Dagje Breda, tips gevraagd

maandag 17 augustus 2020 om 16:46
Binnenkort ga ik na een bezoek aan elders door naar Breda voor een nacht en dag in het centrum aldaar, samen met 1 van mijn dochters (volwassen). Ik ben er nog nooit geweest.
Als ik google, vind ik een heel aantal leuke dingen om te doen en/of te zien. Maarrrrrr...omdat we natuurlijk maar 1 avond en 1 dag hebben, vind ik het moeilijk kiezen.
Het miniaturenmuseum lijkt mij sowieso heel leuk.
Wat is nu een echte aanrader??
Als ik google, vind ik een heel aantal leuke dingen om te doen en/of te zien. Maarrrrrr...omdat we natuurlijk maar 1 avond en 1 dag hebben, vind ik het moeilijk kiezen.
Het miniaturenmuseum lijkt mij sowieso heel leuk.
Wat is nu een echte aanrader??

maandag 17 augustus 2020 om 17:25
Ik vind persoonlijk dat de stad Breda heel leuk is, maar dat het qua vertier verder weinig te bieden, heeft. De musea zijn ook niet bepaald van hoog niveau. Het miniatuurmuseum ben ik nooit geweest maar lijkt mij vooral erg 'mini' in omvang.
De leuke dingen van Breda zijn denk ik vooral de stedelijke bezienswaardigheden zoals de grote kerk en het kasteel. Eventueel kan je beginnen met en kijkje nemen in het Begijnhof (waar ook het miniatuurmuseum is. Als vervolgens naar de grote markt met de grote kerk loopt en via daarna naar het kasteelplein met daarachter het kasteel (je weet wel die van Het Turfschip van Breda) dan zie je in elk geval een leuk stukje Breda. Op het kasteelplein kan je over het algemeen relatief rustig en leuk een bakje koffie drinken of iets eten. Of als je de drukte op wil zoeken dan pak je de Havermarkt of de Grote markt.
Winkelen kan prima in het overdekte gedeelte De Barones als het weer wat slechter is. En er tegenover is ook een leuk hofje met leuke winkeltjes: 't Sas.
De leuke dingen van Breda zijn denk ik vooral de stedelijke bezienswaardigheden zoals de grote kerk en het kasteel. Eventueel kan je beginnen met en kijkje nemen in het Begijnhof (waar ook het miniatuurmuseum is. Als vervolgens naar de grote markt met de grote kerk loopt en via daarna naar het kasteelplein met daarachter het kasteel (je weet wel die van Het Turfschip van Breda) dan zie je in elk geval een leuk stukje Breda. Op het kasteelplein kan je over het algemeen relatief rustig en leuk een bakje koffie drinken of iets eten. Of als je de drukte op wil zoeken dan pak je de Havermarkt of de Grote markt.
Winkelen kan prima in het overdekte gedeelte De Barones als het weer wat slechter is. En er tegenover is ook een leuk hofje met leuke winkeltjes: 't Sas.

maandag 17 augustus 2020 om 18:34
Vvv kantoor is al een tijdje dichtherfstappeltaart schreef: ↑17-08-2020 17:54Tip: haal bij het VVV een stadswandeling. Dan kom je altijd door leuke straatjes en zie je eventuele bezienswaardigheden vanzelf. Dan kun je beslissen of je er wel of niet naar binnen wilt.

maandag 17 augustus 2020 om 18:47
Dat poppenhuismuseum is niet heel bijzonder .
Begijnhof is gewoon open en aangrenzend het Valkenbergpark ook mooi om door te wandelen .
Stedelijk museum vind ik wel de moeite waard maar dat is persoonlijk .
Grote kerk ook mooi .
Overdekt winkelen kan in de barones
Sar leuker zijn ‘t sas en de Houtmarktpassage . Daar zitten de leukere winkels in de barones alleen ketens .
Wat zoek je qua uit eten ? De foodhall is leuk maar voor het avondeten zou ik wat anders zoeken .
Begijnhof is gewoon open en aangrenzend het Valkenbergpark ook mooi om door te wandelen .
Stedelijk museum vind ik wel de moeite waard maar dat is persoonlijk .
Grote kerk ook mooi .
Overdekt winkelen kan in de barones
Sar leuker zijn ‘t sas en de Houtmarktpassage . Daar zitten de leukere winkels in de barones alleen ketens .
Wat zoek je qua uit eten ? De foodhall is leuk maar voor het avondeten zou ik wat anders zoeken .

maandag 17 augustus 2020 om 19:23
Dat had ik natuurlijk ook al gevonden

Het gaat mij er meer om te lezen wat forummers aanbevelen dan wel zelf leuk vinden daar.

maandag 17 augustus 2020 om 19:43
Ik vind het duur en via de singels van Breda zie je ook niet het mooiste van Breda. De singels liggen vrij ver om de buitenrand van het centrum. Het is niet zoals in andere steden dat je door de binnenstad vaart. Als het lekker weer is dan zal het ongetwijfeld een leuk boottochtje zijn.
maandag 17 augustus 2020 om 21:26
Hier vond kind (12) de grote kerk erg leuk, vooral alle tegels van mensen die er begraven liggen, op bepaalde dagen kan je ook de toren van de kerk in.
daarna langs Spanjaardsgat en kasteel van Breda gewandeld, daar was toen (vorig jaar) een gebouw met een tentoonstelling over wapens en legerkleding e.d. , maar ik weet niet of dat er nu nog is.
moet er wel bijzeggen dat kind hier een geschiedenis-tic heeft op dit moment.
Escape the City is ook super, dan kom je langs zoveel mooie plekjes!
daarna langs Spanjaardsgat en kasteel van Breda gewandeld, daar was toen (vorig jaar) een gebouw met een tentoonstelling over wapens en legerkleding e.d. , maar ik weet niet of dat er nu nog is.
moet er wel bijzeggen dat kind hier een geschiedenis-tic heeft op dit moment.
Escape the City is ook super, dan kom je langs zoveel mooie plekjes!
geloof in het ongelooflijke, realiteit is ook maar een woord.
dinsdag 18 augustus 2020 om 09:26
Breda
Ik ben er geboren en getogen, maar inmiddels al een paar jaar uit weg. Dus ik hoop dat ik geen oude info geef
https://www.bootjevarenbreda.nl/varen-e ... -wandeling
Deze is leuk, vaartochtje van 1 of 2 uur en een historische wandeling.
Verder kun je er leuk winkelen, zowel grote ketens als kleine boetieks, in alle straatjes wel wat te vinden.
Lekker eten doen wij vaak bij Brasserie Pieter Aertsz. Maar genoeg andere leuke tentjes.
Andere tips zijn al genoemd, grote kerk, kasteel etc.
Veel plezier to!

Ik ben er geboren en getogen, maar inmiddels al een paar jaar uit weg. Dus ik hoop dat ik geen oude info geef

https://www.bootjevarenbreda.nl/varen-e ... -wandeling
Deze is leuk, vaartochtje van 1 of 2 uur en een historische wandeling.
Verder kun je er leuk winkelen, zowel grote ketens als kleine boetieks, in alle straatjes wel wat te vinden.
Lekker eten doen wij vaak bij Brasserie Pieter Aertsz. Maar genoeg andere leuke tentjes.
Andere tips zijn al genoemd, grote kerk, kasteel etc.
Veel plezier to!
Not my circus, not my monkeys

dinsdag 18 augustus 2020 om 09:41

dinsdag 18 augustus 2020 om 10:15
Wel typisch eigenlijk dat zo'n grote stad zo weinig te bieden heeft. Ik heb er met plezier gewoond maar het heeft me altijd verbaasd dat de stad cultureel en qua vernieuwing en architectonisch nogal gemakzuchtig is. Het mooiste van Breda is het verleden zullen we maar zeggen. En behalve dat de huidige tijd zelf eigenlijk niks aan de stad toe voegt breekt het ook nog het verleden af. Jammer.

dinsdag 18 augustus 2020 om 10:33