Bevallen en kraamtijd tijdens hitte

03-08-2020 06:45 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het ziet er naar uit dat ik de komende dagen zal bevallen.

Volgens de weersverwachtingen wordt het warm/heet de komende dagen.

Hebben jullie nog tip’s om het hoofd koel te houden? Ik zie er wel een beetje tegen op omdat onze slaapkamer heel lang warm blijft. Met ventilator is het te doen. Maar een baby mag niet op de tocht liggen.
Ook heb ik vaak met dagen waarop het echt heet is (zonder baby of zwanger te zijn) al veel behoefte aan water/vocht dat ik mij hierdoor flauw ga voelen. Laat staan als ik BV moet gaan geven.

Graag hoor ik jullie tip’s ervaringen!
Ik ben eigenlijk best jaloers op je. Ik ben naar alle waarschijnlijkheid de komende twee weken nog zwanger - van een tweeling- en zie heel erg op tegen de hitte terwijl ik al zo oncomfortabel ben. :-?
Even een tegengeluidje: ik vond het de horror thuiskomen na mijn bevalling in een hittegolf. Ik had vochtvasthouden en dat werd door die hitte nog erger. wist niet waar ik het zoeken moest. Mobiele airco deed zn werk enigszins maar de hele dag met alles potdicht en dat loeiende ding in mijn kamer: ik voelde mij opgesloten en depri ervan hoor. Sterkte meis! Neem alle hulp die je kan krijgen!
Niet alles gelezen. Maar toch even mijn verhaal. Vorig jaar voor de hittegolf bevallen. Dat ging goed. Maar toen mijn zoontje tijdens de hittegolf 2 weken oud was en warm aan bleef voelen, kwamen we er achter dat hij wat koorts had. Dit is dus nooit goed ook niet tijdens een hittegolf. Hij bleek een virusinfectie op te hebben gelopen en heeft uiteindelijk 5 dagen in het ziekenhuis gelegen.

Dus bij koorts niet twijfelen maar bel de huisarts.

Daarnaast gaf de kinderarts in het ziekenhuis aan dat een ventilator voor een baby geen probleem is omdat het luchtverplaatsing is en geen tocht. Ze gaf aan een ventilator op de babykamer is geen probleem.

Succes met de warmte.
Als je niks doet, gebeurt er ook niks!
Ook hier ervaring, twee keer bevallen tijdens een hittegolf en derde keer tijdens -15.

De koud vond ik veel vervelender met een kleine baby, we waren continu in de weer met kruikjes en dekentjes en temperaturen.
In de hitte blijft je baby goed op temperatuur.
Met borstvoeding is het juist ideaal, je baby’s mag zoveel drinken als hij/zij wil terwijl je met flessen aan een maximum kan raken.
Heb van de hitte zelf geheel geen last gehad, was te druk met bevallen 😅
Ja, ik snap niet dat mensen vrijwillig in hitte gaan zitten voor/tijdens/na een bevalling.

Ventilatoren of een airco kan prima. Niet op de baby zetten en niet op standje orkaan of antartica en komt allemaal goed en zit je niet in de hitte.
In 2018 tijdens de warmste dagen bevallen. Mobiele airco gewoon aan. Kraamverzorgster deed er heel panisch over (stond niet op ons gericht, in heel ander deel van de kamer), van huisarts moest hij aan. Was anders echt te heet. Verder nauwelijks last van gehad.
NorthCape schreef:
03-08-2020 06:45

Ook heb ik vaak met dagen waarop het echt heet is (zonder baby of zwanger te zijn) al veel behoefte aan water/vocht dat ik mij hierdoor flauw ga voelen. Laat staan als ik BV moet gaan geven.
Je zou meer kunnen drinken. Of zeg ik nu iets vreemds?
Ik denk trouwens dat je tijdens de uitdrijving weinig merkt van warmte, dan zijn er andere dingen die meer pijn doen.

Neem het gewoon zoals het komt, je kunt er toch niets aan doen.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
BbqViva schreef:
03-08-2020 10:36
Even een tegengeluidje: ik vond het de horror thuiskomen na mijn bevalling in een hittegolf. Ik had vochtvasthouden en dat werd door die hitte nog erger. wist niet waar ik het zoeken moest. Mobiele airco deed zn werk enigszins maar de hele dag met alles potdicht en dat loeiende ding in mijn kamer: ik voelde mij opgesloten en depri ervan hoor. Sterkte meis! Neem alle hulp die je kan krijgen!

Oh wat zal jij je naar gevoeld hebben :hug:
spuit_111 schreef:
03-08-2020 10:24
Ik ben eigenlijk best jaloers op je. Ik ben naar alle waarschijnlijkheid de komende twee weken nog zwanger - van een tweeling- en zie heel erg op tegen de hitte terwijl ik al zo oncomfortabel ben. :-?

Ik heb het met je te doen o_o Kan je nog een beetje lekker in de auto zitten?
Liebeskind² schreef:
03-08-2020 12:47
Je zou meer kunnen drinken. Of zeg ik nu iets vreemds?
Ik denk trouwens dat je tijdens de uitdrijving weinig merkt van warmte, dan zijn er andere dingen die meer pijn doen.

Neem het gewoon zoals het komt, je kunt er toch niets aan doen.
Nee zeker niet. Ik bedoel, ik drink de hele dag door al water en op een gegeven moment heb ik het idee dat het niet meer verzadigd. Ik weet niet zo goed hoe ik dat moet uitleggen. Dat je het drinkt en direct weer uitplast zonder dat het opgenomen wordt.
Ik moet van mijzelf ook iets anders aan leren om te drinken bij warme dagen.

Ik beval in het ziekenhuis dus dat scheelt weer.

Sterkte spuit 111!
Vorig jaar aan het begin van de hittegolf bevallen, nou ik heb het wel gemerkt! Tijdens de bevalling zelf niet trouwens, die was in de nacht en in ziekenhuis.
Tip: houd deuren, ramen en gordijnen zoveel mogelijk dicht overdag, ga pas luchten na zonsondergang en als het echt koeler buiten is. Bij ons had een deur de hele dag open gestaan waardoor alle warmte binnen kwam.

Voor de pasgeboren baby is het dan weer makkelijk, geen gedoe met kruiken, mutsjes en lagen kleding, zij heeft bij ons de eerste week alleen maar rompers gedragen.
Verder kleed je luchtig en drink genoeg vocht. Sowieso maakt bv dorstig, dus zal je ook veel willen drinken.

Heel veel sterkte de komende tijd! :)
Ik vond zwanger zijn in de hittegolf veel naarder dan de kraamtijd. Toen de baby er eenmaal was, raakte ik het vastgehouden vocht snel kwijt en voelde ik me niet meer zo opgeblazen. Baby deed het prima in de warmte en is nog altijd graag buiten als het heet is. :)
17 jaar geleden.... Kraambezoek welkom, in het openlucht zwembad bij het peuterbad, want het was ons derde kind. Daar was ik sòchtends, en ging dan voor een siësta weer naar huis. In de namiddag hadden we een zwembadje in de tuin....Zou ik zo weer over willen doen!
Fijn, ik wilde een soortgelijk topic openen.

Ik ben volgende week vrijdag uitgerekend. Geen echt goede gordijnen en beneden maar één raampje dat open kan. (Oud huurhuis met enkelglas. Het staat op de lijst om opgeknapt te worden.)

Dus ik ben nu maatregelen aan het nemen. In elke kamer een ventilator. Een groot opblaasbad in de tuin. Flessen met water in de vriezer en alles klaar, af en gedaan. Straks dus een week: bank, douche of bed met een boek.

Succes iedereen die tegen het eind zwangerschap aanloopt.
Niet alles gelezen, maar hier mijn verhaal.
2 jaar geleden in de hitte golf bevallen . Het eerste deel thuis gedaan, lekker buiten in de schaduw gezeten. In het ziekenhuis geen last gehad van de warmte. De dagen erna liep ik in een warme joggingbroek terwijl het buiten boven de 30 graden was, ik had het juist koud. Mijn dochtertje lag de hele dag in een rompertje of zelfs alleen luier. We mochten eventueel wat extra melk geven als ze dat wilde. Vaak ging ik vroeg in de ochtend even wandelen met haar en voor de rest lekker binnen. Ik vond het allemaal goed te doen.
De laatste loodjes met hitte vond ik zwaarder dan de bevalling en daarna met de hitte
DaSilva86 schreef:
03-08-2020 12:54
Oh wat zal jij je naar gevoeld hebben :hug:
Dank je wel! ❤️
Tip: koop nog even een laken. Geen hoeslaken maar zo’n ‘ouderwets’ laken. Onder je dekbed is het waarschijnlijk te warm, maar als je bezoek krijgt kan het fijn zijn om toch nog even iets over je heen te kunnen leggen (ivm kraamverbanden en zo). Ik vond toen een lege dekbedhoes niet zo fijn, laken lag veel lekkerder.

Verder kan ik me van de hitte ook weinig meer herinneren, terwijl ik op foto’s zie dat mijn kind enkel een rompertje droeg. Zal dus wel warm geweest zijn 😅

Zet hem op voor je bevallingen en een hele fijne kraamweek gewenst!
Hier wel een negatieve ervaring. Dochter had een niet zo makkelijke start en de hittegolf maakte het alleen maar erger. Uiteindelijk was dochter zo loom en moe dat ze amper dronk en door de hitte extra snel afviel. Uiteindelijk was ze helemaal uitgedroogd ondanks we ook flesjes probeerden bij te geven naast de borstvoeding.

Zelf hield ik ongelooflijk veel vocht vast, maar dat was het minste van mijn zorgen.

Ik zou dus echt wel proberen om de koelte op te zoeken. Wij hebben uiteindelijk alle ramen voorzien van uv-werende gordijnen en een mini-airco gekocht. Nadat we ontslagen waren uit het ziekenhuis niet meer buiten geweest tot de hittegolf voorbij was.

Maar gelukkig loopt het meestal dus wel gewoon goed als ik de verhalen hierboven lees. :-D
Inmiddels zijn alle ramen boven voorzien van horren, dus alles kan tegen elkaar open staan.

Hebben we naast het lig ‘zwembad’ een poedel badje. Voor mijn voeten maar ook voor onze peuter.

Een katoenen laken om onder te liggen/slapen.

Meerdere ventilatoren

Diepvriezer vol met ijs en limonade achtige drankjes.

Enige wat ontbreekt is een baby 😅
Veel vrouwen bevallen in hete landen, dus ‘t komt echt wel goed. Succes met de bevalling!
Hakuna Matata
Misschien rare tip, maar ons zoontje is nu vijf maanden en kind heeft het altijd warm en toen het de vorige keer deze zomer/lente zo heet was als nu heb ik een koelmat gekocht voor honden voor hem.
Onder een dekentje gelegd zodat hij wat kon afkoelen op een verantwoorde manier en dat gaf het kleintje eindelijk wat rust.

Dit raad ik natuurlijk niet aan voor een pasgeboren baby, maar wel voor de nieuwbakken mama misschien lekker om op te liggen! Je kunt ze zo groot bestellen als je zelf wil.
NorthCape schreef:
05-08-2020 08:12
Inmiddels zijn alle ramen boven voorzien van horren, dus alles kan tegen elkaar open staan.

Hebben we naast het lig ‘zwembad’ een poedel badje. Voor mijn voeten maar ook voor onze peuter.

Een katoenen laken om onder te liggen/slapen.

Meerdere ventilatoren

Diepvriezer vol met ijs en limonade achtige drankjes.

Enige wat ontbreekt is een baby 😅
Dat moet goed komen! Ik zou die ramen trouwens de middags dichtlaten, en alleen ‘s ochtends vroeg en ‘s avonds en ‘s nachts goed luchten. Als je ze midden op de dag open zet, is het binnen net zo warm als buiten 😉
Sterkte voor de zwangere dames hier met dit weer! Ik hoop voor jullie dat het niet te lang aanhoudt!
DaSilva86 schreef:
03-08-2020 12:56
Ik heb het met je te doen o_o Kan je nog een beetje lekker in de auto zitten?
Wij hebben geen auto. :-D
Maar met alle deuren, ramen en gordijnen dicht, vind ik het wel te doen voorlopig. Ventilator boven en eentje beneden, veel drinken en ijsklontjes eten. Beide baby's schoppen nog flink, dus ik ga er maar vanuit dat ze het ook nog naar hun zin hebben.
Sterkte voor alle andere hoogzwangeren/ net bevallen
Heb nog een tip...... rivella blauw.... weet niet of het in NLte koop is, maar het zorgt voor een melkproductie, en is koud erg lekker.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven