Gezondheid alle pijlers

Varifocus lenzen

07-08-2020 13:32 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft ervaring met multifocale lenzen? Ik vond wel een oud topic, maar daarin was niemand echt heel positief. Inmiddels is de kwaliteit hopelijk verbeterd.
Een leesbril vind ik vreselijk. Ik heb hem niet altijd bij me, en soms moet ik dan op de gok iets invullen of in winkels ingredientenlijsten fotograferen en op mijn telefoon uitzoomen. Ik wil die lenzen dus wel proberen, ook al is mijn zicht veraf prima.
Wie heeft ze en hoe bevalt dat?
Ik heb die monovisie ook geprobeerd en bij mij werkte het voor geen meter. Bedoeling is dat je hersenen kiezen welk oog ze willen gebruiken. Ik werd er misselijk van.
Ik heb ook ervaringen gelezen waarbij het mis ging. Was iemand aan het autorijden en kreeg opeens het 'verkeerde oog', die met de leescorrectie, voorang. Zie je niks meer, behalve je dashboard. Horror!
.
Ik wissel bril en lenzen af: een half jaar draag ik lenzen (de zomermaanden) en de andere maanden een bril. Sinds januari een bril waar ik ook mee kan lezen (kon in supermarkt de etiketten niet meer lezen en dat is een beetje gevaarlijk met allergie) en ik vind het heerlijk. Maar met mijn lenzen kon ik ook niet meer lezen. Dus toen ik 4 weken geleden mijn ogen liet controleren ben ik voor MF-lenzen gegaan. Het is enorm wennen. Eerste half uur had ik het idee dat ik scheel kijk, dat went vrij snel. Wel moest de sterkte anders omdat ik niet scherp genoeg zag in verkeer. Over 2 weken weer controle.
Ik heb multifocus bril met een cilinder en een goede opticien alles nauwkeurig opmeet. Ik doe er altijd wel even over voordat ik eraan gewend ben en mijn bril moet ook goed recht staan, dus als ik met mijn bril ergens tegenaan stoot en mijn bril verbuigt wat, moet ik naar de opticien om 'm weer recht te zetten.
Ook zijn mijn glazen niet goedkoop, dus toen mijn ogen snel achteruit gingen met het lezen van kleine lettertjes was ik veel geld kwijt.
Maar als ik gewend ben en mijn bril zit goed, zie ik zie er prima mee, ik vind het zijn geld wel waard.
KamilleT schreef:
07-08-2020 13:51
Is je zicht veraf niet minder goed geworden?
Nee. Mijn ene oog is getraind op ver, de andere op dichtbij. En daar zijn de lenzen op ingesteld, het dichtbij oog ziet met correctie optimaal dichtbij, de ander idem verweg.

Ik heb trouwens zachte lenzen. Harde vind ik verschrikkelijk.

Etiketten lezen blijft lastig, dat is voor bijna niemand goed te doen. Te kleine letters, te weinig contrast met achtergrond. En bij vermoeidheid of slechte verlichting zie ik minder goed, maar dat is normaal, zeker als je ogen ouder worden.
impala schreef:
07-08-2020 16:15
Heb je ook verschillende merken lenzen geprobeerd en verschillende mincorrecties? Qua plus zit je sowieso in de 'low' correctie. Maar de ene lens corrigeert meer dan andere, ook is is de addition bij allebei low.
Nee, volgens mij niet. Ik word ook een beetje moe van al dat experimenteren.
impala schreef:
07-08-2020 18:47
Ik heb die monovisie ook geprobeerd en bij mij werkte het voor geen meter. Bedoeling is dat je hersenen kiezen welk oog ze willen gebruiken. Ik werd er misselijk van.
Ik heb ook ervaringen gelezen waarbij het mis ging. Was iemand aan het autorijden en kreeg opeens het 'verkeerde oog', die met de leescorrectie, voorang. Zie je niks meer, behalve je dashboard. Horror!

Ik werd er ook misselijk van de eerste dagen. Was gewaarschuwd dan ook niet te gaan autorijden. Na veertien dagen ging het prima en jaren later nog steeds. Ik kon zelf sturen in welk beeld van welk oog voorrang kreeg.
Andersom schreef:
08-08-2020 08:34
Ik werd er ook misselijk van de eerste dagen. Was gewaarschuwd dan ook niet te gaan autorijden. Na veertien dagen ging het prima en jaren later nog steeds. Ik kon zelf sturen in welk beeld van welk oog voorrang kreeg.
Er is bij mij al van jongs af aan sprake van monovisie. Het verschil in sterkte tussen beide ogen is er altijd geweest. Zonder correctie leest mijn ene oog, met mijn andere oog kan ik ongecorrigeerd niet lezen. Bij mij gaat monovisie al jaren prima, ik weet niet beter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven