Vermoeden vriend Light psychopaat

18-08-2020 13:42 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik woon sinds 8 maanden samen met mijn vriend. Maar ik merk dat er iets niet klopt. Ik wordt regelmatig echt moe van mijn vriend omdat hij regelmatig extreem neutraal kan zijn in zijn emoties. Hij heeft ook heel veel goede dingen, maar hij trekt mij emotioneel (mijn energie) leeg. Dit voelt niet oké. Een tijdje geleden stuitte ik op een artikel over light psychopaten en ik herken best wel wat dingen.

Ik weet niet meer wat ik moet doen, omdat hij ook veel goede eigenschappen heeft en ik heel veel van hem houdt. Maar als dit zo blijft loop ik echt tegen een burn-out aan. Is er iemand die in een soortgelijke situatie heeft gezeten? Ik moet de beslissing toch uiteindelijk zelf maken om hier mee door te gaan ja of nee, maar het is zo moeilijk..
sunbeach88 schreef:
18-08-2020 17:39
Heel veel reacties zijn fijn, dank daarvoor. Misschien is het idd beter om dat (het label) gewoon weg te leggen en daar niet meer aan te denken. Uiteindelijk kan het idd ook zijn dat we gewoon niet goed bij elkaar passen. Of dat hij niet bij mij past. En verder, als ik niet gelukkig ben moet ik daar idd zelf wat aan doen. Ik ben hier zelf verantwoordelijk voor.

Op die andere reacties ga ik gewoon niet in..
Dat is inderdaad de kern. Praten jullie met elkaar? Weet jij dat je hier tegenaan loopt??
't Is gewoon een lul. Dat heb je soms.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
sunbeach88 schreef:
18-08-2020 17:42
Nou bijna nergens enthousiast over zijn. Verder zegt hij dat het leven een kosten en baten analyse is waarbij je alle voors en tegens tegen elkaar moet afwegen. Zelfs als ik likeur glaasjes wil kopen wordt mij nadrukkelijk gezegd dat het geen echte likeur glaasjes zijn. Maar als ik er blij van wordt...wat boeit het dan. Pffff dat is allemaal zo zwaar... Zo gaan heel veel dingen.

Dit is een echte. Wel fijn voor hem dat jij psychiater bent, die heeft hij vast nodig. Je bent een leuke vriendin!
anoniem_6491451405f4b wijzigde dit bericht op 18-08-2020 17:56
0.34% gewijzigd
sunbeach88 schreef:
18-08-2020 17:42
Nou bijna nergens enthousiast over zijn. Verder zegt hij dat het leven een kosten en baten analyse is waarbij je alle voors en tegens tegen elkaar moet afwegen. Zelfs als ik likeur glaasjes wil kopen wordt mij nadrukkelijk gezegd dat het geen echte likeur glaasjes zijn. Maar als ik er blij van wordt...wat boeit het dan. Pffff dat is allemaal zo zwaar... Zo gaan heel veel dingen.
Dit heeft niets, maar dan ook niets met het door jou geplakte non-label te maken.
Hij klinkt simpelweg niet leuk en het zou je sieren om een ernstige psychiatrische aandoening daar buiten te laten.
Als jij hem niet trekt, maak je het uit. Als je het leven met hem zo zwaar vindt zou dat geen enorme opgave moeten zijn.
viva-amber schreef:
18-08-2020 16:13
Ze kunnen best aardig zijn..Ted Bundy was heel charmant thuis.
hitler was een dierenvriend.
Schijnt
Henk-en-Roelie schreef:
18-08-2020 16:43
Eentje waarvan je niet aankomt of is dat een psychopaat light ipv light psychopaat?
met minder vet zeker en dan extra veel suiker
Wat vind je zo erg aan single zijn dat je leven en relatie met zoveel gedoe waarbij je bijna tegen een burn-out aanzit daarboven verkiest?
S-Meds schreef:
18-08-2020 17:57
hitler was een dierenvriend.
Schijnt
En vegetariër. De nazi's waren ook heel vooruitstrevend met hun anti-rook beleid.
Je vindt hem niet meer leuk. Dat mag. Maak het gewoon uit. Dat kun je best.
[[...]

Mijn ex lijkt een beetje op jouw beschrijving en wat ik in de comments lees. Hij stak voortdurend zijn kop in het zand aangaande 'echte' issues, maar maakte wel een flink partijtje amok over 'random' zaken. Zo wilde alleen een film uitkiezen als we eerst een strenge selectie hadden gemaakt uit recensies, nou dan is de lol er al snel af. Die borrelglaasjes deden me daaraan denken. Alsof je dan verantwoording zou moeten afleggen over je keuzes! Alsof je een minder mens bent wanneer je nietsvermoedend "verkeerde" borrelglaasjes hebt gekocht. Like, boeiend. Het gaat er om dat je een leuke avond hebt met vrienden neem ik aan (en een fles drank).

Wat mij het meest stoorde is dat hij er eigenlijk ook niet voor mij kon zijn als ik 'echte' issues had. Hij bleef dan zichtbaar onaangedaan en stelde vragen als 'waarom maak je je er zo druk over?'. Op zich legitiem, maar als dat steeds je enige verweer is dan lijkt het alsof je zelf vooral moeite hebt met 'dealen'. Hij gaf mij het gevoel dat ik, onterecht, om de haverklap ergens mee zat en alsof mijn emotie te veel was.

De druppel was voor mij dat hij de controle over zijn emoties uitvergrootte op het moment dat hij (stiekem) ergens last van had. Dagen de 'silent treatment' en de sfeer in huis bepalen, als een kleuter. Dat zoog mij compleet leeg! Als er al een label voor is, dan zou ik het houden bij 'triest'. Je moet daar niet jouw probleem van willen maken en hoewel een relatie altijd hard werken is, moet je er vooral energie uit kunnen putten onderaan de streep.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 18-08-2020 21:49
Reden: OP verwijderd, het quoten van de OP is niet toegestaan.
21.54% gewijzigd
Kappeyne_A schreef:
18-08-2020 18:28
Mijn ex lijkt een beetje op jouw beschrijving en wat ik in de comments lees. Hij stak voortdurend zijn kop in het zand aangaande 'echte' issues, maar maakte wel een flink partijtje amok over 'random' zaken. Zo wilde alleen een film uitkiezen als we eerst een strenge selectie hadden gemaakt uit recensies, nou dan is de lol er al snel af. Die borrelglaasjes deden me daaraan denken. Alsof je dan verantwoording zou moeten afleggen over je keuzes! Alsof je een minder mens bent wanneer je nietsvermoedend "verkeerde" borrelglaasjes hebt gekocht. Like, boeiend. Het gaat er om dat je een leuke avond hebt met vrienden neem ik aan (en een fles drank).

Wat mij het meest stoorde is dat hij er eigenlijk ook niet voor mij kon zijn als ik 'echte' issues had. Hij bleef dan zichtbaar onaangedaan en stelde vragen als 'waarom maak je je er zo druk over?'. Op zich legitiem, maar als dat steeds je enige verweer is dan lijkt het alsof je zelf vooral moeite hebt met 'dealen'. Hij gaf mij het gevoel dat ik, onterecht, om de haverklap ergens mee zat en alsof mijn emotie te veel was.

De druppel was voor mij dat hij de controle over zijn emoties uitvergrootte op het moment dat hij (stiekem) ergens last van had. Dagen de 'silent treatment' en de sfeer in huis bepalen, als een kleuter. Dat zoog mij compleet leeg! Als er al een label voor is, dan zou ik het houden bij 'triest'. Je moet daar niet jouw probleem van willen maken en hoewel een relatie altijd hard werken is, moet je er vooral energie uit kunnen putten onderaan de streep.
Haal de OP maar even weg :lol:
lilalinda schreef:
18-08-2020 17:43
Dat is inderdaad de kern. Praten jullie met elkaar? Weet jij dat je hier tegenaan loopt??
Ja hij weet het. Maar hij zegt ook dat het best zo kan zijn dat hij het is. Daar schrok hij ook niet van en was ook niet gekwetst. Daar keek ik nog meer van op.. Maar hij probeert wel rekening te houden met bepaalde dingen. Dat is wel heel erg fijn
sunbeach88 schreef:
18-08-2020 20:16
Ja hij weet het. Maar hij zegt ook dat het best zo kan zijn dat hij het is. Daar schrok hij ook niet van en was ook niet gekwetst. Daar keek ik nog meer van op.. Maar hij probeert wel rekening te houden met bepaalde dingen. Dat is wel heel erg fijn
ja joh, je geeft een lamstraal een etiketje waardoor hij lekker lamstraal mag zijn
dat wordt dus niks zo he?
Hij klinkt vooral als een ongezellige droogstoppel met z’n kosten-baten analyse... :yawnee:
Gewoon lekker op zoek naar iemand die wel leuk is. Dat mag echt!
lilalinda schreef:
18-08-2020 20:59
ja joh, je geeft een lamstraal een etiketje waardoor hij lekker lamstraal mag zijn
dat wordt dus niks zo he?
Ja joh, jij weet het allemaal zo te horen..
sunbeach88 schreef:
18-08-2020 21:30
Ja joh, jij weet het allemaal zo te horen..
je kunt je beter op jezelf of hem afreageren, dan op mij hoor.
Ik heb een leuke vent naast me, en een prima relatie
Jij geeft je verkering een smoes om niet te verbeteren
Sunbeach, als je je zo ongelukkig voelt in een relatie, dan zit de relatie toch gewoon niet goed? Los van etiket je al dan niet op hem zou kunnen plakken. Misschien heeft hij wel een persoonlijkheidsstoornis. Vanachter mijn toetsenbord heb ik werkelijk geen idee. En is het relevant voor jou? Nee toch? Het verandert toch niks aan de issues die je met hem hebt, of er wel of niet een officieel of door jou verzonnen etiket op zit? In alles wat ik lees, lees ik dat je simpelweg niet echt gelukkig met hem bent.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven