Leveraandoening en zwangerschap
dinsdag 11 augustus 2020 om 18:47
Dag dames,
Een paar jaar geleden kwam de arts er via een MRI scan achter dat ik tumoren (goedaardig) in mijn lever had. Dit komt door gebruik van de pil. Ik kreeg negatief advies voor zwangerschap, maar inmiddels zijn de lever tumoren kleiner en mag ik ervoor gaan. Zijn er vrouwen die bekend zijn met tumoren in de lever en zwangerschap? Graag hoor ik hoe vaak jullie een controle van de lever kregen.
Alvast bedankt.
Een paar jaar geleden kwam de arts er via een MRI scan achter dat ik tumoren (goedaardig) in mijn lever had. Dit komt door gebruik van de pil. Ik kreeg negatief advies voor zwangerschap, maar inmiddels zijn de lever tumoren kleiner en mag ik ervoor gaan. Zijn er vrouwen die bekend zijn met tumoren in de lever en zwangerschap? Graag hoor ik hoe vaak jullie een controle van de lever kregen.
Alvast bedankt.
dinsdag 11 augustus 2020 om 18:58
Op basis van een MRI scan van de lever is niet met zekerheid vast te stellen of iets goed- dan wel kwaadaardig is. Aldus een collega van me die borstkanker had, en vlekken had op de lever, waarvan dus zonder biopt niet de aard kon worden vastgesteld. Waarom denkt jouw arts dat het goedaardig was? Heb je al eens een second opinion aangevraagd?
dinsdag 11 augustus 2020 om 19:01
Dat is niet de vraagRodeRoosOpWitteZijde schreef: ↑11-08-2020 18:58Op basis van een MRI scan van de lever is niet met zekerheid vast te stellen of iets goed- dan wel kwaadaardig is. Aldus een collega van me die borstkanker had, en vlekken had op de lever, waarvan dus zonder biopt niet de aard kon worden vastgesteld. Waarom denkt jouw arts dat het goedaardig was? Heb je al eens een second opinion aangevraagd?
dinsdag 11 augustus 2020 om 19:06
Want borstkanker is precies hetzelfde als wat TO heeft, en haar arts is een volslagen idiootRodeRoosOpWitteZijde schreef: ↑11-08-2020 18:58Op basis van een MRI scan van de lever is niet met zekerheid vast te stellen of iets goed- dan wel kwaadaardig is. Aldus een collega van me die borstkanker had, en vlekken had op de lever, waarvan dus zonder biopt niet de aard kon worden vastgesteld. Waarom denkt jouw arts dat het goedaardig was? Heb je al eens een second opinion aangevraagd?
dinsdag 11 augustus 2020 om 19:08
Je bedoelt het vast goed, maar daar vraag ik niet om en vind het niet nodig om het hele verhaal te doen qua onderzoeken etc.RodeRoosOpWitteZijde schreef: ↑11-08-2020 18:58Op basis van een MRI scan van de lever is niet met zekerheid vast te stellen of iets goed- dan wel kwaadaardig is. Aldus een collega van me die borstkanker had, en vlekken had op de lever, waarvan dus zonder biopt niet de aard kon worden vastgesteld. Waarom denkt jouw arts dat het goedaardig was? Heb je al eens een second opinion aangevraagd?
dinsdag 11 augustus 2020 om 19:28
Als de tumoren slinken zonder dat er grof geschut (chemo, bestraling) tegenaan is gegooid, dan is het sowieso niet kwaadaardig, dus wat ze ook gedaan hebben om de diagnose te stellen, kennelijk klopte hij.RodeRoosOpWitteZijde schreef: ↑11-08-2020 18:58Op basis van een MRI scan van de lever is niet met zekerheid vast te stellen of iets goed- dan wel kwaadaardig is. Aldus een collega van me die borstkanker had, en vlekken had op de lever, waarvan dus zonder biopt niet de aard kon worden vastgesteld. Waarom denkt jouw arts dat het goedaardig was? Heb je al eens een second opinion aangevraagd?
Geen ervaring TO, maar sterkte. Wat ik ervan weet (en dat is zeer weinig en resteert uit een college van lang lang geleden dus wellicht is dat alweer achterhaald), moet je extra controles tijdens de zwangerschap, omdat de zwangerschapshormonen de groei ook kunnen triggeren.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
dinsdag 11 augustus 2020 om 21:25
Ik heb dit gehad. Maar al langer geleden.
Bijna 20 jaar terug kwam men er bij toeval achter dat er een gezwel in mijn lever zat. Bij mij is ook middels een scan vastgesteld dat het niet kwaadaardig was.
Vlak hierna bleek ik zwanger van mijn eerste kindje. Nooit is er tijdens de zwangerschap naar mijn lever gekeken.
Pas toen ik na de zwangerschap op controle kwam voor de lever, bleek het gezwel kleiner geworden. De arts concludeerde toen dat het dan om een piladenoom (leveradenoom) ging, omdat ik natuurlijk geen anticonceptie gebruikte tijdens de zwangerschap. Gelijk weer gestopt met de pil en bij alle controles in de jaren erna altijd schoon gebleven.
En inderdaad gaf de arts toen ook aan dat iets wat kwaadaardig is nooit uit zichzelf kleiner wordt.
Maar er is nooit ook maar 1 arts/huisarts/gynaecoloog geweest die zich hier mee bezig heeft gehouden tijdens mijn 3 zwangerschappen. Laatste inmiddels 12 jaar geleden. Dus nooit controles van de lever tijdens de zwangerschappen gehad.
Ik kwam er zelf pas een paar jaar geleden achter dat het een risico met zich meebrengt door de hormonen in de zwangerschap.
Dus lang verhaal kort, gelukkig geen complicaties ervan tijdens de zwangerschappen.
Bijna 20 jaar terug kwam men er bij toeval achter dat er een gezwel in mijn lever zat. Bij mij is ook middels een scan vastgesteld dat het niet kwaadaardig was.
Vlak hierna bleek ik zwanger van mijn eerste kindje. Nooit is er tijdens de zwangerschap naar mijn lever gekeken.
Pas toen ik na de zwangerschap op controle kwam voor de lever, bleek het gezwel kleiner geworden. De arts concludeerde toen dat het dan om een piladenoom (leveradenoom) ging, omdat ik natuurlijk geen anticonceptie gebruikte tijdens de zwangerschap. Gelijk weer gestopt met de pil en bij alle controles in de jaren erna altijd schoon gebleven.
En inderdaad gaf de arts toen ook aan dat iets wat kwaadaardig is nooit uit zichzelf kleiner wordt.
Maar er is nooit ook maar 1 arts/huisarts/gynaecoloog geweest die zich hier mee bezig heeft gehouden tijdens mijn 3 zwangerschappen. Laatste inmiddels 12 jaar geleden. Dus nooit controles van de lever tijdens de zwangerschappen gehad.
Ik kwam er zelf pas een paar jaar geleden achter dat het een risico met zich meebrengt door de hormonen in de zwangerschap.
Dus lang verhaal kort, gelukkig geen complicaties ervan tijdens de zwangerschappen.
dinsdag 11 augustus 2020 om 23:17
Gevaarlijke uitspraak...Lily77 schreef: ↑11-08-2020 21:25Ik heb dit gehad. Maar al langer geleden.
Ik ken drie mensen die tumoren hadden die vanzelf zijn weggegaan en alle drie kwaadaardig. Mijn oom had slokdarmkanker, (Hij beweerde zelf dat het over is gegaan door salmiak te eten
Buurvrouw had eerst borstkanker, dat is verwijderd. Later nieuwe tumoren en die waren op de scan daarna weg. Weer later weer nieuwe tumoren en dat bleef zo doorgaan. Ze doet ook mee met een studie naar dit fenomeen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.