Angst om ... te verliezen
maandag 17 augustus 2020 om 14:50
We zijn allemaal wel bang om iets te verliezen, zoals liefde, werk, inboedel etc.
Voel mij dan onrustig, kan panisch overkomen, wanneer je te lang onder spanning zit, dan is dit natuurlijk niet goed.
Voor mij helpt het om erover te praten, wandeling te maken, gewoon bezig blijven, maar ook mijn rust te nemen. Ook denken: oké, wat als het echt gebeurt? Dan probeer ik dat te accepteren.
Ook geconfronteerd worden met mijn angsten helpt ook, wanneer je daaroverheen bent, is de rest eigenlijk peanuts.
Merk daarna wel dat ik lekkerder in mijn vel zit.
Voor wat zijn jullie bang om te verliezen en wat helpt voor jou om daarmee om te gaan?
Voel mij dan onrustig, kan panisch overkomen, wanneer je te lang onder spanning zit, dan is dit natuurlijk niet goed.
Voor mij helpt het om erover te praten, wandeling te maken, gewoon bezig blijven, maar ook mijn rust te nemen. Ook denken: oké, wat als het echt gebeurt? Dan probeer ik dat te accepteren.
Ook geconfronteerd worden met mijn angsten helpt ook, wanneer je daaroverheen bent, is de rest eigenlijk peanuts.
Merk daarna wel dat ik lekkerder in mijn vel zit.
Voor wat zijn jullie bang om te verliezen en wat helpt voor jou om daarmee om te gaan?
maandag 17 augustus 2020 om 15:47
Een van mijn katten.
Als ik 's ochtends op sta, of thuiskom van mijn werk oid en Geesje laat zich niet meteen zien, dan is mijn 1e gedachte steevast: 'O god, ze zal toch niet van het balkon gevallen zijn'. Dat overleeft ze wel hoor - ik woon op de 1e verdieping - maar ze is een erg schuw katje dus haar weer in huis zien te krijgen wordt een gedoe + ze houdt er waarschijnlijk een traumaatje aan over.
Gelukkig laat ze zich altijd vrij snel toch zien en hoef ik me geen zorgen te maken.
Als ik 's ochtends op sta, of thuiskom van mijn werk oid en Geesje laat zich niet meteen zien, dan is mijn 1e gedachte steevast: 'O god, ze zal toch niet van het balkon gevallen zijn'. Dat overleeft ze wel hoor - ik woon op de 1e verdieping - maar ze is een erg schuw katje dus haar weer in huis zien te krijgen wordt een gedoe + ze houdt er waarschijnlijk een traumaatje aan over.
Gelukkig laat ze zich altijd vrij snel toch zien en hoef ik me geen zorgen te maken.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
maandag 17 augustus 2020 om 15:49
Een van mijn angsten is oud worden. Nu ik dit typ besef ik heel goed hoe dom het moet klinken, fout bijna. Ik bedoel dan ook niet als oud worden in qua leeftijd, maar als in; dat ik zover ben dat ik in een verzorgingstehuis zit, misschien wel dement ben, weinig bezoek en allerlei kwalen. Dat mijn lieve man er dan ook niet meer is. Daar kan ik soms echt angstig van worden...
maandag 17 augustus 2020 om 15:49
maandag 17 augustus 2020 om 16:04
maandag 17 augustus 2020 om 16:04
Iedereen wil oud worden, niemand wil oud zijnnadine1988 schreef: ↑17-08-2020 15:49Een van mijn angsten is oud worden. Nu ik dit typ besef ik heel goed hoe dom het moet klinken, fout bijna. Ik bedoel dan ook niet als oud worden in qua leeftijd, maar als in; dat ik zover ben dat ik in een verzorgingstehuis zit, misschien wel dement ben, weinig bezoek en allerlei kwalen. Dat mijn lieve man er dan ook niet meer is. Daar kan ik soms echt angstig van worden...
maandag 17 augustus 2020 om 16:07
Oh ja, die aftakeling lijkt mij ook vreselijknadine1988 schreef: ↑17-08-2020 15:49Een van mijn angsten is oud worden. Nu ik dit typ besef ik heel goed hoe dom het moet klinken, fout bijna. Ik bedoel dan ook niet als oud worden in qua leeftijd, maar als in; dat ik zover ben dat ik in een verzorgingstehuis zit, misschien wel dement ben, weinig bezoek en allerlei kwalen. Dat mijn lieve man er dan ook niet meer is. Daar kan ik soms echt angstig van worden...
Frankly my dear, I don"t give a damn
maandag 17 augustus 2020 om 16:08
Oei ja, dat is bij mij ook wel een dingetje. Ik lig er niet wakker van of zo, maar mijn vader heeft dementie gehad en zijn moeder ook. Waardoor ik denk 'ik zal het ook wel krijgen'. Maar tegen die tijd (over een jaar of 20, als ik het op dezelfde leeftijd zou krijgen als mijn vader) is er misschien wel een medicijn, of anders is euthanasie wel een stuk beter geregeld denk ik.nadine1988 schreef: ↑17-08-2020 15:49Een van mijn angsten is oud worden. Nu ik dit typ besef ik heel goed hoe dom het moet klinken, fout bijna. Ik bedoel dan ook niet als oud worden in qua leeftijd, maar als in; dat ik zover ben dat ik in een verzorgingstehuis zit, misschien wel dement ben, weinig bezoek en allerlei kwalen. Dat mijn lieve man er dan ook niet meer is. Daar kan ik soms echt angstig van worden...
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
maandag 17 augustus 2020 om 16:10
Snap ik heel goed .nadine1988 schreef: ↑17-08-2020 15:49Een van mijn angsten is oud worden. Nu ik dit typ besef ik heel goed hoe dom het moet klinken, fout bijna. Ik bedoel dan ook niet als oud worden in qua leeftijd, maar als in; dat ik zover ben dat ik in een verzorgingstehuis zit, misschien wel dement ben, weinig bezoek en allerlei kwalen. Dat mijn lieve man er dan ook niet meer is. Daar kan ik soms echt angstig van worden...
Het is zoals het is
maandag 17 augustus 2020 om 16:25
Herkenbaar, ben er een beetje bang voor. Maar probeer er niet teveel aan te denken, ben nog jong.nadine1988 schreef: ↑17-08-2020 15:49Een van mijn angsten is oud worden. Nu ik dit typ besef ik heel goed hoe dom het moet klinken, fout bijna. Ik bedoel dan ook niet als oud worden in qua leeftijd, maar als in; dat ik zover ben dat ik in een verzorgingstehuis zit, misschien wel dement ben, weinig bezoek en allerlei kwalen. Dat mijn lieve man er dan ook niet meer is. Daar kan ik soms echt angstig van worden...
Ook wanneer mensen om mij heen aftakelen, dan vind ik het moeilijk om aan te zien, vind het zielig voor ze...
maandag 17 augustus 2020 om 16:31
Bekijk het van de andere zijde, wat helpt het je om er bang voor te zijn? ik merk er niks van dat jij bang bent om je baan te verliezen, of je kinderen of wat dan ook, het zit in jezelf en het brengt je nergens, alleen dat het je belemmerd, ontslagen word je toch wel als het nodig is en dat hoeft niet aan jezelf te liggen, je vind wel weer wat anders, net als je partner, die ene man of vrouw uit duizenden bang om hem of haar te verliezen, geloof me die droom man of vrouw daar zijn er zeker nog honderden van.
het verliezen van een van je kinderen is niet te beschrijven (ik spreek uit ervaring), maar wat doe je jezelf tekort om altijd maar in die angst te zitten, dan kun je niks meer, stel dat je huis instort, of dat je kind zijn motorrijbewijs wil gaan halen.
bang om oud te worden? wees blij dat je oud word als je niet oud word betekent het dat je niet zo lang meer te leven hebt.
het verliezen van een van je kinderen is niet te beschrijven (ik spreek uit ervaring), maar wat doe je jezelf tekort om altijd maar in die angst te zitten, dan kun je niks meer, stel dat je huis instort, of dat je kind zijn motorrijbewijs wil gaan halen.
bang om oud te worden? wees blij dat je oud word als je niet oud word betekent het dat je niet zo lang meer te leven hebt.
maandag 17 augustus 2020 om 16:43
Mijn kinderen.
Mijn jeugd is echt wel voorbij nu. Ouder worden vind ik niet erg, eigenlijk zelfs wel leuk. De bijbehorende gebreken zijn vervelend, maar die krijg je er gratis bij. Ik hoop dat ik net als mijn ouders in staat blijf om de leuke en mooie dingen in het leven te zien, en de kwalen te nemen zoals ze zijn.
Mijn jeugd is echt wel voorbij nu. Ouder worden vind ik niet erg, eigenlijk zelfs wel leuk. De bijbehorende gebreken zijn vervelend, maar die krijg je er gratis bij. Ik hoop dat ik net als mijn ouders in staat blijf om de leuke en mooie dingen in het leven te zien, en de kwalen te nemen zoals ze zijn.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
maandag 17 augustus 2020 om 16:44
Ik ben erg bang om mijn kinderen en man te verliezen. Maar over het algemeen is dat een angst dat ik heel goed kan weg stoppen. De angst dat ik net als mijn eigen moeder, jong dood ga en mijn kinderen (voordat ze volwassen zijn) moet achterlaten houd mij véél vaker bezig. Dus vooral de angst dat mijn kinderen dat verlies ook moeten meemaken.. brr ik krijg het al benauwd bij alleen de gedachte.
Wat helpt, nog niks. Ik loop bij een psycholoog. En probeer die angst op een gegeven moment naast mij te kunnen leggen. Ik zal moeten accepteren dat ik daar geen controle over heb.
Wat helpt, nog niks. Ik loop bij een psycholoog. En probeer die angst op een gegeven moment naast mij te kunnen leggen. Ik zal moeten accepteren dat ik daar geen controle over heb.
maandag 17 augustus 2020 om 16:49
Mijn vriend, de liefde van mijn leven.
Mijn gezondheid (daar heb ik de afgelopen jaren regelmatig mee te maken gehad en toen besefte ik pas hoe ik een gezond lijf voor lief nam; nu niet meer).
Mijn zelfstandigheid.
Mijn baan (heb al diverse flexbanen gehad, elke keer opnieuw beginnen is zwaar en elke keer ergens weg moeten ook).
Familieleden.
Vriendinnen.
Ik probeer er maar niet te veel over na te denken. Kan behoorlijk piekeren en angstig worden als ik denk wat er allemaal kan gebeuren... Niet doen dus, daar word je gek van. Want meestal gaan dingen gewoon goed en worden mensen gewoon oud.
Dat zeg ik nu heel wijs haha, ook om mezelf gerust te stellen. Ik heb genoeg tegenslag gekend en toch ga ik er elke keer weer voor, weet ik dat ik het aankan. Dat helpt ook.
Mijn gezondheid (daar heb ik de afgelopen jaren regelmatig mee te maken gehad en toen besefte ik pas hoe ik een gezond lijf voor lief nam; nu niet meer).
Mijn zelfstandigheid.
Mijn baan (heb al diverse flexbanen gehad, elke keer opnieuw beginnen is zwaar en elke keer ergens weg moeten ook).
Familieleden.
Vriendinnen.
Ik probeer er maar niet te veel over na te denken. Kan behoorlijk piekeren en angstig worden als ik denk wat er allemaal kan gebeuren... Niet doen dus, daar word je gek van. Want meestal gaan dingen gewoon goed en worden mensen gewoon oud.
Dat zeg ik nu heel wijs haha, ook om mezelf gerust te stellen. Ik heb genoeg tegenslag gekend en toch ga ik er elke keer weer voor, weet ik dat ik het aankan. Dat helpt ook.
maandag 17 augustus 2020 om 21:07
maandag 17 augustus 2020 om 21:15
Dat is eigenlijk best een goed antwoord op álle posts in dit topic.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)