Initiatief nemen en afspraken nakomen (vriendschap)

18-08-2020 23:11 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een (beste) vriend bij wie ik altijd het initiatief moet nemen om af te spreken. Dat doe ik dan ook want niet iedereen is initiatief-erig denk ik dan? En dat is prima, daarom heb ik het ook losgelaten! Maar waar ik mij nu aan stoor is dat hij vaak (bijna altijd) niks van zich laat horen na het aangeven dat hij erop terug komt of nog laat weten. Hiervoor belde ik paar dagen daarna terug (omdat hij dus niks van zich liet horen) en zo ontstond er een afspraak.

Maar nu doe ik dat niet meer en hij laat ook niks weten. Ik heb dit vaak aangekaart door de jaren heen maar helaas doet hij er niks mee. Ik heb geen zin om dit weer met hem te bespreken, aangezien de gesprekken destijds niet hebben geholpen. Wat zouden jullie doen, het is namelijk soms wel energieslurpend! Soms denk ik wilt hij überhaupt wel afspreken?
Houd je niet bezig met de ander en hoe het volgens jou zou moeten.
Je vriend is zo en die verander je niet, het is nou eenmaal de aard van het beestje.

Bedenk voor jezelf hoeveel investering (energieslurpen) deze vriendschap je waard is. Als je hem niet meer zou zien, zou je dan denken: fijn, ik mis hem amper en die energie kan ik ergens anders in steken? Of zou je denken: wat jammer, ik was zo graag bij hem, het plezier dat we samen hadden was die 'verspilde' energie dubbel en dwars waard?

Als je het antwoord op die vraag weet, dan weet je wat je moet doen.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Dana schreef:
19-08-2020 01:11
Je vriend is zo en die verander je niet, het is nou eenmaal de aard van het beestje.

Bedenk voor jezelf hoeveel investering (energieslurpen) deze vriendschap je waard is. Als je hem niet meer zou zien, zou je dan denken: fijn, ik mis hem amper en die energie kan ik ergens anders in steken? Of zou je denken: wat jammer, ik was zo graag bij hem, het plezier dat we samen hadden was die 'verspilde' energie dubbel en dwars waard?

Mooi gezegd :)
Jeetje Dana, wat een goede beschrijving! Ik heb echt niks toe te voegen
Ik zou geen zin hebben om keer op keer als een hondje achter hem aan te moeten rennen om bij godsgratie misschien ooit te kunnen afspreken.

Duidelijk dat hij nauwelijks geïnteresseerd is in jullie afspraken, anders zou ie zelf ook af en toe wat moeite doen en je niet iedere keer afpoeieren met "ik kom erop terug" om dan niets meer te horen.

Als je het al tig keer hebt aangehaald zou ik de boel gewoon laten doodbloeden.
Of eventueel nog 1 keer per jaar moeite doen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ben jij ook zijn beste vriend?
En dat is prima, daarom heb ik het ook losgelaten!

En open je een topic waaruit het tegenovergestelde blijkt
Stop met trekken aan een dood paard. Of dode vriendschap.
Ikzelf? Ik zou vrij snel met hem stoppen omdat ik een relatie niet veel aan vind als ik daarvan de motor moet zijn.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Het heeft dus vrij snel vanaf het begin al een natuurlijk eind. Tweede, derde date misschien al.
Ook als het een niet-amoureuze relatie is trouwens, of hij moet dan wel érg veel charme in de aanbieding hebben. Maar dan beschouw ik hem ook als een los contact waar ik niet erg op moet rekenen.

In feite laat hij zich zien zoals hij is: in zijn ranking sta ik dan vermoedelijk niet in zijn top vijf. Dus hij ook niet in de mijne.
Ik heb om die reden ook wel eens een vriendschap laten verwateren. Hoe aardig ik de ander ook vond. Het koste me te veel energie. Sindsdien trek ik niet meer aan dode paarden.
Ik vind het niet erg als het tijdelijk scheef zit, maar permanen, dan gebruik ik mijn energie liever voor een ander.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
De term ‘beste vriend’ lijkt me niet helemaal juist. :P

Wat nu als je wacht tot hij eens wat van zich laat horen? Hoe lang gaat dat duren, denk je? Weken, maanden?
Weer je waarschijnlijk niet, omdat je altijd zelf maar weer contact opneemt.

Doe dat nu eens niet. Dan wordt het wel duidelijk of hij je als een vriendin ziet of niet.
Het lijkt erop dat hij er niet veel aan vind, die vriendschap. Ik zou het loslaten en neemt hij geen contact meer op, dan weet je genoeg.

Ik heb eerder het idee dat hij passief laat weten dat hij er geen zin in heeft.
Wat zegt hij ervan als je dit met hem bespreekt?
Dana schreef:
19-08-2020 01:11

Zo staat mijn man er ook in bij 1 van zijn vrienden.
Ik vind dat toch wel knap en zou ook zo wel willen denken.
Zelf denk ik dan al snel dat iemand het contact blijkbaar niet de moeite waard vindt.
Ahh ja zo'n 'vriendin' heb ik ook...
Vorig jaar augustus besloot ik dat ik eens zou wachten tot zij het initiatief zou nemen. En ik wacht nog steeds. Dikke doei dus!
Ah, zo'n vriend heb ik ook...

Altijd maar afwachtend, nooit ns zelf iets initieren.

Ik ben gestopt met zelf contact opzoeken om ns te kijken hoe lang het duurt.
Nu al 6 weken....

Ik vind het wel prima zo

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven