Verschillende opsommingstekens in word

19-08-2020 22:51 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Echt een probleem van wereldklasse....

Maar ik wil graag een cijfer in een rondje hebben als opsommingsteken. Nu is me dat wel gelukt, maar elk niveau wat eronder komt krijgt hetzelfde cijfer in hetzelfde rondje. Wat ik dus graag wil is het volgende:
  • (1)
    (2)
    (3)
Maar dan dus dat de getallen vervangen worden door de getallen in het rondje. Ik heb al geprobeerd om 1) automatisch te laten veranderen in (1) (maar dan dus het rondje), maar dat werkt alleen als het niet in een opsomming staat.

Hebben jullie een idee hoe ik verschillende opsommingstekens in 1 niveau kan krijgen? Of moet ik er mee leren leven dat ik dat handmatig moet opmaken?
Bovenin de balk zit een knopje met een pijltje, dan kun je een niveau naar voren of naar achteren springen.
Hmm, ik denk dat het niet kan...
Bij nieuwe nummeropmaak definiëren kan je het getal niet in een rondje zetten (volgens mij) dus dan telt hij niet automatisch door
Ja dank je, maar dat is dus niet wat ik bedoel. Hoe ik dat aanpas weet ik, maar ik wil dus in het zelfde niveau een opsomming. Maar dan met symbolen en niet met platte nummers.
Banaantjee schreef:
19-08-2020 23:02
Hmm, ik denk dat het niet kan...
Bij nieuwe nummeropmaak definiëren kan je het getal niet in een rondje zetten (volgens mij) dus dan telt hij niet automatisch door
Ik ben er ook bang voor.

Stom dat ze dat er niet gewoon inzetten. Het kan toch ook zijn dat je bijvoorbeeld eerst een geel rondje wil, dan een groene, dan een paarse en dan een oranje. Dat zou je toch ook gewoon in moeten kunnen stellen? Of stel ik nu gewoon teveel eisen aan word?
Je kunt de nummering toch gewoon aanpassen aan je smaak?
Hecamel schreef:
19-08-2020 23:04
Ik ben er ook bang voor.

Stom dat ze dat er niet gewoon inzetten. Het kan toch ook zijn dat je bijvoorbeeld eerst een geel rondje wil, dan een groene, dan een paarse en dan een oranje. Dat zou je toch ook gewoon in moeten kunnen stellen? Of stel ik nu gewoon teveel eisen aan word?
Verschillende dingen in 1 opsomming (bv verschillende kleuren of 2 tekens) kan wel in word, maar niet handig (ik heb het in ieder geval deels handmatig gedaan).
Qua nummering zijn er best wat mogelijkheden, maar wel alleen de standaard opties en dingen die je rond het standaard 1'tje kan zetten
Hecamel schreef:
19-08-2020 23:04
Ik ben er ook bang voor.

Maar per opsommingsteken iets anders instellen is toch net zoveel werk als handmatig een symbool invoegen?
chocolol schreef:
19-08-2020 23:06
Je kunt de nummering toch gewoon aanpassen aan je smaak?
Niet mijn smaak blijkbaar. :cry:

Het probleem zit hem er dus in dat ik geen getallen wil gebruiken, maar eigenlijk symbolen wil gebruiken als getal. Of je kan het zien dat ik dus niet die bolletjes wil, maar verschillende kleuren bolletjes, dat lijkt ook niet te kunnen.

Ik kan dat natuurlijk zelf in een opsomming opmaken, maar het zou fijn zijn als hij die opsomming dus zelf doet.
Mermedina schreef:
19-08-2020 23:09
Maar per opsommingsteken iets anders instellen is toch net zoveel werk als handmatig een symbool invoegen?
Ja klopt, maar je kan die opsommingstekens dus aanpassen aan wat jij wil. Ik zou er ook een smiley van kunnen maken. Het probleem waar ik dus tegenaan loop is dat ik net als de automatische opsomming van 1, 2 en 3 die balletjes met die cijfers erin automatisch opsommen. Zodat ik dat niet handmatig hoef te doen.
Banaantjee schreef:
19-08-2020 23:09
Verschillende dingen in 1 opsomming (bv verschillende kleuren of 2 tekens) kan wel in word, maar niet handig (ik heb het in ieder geval deels handmatig gedaan).
Qua nummering zijn er best wat mogelijkheden, maar wel alleen de standaard opties en dingen die je rond het standaard 1'tje kan zetten
Jammer. Ik ben gewoon niet zo standaard dus dacht, dat moet vast aan te passen zijn.
Oke je wilt dus niet (1) en (2) maar per regel een ander symbooltje als ik het goed begrijp?
chocolol schreef:
19-08-2020 23:48
Oke je wilt dus niet (1) en (2) maar per regel een ander symbooltje als ik het goed begrijp?
Ja klopt!

