabetes. Ik vermoed dat die symptomen pas naar boven komen wanneer je echt hoge waardes hebt, en dat was bij mij nooit het geval net als bij Melon.
Stipje 3 uur is inderdaad snel! Kan me helemaal voorstellen dat je dan overvallen wordt door alle weeën en voor je het weet is de baby er al. Hopelijk mag je lekker thuis bevallen, in je eigen omgeving!

Blonde Wat een heftige ervaring! Gelukkig is het allemaal goed gekomen, maar zoiets gaat je niet in de koude kleren zitten! Plannen ze bij jou ook de keizersnee bij 38/39 weken?

Melon Balen dat die misselijkheid weer terug is! Hopelijk blijven je waardes onder de drempel, zodat je lekker je eigen plan kunt blijven trekken!

Maillootje Ja, het was een heftige bevalling op papier, maar door de goede begeleiding van het ziekenhuis was het echt niet traumatisch. Fijne mensen om je heen tijdens zo'n gebeurtenis is zo belangrijk!
We hebben gewoon alles geprobeerd om hem er op de natuurlijke manier uit te krijgen, maar niets werkte. Iedere paar uur kwam er een gynaecoloog (in opleiding) langs, die ons door de volgende mogelijke stappen heen praatte en daarbij ook vertelde wat we aan ellende konden verwachten en wat we eraan konden doen. Zo voelde het steeds alsof we nog een beetje controle hadden.
Man vond het overigens zwaarder dan ikzelf. Heel frustrerend om naast mijn 'lijden' te zitten en niets te kunnen doen. Snap ik wel, zou ik andersom ook hebben.
Nou, vandaag heb ik mijn bh's maar aan de wilgen gehangen! Kreeg mijn borsten er niet meer ingepropt. Bizar, want die deden eerst helemaal niet mee en nu zwelt het opeens alsnog op!

Heb nu een heerlijke voedingsbeha aan die al jaren ongebruikt achterin mijn kast lag. Geweldig! Ben alleen toen zo stom geweest om het label eruit te knippen, dus geen idee meer qua merk en maat. Iemand hier een tip voor een goed merk? Dan bestel ik er gelijk wat bij.

Houden jullie het nog een beetje uit met die hitte?
Hier even via de mobiel, dus lastig om op iedereen te reageren, maar..

Sophie ik heb opeens hetzelfde probleem, maar dan dus met alle bikini's. Vandaag vlug de stad in gegaan en maar voor een stuk grotere maat gegaan en een tankini ook nog, want striae rondom mijn hele navel :( wij hadden hier al een hotel aan zee geboekt voor aankomend weekend, dus ik moestttt iets haha. Verder draag ik nog geen voedingsbh's, maar wel sloggi's zonder beugels. Heerlijk!

Ik neem aan dat je bij zwangerschaosdiabetes dezelfde symptomen hebt als bij "gewone" diabetes, dus veel drinken, veel plassen, moe, slechter zien.. Maar dat is echt pas als je een tijd een te hoge bloedsuiker hebt.

Ik zit zelf in de fase dat ik echt wat emotioneler ben. Vind niks leuk staan, niks past goed of zit lekker, ik baal dat ik niet alles mag eten en drinken.. Pfff. Echt heel fijn al die hormonen! Verder voel ik me wel goed. Mijn buik is wel groot en begint nu al in de weg te zitten..

Wel al heel veel gekocht (tweedehands) via marktplaats. Supermooie draagdoek gekregen, meer die hun kindje willen gaan dragen?

Ook een enorm mooie cosleeper met goed matrasje, maar nu lees ik tegenstrijdige verhalen over de veiligheid van een baby laten slapen op een tweedehands matras en wil ik toch een nieuwe kopen. ;-D

Hier is de hitte te doen! Binnen, voor de ventilator, in mijn ondergoed.

En verder die bevallingsverhalen.. Ik kan er nog niet aan bijdragen, maar ik zie er wel tegenop. Ik ben echt een watje met een lage pijngrens. In mijn bevalplan komt in ieder geval te staan dat ik zoveel mogelijk medicatie tegen de pijn wil :biggrin:
Haha, wat grappig dat bij jou ook opeens de borsten komen opzetten! Winkelen in deze hitte is sowieso een verschrikking. Gelukkig heb je iets kunnen vinden! Veel plezier in het hotel!

Ik heb een Bondolino (draagzak) en een geweven draagdoek (Hoppediz?) die je zelf moet knopen. Vond het heerlijk om te dragen! Vooral met die doek. Lekker stevige stof, zodat je kind goed tegen je aan kan knopen en hem niet met een hand vast hoeft te houden als je even bukt ofzo. Hopelijk wil nieuwe baby er ook in!

Pijnbestrijding: groot gelijk! Het is er niet voor niets. Ik wilde eerst zonder, maar heb uiteindelijk tijdens de 40 uur weeën (met 3 cm ontsluiting als resultaat) eerst de beenspuit (hoe heet dat spul ook al weer?) en later ook nog een ruggenprik laten zetten. Waren 2 momenten van grote opluchting!
voorspelling
Hoe was het in het hotel? Lekkere airco? hahahaha!
Wat leuk dat je een tweedehands draagdoek hebt gekocht (meestel sowieso fijner als een nieuwe ;-)).
Ik ben zeker van plan mijn tweede te dragen. Draag (sporadisch) mijn bijna 5-jarige nog. Heeeeeerlijk. Ben daarnaast ook geschoold draagconsulente, dus heb een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeleboel in huis :proud:
Mochten er mensen vragen hebben, mogen jullie altijd pb-tje sturen hoor, geen probleem.
Co-sleeper ben ik mij nu ook op aan het oriënteren.

Sophie
heerlijk he dat dragen :heart:
Even een pro-tip, ongeacht dat de doek stevig zit dien je wel altijd je hand achter het hoofdje te houden wanneer je bukt ;)

Hier beetje klaar met de hitte... (ssshhhht, sorry :sun: ) Kan er normaal gesproken erg goed tegen, maar voel mij nu toch niet helemaal top helaas.
Volgende week woensdag weer een check bij de VK, heb er nu al zin in!

Sterkte bolle buikjes!
Wat leuk dat je draagconsulent bent! Je hebt helemaal gelijk hoor, met dat hoofdje. De laatste keer dat ik een new born in de doek had is natuurlijk alweer 5,5 jaar geleden!

Zoon gaat hier heel af en toe nog in een draagzak (Tula). Maar dan hangen we hem wel aan man! Qua lengte en gewicht kan ik hem echt niet meer aan.

Veel sterkte met de hitte allemaal! Ik ben vast niet de enige die obsessief het weerbericht volgt in de hoop op de eerste regendruppels!
blonde wat leuk! Het lijkt me ook echt heerlijk om de kleine te dragen. Ik hoop dat het knopen me goed af gaat, ben meestal niet heel goed met dat soort dingen :proud:
Enne.... hotel had dus GEEN airco. Gelukkig wel een ventilator en we hadden nog eentje extra van thuis meegenomen. Er was wel een zwembad en aan zee waren de temperaturen beter te doen, het was dus wel fijn :)

sophie ja pffff! Hier trok de regen gisteren niet over mijn woonplaats, maar ik duim weer voor vandaag! Vind het vooral lastig dat ik nu niks kan doen. Ik wil zo graag verder met de babykamer (nesteldrang lekker aanwezig hier), maar met deze temperaturen is dat gewoon niet te doen..

Hier volgende week woensdag de 24-wekencontrole. Ik ben ook extra naar de oogarts geweest en ik heb wat kleine bloedinkjes in mijn rechteroog :-[ Combi van diabetes en zwanger zijn, er is niet veel aan te doen, aangezien mijn bloedsuiker wel redelijk goed is, maar moet dus over 10 weken weer terugkomen. Vind het allemaal wel eng en hoop maar dat het niet erger wordt, want injecties in mijn oog lijken mij echt euhhhh DE HEL :'(
@mailootje:
Nou de weeën komen idd vrij snel achter elkaar. Dus echt ruimte om tussendoor op adem te komen is er het laatste uur niet. Voelde alsof er een vrachtwagen over m'n rug aant rijden was, met die rugweeen 😣. Maar na de bevalling gelijk over.

Zonet controle gehad. Bloeddruk goed en in totaal tot nu toe 4 kilo aangekomen 😊.

Volgende x krijg ik een groei echo.
Afspraak is gepland op 14 september 👌🏼😉. Ben reuze benieuwd of die 'n beetje goed groeit.
maillootje
hoe was je 3D-echo?
Ik vind dat altijd zo bijzonder om te zien :flirting:

melon
ik ga ook in sept naar de diab vk. Zit nog goed, maar wel telkens randjeswerk. Dus ze starten protocol alvast op. Ben benieuwd wat ik te horen ga krijgen dan.

sophie
ja ergens 38/39 zo lang er dus geen gekke dingen tussendoor gebeuren. Hebben ze bij jou al aangegeven wanneer ze gaan plannen?

voorspelling
hoop dat je het niet ziet als 'in mn eigen straatje praten' maar ik zou je echt een consult willen aanraden. Heb ik ook tot 3x gedaan voordat ik zelf de opleiding ging doen. (nieuw soort knopen telkens). Voelde zoveel fijner, je weet wat je moet doen, kan oefenen met levensechte pop ipv je dierbare kleine kindje en er staat iemand naast je die precies stap voor stap uitlegt hoe het moet en ziet waar je evt tegenaan loopt. Natuurlijk kan je ook filmpjes kijken, maar die praten niet terug en zien ook niet wanneer er zich bijvoorbeeld een gevaarlijke situatie voordoet.

stipje
fijn dat alles weer goed was. heeft de VK nu reden om aan te nemen dat die nu niet goed groeit?
blonde ik was er toevallig net een beetje naar aan het zoeken! Ik wil inderdaad wel zeker weten dat ik het goed knoop, dus ik vind het een goede tip. Ben ook op zoek naar een baby/kinder ehbo cursus, die wil ik ook nog doen :) . Better safe than sorry!
Voorspelling Ik hoop mee dat je oog niet erger wordt! Ben je al begonnen met de babykamer? Het is nu goed weer!

Blonde Keizersnee staat nu gepland op 39 weken precies, maar wel met allerlei slagen om de arm. Afhankelijk van de groeiecho's en de weeënactiviteit in de laatste weken. We zien wel, december is nog ver weg!
Balen dat jij nu ook met je suiker steeds op de randwaardes zit. Heb je er ook last van?

22 weken prik Paar weken terug had ik gebeld en die inplanner-dame zat enorm te hameren op 'prikken bij 22 weken'. Word ik gisteren gebeld, omdat ze alle afspraken van komende week moeten verzetten ivm ziekte. Nu krijg ik hem pas half oktober! En was het opeens helemaal geen probleem dat ik dan al 32 weken zwanger ben o_o Lang leve het consultatiebureau, zeg maar!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven