Hoe om gaan met negatieve reacties?

zondag 9 augustus 2020 om 19:00
Hallo allemaal,
Ik heb van mijn eigen huis een fikse overwaarde en ga bij mijn vriend samenwonen. Financieel zitten we allebei erg goed en ik heb besloten om van 1/3 van mijn overwaarde (na overleg met financieel adviseur die groen licht gaf) iets te doen waar ik nu gelukkig van word , nl mijn droomauto kopen. Gewoon omdat het financieel makkelijk kan, ik er happy van word en ik en mijn vriend vaak roadtrips maken en ik een nieuwe auto moest.
Spaargeld heb ik nog meer dan genoeg (kan ik evt straks weer een hoop van aanvullen bij mijn overwaardepotje) we kunnen straks nog steeds een leuk huis aan samen als we gaan kopen en de financiele gevolgen zijn vrij klein (berekend door de financieel adviseur)
Voor mij een weloverwogen keuze maar ik merk dat er veel over “gepraat” word en dat mensen het niet verstandig vinden (niet mijn vrienden want die weten dat ik er financieel prima bij zit om dit te doen) maar net de mensen daarbuiten.
Ik merk bij mezelf een knelpunt ik heb vaak het idee dat ik me moet verdedigen terwijl ik hier voor mezelf super goed over nagedacht heb en het juist een bewuste keuze is om niet alles maar in je huis te stoppen zodat je een zo groot mogelijk huis kan ed want dat hoef ik allemaal niet zo.
Maar ik hoor dus regelmatig achter mijn rug om dat mensen het dom vinden etc etc. Maar ik probeer voor mezelf steeds te denken: ik weet dat ik dit kan en wil, dus why worry? Maar dat doe ik dus wel.
Ben altijd best wel iemand geweest die binnen de mainstream lijntjes liep en nu doe ik iets wat “buiten de lijntjes” valt van wat veel mensen zouden doen
Voor mij een goede overwinning om juist dingen eens anders te doen maar ik heb wel last van de negatieve reacties en het vreet aan me ookal staan die mensen niet eens dichtbij me. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan of het naast me neer leggen?
Ik heb het idee dat als ik hier een weg in vind ik in de toekomst ook weer makkelijker om kan gaan met negatieve reacties maar merk dat het op dit moment veel aan me vreet, vooral als ik het via-via terug hoor van mensen die niet eens het hele verhaal etc erachtr wetwn
Wie heeft voor mij de gouden tip? Voor een andere mindset dus niet alleen denken dat ik het me naast me neer leg maar dat ik het ook daadwerkelijk doe #needit
Ik heb van mijn eigen huis een fikse overwaarde en ga bij mijn vriend samenwonen. Financieel zitten we allebei erg goed en ik heb besloten om van 1/3 van mijn overwaarde (na overleg met financieel adviseur die groen licht gaf) iets te doen waar ik nu gelukkig van word , nl mijn droomauto kopen. Gewoon omdat het financieel makkelijk kan, ik er happy van word en ik en mijn vriend vaak roadtrips maken en ik een nieuwe auto moest.
Spaargeld heb ik nog meer dan genoeg (kan ik evt straks weer een hoop van aanvullen bij mijn overwaardepotje) we kunnen straks nog steeds een leuk huis aan samen als we gaan kopen en de financiele gevolgen zijn vrij klein (berekend door de financieel adviseur)
Voor mij een weloverwogen keuze maar ik merk dat er veel over “gepraat” word en dat mensen het niet verstandig vinden (niet mijn vrienden want die weten dat ik er financieel prima bij zit om dit te doen) maar net de mensen daarbuiten.
Ik merk bij mezelf een knelpunt ik heb vaak het idee dat ik me moet verdedigen terwijl ik hier voor mezelf super goed over nagedacht heb en het juist een bewuste keuze is om niet alles maar in je huis te stoppen zodat je een zo groot mogelijk huis kan ed want dat hoef ik allemaal niet zo.
Maar ik hoor dus regelmatig achter mijn rug om dat mensen het dom vinden etc etc. Maar ik probeer voor mezelf steeds te denken: ik weet dat ik dit kan en wil, dus why worry? Maar dat doe ik dus wel.
Ben altijd best wel iemand geweest die binnen de mainstream lijntjes liep en nu doe ik iets wat “buiten de lijntjes” valt van wat veel mensen zouden doen
Voor mij een goede overwinning om juist dingen eens anders te doen maar ik heb wel last van de negatieve reacties en het vreet aan me ookal staan die mensen niet eens dichtbij me. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan of het naast me neer leggen?
Ik heb het idee dat als ik hier een weg in vind ik in de toekomst ook weer makkelijker om kan gaan met negatieve reacties maar merk dat het op dit moment veel aan me vreet, vooral als ik het via-via terug hoor van mensen die niet eens het hele verhaal etc erachtr wetwn
Wie heeft voor mij de gouden tip? Voor een andere mindset dus niet alleen denken dat ik het me naast me neer leg maar dat ik het ook daadwerkelijk doe #needit
zondag 9 augustus 2020 om 19:25
Anderen kunnen hun meninkje hebben, gebaseerd op aannames en onvolledige informatie, maar jij alleen weet hoe het zit. Je kán je oren niet naar anderen laten hangen, want daar zou je snel van terugkomen en dan hebben zij de verantwoordelijkheid niet maar jij.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

zondag 9 augustus 2020 om 19:29
Kunnen ook mening hebben die niet gestoeld is op aannames en onvolledige informatie. Maar eentje die TO niet leuk vind. En als TO zich daar niks van wil aantrekken moet ze dat dan ook gewoon niet doen.
zondag 9 augustus 2020 om 19:34
Waarom zou je in hemelsnaam mensen het hele verhaal erachter schuldig zijn?
En over via-via..... hoe vaak vertelt iemand jou hoe blij een ander voor jou is?
Ik kan nu je helemaal ophemelen omdat jij, die ik niet ken, lekker een auto voor jezelf koopt.
Ik kan je nu helemaal affakkelen omdat jij, die ik niet ken, een auto voor jezelf koopt.
Maar die hele auto boeit me geen biet. En je financiële situatie en liefdesleven ook niet. Ik gun je dat je compleet lak aan mij en de meerderheid van de rest van de wereld hebt. Of je nou in een dorp, in de stad, in een glazen huis of Op de maan woont.
En over via-via..... hoe vaak vertelt iemand jou hoe blij een ander voor jou is?
Ik kan nu je helemaal ophemelen omdat jij, die ik niet ken, lekker een auto voor jezelf koopt.
Ik kan je nu helemaal affakkelen omdat jij, die ik niet ken, een auto voor jezelf koopt.
Maar die hele auto boeit me geen biet. En je financiële situatie en liefdesleven ook niet. Ik gun je dat je compleet lak aan mij en de meerderheid van de rest van de wereld hebt. Of je nou in een dorp, in de stad, in een glazen huis of Op de maan woont.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
zondag 9 augustus 2020 om 19:48
Ik denk dat veel mensen zich voor auto's interesseren en daarom hebben ze daar ook een mening over.
Ik denk niet dat ze handenwringend denken: oh die Welcome to Paradise stort zich nu helemaal in het onheil. Daar gaat het dus niet over. Het gaat erover dat zij niet zouden doen met dat geld wat jij doet. Zij hebben daar andere fantasieën over net zoals ieder weer over een ander doel fantaseert voor de hoofdprijs van de 30 miljoen loterij.
Ik denk niet dat ze handenwringend denken: oh die Welcome to Paradise stort zich nu helemaal in het onheil. Daar gaat het dus niet over. Het gaat erover dat zij niet zouden doen met dat geld wat jij doet. Zij hebben daar andere fantasieën over net zoals ieder weer over een ander doel fantaseert voor de hoofdprijs van de 30 miljoen loterij.
zondag 9 augustus 2020 om 19:59
zondag 9 augustus 2020 om 20:13
Je moet je eens levendig proberen voor te stellen wat er gebeurt als je andermans zin doet, bijvoorbeeld die van je zus. Doe je ogen dicht en volg haar advies. Wat dan. Misschien zal je aanvankelijk nog het idee hebben haar gelukkig te hebben gemaakt door haar zo serieus te nemen. Ze zal misschien ook trots aan iedereen vertellen dat je naar haar hebt geluisterd. Gelukkig maar, want Welcome TP had heel verkeerde ideeën. Maar al snel zal ze zich van je afwenden. Ze ziet misschien toch geleidelijk steeds scherper dat je niet gelukkig bent met de beslissing. Dus snel zal ze proberen zich ervan af te maken: "Ik heb toch niet gezegd dat je dat moest doen! Je moet gewoon je eigen zin doen!" En daarna laat ze je alleen met je dure vergissing.
zondag 9 augustus 2020 om 20:29
Dit! Ik snap niet waarom dat soort persoonlijke dingen worden gedeeld met blijkbaar jan en alleman??? Houd dingen gewoon voor jezelf.viva-amber schreef: ↑09-08-2020 19:20Je gaat toch niet bla bla rond vertellen hoeveel overwaarde je hebt en wat je daarmee gaat doen, daarnaast is die auto jouw droom die met jouw geld koopt. Hoezo gaat je vriend dan aan iedereen lopen vertellen hoeveel geld jij casht en wat je er mee gaat doen?
Voor hetzelfde geldt hoort de verkeerde het en staan ze een keer met bivakken mutsen op binnen vriendelijk naar je autosleutels te vragen.
Het gaat een ander geen ene reet aan. Ik zou wanneer iemand kritiek geeft alleen zeggen: ja hij is mooi hé.....en verder niets.
Ik zou verder financien e.d. niet zomaar overal aan iedereen vertellen.
zondag 9 augustus 2020 om 21:17
Dit is een hele goede vraag.OliebolmetKrenten schreef: ↑09-08-2020 19:17Zou je kunnen formuleren wat aan jou vreet? Daar moet je beginnen met loslaten of omdenken.

zondag 9 augustus 2020 om 22:18

zondag 9 augustus 2020 om 22:26
Ik moest deze post twee keer lezen omdat ik in eerste instantie dacht; Wat onvriendelijk. En de tweede keer las ik juist :Trek je niks aan wat anderen ervan denken, leef je eigen leven.feow schreef: ↑09-08-2020 19:34Waarom zou je in hemelsnaam mensen het hele verhaal erachter schuldig zijn?
En weet je to, doe dat! Je bent niet een verklaring of uitleg schuldig dus doe dat ook niet.
zondag 9 augustus 2020 om 23:04
WelcomeToParadise schreef: ↑09-08-2020 19:00Voor mij een goede overwinning om juist dingen eens anders te doen maar ik heb wel last van de negatieve reacties en het vreet aan me ookal staan die mensen niet eens dichtbij me.
Dan kan 'je niets aantrekken van mensen die niet weten hoe het zit', ook een mooie overwinning voor je worden

zondag 9 augustus 2020 om 23:10
zondag 9 augustus 2020 om 23:54
Misschien is het wel een Ferrari van een paar ton ofzo. En vertelde haar vriend daar blij over.

maandag 10 augustus 2020 om 05:54

maandag 10 augustus 2020 om 06:13
Dan zou ze een overwaarde van 750.000 euro hebben of meer (want ze geeft een derde van de overwaarde aan de auto uit).appelientjex schreef: ↑09-08-2020 23:54Misschien is het wel een Ferrari van een paar ton ofzo. En vertelde haar vriend daar blij over.

maandag 10 augustus 2020 om 20:18
Het beste dat je kunt doen, is ze gelijk geven.
Want het is ook helemaal niet financiëel verstandig. Dus het slechtste dat je kunt doen is het rechtpraten en hopen dat iemand toegeeft dat-ie fout zit en dat het wél financiëel verstandig is om van je overwaarde een consumptieproduct te kopen.
Dat is het niet en dat wordt het ook niet.
Maar het is wel heerlijk.
Dus dan zeg je dat.
Is alle lol er gelijk af.
Want het is ook helemaal niet financiëel verstandig. Dus het slechtste dat je kunt doen is het rechtpraten en hopen dat iemand toegeeft dat-ie fout zit en dat het wél financiëel verstandig is om van je overwaarde een consumptieproduct te kopen.
Dat is het niet en dat wordt het ook niet.
Maar het is wel heerlijk.
Dus dan zeg je dat.
Is alle lol er gelijk af.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.