Maar ik heb me rot gegoogled en ik kan het niet vinden. Dus denk dat het helaas niet kan.
Je kan wel een ander lettertype instellen voor de opsommingslijst 1,2,3, etc. . Als je bijvoorbeeld het font 'webdings' instelt, krijgt elk bullet point een ander symbooltje (1 een schermpje, 2 meerdere schermpjes, 3 een pijltje naar links, etc.). Ik denk dat je op die manier zelf een font kan aanmaken (of misschien wel downloaden) waarbij '1' gelijk is aan jouw plaatje van een 1, '2' weer iets anders, etc.
Misschien lukt het om het op die manier voor elkaar te krijgen wat je wilt!
masatu schreef:
20-08-2020 11:49
Je kan wel een ander lettertype instellen voor de opsommingslijst 1,2,3, etc. . Als je bijvoorbeeld het font 'webdings' instelt, krijgt elk bullet point een ander symbooltje (1 een schermpje, 2 meerdere schermpjes, 3 een pijltje naar links, etc.). Ik denk dat je op die manier zelf een font kan aanmaken (of misschien wel downloaden) waarbij '1' gelijk is aan jouw plaatje van een 1, '2' weer iets anders, etc.
Misschien lukt het om het op die manier voor elkaar te krijgen wat je wilt!
Oh das een goed idee! Ik ga daar morgen eens mee aan het prutsen!
Moet het echt automatisch? Of zou je het ook handmatig kunnen doen?

In dat laatste geval zou je een tabel kunnen maken, met in de eerste (smalle) kolom de symbolen en in de tweede kolom de inhoud. Vervolgens zet je de lijnen uit, zodat je niet ziet dat het een tabel is.
Eames6 schreef:
20-08-2020 12:57
Moet het echt automatisch? Of zou je het ook handmatig kunnen doen?

In dat laatste geval zou je een tabel kunnen maken, met in de eerste (smalle) kolom de symbolen en in de tweede kolom de inhoud. Vervolgens zet je de lijnen uit, zodat je niet ziet dat het een tabel is.
Ik doe het nu handmatig. Zet een rondje met een getal. druk op tab en heb dus een opsommingslijst. Werkt best wel, maar het vergt gewoon wat extra handelingen. En laat ik nu daar net geen zin in hebben. ;-)

Ik ga morgen aan het pielen met het lettertype. Kijken of ik het voor elkaar krijg!
Hoe ik het zou doen:

gebruik de opsomfunctie voor het 1e bolletje. Dan tikken wat je op de 1e regel wil en op shift+enter drukken. Dan kom je een regel lager binnen die 1e opsomming. Als je gekleurde bolletjes wil, dan of een mini PNGtje van het bolletje op je regel plakken of een ASCII bolletje (Alt + 249 geeft ∙, dat is een mooi groot bolletje in Word) in een gekleurd lettertype.

Manueel dus.
Ugli schreef:
20-08-2020 17:09
Hoe ik het zou doen:

gebruik de opsomfunctie voor het 1e bolletje. Dan tikken wat je op de 1e regel wil en op shift+enter drukken. Dan kom je een regel lager binnen die 1e opsomming. Als je gekleurde bolletjes wil, dan of een mini PNGtje van het bolletje op je regel plakken of een ASCII bolletje (Alt + 249 geeft ∙, dat is een mooi groot bolletje in Word) in een gekleurd lettertype.

Manueel dus.
Dit is nog meer werk dan ik nu doe. En dan staat het ook niet recht onder elkaar.

Dan is mijn manier handiger. Teken plaatsen, TAB en tikken. Een enter, teken plaatsen TAB en tikken. Staan ze mooi onder elkaar.

De tekens hebben al een sneltoets. Dus ik hoef alleen 1) te tikken en ik heb het bolletje met 1 erin.
Jawel, met ctrl shift kom je recht onder het vorige bolletje uit binnen de opsomming. Ja ik denk dat jouw methode alsnog sneller is, alleen ik heb een afkeer tegen tabs gekregen omdat niet alle programma's daar goed mee overweg kunnen.
Ugli schreef:
20-08-2020 18:17
Jawel, met ctrl shift kom je recht onder het vorige bolletje uit binnen de opsomming. Ja ik denk dat jouw methode alsnog sneller is, alleen ik heb een afkeer tegen tabs gekregen omdat niet alle programma's daar goed mee overweg kunnen.
Het is voor mij alleen maar voor mezelf. Dus hoef er verder niets mee. Maakt me dan niet zoveel uit wat die tabs doen. 😂

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven