Bevallen en kraamtijd tijdens hitte

03-08-2020 06:45 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het ziet er naar uit dat ik de komende dagen zal bevallen.

Volgens de weersverwachtingen wordt het warm/heet de komende dagen.

Hebben jullie nog tip’s om het hoofd koel te houden? Ik zie er wel een beetje tegen op omdat onze slaapkamer heel lang warm blijft. Met ventilator is het te doen. Maar een baby mag niet op de tocht liggen.
Ook heb ik vaak met dagen waarop het echt heet is (zonder baby of zwanger te zijn) al veel behoefte aan water/vocht dat ik mij hierdoor flauw ga voelen. Laat staan als ik BV moet gaan geven.

Graag hoor ik jullie tip’s ervaringen!
Ik ben vorig jaar bevallen, ook net aan het begin van een hittegolf. Ik moet zeggen dat het compleet langs mij heen is gegaan. Alle focus lag op die mooie nieuwe baby :flirting: Omdat het warm was, konden we wel wat eerder voor het eerst met de baby naar buiten, dus dat is een voordeel :)

Heb je een ruimte waar het wel koeler is in huis? Hoe is jullie woonkamer bijvoorbeeld? Of je logeerkamer? Dan kun je daar een beetje rondhangen tijdens je kraamweek of misschien zelfs besluiten daar te slapen. Verder gaat de kraamverzorgster er absoluut voor zorgen dat jij niet uitdroogt. Die van mij zat daar bovenop.
Oja, je hebt ook geen gedoe met kruiken en 'is de baby wel warm genoeg aangekleed'? Ook een voordeel!
Ga je thuis bevallen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Hier vorig jaar juli thuis bevallen tijdens een hittegolf ( die van 40 graden plus, de dag voordat ik beviel was het hier 41 graden..)en wat Calathea ook al benoemd, volledig langs me heen gegaan.

In de woonkamer was het relatief goed te doen, maar de eerste dagen was ik toch voornamelijk boven. Veeel water drinken, veel natte doeken die ik geregeld pakte om af te koelen en we hadden de ventilator zo staan dat ik het wel voelde, maar niet pal op het bed/ wiegje stond.

De VK was erg bezig met zorgen voor voldoende vocht, ik heb me alleen maar bezig gehouden met mijn baby en ondernemende peuter die geen last had van warmte en graag wilde spelen... Gelukkig was mijn man haar slachtoffer en hij heeft beduidend meer last gehad van de hitte dan ik of de baby ;-)

Geen gedoe met kruiken, mutsjes ed.
Precies wat Calathea zegt, ik ben drie jaar geleden tijdens een hittegolf bevallen van onze dochter en het ging echt langs me heen dat het 35 graden was.
De kraamzorg zorgde ervoor dat ik genoeg at en dronk en maakte steeds fruit salades voor me en heel veel meer dan dat at ik ook niet want alleen maar verliefd naar baby aan het staren.

Je staat er niet alleen voor hè, al dit soort dingen kan de Kraamzorg je ook bij helpen.
Wij hadden geen ventilator op de slaapkamer, wel ramen open s ochtends vroeg en s avonds en s nachts en baby had wel gewoon katoenen pyjama pakje aan met lange broekspijpen en lange mouwen omdat ze nog veel moeite had zelf op temperatuur te komen. En ze sliep onder een dun lakentje.
Zelfde ervaring als iedereen hierboven.
Bevallen tijdens de hittegolf in 2018 en eigenlijk echt geen last van gehad.

Voordeel vond ik ook voor de borstvoeding. Het is nooit fris of koud om die te voorschijn te toveren.
Laat je partner voor heel veel water zorgen
Ik ben ook bevallen tijdens een hittegolf en zag hier enorm tegenop. Maar ik heb er achteraf helemaal geen last van gehad. Bij thuiskomst uit het ziekenhuis ging alles op standje langzaam en we waren helemaal niet bezig met de hitte :heart:
Wat hier tijdens een hittegolf werkte was een bevroren flesje water voor de ventilator zetten. En een aerosleep al weet ik niet of die mag net na de geboorte vanwege afkoeling.
Bevallen tijdens de hittegolf van 2018 en ik heb er amper iets van meegekregen.
Zweten deed ik toch al (kwaaltje) en hield ik nog even vol na de bevalling. Ik vond het heerlijk, luchtige flodderjurk, overal warm genoeg om te voeden, lekker op bed cocoonen. Dochter had zelfs nog een kruik nodig om bed voor te verwarmen en rompers met lange mouwen.

Ventilator hebben we wel gebruikt. In andere hoek gezet waardoor dochter er niets van voelde. Kraamzorg haar idee.
Fijn om te horen dat bij jullie de hittegolf niet echt opgemerkt werd!

Hopelijk kan ik dat ook straks zeggen :-)
Bijna 17 jaar geleden was het ook zo heet, mijn man en ik hebben heel wat rondjes gereden in de auto met de airco aan. Maar of dat nou een goede tip is? :D

Edit: dit was tijdens de zwangerschap. Toen oudste geboren was had ik nergens meer last van.
anoniem_399866 wijzigde dit bericht op 03-08-2020 07:54
23.23% gewijzigd
Hier ook geen last van gehad. Ik ben bevallen op de warmste dag van het jaar en ook daarna was het nog bloedheet. Zelf kan ik heel goed tegen de warmte en mijn dochter had ook nergens last van. Inderdaad is het niet moeilijk om je baby warm te houden, dochter sliep In een romper en we mochten al snel met haar naar buiten.

Het enige wat ik als negatief ervaren heb is dat de buren een paar keer ‘s avonds doodleuk een vuurkorf aanstaken onder het slaapkamerraam (waar ook de baby sliep) en we alles potdicht moesten houden om niet uitgerookt te worden. Het kon ze niets schelen ook :mad:
3x in een hittegolf bevallen en die bevallingen, waren niet anders dan de bevalling en kraamtijd van ons winterkindje.
Je bent echt met van alles bezig maar niet met de temperatuur. Ik vond het alleen maar voordelen hebben. Geen kruiken, mutsjes enz.
aardbeienslof schreef:
03-08-2020 07:50
Bijna 17 jaar geleden was het ook zo heet, mijn man en ik hebben heel wat rondjes gereden in de auto met de airco aan. Maar of dat nou een goede tip is? :D

Edit: dit was tijdens de zwangerschap. Toen oudste geboren was had ik nergens meer last van.
Oooohja dat hebben wij ook gedaan :heart: Dan kochten we bewust iets op marktplaats op 200km afstand en gingen het dan heerlijk in de nagelnieuwe auto ophalen met de airco aan :-D Of we gingen een ijsje eten en daar dan ook ver voor rijden. Dan zocht ik de top 10 beste ijssalons op en reden naar de verste en beste :$

Goede herinneringen :heart:
Oh ja ik mag ook 1 dezer dagen bevallen :biggrin:
Enige wat ik nu denk is wat jammer van die leuke mutsjes die nu niet zo nodig zullen zijn hahaha

Nee ik heb me er nog niet druk om gemaakt.
Thuis zo goed als alles dicht houden wat we nu ook doen. Rustig blijven, goed drinken.
Tralalalala
Ook bevallen in de hittegolf van 2018. Alles wat hierboven gezegd wordt sluit ik me bij aan!

In het ziekenhuis was het heerlijk koel, dus neem toch wel die sokken mee voor tijdens het bevallen (ik had ze wel nodig).

Nog 1 toevoeging: zorg voor een extra slaapplek. Wij konden, als baby sliep, niet slapen van de hitte. Apart slapen hielp ons daarbij. 1 ouder met baby in wiegje in de slaapkamer, de andere ouder in het logeerbed. Dat scheelde beslist, we lagen dan niet tegen elkaar aan geplakt. We gingen er wel samen uit s nachts want de eerste tijd is het te zwaar om alle verzorging alleen te doen in de nacht, we maakten elkaar dan wel gewoon wakker. En manlief had koelelementen in zijn bed gelegd, volgens hem hielp dat ook.

De kraamzorg had het wel heel warm, dat was wel sneu voor haar.
Mobiele airco en nee die hoeft niet op stand Antartica. Die kan ook op 24/25 graden.
Ik sta ook op knappen as we speak... maak me er compleet niet druk om eerlijk gezegd, ben blij als de bevalling begint... wij hebben een airco op de slaapkamer, die zal wel uit moeten als dochter er is maar tijdens de bevalling/weeen is het wel prettig. Daarnaast heb ik een bad gehuurd om eventueel in te kunnen bevallen, dus dat zal ook wel ontspannend werken. Ik weet alleen niet of je daar dan iets lauwer water in kan doen bijv. ipv water van 37 graden. Je kunt eventueel ook veel douchen?

Wij hebben ook wel een oud koel huis met hoge plafonds, dat scheelt denk ik wel. Kan me voorstellen dat je het zwaarder hebt onder een plat dak met volle bak de zon erop.
Ik woonde nog in het Midden-Oosten toen onze dochter werd geboren. Het was zomer toen ik beviel, dus het was al maanden bloedheet en de maanden daaropvolgend waren ook nog heel erg warm.

Zelf vond ik het wel makkelijk. Baby had alleen een luier aan, we vermeden de zon (zoals altijd, uiteraard) en ons huis was relatief ‘koel’. Drink gewoon heel veel water! 2,5 liter (of zelfs meer) is echt een aanrader om te doen, dan kan je ook makkelijk borstvoeding blijven geven. Je baby zal veel behoefte hebben aan borstvoeding, want dorst, dus laat haar gewoon lekker drinken.
Hakuna Matata
Tip voor de bevalling; je hoeft niet de hele tijd in je (bloedhitte)slaapkamer te zijn. Je kan ook je weeën wegpuffen in een andere kamer. En het bevallen zelf hoeft ook niet persé in bed, maar kan ook in de woonkamer op de baarkruk als je dat prettiger vindt.
Ook ik vond het meevallen, en ik zag er net als jij huizenhoog tegenop omdat ik niet goed tegen de hitte kan en in een warm appartement woon onder een plat dak. Maar bevalling en kraamtijd gingen heel soepel. We hebben later die zomer nog een paar hittegolven gehad; toen vond ik het wel moeilijker want had een enorme huil en plak baby.
DaSilva86 schreef:
03-08-2020 08:05
Oooohja dat hebben wij ook gedaan :heart: Dan kochten we bewust iets op marktplaats op 200km afstand en gingen het dan heerlijk in de nagelnieuwe auto ophalen met de airco aan :-D Of we gingen een ijsje eten en daar dan ook ver voor rijden. Dan zocht ik de top 10 beste ijssalons op en reden naar de verste en beste :$

Goede herinneringen :heart:
Haha, ja precies dat! Naar de vk gaan was het ergst, want geen airco daar. Op de terugweg standaard een heeeel ruim ommetje :P
DaSilva86 schreef:
03-08-2020 07:34
Ik ben ook bevallen tijdens een hittegolf en zag hier enorm tegenop. Maar ik heb er achteraf helemaal geen last van gehad. Bij thuiskomst uit het ziekenhuis ging alles op standje langzaam en we waren helemaal niet bezig met de hitte :heart:
Dit. Exact dit.
Ik ben ook tijdens een hittegolf bevallen. Ik heb er niks van meegekregen. Op een gegeven moment zette de kraamverzorgster alle ramen open en dacht ik: waarom?

Hier wel gewoon kruiken en mutsjes voor zoon. Daar had de hittegolf geen invloed op. Volgens mij heeft mijn winterbaby minder kruiken gehad.

Oh. Ik ben ook een keer in de winter bevallen en had het niet minder warm. Door de hormonen heb ik beide keer gigantisch liggen zweten snachts.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven